Sammie weer aan de antibiotica

Gestart door Danielle, oktober 27, 2006, 11:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Na een microscopisch onderzoek van Sammie's ontlasting is toch weer gebleken dat het vol met bacterien zit, waardoor ze waterige ontlasting heeft en veel drinkt.
De vorige keer was het door de antibiotica wel verbeterd, maar verslechterde ook weer meteen. De dierenarts wil het toch nog een keer met dezelfde antibiotica proberen, voordat hij iets anders moet proberen, omdat je dan ook meteen veel zwaardere nodig hebt en je ook last van bijwerkingen kunt krijgen.

Het is nu erg belangrijk dat ze het goed binnen krijgt en er niet uit gaat proesten. Ik heb al gevraagd of ik een spuitje mee mocht krijgen, zodat ik precies de goede hoeveelheid weet. De vorige keer deed ik het namelijk met een pipetje waarvan je een druppel moest geven, maar ik vond het moeilijk te bepalen of de druppel goed was.

Ik vind dit zo erg, ze werd namelijk echt een beetje bang van ons, omdat we haar steeds beet moesten pakken. Nu was ik eindelijk zo ver dat ze in de kooi weer op mijn vinger kwam en nu moeten we weer van voren af aan beginnen.
En ook maak ik me wel zorgen, omdat ze eigenlijk van af het begin geen normale ontlasting heeft gehad.

Ik hoop echt dat het dit keer aanslaat.

budgie

Vervelend voor een parkietje als het medicijnen opgedrongen krijgt. Vooral als het spul nog vies smaakt ook.
Zó vies, dat het parkietje er misselijk van wordt. Dit heb ik met Sjaak meegemaakt.
Er is ook een antibioticum dat vrij lekker smaakt. (Ik heb het zelf geproefd.) Dit heeft Kareltje gehad toen zijn ontlasting heel veel bacteriën bevatte. Het middel heet Synulox en zou volgens de vogelarts in Utrecht geen bijwerkingen hebben bij een parkietje. Op de verpakking staat tevens vermeld: Smakelijke druppels.
Is het een idee om je dierenarts te vragen of dit antibioticum aan jouw vogeltje toegediend zou kunnen worden? Het is bedoeld voor honden en katten, maar dat is geen probleem. Ik heb ook wel eens een antibioticum aan Sjaak moeten geven dat bestemd is voor terrariumdieren.

Danielle

@ budgie:
Ik zal het middeltje onthouden. Ik probeer het nu wel eerst met het middel dat voorgeschreven is, mocht dit niet aanslaan, stel ik het wel voor. Is wel handig als het lekker is  :). Sammie vond de vorige keer vooral de vitamine kuur vies en die hoeft ze nu gelukkig niet meer (dan draaide ze haar kopje weg en ging piepen). De antibiotica is vrij neutraal van smaak.

Is het eigenlijk zo als je parkietje veel last heeft van bacterieen in de ontlasting, dat het een terugkomend iets is? Want daar maak ik me nogal druk om dat ik dadelijk aan de gang moet blijven met antibiotica toedienen. En hoe kan het eigenlijk dat de ene parkiet hier last van heeft en de andere niet? Is die er dan gewoon vatbaarder voor of is er dan iets inwendigs niet goed?

budgie

Het blijft een problematisch iets bij vogels in gevangenschap. In de natuur zal zoiets ook wel voorkomen, maar zulke vogels gaan gewoon dood. Hoe goed we ook voor onze parkietjes zorgen, vogels horen eigenlijk niet binnen. Het zijn vliegende vrijheidsdieren die het best floreren in de zon en de buitenlucht. Buiten, in hun eigen biotoop, kunnen ze ook het voedsel vinden dat hun weerstand in optimale conditie houdt. Maar zelfs dan overleven alleen de sterksten.

