Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Prikbord / Parkietje gezocht
« Laatste bericht door Budgeridoo Gepost op augustus 27, 2021, 17:46:53 »
Lieve mensen, ik heb nog maar één grasparkiet, en dat is natuurlijk geen doen voor dit diertje.
Het beste speelgoed voor een grasparkiet is nu eenmaal een andere grasparkiet.
Graag wil ik een gezonde, mannelijke grasparkiet opvangen die wegens omstandigheden een ander plekje zoekt.
Ik kan hem het volgende bieden:

- een volière van 4 meter lang;
- pelletvoeding van Harrison’s bird foods;
- fruit, trosgierst, vogelmuur enz.;
- TrueLight daglichtlampen.

Het zou leuk zijn als het nieuwe vriendje blauw was. Of bont, maar dat is niet per se noodzakelijk.
Ik woon in zuidoost Friesland (en ik durf niet goed auto te rijden  :-[).

Inmiddels is de volière gezelliger ingericht. De tijdelijke deur in het midden dient ervoor om mijn grasparkiet bij mijn oude Catharinaparkiet vandaan te houden.
De grasparkiet is namelijk erg 'opdringerig' en dat begrijpt de Catharinaparkiet niet. Die wil rust.
Als mijn grasparkiet een gelijkgestemde vriend heeft die hem begrijpt, kan de deur verwijderd worden.

Het lukt niet om foto's aan dit bericht toe te voegen.
92
Prikbord / een stabiele thuisbasis gezocht voor Pip (mannetje van 8 a 9 maanden oud)
« Laatste bericht door Reiger Gepost op augustus 25, 2021, 19:47:52 »
Beste leden,

Wij zoeken een huis voor ons lieve vogeltje Pip (een mannetje). Hij is nu ongeveer 8 a 9 maanden oud. We hebben hem handtam en gekortwiekt gekregen. We waren gelijk verliefd op Pip, hij is nieuwsgierig, ondernemend en vrolijk. Pip zelf was vooral verliefd op ons popje Lootje dus megatam hebben we hem (nog) niet gekregen. Lootje was helaas ziek (dat vermoeden hadden we vanaf het begin, maar de kweker dacht dat het eenzaamheid was), werd ook na verschillende kuren niet meer beter, en hebben we moeten laten inslapen vlak voor de zomervakantie. Het plan was om na de zomervakantie een nieuw popje erbij te kopen voor Pip want Pip is echt gesteld op gezelligheid en een maatje, maar in de tussentijd is gebleken dat onze dochter (die zich de laatste maanden heel energieloos en ellendig voelde) huisstofmijtallergie heeft. Het houden van vogels wordt sterk afgeraden.

Pip heeft een roerige zomervakantie gehad: eerst is zijn maatje overleden, toen gingen wij 4 weken op vakantie en ging hij naar de buren en in de tussentijd heeft hij ook nog eens leren vliegen (wat niet direct helemaal soepel ging, maar inmiddels wel). Hij is sinds deze vakantie wel veranderd/minder tam dan toen hij gekortwiekt was, maar dat is logisch gezien deze roerige tijd. Hij komt nog steeds op je hand zitten als je iets lekkers voor hem hebt, en (meestal!) ook als hij weet dat in zijn kooitje moet, maar vliegt ook graag voor je weg/komt niet uit zichzelf naar je toe. Ik heb de goede hoop dat dit wel komt als hij in rustiger vaarwater terecht komt en bij een baasje dat hem voldoende aandacht geeft. En dat laatste zouden wij hem met alle liefde hebben gegeven, maar dat lukt dus niet vanwege de allergie van mijn dochter.

Wie o wie denkt een stabiele thuisbasis voor onze energieke Pip te hebben? Een plekje waar hij gezelligheid en entertainment/aandacht krijgt, van zijn baasje en/of van zijn kameraadje?

Wij wonen in de omgeving van Den Haag.

