profielwerkstuk

Gestart door animal freaks, september 14, 2006, 16:13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

animal freaks

Hoi, wij zijn 2 meiden uit 6 VWO (met N&G profiel) en willen misschien een profielwerkstuk over grasparkieten maken. Wij zijn zelf in het bezit van 1 tamme grasparkiet van 3 jaar, en een voliere met grasparkieten (en jongen). Het leek ons heel interessant om het gedrag van deze dieren te bestuderen, en hun kunnen. Hebben jullie nog ideeen wat interessant zou zijn om te onderzoeken. En zouden er eventueel mensen zijn die ons willen helpen met ons onderzoek? Bijvoorbeeld:

•               smaken (houdt uw parkiet van zout/zuur/zoet/bitter)?
•   herkent je vogel personen?
•   En heeft uw enig idee hoe intelligent uw vogel is, of weet u hoe we daar achter kunnen komen?

We zijn nu vooral benieuwd naar ideeen, zodat we aan onze docent kunnen vragen of dit een goed onderwerp is.

Groetjes Lieke en Jet :)

Cutie_lover

Hoi meiden

Als je een voilere hebt , heb je denk al een goed begin  ::) Dan kun je gedrag in de voilere bestuderen. En volgens mij is het wel een nuttig onderwerp. Zoet zuur.. dat is misschien iets minder. Maar personen herkennen, en intelligentie, daar weten de meeste wel iets over ;) Zo ook ik ::)

Veel succes
Groetjes Ingrid

Parkieten-Freak

Ik stuur jullie even een pb, heb een ideetje. ;)


Moppers

Iets wat misschien interessant is om dieper op in te gaan: herkenning van personen door geluiden.
Dan bedoel ik niet alleen herkennen aan de stem. Wat ik altijd erg leuk vind aan parkieten, is dat ze aan de geluiden die iemand maakt zonder dat ze diegene zien, kunnen horen wie het is. Soms kunnen ze dat al horen aan hoe iemand de sleutel in de voordeur steekt!

Mars

En samenhangend met intelligentie:

De mogelijkheid om taal te hanteren is bij geen diersoort zo groot als bij de mens. Wij kunnen onbeperkt zinnen samenstellen, tijd en plaats duiden (gisteren... of 20 km verderop), praten over taal en over onzelf...

Ook aapsoorten kunnen onbeperkt zinnen samenstellen, vergelijkbaar met de intelligentie van een mens van 4-6 jaar. Over vogels, papegaaiachtigen en dus ook parkieten zijn verschillende opvattingen.
Je kunt dus als vraagstelling hebben: zijn (mensentaal sprekende) vogels alleen in staat om geluiden en klanken (woorden) te herhalen of koppelen  ze deze ook aan handelingen (weten ze wat ze je vragen). Een onderzoekje onder de mensentaal 'sprekende' parkietjes van dit forum is een leuke basis...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Dit is zeker interessant! :)
Het is zoiets als wat Irene Pepperberg doet met de grijze roodsaart Alex.
Alex vraagt bijvoorbeeld zelf om een nootje of om een "douche". :)


budgie

Ik zie het al helemaal voor me: een soort dissertatie met als titel: 'in context sprekende grasparkieten'.
Maar ja, er is natuurlijk een groot verschil tussen associaties leggen en in context spreken, zoals Victor's eigenaar beweert over Victor ..... Daarover is ook een topic op dit forum geweest. Ik weet niet hoe je in je reactie zo mooi direct met een link kunt verwijzen naar een topic, dus zeg ik het maar op deze manier.

animal freaks

Hoi, bedankt voor de reacties! Alle ideeen zijn welkom :D.
Dat associeren van geluiden/woorden met voorwerpen/gebeurtenissen lijkt ons ook heel interessant. We hebben maandag een gesprek met de docent en hopen dat ook hij hier iets in ziet ;).

Groetjes Jet en Lieke