Vies Kontje Van Gele Poepjes?

Gestart door Chantalleke, juli 28, 2005, 18:50:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chantalleke

Hoi allemaal,

Gisteren is dus Billy bij ons gekomen. Hij is eergisteren uitgevlogen, dus nog heel klein. Nu had hij vandaag een heel vies kontje :huh: Nu weet ik wel dat bij jonge parkietjes dit kan komen door de stress die ze kunnen krijgen door de hele nieuwe omgeving en zo. Alleen was ik een beetje verbaasd dat zijn poepjes geel zijn. Niet extreem dun of zo, dat valt wel mee. Billy is ook enorm nieuwsgierig en levendig. Hij eet, drinkt, roept continu naar Sjefke (die met zijn kooitje een stukje verderop staat) We hebben geprobeerd zijn kontje zo goed mogelijk schoon te maken, en hij doet zelf ook erg zijn best met poetsen en zo. Nu zit ik met een paar dingen
- Gele poepjes, is dat wel normaal?
- Hoe lang mag zoiets nou duren?
- We krijgen zijn kontje niet helemaal schoon met wat lauw water op een gaasje. Wanneer is het tijd om echt in te grijpen? Want dagen met een vies kontje lopen kan niet goed zijn....Toch?  :(
- Sjefke is ook bij Billy in zijn kooi geweest omdat Billy hem maar bleef roepen. Zou dat kwaad kunnen?

Ik hoop zo dat ik me zorgen maak om niks, en dat Billy gewoon een beetje stressie is. Ook al is ie er pas 1 dag, ik kan em nu al niet meer missen.  :sadsmiley02:  De kweker zei wel dat ik em om mocht ruilen als er iets niet goed zou zijn of als het niet zou klikken met Sjefke, maar dat wil ik helemaal niet!

Groetjes, Chantal

Parkieten-Freak

#1
ik zou het even aankijken.
Probeer de uitwerpselen zo goed mogelijk te verwijderen als het aan de veertjes kleeft.
Dat er een gele waas (waarschijnlijk bilirubine uit de gal) achterblijft op het verenpakje is op zich niet zo erg.
Als de ontlasting morgen in de loop van de middag echter nog steeds geel ziet, raadpleeg dan even de dierenarts.
Eet je vogeltje trouwens goed? Hou dat even goed in de gaten, want als de vogel te weinig eet, kan de ontlasting ook verkleuren.
Ook kan er sprake zijn van een infectie. Leverafwijkingen kunnen ook gele ontlasting veroorzaken.
In de gaten houden dus!


Chantalleke

Hallo,

Nou zoals ik al zei is Billy heel erg levendig, hij zit niet stil in een hoekje of zo. In tegendeel, hij speelt met zijn speeltjes, hij hupt door zijn kooitje en verkent zijn kooitje ook helemaal. Hij heeft gisteren wel gegeten (niet zo heel veel, maar toch) hij heeft ook water gedronken. En hij blijft maar roepen om Sjefke. Nu probeer ik Sjefke maar even uit zijn buurt te houden, want ik zou het helemaal vervelend vinden als die ook nog ziek werd! :unsure:

Vanochtend was Billy echt aan de diarree  :sadsmiley02: Een hele donkergroene, bijna zwarte, waterige sliert had ie aan zijn kontje hangen. Ik heb die gelijk af gedaan en de kooi met een vochtig doekje wat opgefrist. Ik wil niet gelijk nu al naar een dierenarts rennen, want dan moet Billy weer vervoerd worden en ik heb toch wel het idee dat zijn darmprobleempjes met name veroorzaakt zijn door de stress van deze week. Dinsdag voor het eerst zijn nestje uit en dan woensdag al gelijk bij papa en mama weggehaald, in een doosjes gestopt en daarna in een vreemd huis terecht gekomen.

Ik zal em goed in de gaten houden en als het echt niet beter wordt neem ik em wel even mee voor een onderzoekje. :(

Chantal

helma

Hoihoi,

Ik zou zo snel mogelijk terug gaan naar de kweker als ik jou was.
Een donkere bijna zwarte ontlasing kan er op wijzen dat je parkiet de afgelopen 24 uur bijna niet gegeten heeft.
(zie ook het onderwerg uitwerpselen van de parkiet).

Echt ga niet zitten afwachten!!

Hoe oud is je parkietje trouwens??

Als ze voor het eerst uitvliegen zijn ze meestal een week of 4.
Maar dan gaan ze 's avonds nog wel effe naar pappie en mammie om te worden bijgvoerd.

Succes.

Groetjes
Helma.

Chantalleke

Hoi Helma,

Billy heeft wel gegeten, want in zijn voerbakje lagen volop lege zaadhulsjes en ik heb hem zelf ook zien eten van het zaad wat ik op de bodem heb gestooid. Gisteren had hij ook wel wat normale poepjes, maar die waren dus een klein beetje gelig.