93
Gedrag / Tam Maken. / Re: Band met parkiet krijgen?
« Laatste bericht door kletskousje Gepost op juli 23, 2021, 10:45:48 »
Tja parkietengedrag is niet te voorspellen. Niet elk parkietje zal tam worden, lig misschien ook aan het karakter van het vogeltje. Hoewel je wel een eind kan komen met veel geduld en aandacht bereik je niet altijd jouw gewenste doel. Uit jouw verhaal maak ik op dat de vogels ook niet met elkaar spelen en dat zou best eens kunnen komen door het grote leeftijdsverschil. Kortwieken zou ik je zeker ook niet aanraden, ontzettend zielig als je dat nu nog gaat doen. Wel vervelend voor je dat het niet echt wil lukken met echt tam maken van de jonge parkiet. Ik lees uit jouw verhaal dat ze ook buiten de kooi komen en dat is al superleuk dat ze dat doen alleen zou ik de spiegel helemaal weglaten. Ik begrijp nl ook dat de jonge parkiet daar gek op is. Hij ziet waarschijnlijk zijn evenbeeld als zijn maatje maar krijgt er weinig van terug en dat is ook sneu. Door de spiegel zijn ze nu eigenlijk met zijn drietjes.  Misschien dat door het verwijderen van de spiegel hij meer contact zoekt met de oudere parkiet en/of met jou. Tam worden kan je echt niet afdwingen, dat is gebaseerd op vertrouwen dus al een een goed teken dat ze op je hand komen. Probeer zoveel mogelijk aandacht te geven aan de vogels maar laat ze naar jou toe komen ipv andersom. Je bent in ieder geval verder denk ik wel goed bezig maar zo als ik eerder zei , het is nooit te voorspellen. Wat is het geslacht van de parkieten?
Ik heb zelf al 3 jaar 2 popjes die helemaal gek op elkaar zijn maar ook af en toe venijdig uit de hoek konden komen naar elkaar. Ik besloot 2 a 3 maanden geleden 2 mannen erbij te zetten omdat ik bang was dat het een keer fout zou gaan en ze stiller werden.  Nou pfff de mannen zijn helemaal verzot op elkaar en de popjes zijn nu liever naar elkaar. Ik had verwacht dat de popjes een man zouden uitzoeken maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ze tolereren elkaar en  eén pop en man zie ik heel af en toe voorzichtig benadering zoeken naar elkaar. Voor mij dus ook afwachten hoe dit zich verder ontwikkeld, onvoorspelbaar.

succes :)
94
Gedrag / Tam Maken. / Band met parkiet krijgen?
« Laatste bericht door Carlisle Gepost op juli 22, 2021, 13:00:34 »
Hallo,

Ik heb al, zo lang ik mij kan herinneren, parkieten. Op dit moment heb ik er twee. Eéntje van 8 jaar en eentje van ongeveer anderhalf jaar. Helaas zijn ze niet zo tam als ik het liefst zou willen. Ze zitten wel (eventjes) op mijn hand, maar daar houdt het bij op.

8 jaar geleden, toen ik twee vogeltjes kreeg, was ik in verband met stage veel van huis. Mijn ouders zorgden goed voor de vogels, maar kregen niet de aandacht zoals ik ze zou geven. Dat mijn vogels niet zo tam waren verweet ik aan het feit dat ik ze destijds zo weinig aandacht heb kunnen geven. Op angstige momenten ziet die oudere mij wel als 'veilige haven' en kan hij ontzettend lang op mijn hand blijven, maar op het moment dat er niks aan de hand is dan vind hij het ook niet nodig om op mijn hand te zitten

Toen anderhalf jaar geleden een van de parkieten overleed en ik weer een jonkie erbij kreeg, wilde ik er alles aan doen om deze wel goed tam te maken. In het begin ging het hartstikke goed, maar na verloop van tijd kreeg ik het gevoel dat hij de angst van de oudere parkiet overnam.
De jongste gaat nu wel op mijn hand zitten, maar meer dan dit doet hij niet. Hij ziet mij volgens mij totaal niet als vriendje. Als ik dan filmpjes zie van andere vogeltjes, of van mijn vogeltjes vroeger, dan vind ik het zo vreselijk jammer dat het mij niet lukt om eenzelfde band met deze vogeltjes te krijgen.
Voer op mijn hand leggen maakt weinig verschil, zonder twijfel komt hij namelijk al uit de hand eten. Maar ik zou zo graag zien dat hij mij als vriendje ziet en niet voor mij weg springt wanneer ik eraan kom.
Op internet lees ik veel dat kortwieken helpt, maar dat weiger ik. Dat lijkt mij ontzettend traumatisch voor zo'n beestje en ik kan me niet voorstellen dat hij je daarna als vriendje wilt gaan zien.

