Super tam maken

Gestart door Sonia, september 14, 2006, 08:11:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonia

Ik heb voor de tweede keer een parkiet, Joepie, nu uit eigen nestje, in de huiskamer. Het was een hele belevenis om de hele cyclus mee te maken, echt leuk. Joepie was de laatste uit een nestblokje waar twee vrouwtjes in broeden, met twee nestjes. Nu hebben we Joepie dus in de kamer, hij is tammer als onze eerste parkiet Pieke. Maar ik hoop hem toch nog tammer te krijgen. Ik zou graag willen dat hij gewoon bij mij komt, maar misschien is dat ook nog te kort, twee weken? Nu hebben we weer drie nieuwe nestjes, en ik wil er eigenlijk zelf een uithalen en voeren en zo tam maken, hoe gaat zo iets in zijn werk? Wanneer kan ik zo'n vogeltje uit het nest halen, hoe gaat het met het voeren, enz?
Nog een vraag: Joepie hoort natuurlijk zijn soortgenoten op het balkon, is dit erg nadelig voor het tammaken?
En laatste: Wij krijgen dus heel wat vogeltjes. Zijn er meer mensen die een parkietje tam willen maken. Hoe leuk al deze vogeltjes ook zijn, we gaan de buitenvoliere verkopen (na rijp beraad), als er belangstelling is hoor ik het graag. Het liefst natuurlijk aan vogelliefhebbers in de buurt (Zuid Limburg), waar Aagje, Betje, Spikkel, Pieke en Pipo weer fijn verder kunnen leven. liefst nog beter.
Sonia

Xxx

haai,

Volgens mij kan je beter niet een vogeltje te vroeg uit nestje halen hoor.

Je kan beter wat langer bij de moeder laten die hem gewoon voedt dan dat je hem zelf gaat voeden.
Buiten dat om is het ook een heel gedoe en volgens mij nadelig voor je vogeltje.

Hij is wel afhankelijk op die manier van jou als jij hem gaat voeden maar of dat zo goed idee is weet ik niet hoor.

En 2 weekjes is best kort komt vanzelf nog wel gun het wat tijd, elk vogeltje is anders.

Mijn vogeltje komt nu zelfstandig naar mij toe al doe ik make up op gaat hij meestal op me schouder of hoofd zitten,of als ik in bed lig komt hij of msnen over me handen drippelen maar dat was naar zo n 5 a 6 weken.

Groetjes,

Safrena

Hey Sonia

Welkom op het forum

Zoals XXX als geschreven heeft, kun je beter de kleintjes bij de ouders laten tot ze zelfstandig eten.
Als je ze met de  hand wil gaan opvoeden, kun je de kleintjes heel wat tekort gaan doen, en dat is niet zonder gevaar

Mijn raad: als het echt niet nodig is doe het dan niet en laat ze lekker bij de ouders tot ze zefstandig genoeg zijn.
Wat je wel kan doen is het kleintje dat je graag zou willen tam maken iedere dag even in je hand houden, zou is het kleintje toch al een beetje handtam als hij/zij bij de ouders weg mag

Let wel dat je dit pas doet als het kleintje al een beetje veertjes heeft, dit om hem/haar warm te houden.

Dat Joepi zijn soortgenootjes heeft is niet nadelig voor het tam maken

vele groetjes

Annika

ik sluit me geheel bij voorgaande aan, niet doen! Maar eventueel wel dagelijks eventjes eruit halen om te laten wennen, mits paps en mams daar geen problemen mee hebben natuurlijk.
Zo kun je parkietjes heel tam maken, maar let wel : niet ieder parkietje is hetzelfde, niet ieder parkietje houdt van knuffelen en bij je komen zitten, ook al zijn ze nog zo tam.

Zelf heb ik dus 4 parkietjes, waarvan nr.3 de zoon is van de eerste twee. Heb 'm vanaf ongeveer een week oud dagelijks even uit het blok gehad en hij is dan ook erg tam/absoluut niet bang.
Soms komt hij uit zichzelf naar ons toe, maar nooit lang, je mag 'm ook niet aaien enz, daar is het gewoon het vogeltje niet voor ... Jammer maar niets aan te doen, buiten dat is het overigens een geweldig stoer mannetje  :-*