grrr...de donderstralen...

Gestart door dirgnietje, september 21, 2006, 13:12:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirgnietje

Hallo allemaal,

Ik heb vier parkietjes zoals inmiddels wel bekend zal zijn.
Goofy en Pieps samen in een kooi, hebben goede manieren en eten gewoon netjes uit hun voedingsbakje. Tegenwoordig ook keurig aan de groente trouwens (fruit nog niet).
Koko en Spoekie spelen een spelletje met elkaar en mij. Eerst heette het: 'past het?' en tegenwoordig noemen we het 'verstoppertje' spelen.
Best leuk en grappig hoor, maar ik snap het niet en m'n stofzuiger maakt overuren  8)

Het 'probleem' dus is, dat Koko en Spoekie in hun voederbakjes kruipen. Weet eigenlijk niet wie er mee begonnen is, maar dat maakt ook niet zoveel uit natuurlijk.
Eerst leek het een idee van Koko, want telkens als ik hem er uit wilde helpen en het kooitje open maakte, dan wipte hij er net zo gemakkelijk weer uit en sprong op m'n hand om vervolgens over m'n arm door het deurtje naar buiten de kooi te lopen. Hij is supertam en erg brutaal, dus we vonden het wel komisch. (maar hebben 'm altijd direct weer terug gezet in z'n kooi zonder positieve aandacht op dat moment)
Maar Spoekie, nog niet heel tam, zit net zo vaak in het voederbakje en als ik met m'n hand in de kooi kom, dan blijft hij zitten of wipt er vrolijk uit en kijkt me dan ook heel hooghartig aan, zo van: ik heb weer lekker aandacht van je. Hoewel ze dat bijna de hele dag hebben.

Het zijn open bakjes van doorzichtig plastic, die je van de buitenkant kunt vullen. Ik dacht slim te zijn en de bakjes af te plakken aan de buitenkant met tape, zodat het niet meer doorzichtig was, want soms leek het alsof ze het deden dat ze eruit wilden. Dat ze de 'nooduitgang' aan het zoeken waren. (ze zijn een paar uur per dag vrij om te gaan en staan en vliegen waar ze willen.)
Nu dus afgeplakt en ze duiken er nog steeds in. Expres! Allebei in een eigen bakje. Soms tegelijkertijd, soms afzonderlijk van elkaar.

Ik heb al vanalles geprobeerd:
Bakjes leeg laten en voederbakje op bodem van kooi: kruipen er toch in.
Bakjes half vol en bakjes helemaal vol: bij beide opties vroeten ze net zo lang door tot alle zaadjes er uit zijn. De meeste zaadjes belanden dan naast de kooi, op het tafeltje, op de bank die er naast staat, op de grond. En dat zo'n 10-20x per dag... En ik maar stofzuigen... (bijzaak hoor, kleine moeite) (en nee... ze zijn niet verslaafd aan de stofzuiger, want als ik het een dag laat liggen, dan blijven ze net zo hard doorgaan)

Maar vooral heb ik toch liever dat ze normaal leren eten uit de voederbakjes. Ze eten de zaadjes wel weer van de grond op. Tis niet dat ze niet willen of kunnen eten. Dat hou ik wel in de gaten.

Heeft iemand nog een idee? Herkent iemand het gedrag? Is het gewoon spelen? Moet ik de humor er maar van inzien en me er bij neerleggen dat ze niet zo keurig zijn als hun parkietenvrienden in de andere kooi?

Alvast bedankt weer voor het meedenken!

Groetjes Ingrid



Caradow

Toen Ukkie en coco heel jong waren deden ze dat ook, die zaten soms SAMEN in 1 bakje...
Er zitten wel risicos aan omdat ze met de vleugel tussen klepje en bakje kunnen komen met gebroken slagpennen asl gevolg... (dit heeft Coco gehad)

Maar met een beetje geluk gaat het over en anders moet je een andere oplossing hiervoor zoeken. Ik weet dat dat lastig is, omdat andere voerbakjes ws niet zullen passen of je blijft met een gat in de kooi zitten.