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe oud hij is. (ik schat dat hij een week of 6 is. Alleen het puntje van zijn snaveltje is nog zwart, de rest is al 'normaal gekleurd. Het viel me wel op inderdaad dat hij om eten vroeg bij onze 3 jaar oude parkiet Sjefke. Sjefke snapte het allemaal niet zo goed en heeft hem maar een klein beetje gevoerd. Daarna is Billy dus zelf op zoek gegaan naar eten.

Kun je aan de foto schatten hoe oud hij is?

Chantalleke

Hallo iedereen,

Nou Billy was zwaar verontwaardigd toen ik thuis kwam en alle kooien openzette behalve die van hem  :P

Ik denk dat de zwarte poepjes inderdaad veroorzaakt zijn doordat hij woensdag (en misschien donderdag ook nog wel) toch te weinig heeft gegeten. Toen ik thuis kwam had hij al weer bijna normale poepjes (ze waren netjes groenig en normale vorm, maar ook nog steeds een klein beetje gelig in plaats van wit) Zijn kontje ook maar weer afgedaan. Hij heeft zeker wel gegeten vandaag, want al het zaad van de bodem had ie op en ook in zijn voerbak was ie al behoorlijk bezig geweest. Toen ik trosgierst op wilde hangen hupte ie gelijk op mijn vingers en probeerde de kooi uit te klimmen over mijn onderarm. De deugniet :D

Toen ik wat extra voer op de bodem strooide viel ie meteen aan! Binnen 5 minuten had hij alles al weer op. Ik denk dus dat hij zich erg thuis voelt op de bodem van zijn kooitje en het voerbakje nog niet helemaal geweldig vindt.

In ieder geval nog maar een beetje roosvicee in zijn water gedrupt voor de extra vitamientjes. Mocht hij nou gelige poepjes houden dan al ik zeker langs de dierenarts gaan met hem, maar ik denk dat ik dus te overbezorgd was en mijn kleine vriendje wat meer tijd moet gunnen.

Dank je voor de reacties in ieder geval.
Chantal

Parkieten-Freak

Kijk het nog maar even aan.
Kan heel goed aan alle veranderingen en stress liggen van de afgelopen dagen.
Hou wel zijn achterwerk goed schoon, dat is belangrijk.
Als de ontlasting dinsdag nog steeds gelig is, bel dan even de diernarts voor advies.
Succes!


Chantalleke

Jippie!!! Vandaag had Billy zijn eerste helmaal perfect normale poepjes!  :P Gisteren heeft hij enorm veel gegeten (3 schepjes XtraVital; omdat hij alles zo snel opat heb ik em maar iets extra gegeven), dus ik denk dat hij toch wel een leeg maagje heeft gehad. Vanochtend heb ik op aanraden van de eigenaar van de dierenzaak (via wie we Billy hebben gekregen) een beetje homeopatisch middeltje tegen maag- en darmprobleempjes door het eten van Billy gedaan. Ook vandaag heeft Billy heel goed gegeten en net had hij dus voor het eerst helemaal normale poepjes!

Omdat het zo goed ging hebben we hem een nieuwe speeltje erbij gegeven en daar is hij helemaal verliefd op. Billy is ook al super handtam, dus hij heeft zojuist zijn eerste vlucht gemaakt :D Hij ging gelijk bij Sjefke zijn kooi in. En wat er toen gebeurde was echt iets wat we nooit hadden verwacht. Billy ging gelijk op de bel van Sjefke af. Normaal mag daar niemand aan zitten, maar voor Billy deed Sjefke een paar stapjes op zij!! :thumbsupsmiley: Daarna hebben ze nog even heerlijk samen op de schommel zitten knuffelen Zo lief :wub:

Billy zit nu lekker te slapen in zijn eigen kooitje, na al die nieuwe indrukken. Zijn kontje is nog een heel klein beetje geel, maar ik heb er nog toch wel vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen!

Groetjes van een heel blije Chantal :P

Parkieten-Freak

Mooi Chantal! Ik ben blij dit te horen!
En wat lief van Sjefke dat Billie zelfs met het belletje mocht spelen! :D


mick

hallo vogelvrienden

Hoe ziet een normaal vogelpoepje eruit want bij mij zit ook wat geels doorheen

Groeten
Calvin

Safrena

#10
Hey Mick

Welkom op het forum

kijk eens op onderstaande link

http://www.parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php


Vele groetjes

Chantalleke

Hoi Calvin,

Als er af en toe geel in je parkiet zijn poepje zit is dat niet erg. Door sommige dingen die parkietjes eten kan het zijn dat er een paar poepjes wat anders van kleur zijn. Normaal zijn ze een beetje roomwit met donkergroen en is het groenige deel netjes gevormd (geen natte derrie  :P )

