Recente berichten

#41
Overige Vragen / Re: 1 parkiet ziek; maatje voo...
Laatste bericht door marlouche - juni 20, 2022, 11:45:52
Sorry, ik zie dat dit 4x gepubliceerd is. Site liep vast, en daardoor dacht ik dat het niet lukte.

*Gebeurd soms wel eens, is opgelost voor U*
#42
Overige Vragen / 1 parkiet ziek; maatje voor an...
Laatste bericht door marlouche - juni 20, 2022, 11:01:13
Hallo,

In ben de gelukkige bezitter van 2 parkieten; mannetjes: Cupido en Florus.
Cuup is kerngezond, volgens mij: Floor is altijd al een beetje een brokkenpiloot geweest.
Vanaf begin dit jaar is Florus kwakkelig:
De vogelarts is er al bij betrokken, en dankzij veel aandacht en zorg redt hij het nog steeds matig tot redelijk.
Omdat Floor soms te zwak is, krijg ik de indruk dat Cupido zijn speelmaatje mist.
Vaak speelden ze samen, floten en kwebbelden er samen op los,
maar omdat Floor maar weinig meedoet, vervalt Cuup ook in rust.
Ik probeer ook hem extra één op één aandacht te geven,
net zoals Floor dat krijgt, zolang hij nog leeft met zijn aandoening.
Omdat het toch al een paar maandjes duurt, krijg ik toch de indruk dat Cupido wat verpietert.

Nu mijn vraagstuk. Hoe kijken jullie er tegenaan, wat zijn jullie ervaringen en/of tips?
Is de aanschaf van een levendige 3e parkiet erbij een optie?
Is dit een goed idee? En zo ja, wat is dan slim: te kijken naar een pop of een mannetje?
Is een ietwat ouder vogeltje dan handig? Floor en Cuup zijn allebei van 2014.
Komt er niet teveel jaloezie, is er dan verergering van de pik/rangorde?
(Nu met verzwakte parkiet is zie ik dit al vaker gebeuren).

Voor één extra parkietje is wel ruimte. De kooi staat de hele dag open en de speelvensterbank is hun paradijsje.
Er nóg eentje bij vind ik niet fijn, omdat de flat gehorig is.

Is het slim, een drietal? Of wordt dit afgeraden?
#43
Overige Vragen / Welk boek raden jullie aan?
Laatste bericht door JutJul - mei 30, 2022, 19:25:12
Wij hebben 2 parkieten opgevangen vanuit het dierenasiel. Ze zijn in 2 jaar tijd tammer geworden maar vinden de dingen allemaal al heel snel heel spannend.
Ik wil graag meer lezen over gedrag en voeding. Welk boek is up to date? Welk boek raden jullie aan?
#44
Broeden / Re: heel nestje onbevruchte ei...
Laatste bericht door Svendc1 - mei 09, 2022, 20:52:24
hey,

Ja heb het zo gedaan alles in een keer weggenomen en ind, duurde een dagje dat ze op zoek was, maar ondertussen paar dagen verder en alles verloopt zoals ervoor.
Ik heb natuurlijke en iets dikkere takken gestoken, maar ind de pop haar nagels zijn nogal aan de lange kant, eerst es zien voor een nieuwe (binnenvoliere) en ze dan nog es blokje aanbieden.
Alvast bedankt.

Sven
#45
Gedrag / Tam Maken. / Re: Vögel neemt vreemde houdin...
Laatste bericht door Sato - mei 09, 2022, 18:47:25
Wel tamelijk vreemd dat ze dit bij mij, en enkel bij mij doet.
Ook ervaar ik dit in de maanden na september, eigenlijk zo'n beetje het gehele jaartij door.

#46
Gedrag / Tam Maken. / Re: Vögel neemt vreemde houdin...
Laatste bericht door Kleintjes - mei 09, 2022, 17:56:26
Hoihoi,

U beschrijft uw maatje als haar / ze, dan is 't goed mogelijk dat ze broeds is.
Tijdens de broedperiode (welke nu is tot ongeveer september) kunnen de dames aantonen dat ze ontvankelijk zijn voor charmante heren.
#47
Gedrag / Tam Maken. / Vögel neemt vreemde houding aa...
Laatste bericht door Sato - mei 09, 2022, 17:32:33
Geachte,

Ik heb mijn Parkietje Vögel nu inmiddels al 14 jaar, en met de afgelopen jaren is mij iets opgevallen aan haar gedrag tijdens het spelen.
Zodra we aan het spelen zijn, begint ze na een tijdje rond te staan met haar staart omhoog(niet alijtd), en haar buik naar voren en kleine pupillen.(zie foto ter illustratie) Wanneer ze in deze modi is beweegt ze zicht niet, en kan ze aangeraakt worden op manieren die ze normaal niet waardeerd.
Kan iemand die meer verstand heeft van dit topic mij wellicht vertellen wat dit is?..
#48
Broeden / Re: heel nestje onbevruchte ei...
Laatste bericht door Kleintjes - mei 07, 2022, 04:36:59
Je kunt de eitjes opruimen, eventueel met blok en al. Uiteraard zal de pop gaan zoeken, dat is heel normaal (is immers 'n verlies voor haar).

Als je denkt dat de pop problemen heeft, zou je eens naar de voetjes / nageltjes klunnen kijken, en naar de (zit)stokken, te dunne stokken geven geen goede ondersteuning
#49
Broeden / heel nestje onbevruchte eieren...
Laatste bericht door Svendc1 - mei 03, 2022, 14:28:26
Halo, sinds begin april es een nestkastje geplaatst op mijn grote kooi van me koppeltje parkieten, de pop ging er vrij snel in en na 10 dagn eerste eitje, nu viel me wel op dat tijdens het paren het popje het mannetje niet kon dragen tijdens het paren, waardoor deze steeds naar benenden tuimelden. ze had om de dag een eitje 5 in totaal, nu na inspectie blijkt geen enkel bevrucht is wat ik dus al vreesde. Nu is ze hier al paar weken op aan het broeden. Kan ik de blok wegnemen met de 5 onbevruchte eitjes of moet ik dat best eitje per eitje afbouwen?

MVG

Sven
#50
Waardevolle berichtjes / links / VERPLAATST: Snavel van Puck
Laatste bericht door Kleintjes - maart 25, 2022, 00:31:20