Caradow

Citaat van: budgie op oktober 27, 2006, 17:53:40

Is het een idee om je dierenarts te vragen of dit antibioticum aan jouw vogeltje toegediend zou kunnen worden?

elk antibioticum heeft een andere groep bacterien waar het vat op heeft, het is dus niet zo dat je elk soort antibiotica bij elke aandoening kan inzetten...

budgie

Citaat van: Caradow op oktober 27, 2006, 19:15:17
elk antibioticum heeft een andere groep bacterien waar het vat op heeft, het is dus niet zo dat je elk soort antibiotica bij elke aandoening kan inzetten...

Dat weet ik. Ik stelde voor om de vraag m.b.t. mijn suggestie te stellen aan de dierenarts. Mocht het 'smakelijke' middel geschikt zijn, is dat mooi meegenomen. ;)

Danielle

Nou ja, ik hou het nu ook gewoon bij de voorgeschreven antibiotica. Als dat niet aanslaat kan ik het altijd nog vragen, dus hopelijk is dat niet nodig  ;)

Ik heb net de antibiotica gegeven en heb meteen een vraag. Ik heb een spuitje gekregen en daarvan moet 0.05 ml opgezogen worden. Echter als je het leeg spuit blijft er nog wat achter in de spuit. Is dit erg, want het is belangrijk dat ze genoeg binnen krijgt. Of is het tuutje niet meegerekent met de mililiters?

budgie

Citaat van: Danielle op oktober 27, 2006, 19:35:02
is het tuutje niet meegerekent met de mililiters?

Jawel! Vul het spuitje tot het voorgeschreven maatstreepje en het komt qua dosering helemaal in orde!

Danielle

Een update van Sammie:

Sammie heeft inmiddels al weer twaalf dagen twee maal daags antibiotica gekregen. Na de tiende dag heb ik wat ontlasting ingeleverd en ik heb net te horen gekregen dat alle bacterieen weg zijn  ;D.
Ik moet nu nog wel een week doorgaan met de antibiotica, zodat het ook niet meer terug kan komen. De vorige keer had ze namelijk meteen toen ik stopte weer last van diarree.
Ik ben erg blij dat het heeft aangeslagen en ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

Josephine

Citaat van: Danielle op november 07, 2006, 19:13:53
Een update van Sammie:

Sammie heeft inmiddels al weer twaalf dagen twee maal daags antibiotica gekregen. Na de tiende dag heb ik wat ontlasting ingeleverd en ik heb net te horen gekregen dat alle bacterieen weg zijn  ;D.
Ik moet nu nog wel een week doorgaan met de antibiotica, zodat het ook niet meer terug kan komen. De vorige keer had ze namelijk meteen toen ik stopte weer last van diarree.
Ik ben erg blij dat het heeft aangeslagen en ik hoop dat het zo goed blijft gaan.
Ik heb nog niks gepost in dit topic maar ik heb wel meegelezen. Fijn dat het nu weer beter gaat! Ik hoop voor je dat het nu ook echt goed blijft gaan!

Danielle

Ik snap er echt niets meer van....
Sammie heeft opeens sinds vanacht weer diarree. Echt waterdun, alleen maar plasjes.
het ging gewoon eindelijk goed. Na de tiendaagse kuur was het echt weer helemaal goed, geen bacterie meer te zien,
ik moest er nog wel een week achteraan plakken, zodat het ook goed zal blijven.
En daar was ik nog mee bezig, ze krijgt netjes twee maal daags haar antibiotica.
Ook zat ze vanochtend als ze stil zat bol. Verder is het gewoon echt Sammie. constant spelen, fluiten, gunt zich geen moment rust.
Ik zit hier echt met tranen in mijn ogen. Ik wil gewoon eindelijk eens dat ze beter is.
Ik heb er ook echt goed opgelet dat ze de antibiotica goed binnen kreeg. Maar dat was wel het geval, ze hield het keurig binnen.
Ik ga maar weer de dierenarts bellen.

Joske

:( Podverdorie, denk je dat het beter gaat :(

Sterkte en hopelijk kan de dierenarts jullie meer vertellen!

Caradow

Bah Danielle,

wat vervelend dat het nu weer de andere kant op lijkt te gaan, heel veel sterkte!!!!!!!