Ze hebben veel speelgoed en buiten de kooi een grote paal met klim en speelwerk. Daar zitten ze veel op, maar echt spelend zijn ze niet. Ik probeer af te wisselen van speelgoed om zo het spelen wat te activeren, maar zolang het geen spiegeltje betreft komt de jongste er ook niet op af. Ze zitten verder ook alleen in de kooi of op die paal, maar zijn verder niet echt onderzoekend. En dat terwijl parkieten zo nieuwsgierig van aard zijn en zo graag spelen.

Ik weet vaak echt niet meer wat ik kan doen om het natuurlijke gedrag te stimuleren, maar ook om een band met de vogels te bouwen. Heeft iemand hier tips voor mij?
95
Gedrag / Tam Maken. / Re: Groenwangparkiet valt specefieke personen aan
« Laatste bericht door Sonja Gepost op juli 19, 2021, 17:15:37 »
Ik sluit me aan bij het berichtje van Kletskousje.
De parkiet merkt dat zijn gedrag "werkt", dus daarom blijft hij het herhalen.

Wil je een gedragsverandering krijgen, dan is het belangrijk dat je negatief gedrag (het bijten) negeert, en positief gedrag (niet bijten) beloont.
Dat belonen kan met lieve woordjes bijvoorbeeld.

Je kunt ook proberen met iets wat hij heel erg lekker vindt, een lange stengel trosgierst of zo, je broertje en de parkiet aan elkaar te laten wennen.
Het stuk trosgierst geleidelijk aan steeds een beetje korter maken, zo wennen de parkiet en je broertje geleidelijk aan aan elkaar.
En de parkiet doet positieve ervaringen op met je broertje, en zo zal hij geleidelijk aan merken dat hij toch best wel meevalt. ;)

Het is wel iets van een lange adem meestal, zeg ik er alvast bij.
Maar de aanhouder wint. ;)

Aangeleerd gedrag kun je ombuigen, is mijn eigen ervaring.
Met liefde, geduld én consequent zijn kun je zo ontzettend veel bereiken.....!

Succes.
96
Ziekten / Re: Kan een parkiet na 4 dagen na een stress-situatie sterven?
« Laatste bericht door Sonja Gepost op juli 19, 2021, 17:06:14 »
Wat een verdrietig nieuws.
Ik wil je om te beginnen heel veel sterkte wensen met het verlies van je kleine gevederde vriend...

Wat de oorzaak geweest is kun je, zoals Maartje al aangaf alleen met zekerheid zeggen door onderzoek te laten doen.

Gaat met je andere parkietje alles wel goed?

97
Gedrag / Tam Maken. / Re: ideale stelletje is dat misschien niet... Vragen
« Laatste bericht door Sonja Gepost op juli 19, 2021, 16:57:37 »
Heb je misschien een duidelijke foto van de neusdop van beide parkietjes?
98
Gedrag / Tam Maken. / Re: ideale stelletje is dat misschien niet... Vragen
« Laatste bericht door kletskousje Gepost op juli 11, 2021, 14:52:33 »
Als ik het goed begrijp hebben jullie Jip sinds vorig jaar november en ook toen was ze het meest aan mensen gewend geraakt omdat ze haar tam wilde maken en om die reden ook gekortwiekt. Jip ziet naar alle waarschijnlijk op dit moment jullie meer als soortgenoot dan jack. Ze zullen meer tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Je zou kunnen proberen ze toch nog tijdelijk te scheiden met de kooien tegen elkaar of in ieder geval zodanig dat ze elkaar kunnen zien en contact maken en buiten de kooi samen laten evt. Zo zou ik het proberen. Je kan ook proberen de hele inrichting van de kooi veranderen en ze dan later weer bij elkaar zetten. Jip verdedigd ook haar kooi waarschijnlijk. Jip is zeker weten wel een vrouwtje. mannetjes hebben wel een blauwe neusdop maar die hebben ze al veel vroeger en aangezien Jip minimaal al 9 maanden bij jullie is lijkt mij het in ieder geval onwaarschijnlijk dat ze een man is. De neusdop van een Vrouwtjes(popjes) verkleuren wanneer zij broeds worden naar bruinig en ook de structuur is dan wat ruwer. Na die periode kan de neusdop weer verkleuren naar wittig/blauw. Ik heb zelf ook een popje waarbij dat gebeurt. Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat de rust weer terugkeert. Overigens kunnen twee mannen parkieten over het algemeen goed bij elkaar, 2 popjes juist meestal niet.
99
Gedrag / Tam Maken. / ideale stelletje is dat misschien niet... Vragen
« Laatste bericht door Johnhuff Gepost op juli 08, 2021, 22:09:12 »
Wij hebben sinds november vorig jaar een handtamme parkiet (Jip) gekocht in een winkel. Ze hadden hem/haar gekortwiekt en in de winkel bij de kassa gehouden en handtam gemaakt. We hadden tot voor kort het idee dat Jip een vrouwtje was. Niet duidelijk te zien.
Een maand geleden hebben we een parkiet erbij gekocht (Jack) omdat we lazen dat dat toch wel fijn voor ze is. Die was niet tam, niet gekortwiekt en een mannetje. Twee kooien tegen elkaar zodat ze aan elkaar konden wennen. Na een week of 2 konden ze in een kooi.
Maar we hebben grote twijfels over hoe het nu gaat:
Jack lijkt heel nieuwsgierig naar alles wat Jip doet, dus zoekt Jip op, maar Jip lijkt zich de hele tijd opgejaagd te voelen. Vliegt dan rusteloos door de kooi heen met Jack achter zich aan. En ze kan hem echt proberen te pikken.
Jip vloog elke dag al door het huis regelmatig, en nu leek het steeds alsof ze naar het deurtje kwam en riep: haal me hier uit!!!
Als ze dan beide rondvliegen, komt Jack achter Jip aan en dat lijkt nieuwsgierigheid, omdat Jip al gewend en tam is en Jack niet. Hij wil dicht bij haar blijven. Jip reageert dan ook heel aanvallend naar Jack als hij in de buurt komt.
Ze maken veel herrie, ook Jip maakt meer herrie (fluiten en schreeuwen) dan toen ze alleen was.

