Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Verzorging / Re: maagkiezel door het zand?
« Laatste bericht door spark Gepost op Vandaag om 19:51:13 »
Ik had eerst een ijzer rooster op de grond, en heb toen gekozen voor een gritsteen die ik net boven een zitstok aan de zijkant vastmaak.
Dit houd de parkiet ook van de zijkant af, zodat ie me niet daar alle kak naar beneden laat vallen :) Zo heb ik het nu mooi in het zand ipv op de plastic.

De parkiet kan er goed aan knagen, wat weer plezier oplevert.
2
Verzorging / maagkiezel door het zand?
« Laatste bericht door Baloetje Gepost op Vandaag om 16:13:55 »
Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over maagkiezel. Hoe bieden jullie dit aan? Mijn vogeltjes zitten tijdelijk bij mijn ouders in een kleinere kooi die ik liever niet volhang met bakjes, dus ik heb het tot nu toe over de bodem door het zand gestrooid, daar zijn ze nog wel eens op zoek naar gevallen lekkernijen. Is dat oke? Of eten ze dan misschien te veel/weinig?

Groetjes Anouk
3
Gedrag / Tam Maken. / Re: mijn ervaring en de vraag naar bevestiging
« Laatste bericht door Sara Gepost op Vandaag om 13:19:11 »
Graag gedaan, ik ben blij dat je er iets aan hebt! In ieder geval veel succes en als er nog vragen komen, weet je het forum te vinden.  ;)

PS: om enkele voorbeelden van zelfgemaakte parkietenbomen of speeltuinen te zien, kan je hier even kijken: https://www.parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php  Die parkietenboom van een fruit- of wilgentak is niet enkel een ideale plaats voor je parkiet om buiten de kooi te vertoeven en te spelen, hij kan er ook heerlijk aan knabbelen. In de kooi hangt ook steeds best een mineraalblok voor de snavel.

Vele groetjes,

Sara
4
Aanschaf / Re: nieuwe voilere
« Laatste bericht door Sara Gepost op Vandaag om 13:13:12 »
Dan zou ik het broedblok er uithalen tot volgend broedseizoen. September is sowieso het einde van het broedseizoen en dat is niet meer lang genoeg om nog een nestje groot te brengen. Best dat je vanaf februari-maart volgend jaar (als het dan niet meer vriest 's nachts) het broedblok er opnieuw inhangt. Dan zullen er vast kleintjes komen. ;)

Vele groetjes,

Sara
5
Aanschaf / Re: nieuwe voilere
« Laatste bericht door Hoekie Gepost op Vandaag om 12:36:56 »
Hoi
Bedankt voor de info ..ze zitten inderdaad buiten en hebben een nestkast
6
Gedrag / Tam Maken. / Re: Trosgierst aanbieden ter beloning
« Laatste bericht door Baloetje Gepost op Vandaag om 09:23:01 »
Bij mij moesten ze er eerst niets van weten, tot ik een stukje in de kooi hing en 6 uur later terug kwam van werk: helemaal opgegeten!
Vanaf dat moment waren ze er verzot op. Ik maak nu zo'n bolletje los als het ware, dat bied ik aan tussen duim en middelvinger zodat er op mijn wijsvinger plaats is om te zitten. Ze komen dan allebei van zo'n bolletje eten. Ik biedt het meerdere keren per dag aan omdat we aan het trainen zijn. Bij mij hebben ze verder geen snoepjes in de kooi, alleen gemengd zaad, eivoer en een mineralenblokje om aan te knabbelen.
7
Gedrag / Tam Maken. / Re: Parkietjes weer in de kooi
« Laatste bericht door Baloetje Gepost op Vandaag om 09:18:15 »
Bedankt voor de reactie! Inmiddels stappen ze allebei zonder twijfelen (in de kooi) op mijn hand als ik een stukje trosgierst aanbied en zeg : kom maar! Ook gaan ze weer van mijn hand af als ik zeg; op de stok, en ze wachten even met opspringen als ik zeg: wachten.
Ik laat ze zo weer even los om te zien of ze het buiten de kooi ook durven.
Twee tegelijk is lastig als het gaat om de naam leren of verbaal belonen als maar 1 parkietje het goede gedrag vertoont, maar het helpt ook in tam maken omdat ze samen meer durven!

Met Lowie heb ik geen problemen om hem terug te krijgen in de kooi, hij gaat er vanzelf naar toe. Maar Baloe kan niet echt zelf de kooi in, hij blijft over de grond wandelen tot ik het na 4 uur wel gehad heb en hem vang en terugzet. Met hem word het dus de truc om ook buiten zijn territorium (de kooi) op mijn vinger te stappen.

8
Gedrag / Tam Maken. / Re: Trosgierst aanbieden ter beloning
« Laatste bericht door Jorijn Gepost op Vandaag om 07:38:12 »
Ik ben het mannetje van de zoekfunctie en deze is gerepareerd. :-)
9
« Laatste bericht door spark Gepost op Vandaag om 02:57:23 »
Alweer dank voor de tips Sara!
Vroeger las ik wel eens statische info van een boek of website,
maar dat kan niet tippen aan een forum als deze, waarbij iedereen z'n ervaring deelt.
Ik heb er in die paar dagen flink wat van opgestoken.

