Tam maken

Gestart door Natasja24, oktober 08, 2006, 14:04:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Natasja24

Ik heb een vraag.Als eerste ik heb 1 vogel gehad een mannetje.Toen wilde ik
er een vrouwtje bij.Die gingen bij elkaar in een kooi.Ging goed tot voor kort het
mannetje dood ging :( :(wat ik heel jammer vond.Maar goed nu heb ik dus alleen
het vrouwtje nog over.En nu wil ik ze proberen tam te maken,maar steeds als ik
naar d'r toe wil aaien of zo dan gaat ze meteen met d'r snavel pikken.Hoe kan ik
dit het beste afleren?Of gaat dat niet meer,want ze heeft ook eitjes gehad.Of
omdat ze met z'n 2en zijn geweest?Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hoe ik dit
het beste kan aanpakken.

mozart

Hoi Natasja,

Lees op de site en het forum eens wat over het tam maken!
Parkietjes houden niet echt van aaien, sommige die heel tam zijn wel, maar om mee te starten zou ik dat niet doen.
Je zult heel veel geduld moeten hebben. Eerst alleen met je hand in de kooi, blijft ze rustig zitten dan beloon je met je stem. Dit ga je elke dag een aantal keren herhalen, etc lees verder maar eens op de site en gebruik de zoekfunctie.
De meeste parkietjes zijn ook als ze ouder zijn nog wel tam te krijgen, maar niet allemaal.
Heel veel geduld en oefenen!
Succes ermee, groet Mozart

pbos

Inderdaad; wat Mozart ook al zei, zal je veel geduld moeten hebben om je vogeltje tam te maken. Dit mede doordat ze ook al wat ouder is en eerst met een ander vogeltje in de kooi heeft gezeten. Ga in het begin alleen met je hand in de kooi en praat dan tegen haar. Beloon haar ook als ze mooi rustig blijft zitten. Dit kun je met je stem doen, of een stukje trosgierst te geven. Blijf dit de eerste tijd oefenen, tot je ze mooi rustig blijft als jij de hand in de kooi hebt. Dan kun je een stapje verder gaan door de hand naar haa toe te doen. Misschien pikt ze in het begin nog een beetje, maar geef dan niet op. Trek niet je hand weg, want dan gaat ze de link leggen tussen het bijten en het weg gaan van de hand. Blijft ze wel lekker rustig zitten als je de hand bij haar hebt moet je haar weer belonen. Dit is heel belangrijk in het proces van tam maken. Zo gaat ze je vertrouwen. Als ze weer rustig blijft zitten kun je weer een stapje verder gaan en proberen of ze op je vinger wil komen zitten. Dit kun je steeds uitbreiden.
Eén tip, voor je met vragen komt op het forum is het misschien verstandig om eerst de zoekfunctie te gebruiken. Over het onderwerp Tam maken is al heel veel geschreven. Ook op de site www.parkietenfreak.nl kun je hier een stuk over vinden. Succes met het tam maken van je vogeltje, kom je er helemaal niet meer uit, kun je altijd het forum weer raadplegen!

Groetjes Peter

Natasja24

je hebt gelijk ik had beter eerst moeten kijken.En als je al terug hebt getrokken met je hand toen ze wilde pikken kan je d'r dan ook niet meer tam maken?Zou het graag willen,maar ben wel een beetje bang dat ze me pikt(want vrouwtjes kunnen hard bijten)en mijn mannetjes parkiet die hield wel van aaien die vond het lekker maar het vrouwtje waarschijnlijk dan niet.En mijn parkiet is nu iets van anderhalf

pbos

Het zal je zeker wel lukken om haar tam te krijgen ook al heb je een keer je hand weggetrokken. Probeer dit niet meer te doen. Parkietjes zijn heel slim en gaan zeer snel een link leggen tussen een actie van hun en de reactie van jou die daar op volgt. Zoals Mozart ook al zei houden niet veel parkietjes van aaien en aangeraakt worden. Probeer dit eerst niet te doen, pas als ze tam is kun je dit proberen. Ga echt aan de slag met de stappen die gegeven zijn en heb zeer veel geduld. Steeds beetje voor beetje en je zult zien dan vanzelf beter gaat. De aanhouder wint wordt vaak gezegd en dat is ook zeker zo. Als jij maar steeds met je hand in de kooi gaat, ook al probeert ze je af te schrikken met een pikreactie, dan gaat went ze daar vanzelf aan. Je zult gewoon veel tijd en geduld in je parkietje moeten stoppen. hou je ons op de hoogte??

Groetjes Peter

Natasja24

Tuurlijk ik zal jullie op de hoogte houden.Heb net geprobeerd met gierst in me hand te leggen en dan in
de kooi.Dan zit ze er alleen maar naar te kijken :P.Maar ja misschien moet ze daar aan wennen,en ze komt niet in 1 dag op je hand zitten denk ik.Maar deze pikt wel een beetje hard vorige keer had ze zo me velletje van me vinger te pakken(hihi)maar ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties

Mars

Hey Natasha,

Zodra je je hand niet meer wegtrekt, leert je parkietje vanzelf dat het niet helpt te pikken. Ik had er ook even last van, je schrikt een beetje en dan trek je toch snel terug. Je parkietje moet wel leren wie er de baas is en onze schrikreactie zegt eigenlijk dat hij/zij zijn zin krijgt.

Dus gewoon even doorzetten, je zult zien dan houdt het bijten vanzelf op.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..