Daarbij komt het ook nog dat het nu lijkt alsof Jip toch een mannetje is omdat de neusdop blauw lijkt te worden.

We kunnen Jack nog terugbrengen naar de winkel als het niet gaat.
Jack wordt langzamerhand wat tam. Hij eet uit mijn hand, komt ook op me vliegen als ze er uit zijn. Maar vooral omdat Jip dan al op mijn schouder zit.

Er zijn gelukkig ook momenten dat ze wel samen stilletjes in de kooi zitten en ook snavelen ze zo nu en dan, hoewel Jip dan opeens ook hard gaan beginnen te pikken naar Jack.

Mijn vrouw, die het meest thuis is, vindt het ondertussen maar niks al dat gekrijs en geruzie in de kooi. Jip lijkt dus af en toe wanhopig tegen het deurtje geplakt te zeggen: Help, haal me eruit! En als ze, of dus hij, eruit mag vliegt ze ook de hele tijd naar mijn vrouw om op haar te zitten, maar dat lijkt ook haast iets dominants.
Het liefst zou ze de vogels wegbrengen. maar ik ben benieuwd of jullie hier op een of andere manier een verklaring kunnen geven voor het gedrag van deze twee parkieten.

Als er nog vragen zijn hoor ik het!
Alvast dank voor reactie
100
Verzorging / Valkparkiet Voedingspatroon
« Laatste bericht door Valkparkietenliefhebber Gepost op juli 08, 2021, 09:29:08 »
Beste Valkparkietenliefhebbers,
Ik hoop binnenkort mijn eerste vogeltje te verwelkomen, van een echte kweker uiteraard.
Ik wil het vogeltje een zo gevarieerd mogelijk dieet geven. Onderstaand heb ik het voedingspatroon die ik wil hanteren uitgeschreven. Ik hoop dat er ervaren houders zijn die mij eventueel tips kunnen geven uit wetenschap of ervaring. Bij voorbaat dank!

Hoofdvoeding:
Zaden - Prestige Premium Australian Loro Parque Mix
Pellets - NutriBird G14 Tropical

Bijvoeding:
Eivoer – Orlux Gold Patee Grote Parkiet en Papegaai (een paar keer per week, in de rui vaker)
Esve Wilg knaaghout
Esve Schors knaaghout
Franse trosgierst (als beloning, bijvoorbeeld voor het proces van het tam maken)
Prestige noodle mix (voor extra vitamen die in groenten zit, zo nu en dan, bijvoorbeeld in het weekend eens per 2 weken)

Extra vitamines:
Sepia block
Calcium block
Mineraalblock

Ik merk dat er veel contradicties bestaan tussen mensen over het geven van maagkiezel aan een valkparkiet. Ook weet ik dat er grid is wat je schijnbaar onbeperkt mag aanbieden.
Moet ik eenmaal per week 3 maagkiezels geven of toch niet? Of juist grid geven?

Bij voorbaat heel erg bedankt!
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]