10
« Laatste bericht door Sara Gepost op Gisteren om 23:43:25 »
Over de rangorde: ik heb vaak gelezen dat papegaaien om die reden niet op je schouder mogen zitten. Ik heb eigenlijk nooit bij mijn grasparkieten gemerkt dat dit een probleem vormde. Op mijn hoofd liet ik ze echter wel niet zitten, maar dit had een andere reden (liever geen poep in mijn haar, haha!).

Fijn dat je de tip gebruikt hebt van de zakdoek in het badje en ook leuk te lezen en te zien dat je parkietje het fijn vindt! Dit opzoeken van warme plekjes en het opzoeken van nestwarmte gaat wel over tijdens de puberteit en dan kan je het badje met water vullen.

Over het belonen: ik beloonde met trosgierst, maar eigenlijk ook vooral met mijn stem. Kromsnavels zien stemgeluid als beloning, daarom dat roepen op een papegaai of parkiet die zit te schreeuwen altijd averechts zal werken (je gaat het schreeuwgedrag net belonen en dus stimuleren). Ik zei als beloning op een blije/enthousiaste manier: "Jaaaa, goed zo!". Je kan na die woorden ook wat trosgierst geven om de beloning compleet te maken/te bevestigen. Bij mij viel de trosgierst als beloning wel weg na een tijd. Toen mijn parkietjes volwassen en welopgevoed waren, gaf ik de trosgierst eerder als snack dan als beloning, als ik het mij nog goed herinner tenminste (ik heb 8 jaar grasparkieten gehad, maar heb er al 5 jaar geen meer).

Tijdens de puberteit zal er altijd ongewenst gedrag voorkomen, waaronder vooral het bijten. Dat is niet alleen voor grasparkieten zo, ook bij mijn fretten en hond ben ik door die fase gemoeten: ze testen je uit. Bij mijn grasparkieten heb ik één van de technieken gebruikt die ik op dit forum vond, namelijk de "opstapmethode". Als mijn parkiet in mijn vinger beet, dan zei ik "nee" en liet ik hem meteen op mijn andere vinger stappen met het woord "op" en dan weer op mijn andere vinger met het woord "op" en dan nog eens. Hij moest dus eigenlijk drie maal opstappen. Ik had dan wel net gezegd dat stemgeluid belonend is, maar parkieten leggen associaties tussen woorden en gebeurtenissen en bij deze methode legt je parkietje dus de associatie: "nee" (op een kordate toon) betekent dat ik drie keer moet opstappen. Deze methode is een soort van afleiding van het bijten, maar ook het laten zien dat jij de baas bent en je parkiet te luisteren heeft naar jouw bevelen ("op"). Een andere optie is het gedrag negeren of hem even in een reservekooi zonder aandacht en speelgoed zetten, dus een strafkooi/hoekje. Deze tactieken kunnen volgens mij allebei helpen, maar de puberteit blijft een fase waar je door moet en na de puberteit gaat dit gedrag van uittesten ook wel wat meer liggen. Dat neemt niet weg dat jong geleerd, oud gedaan is en dat een goede opvoeding van essentieel belang is voor het verdere leven met je huisdier, dus je kan best consequent zijn door steeds op dezelfde manier te reageren op ongewenst (bijt)gedrag.

Ik heb eigenlijk nooit een link opgemerkt tussen speelgoed en bijtgedrag, behalve dan met spiegels. Die worden dan ook vaak afgeraden omdat je parkiet hier vaak een echt vriendje in gaat zien dat hij wilt verdedigen en dat kan leiden tot agressie. Speelgoed is essentieel: mijn parkietjes hadden bergen speelgoed en er hingen steeds zeker 4 speelgoedjes in de kooi (ook niet volhangen, ze moeten nog kunnen vliegen van stok naar stok). Ik wisselde die speeltjes dan regelmatig af om verveling tegen te gaan. Een kromsnavel die zich verveelt gaat gedragsproblemen ontwikkelen, dus dat is zeker niet de bedoeling.

Het op en af gaan langs de tralies voor aandacht moet je zeker en vast negeren. Hierop ingaan is het belonen van slecht gedrag, dus voor je parkietje een reden om dit gedrag te blijven vertonen in ruil voor aandacht. Zorg dan natuurlijk wel voor voldoende speelgoed.

Ik heb zelf ooit van wat stokken hout en het deksel van een schoendoos zelf een parkietenspeeltuin gemaakt. Als je handig bent, lukt dat zeker. Je kan ook gewoon een wilgentak van een onbesproeide wilg nemen en daar speeltjes inhangen, zo'n parkietenboom is ideaal.

In ieder geval veel succes, het komt sowieso goed. Mijn vingers en handen zijn echt veel tanden en snavels gewend, maar als je huisdier dan uit de puberteit komt en je nooit meer bijt en een hechte vriend wordt, dan is die consequente opvoeding en moeilijkere fase het zeker waard geweest.

Vele groetjes,

Sara 
Pagina's: [1] 2 3 ... 10