Lees anders het stukje over uitwerpselen es. http://www.parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php

Succes!
Chantal

Chantalleke

Het ging allemaal zo goed... Zaterdag is Billy bij Sjefke in zijn kooitje gaan wonen omdat hij en Sjefke dat zooo graag wilde...  :P

Vanochtend had Billy weer van die zwarte diarree poepjes  :( Hij eet, drinkt, speelt volop met Sjefke en toch wil het maar niet lukken allemaal. Omdat hij vanochtend ook een klein beetje bol zat en af en toe zijn evenwicht verloor heb ik besloten dat we vanavond met zijn drietjes even naar de dierenarts gaan!
Ik neem de hele kooi maar mee, met Sjefke erbij. Ben bang dat Billy anders te veel stress krijgt omdat hij dan alleen in een doosje met me mee moet. Sjefke is gelukkig dol op autorijden dus die gaat niet bang zijn. Sjefke maakt godzijdank ook nog geen zieke indruk. In tegendeel. Hij is levendiger dan ooit...

Ik hoop maar dat kleine Billy niets ernstigs heeft en gewoon een klein stresskippetje is  :unsure:

Chantal

Sonja

Hoi Chantal,

Wat naar, dat Billy toch weer diarree heeft.... :(
Wel een hele verstandige keuze om naar de dierenarts te gaan, je kunt er immers niet vroeg genoeg bij zijn!
Diarree, evenwichtsverlies, en bol zitten zijn toch tekenen dat hij iets onder de leden zou kunnen hebben.

Heel veel sterkte bij de dierenarts, en hopelijk valt het allemaal mee!

Laat je nog horen hoe het is gegaan?

Groetjes, Sonja.

Goofie

Hoi Chantal,

Wat erg dat het nu weer niet zo goed gaat met Billy! Veel succes bij de dierenarts. Hopelijk valt het allemaal mee.

Groetjes, Debbie en Goofie

Chantalleke

Bedankt dat jullie zo meeleven.  :)
Ik hoop ook dat ik gewoon een overbezorgde Miep ben en dat er niets erg is. Maar ik zal toch wel beter slapen als er een dokter even naar mijn kleine ventjes heeft gekeken. De dag kan me niet snel genoeg voorbij gaan. Ik laat zeker nog even weten wat de DA vanavond te vertellen heeft.

Chantal

Chantalleke

Hallo allemaal,

Toen ik thuis kwam ging het alleen nog maar slechter met Billy. Wat was ik dus blij dat ik een afspraak had met de dierenarts. Ze zag het meteen toen ze hem zag eigenlijk al... Billy heeft paracietjes en/of wormpjes  :( Zijn darmpjes zijn nu zo opgezet dat zijn longetjes in de verdrukking zijn gekomen. Hij heeft nu medicijntjes en moet binnen 3 dagen opknappen. Anders moet ik terug voor een nauwkeuriger onderzoek, maar dat wilde ze eigenlijk liever even uitstellen omdat het nogal stressvol is. Sjefke moet ook medicijntjes puur voor de zekerheid, omdat hij Billy voert en knuffelt. Ik kon ook beter Billy niet apart zetten, omdat ze de kans dan groter inschatte dat hij niet beter werd omdat hij Sjefke dan te erg zou gaan missen. En de kans dat Sjefke nu al besmet is is ook redelijk aanwezig  :sadsmiley02:

Hopelijk knapt Billy dus snel op en wordt Sjefke niet ziek. We wilden uiteindelijk ook een vriendje voor Sjefke om zijn leventje wat leuker te maken en misschien wel wat langer te laten duren. En dan is het nu toch wel sneu dat het met zijn maatje zo slecht gaat  :sadsmiley02:

Jullie horen me nog wel....
Chantal

Ingrid

Hoi Chantal,

Goed dat je niet hebt afgewacht en naar de dierenarts bent gegaan. Ik hoop dat Billy met de medicijnen snel zal opknappen zodat hij en Sjefke straks weer gezond en wel samen kunnen spelen.
Beterschap!!

Groetjes, Ingrid

Safrena

Hey Chantal

Heel goed van je dat je naar de dierenarts bent geweest

Hoop dat je parkeitjes snel weer hersteld zijn

veel beterschap voor je parkietjes

vele groetjes

Sonja

Hoi Chantal,

Toch maar goed, dat je naar de dierenarts geweest bent!
Ik duim met je mee, dat Billy weer snel opknapt, en dat Sjefke het niet in dezelfde mate zal krijgen, als Billy nu. (maar dat zal wel niet, omdat hij nu al medicijnen krijgt)
Hopelijk heb je straks weer 2 vrolijke, gezellige parkietjes om je heen, die samen weer lekker kunnen spelen!

Sterkte.

Groetjes, Sonja.