Recente berichten

#81
Ziekten / Re: Help! Gebroken poot?! (Fot...
Laatste bericht door Davidclemente - november 19, 2021, 14:38:32
Klopt, ik heb het zelf verwijderd...
Ik had deze parkiet 6 jaar geleden gevonden...
Bij het bezoek van de vogelarts bleek dat hij een opgezwolle buik had. Dit verlamde volgens de VA zijn pootje gedeeltelijk door dat het zenuwen knelde.. (Waarom dit zo was weet ik niet, 10 dagen daarvoor was zijn buik niet zo.) Het kon een tumor zijn, infectie, of (de antibiotica...?). Zijn borstkast bot was voelbaar als een scherp mes. Hij ademde zwaar. De vogel wou de dagen daarvoor niet meer in zijn couveuse warmte kooi die ik had aangeschaft zijn, smeekte voor het glas van de kooi om in mijn hand te mogen komen liggen. (Voor UREN) en als ik hem terug wou doen in de kooi smeekte die weer om terug te mogen in mijn hand) Sliep op de grond met een poot leunend op de rand van de kooi. Ik heb 10 dagen lang met wattenstaafjes en water zijn kont moeten schoonmaken omdat die anders verstopt raakte. De VA zei dat het het beste was om hem in te laten slapen en dit heb ik laten doen.
Achteraf heb ik hier gemengde gevoelens over... ik had alles geprobeerd, maar had ik nog meer moeten proberen en hem een kans geven, of is het de juiste keuze geweest om hem uit zijn lijden te verlossen? Ik voel me al dagen beroerd alsof ik moet braken, van deze hele ervaring, huil dagelijks, en vraag me echt af of ik het juiste heb gedaan.
#82
Ziekten / Re: Help! Gebroken poot?! (Fot...
Laatste bericht door Kleintjes - november 18, 2021, 05:51:25
Helaas werken de links niet (404 error).
Kan van alles zijn, van verstuikt tot spier verrekt, tot gebroken of verlamd. Is moeilijk te zeggen helaas.

Ik weet dat dit berichtje inmiddels laat is, maar: Hoe is 't met je vriendje?
#83
Ziekten / Help! Gebroken poot?! (Foto’s ...
Laatste bericht door Davidclemente - november 16, 2021, 12:02:34
Hallo,

Mijn Grasparkiet heeft 9 dagen geleden antibiotica voorgeschreven gekregen voor een kropontsteking, ik zou zeggen dat die bijna 100% is hersteld. (Nog 1 dag)

Maar nu heeft die ineens een mank pootje. Hij kan zijn poot nog wel gebruiken en op dingen zitten maar het verloopt moeizaam.

Bekijk hier de foto's:
https://imgur.com/a/Rc940VH

En hier de video:
https://imgur.com/a/nGtivFS

Ik heb de dierenarts / vogelarts al gebeld voor een afspraak maar die kan morgen pas...

Iemand enige tips of die weet wat er aan de hand is?
#84
Broeden / Re: Jonge parkiet
Laatste bericht door Kleintjes - november 12, 2021, 15:01:07
Na de eerste rui, ongeveer met 3 maanden, krijgen ze hun echte kleur - echter kan deze door de jaren heen alsnog veranderen.
#85
Broeden / Jonge parkiet
Laatste bericht door Marcel21674 - november 10, 2021, 13:44:52
Enige tijd geleden, ongepland wat eieren in de voilere gehad. Uiteindelijk is daar 1 jong van overgebleven.
Die doet het super goed gelukkig.
Hij,zij, zit al redelijk in de veren, kun je er nu al vanuit gaan dat dit de definitieve kleur is?
Vind het wel bijzonder, hele grijze borst, witte vleugels, en vermoed een grijs/blauwe staart.

#86
Gedrag / Tam Maken. / kruipertje valt?
Laatste bericht door Daantje.O - november 01, 2021, 17:22:29
Hallo allemaal,

Mijn kruipertje doet het heel goed en is lekker vaak los met zijn vriendje. We hebben een speelboom maar hij kan niet helmaal tot boven. Maar soms valt hij terwijl ik nog zo goed oplet! Dan valt hij echt wel eens van best hoog. Maar dan loopt hij gewoon verder en speel en eet van de grond (daar ligt altijd trosgierst). Dan klimt hij weer terug op de boom. Hij kan ook via de takjes naar beneden maar hij neemt een soort duik. Hij probeert het wel met zijn vleugeltjes op te vangen, maar nog steeds valt hij. Onder de boom ligt wel een handoek.

Moet ik de boom weghalen of gewoon laten staan?
#87
Ziekten / Re: pootjes vreemd
Laatste bericht door Sara - oktober 30, 2021, 12:07:39
Hallo,

Het is intussen al even geleden dat je dit berichtje gepost hebt. Ik denk dat het beste advies hier is om naar een dierenarts te gaan die voldoende van grasparkietjes kent. Als de pootjes plots verlamd raken, maar je niet hebt gezien hoe dit gebeurd is, zou hier denk ik toch wel iets neurologisch aan de hand kunnen zijn. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts dus zo snel mogelijk ééntje raadplegen lijkt mij hier wel de boodschap.

Laat je nog weten hoe het intussen met Dushy is?

Vele groetjes,

Sara
#88
Ziekten / pootjes vreemd
Laatste bericht door nenemooscha - oktober 21, 2021, 17:58:02
Hallo hier is Nenemooscha
Mijn parkietje Dushy is weer eens uit de rui, maar mijn vraag is kan een parkietje ook een beroerte met als gevolg vreemde pootjes krijgen , eerst het ene pootje volgen mijn had hij ergens tussen gezeten en trok zijn pootje terug met als gevolg verlamde poot, maar sinds gister ochtend tot mijn grote verbaas zing zijn anderen pootje ook, met als gevolg uitglijden op zijn stokje geen grip meer, wie kan mijn helpen wat dit is, en hoe kan Dushy weer op zijn stokje blijven zitten, Dushy is al wel een oud baasje( 9 jaar) maar zo zielig, dank U voor de genomen moeite om het te lezen.
Nenemooscha.
ps een foto lukt me niet iemand die me kan helpen met de foto?
#89
Overige Vragen / Re: Parkiet vliegt niet
Laatste bericht door Kleintjes - oktober 16, 2021, 20:49:43
Als hij gekortwiekt is, dan komen de veren na de rui terug (mits er niks beschadigd is tijdens 't knippen, wat we overigens zeer afraden) en zou hij weer gewoon moeten kunnen vliegen.
#90
Overige Vragen / Parkiet vliegt niet
Laatste bericht door Vleermuis02 - oktober 16, 2021, 17:40:54
Hallo allemaal,
2 weken geleden had ik een parkiet aangeschaft, maar bleek dat die niet vliegt.

Vorige eigenaar zei dat niet, hij zei alleen dat ik hem moet leren vliegen. Ik keek naar zijn vleugels en zag dat er 2 geknipt zijn aan de ene kant, maar weet nog steeds niet of hij alleen daardoor niet kan vliegen.

P.S. Ik heb hem nu inmiddels handtam gemaakt.

Ik hoor graag jullie ervaringen, dat is trouwens mijn eerst parkiet.