Houd het goed in de gaten en het beste is om het gedrag nu te negeren. Ze weten dat ze aandacht van je krijgen als ze het doen, dus daar mee stoppen. Als ze leren dat ze er geen aandacht door krijgen stopt het misschien eerder.

(ja, lastig, als je weet dat het gevaarlijk is en het dan toch negeren....)

dirgnietje

Wow, wat een snelle reactie! Thanks.
Ik geef ze ook al een paar dagen geen aandacht meer hoor! Dat ben ik snel afgeleerd. (scheelt een boel als je kinderen hebt... die moet je soms ook negeren, hahaha)
Ik hou ze wel in de gaten ivm de gevaren inderdaad. Maar dat kan ook weer niet elke minuut van de dag natuurlijk.
Ik zit er aan te denken om de bakjes af te plakken met tape. Als ze dit maar niet door gaan knagen. Maar denk dat als ik een paar lagen over elkaar heen plak, dit niet heel makkelijk zal zijn.
Of is dit gevaarlijk?  (plakranden zullen er niet zijn, daar zorg ik wel voor)


Ranni

Puk deed dit geintje in het begin ook. Achter elkaar. Eerst schrok ik en ging ik haar helpen er weer uit te komen. Dacht ook het bakje is te diep. Maar als ik haar dus ging helpen, zag mevrouw haar kans en vloog de kooi uit. Dus zodra ze weer in dr etensbakje ging zitten, liet ik haar lekker dr gang gaan, en na een aantal dagen deed ze het niet meer. Ze had waarschijnlijk door dat het totaal geen zin heeft om zo raar te doen. Want ik gaf haar geen aandacht en ze mocht ook pas de kooi uit als ze rustig op dr schommel zat.
Nu heeft ze een dikke teen (waarschijnlijk daardoor of door iets anders, want het is me een clowntje) en nu doet ze geen gekke dingen want dat doet veel te veel pijn aan dr teen. Ben al naar de dierenarts geweest hoor. Het is bijna over gelukkig!

Suc-6 met jou clowntjes. Ze stoppen er vast snel mee als ze merken dat het totaal geen zin heeft en best lastig is om klem te zitten in je etensbak!

groetjes

budgie

Ik heb van alles geprobeerd, maar dit systeem bevalt me het beste. En de parkieten ook.

[verwijderd door de beheerder]

Josephine

Dit probleem ken ik ook hoor!!! Nu doet rakker het niet meer, ik heb er gewoon compleet geen aandacht aan gegeven. En het is vanzelf overgegaan...

Groetjes Josephine

dirgnietje

Ik heb de voederbakjes nu dichtgeplakt en dat werkt tot nu toe. Kan ook niet anders. Zal ze met een paar dagen weer eens open maken en kijken wat ze doen. En als dat weer hetzelfde spelletje oplevert, dan plak ik ze dicht en laat ik ze dicht! Ik kan ze er niet uithalen, omdat ik dan twee gaten in m'n kooi overhoud.
Heb bakje nu op grond staan met voer en dat gaat wel goed.
Bedankt weer voor de reacties!

Groetjes Ingrid


smartie

Bij onze dierenwinkel verkopen ze ook speciale 'hekjes' die je voor die gaten kunt klikken. Dan kun je dus de voerbakjes er wel uitlaten...

dirgnietje

Ik had al gevraagd hier of ze van die hekjes hebben en zij kenden het bestaan er niet van.
Ik zal wel verder gaan vragen als ze er dus wel zijn! Zal beter staan dan de dichtgeplakte voerbakjes ;)
Bedankt voor je reactie!

Groetjes Ingrid

karin v h

Ik heb een gaatje geboord (heel voorzichtig) door het plastic klepje heen. Daar een nijlondraadje doorheen gehaald en aan de buitenkant vast geknoopt. Aan de binnenkant op dezelfde plaats de gewone etensbakjes gehangen.
Groetjes karin