Mijn vogeltje wil niet eten

Gestart door rosalientje, oktober 23, 2008, 16:49:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rosalientje

Hallo parkietenfreaks,

Ik had een vraagje misschien dat een van jullie mij kan helpen,
ik heb sins ongeveer 2,5 week een parkietje hij was toen 3 a 4 weken toen ik
heb kreeg en moest hem groot brengen nog met de pap in het spuitje maar nu
had hij allang zelfstandig moeten eten ik heb bakjes op de grond gezet met water en zaadjes
heb ook trostgiers erin gelegt maar hij weigerd het te eten en ze vertelde mij dat het niet goed
was dat hij nog steeds pap krijgt weten jullie een oplossing zodat mijn vriendje misschien wel gaat
eten ?

Groetjes Rosalie

Jasmin

Wat zonde dat je je parkietje zo jong hebt genomen...
Een parkietje mag pas weg bij zijn ouders als hij 6 weken is en zelfstandig kan eten.
Mag ik vragen waarom je zo'n jong parkietje hebt genomen?
Je kan zaadjes en trosgierst met de achterkant van een lepel pletten en kijken of hij dat wel eet.

Groetjes Jasmin

rosalientje

ik heb mijn vogeltje zo jong gekregen als verassing om dat mijn oude vogeltje dood  was gegaan en ik daar zo verdrietig om was en ze hebben me verteld dat ik hem zo met de pap veel tammer kan krijgen en zo heb ik het met mijn vorige vogeltje ook gedaan en de rest van de familie ook en met die vogeltjes is helemaal niks mis en doen alles hartsikke goed

Piknikki

Ah, 't is toch eigenlijk zonde dat er zoveel misstanden zijn nog steeds.
Een parkietje krijg je echt niet tammer door het met de hand te voeren.
Ook, een parkietje maak je tam voor plezier, niet uit noodzaak. En eten is een noodzaak.
Het is dus belangrijker dat het parkietje goed zelfstandig kan eten, dan dat het zo tam mogelijk is.

Hou hem maar goed in de gaten, en ga desnoods naar een dierenarts of vogelarts als het parkietje te lang niet heeft gegeten.
Voor zo'n jong beestje is het juist belangrijk om goed te eten, zodat het alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hem sterk maken.
Anders zal hij een zwak vogeltje zijn en is de kans op overleven veel minder.

rosalientje

oke dat wist ik verder ook niet ze hebben het mij zo verteld dus vandaar dat ik het vogeltje aan genomen heb anders had ik dat niet gedaan hij wil wel alles eten wat wij eten en heel soms zie ik hem een stukje eivoer pakken maar bedankt allemaal ik zal wel eens naar de dierarts bellen kijken wat hij ervan zegt.

Milo-Pixel

Hoi Rosalientje,

Welkom op het forum :).

Balen dat het nog niet lukt je parkietje zelf te laten eten. Hoe veel voedingen geef je hem nu nog op een dag?
Dat kan je voorzichtig af bouwen, en trosgierst en geplet zaad en kleine beetjes eivoer tot beschikking geven. Met het afbouwen geef je steeds één voeding minder. Dus als je er bijvoorbeeld drie geeft (ochtend, middag, avond), laat je de middag weg, dan moet hij het zelf aanvullen met kleine beetjes zaad. Gaat dat goed laat je die van de ochtend ook weg, en gaat dat ook goed (dat hij dus steeds meer zaad zelf gaat eten) laat je de avond ook weg (de avond moet je als laatste weglaten ;) ).

En voor de volgende keer weetje dat je beter een vogeltje kan kiezen die helemaal zelfstandig is :).

Succes!

rosalientje

Hallo marit

heel erg bedankt voor je uileg mijn vogeltje eet nu zelfstandig,
heb hem eerst eiervoer gegeven beetje gewelt in warm water dat vond hij
heerlijk en nu eet hij eivoer zo en sins gisteren ook zijn zaadjes.

bedankt allemaall


Milo-Pixel

Weet je heel zeker dat hij echt zelf eet? In het begin is het vaak alleen maar spelen met het eten, dus houd daar rekening mee, en houd het vogeltje maar heel goed in de gaten (ook zijn/haar gewicht!).

Groetjes,
Marit

rosalientje

oke dat zal ik in de gaten houden,
ik zie hem hapjes pakken en echt fijn malen dus volgens mij
eet hij wel en anders geef ik hem voor de zekerheid nog even
eivoer geweekt

JoostP

Je kan em af en toe op de weegschaal zetten om goed bij te houden hoe de gewichtstoename vordert. Ook even voelen bij het borstbeentje of die rondom mooi "opgevult" is. Is het parkietje al wel een beetje tam trouwens? Anders is het misschien een beetje teveel stress voor hem.

rosalientje

Mijn vogel is heel erg tam hij izt het liefst heel de dag in je nek tegen je aan
hij is ook altijd vrolijk als ik zijn naam zeg hij antwoord altijd.
maar sins gisteren avond ineens plotseling antwoord hij niet meer hij wil wel
maar hij heeft er de kracht niet voor denk ik heb gelijk een hulppost gebelt maar die
konden me niet helpen moest vanochtend om 9 uur terug bellen heb ik gedaan en nu
hebben ze geen tijd voor hem :( pas om half 2 dus nu maar hopen dat mijn kleintje dat red.

ik laat het weten.

Ingrid

Om te voorkomen dat in twee draadjes over hetzelfde onderwerp wordt doorgegaan, zet ik hier een slotje op.
Er kan gereageerd worden in dit topic: nog een vraagje omdat mijn vogeltje slecht at