Danielle

Ik heb de dierenarts aan de lijn gehad. Hij wil eerst graag de antibiotica kuur afmaken en als het dan nog niet verbeterd is moet er na een alternatief gezocht worden.
Ik moet het dus nog even aankijken, want mischien (hopelijk) is het alleen even een dip. Ik moet dan maandag weer terug bellen.
Gelukkig zie ik af en toe wel een goed poepje liggen, maar het is erg wisselend.
Het lastige is dat het echt geen vogeltje is die laat merken dat ze ziek is, ze blijft namelijk gewoon altijd vrolijk.

Bedankt voor de reacties en ik hou jullie wel op de hoogte. 

Idske

Heel veel sterkte gewenst en beterschap voor Sammie!

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

#15
Dit is inderdaad een domper op de vreugde...... :(
Wel is het mogelijk dat de diarree nu veroorzaakt wordt door het antibioticum. Niet alleen de slechte, maar ook de goede bacterien in de darm gaan namelijk dood.
Sterkte!


Safrena

Hey Danielle

Wat verschrikkelijk dat het niet zo goed  gaat met Sammie

Ook ik wel je veel sterkte wensen
en een snel herstel voor Sammie

vele groetjes

Danielle

Update over Sammie:

De ontlasting blijft helaas nog erg wisselend. Ik ben nu klaar met de kuur. Het heeft nu in ieder geval geen zin meer om verder te gaan, omdat het na een kuur van 17 dagen echt wel goed zou moeten zijn.
Nu moet ik in de gaten houden of het nu ik ga stoppen weer snel verslechterd. Als dit het geval is, moet er speciefiekere onderzoek gaan plaatsvinden. Waarschijnlijk is er dan iets met haar maagje aan de hand.
Dan moet de ontlasting naar het labatorium gestuurd worden, zodat er beter te zien is van wat voor een bacterie ze last heeft, zodat het misschien met een andere antibiotica verholpen kan worden.

Nog een vraagje: Wanneer kun je zeggen dat je parkiet bol zit. Sammie zit namelijk wel eens bol, maar eigenlijk alleen als ze aan het slapen is. Of is dat dan normaal? Ze doet vaak een dutje, zonder haar kopje naar achter te stoppen, wel op een pootje. Maar ik kan niet echt zeggen dat ze er ziek uit ziet. 

Nou Sammie zal wel blij zijn dat ik haar (even) niet meer ga pesten om steeds de antibiotica toe te dienen. Kan ik ook weer eens een tam maak cursus gaan geven.

Caradow

Als een parkietje echt ziek is, zit ze altijd bol, niet alleen wanneer ze slaapt.
Hier is het goed te zien hoe Moppie ook onder het eten bol is...

Danielle

Ik heb het even aangekeken (een maand) hoe het met sammie d'r ontlasting gaat. Het is een periode wat beter gegaan, maar ze blijft gewoon heel vaak plasjes om de ontlasting hebben en de ontlasting is licht groen van kleur.
Ik heb nu de dierenarts gebeld om te overleggen wat er nu gedaan kan worden. Hij zegt dat het weinig zin heeft om allerlei antibiotica's te proberen, want dan kunnen we wel bezig blijven. Nu heeft hij voorgesteld om de ontlasting echt naar het labatorium te sturen, zodat de ontlasting gescreend kan worden.
Ik moest er even over nadenken of ik het hier verder mee eens was. De kosten zijn 36,35 euro, dat is dus niet niets. Weten jullie of dit een redelijke prijs is?

Ik denk wel dat ik het ga doen (dan maar een keer een avondje stappen overslaan), want ik heb geen zin dat ze dadelijk over een half jaar opeens wel ziek begint te worden. Want het lastige is nu dat het zo'n gezond vogeltje lijkt en er is verder niets aan haar te merken (drinkt niet meer veel, eet goed, is actief, speels etc.).

Graag wil ik nog even jullie mening erover hebben, of ik zo de goeie beslissing neem?