Recente berichten

#1
Broeden / Re: Broedkastjes
Laatste bericht door ddielessen - februari 11, 2024, 08:47:42
Hallo,
Ik heb een koppeltje en heb een broedkastje opgehangen. Hij hangt nu vrij hoog in een hoekje. De kooi is 120cm hoog en 90cm breed. Is er een aanbevolen hoogte om zo'n kastje in de kooi te hangen?
#2
Voeding / Re: Pellets
Laatste bericht door Kleintjes - februari 03, 2024, 22:07:35
Hoihoi,

de meningen over pellets lopen nogal uiteen, over welke de beste is, etc.
Nutribird bijvoorbeeld, heeft ook pellets. Er zijn geloof ik nog enkele merken die pellets aanbieden.
Welke de beste is, durf ik absoluut niet te zeggen - ik geef "ouderwets" zaadjes, met fruit en groentjes apart aangeboden ;)
#3
Voeding / Pellets
Laatste bericht door Pam - februari 01, 2024, 09:00:39
Hallo allemaal,
Ik geef mijn parkieten pellets Harrisons high potency welke ik koop bij de dierenarts.
Zijn dit de beste pellets of kan ik ook overschakelen op pellets via de dierenwinkel en welke zijn dan de beste om te geven.
Ik hoor graag van jullie.
#4
Ziekten / Popje omgekeerd in (bijna) lee...
Laatste bericht door Omedeun - september 17, 2023, 20:58:32
Ik had een bijna leeg glas cola op mijn bar staan. Zat echt nauwelijks meer iets in. Ben in slaap gevallen en toen ik wakker werd zag ik tot mijn grote schrik dat het popje omgekeerd in het glas hing.

Gelijk eruit gehaald waarin zij totaal in shock nog leefde. Ogen wijd open, snel ademhalen en hartslag  en op haar hoofdje en naast haar rechteroor bruine overblijfselen van de cola.

Proberen zoveel mogelijk schoon te maken en langzaamaan kwam ze op krachten en hobbelde wat rond.
Nog geprobeerd schoonmaken maar zit er best in en ze wil nu ook steeds van me weg aangezien ze ook niet tam is. Ik kan ook haar niet pakken om verder schoon te maken en ze vloog naar haar hokje.
Ze is daar nu zichzelf wat aan het proberen schoonmaken omdat het plakt denk ik.

Wat moet ik nu doen?
Kan geen juiste vogelarts bereiken tot morgen. Of weten jullie een nummer?
#5
Overige Vragen / Voliere verpleeghuis Oosterbee...
Laatste bericht door marc.willemsen@vilente.nl - september 04, 2023, 15:52:24
Dag allemaal,

Voor onze volière in verpleeghuis de Molenberg in Oosterbeek ben ik op zoek naar verzorgers. Herman gaat na vele jaren stoppen met de verzorging. Hij komt nu nog dagelijks even kijken, water verversen, voer bijvullen. We kennen helaas niemand in de buurt die gek is op vogels en dit er graag bij zou willen doen.
Via deze weg hoop ik via via in contact te komen met iemand in Oosterbeek die deze taak op zich zou willen nemen.
Het gaat nu om ongeveer 20 vogeltjes. Verschillende soorten. Er zijn regelmatig eitjes die uitkomen.
Voel je je aangesproken of ken je iemand? Wil je me dan een bericht sturen?
groeten Marc Willemsen, coördinator vrijwillige inzet Vilente ouderenzorg
#6
Gedrag / Tam Maken. / Re: Paringsdrang
Laatste bericht door Kleintjes - augustus 27, 2023, 05:10:27
In de regel wordt 't gedrag minder omdat hij afgeleid wordt door de ander.
Meestal komt 't dan wel goed.
#7
Gedrag / Tam Maken. / Paringsdrang
Laatste bericht door Mandy500 - augustus 20, 2023, 16:09:40
Hoi, sinds 10 maanden hebben wij een Engels parkietje. Wij wilden hem eerst goed tam maken voordat we een tweede Engelse parkiet gaan aanschaffen en onze Rikki is inmiddels heel goed tam geworden. Een lieverd van een mannetje, heel aanhankelijk en praat echte woordjes. Alleen heeft hij duidelijk paringsdrang. Hij is gek op pennen, kabels en kleine doosjes. Hier gaat hij geregeld tegenaan schuren en bewaakt deze voor zijn leven, kan dan zelfs wat agressief worden tegen ons als wij in de buurt komen.

Ik weet dat dit normaal gedrag is. Alleen vraag ik mij af wat verstandig is qua aanschaf van een tweede parkiet. Onze voorkeur gaat namelijk uit naar een mannetje, de 2 parkieten houden wij in 1 zeer ruime kooi en overdag mogen ze er geregeld uit.

Wat ik graag wil weten is of de aanschaf van een tweede parkiet voor problemen zal zorgen bij een parkiet wat geregeld een sterke paringsdrang heeft. En of het geslacht van de tweede parkiet van invloed is.

Ik hoor graag jullie ervaringen en/ of tips, dank je wel
#8
Overige Vragen / Re: Niet tamme grasparkieten l...
Laatste bericht door Loeky - augustus 11, 2023, 14:13:47
Ja hoor laat ze lekker los vliegen
Wel zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen. Kale plekje even in de gaten houden. Vertrouw je het niet dan naar de vogelarts. Succes
#9
Overige Vragen / Niet tamme grasparkieten laten...
Laatste bericht door Zazu en rio - augustus 10, 2023, 11:33:10
Hallo iedereen,
Ik heb 2 niet tamme en al wat oudere grasparkieten.
Ik zou deze graag de vrijheid willen geven om in mijn appartement te kunnen rond vliegen.
Ik woon op een triplex wat dus betekent dat ze zowel naar boven als naar beneden zouden kunnen. Hun kooi staat op de middenverdieping op een vaste plaats.
Kan ik dit doen en mag ik dit doen?

Ook heb ik gemerkt dat mijn vrouwtje een kaal plekje begint te krijgen bij haar nek/achterhoofd is dit gewoon een rui of is dit iets anders iemand ervaring mee?
Alvast bedankt
#10
Aanschaf / Re: Nieuw jong pakietje bij ou...
Laatste bericht door Loeky - juli 27, 2023, 11:43:19
Ja hoor dat kan prima. Wel even aan elkaar laten wennen in aparte kooien. Succes