Een baby-vogeltje...

Gestart door dirgnietje, september 10, 2006, 00:52:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirgnietje

Hoi allemaal,

Ik heb hier toch een schattig baby-vogeltje! Moet ik even kwijt.
Vanmiddag opgehaald, moesten wel 100km er voor rijden heen en 100km terug, maar dan heb je ook wat ;)
We noemen 'm Koko, naar ons eerdere parkietje, wat al heel jong dood is gegaan, toen hij pas 1,5wk bij ons was  :'(
Koko de tweede moet nog zo'n twee weken met de hand gevoerd worden volgens de man waar we 'm gekocht hebben. Vanmiddag heb ik voeding gegeven met die man samen. Hij eet al prima van een lepeltje, mooi gezicht is dat! Nu zit Koko lekker bij me, kruipt lekker rond onder m'n badjas. Hij kan ook van zich laten horen, maar het piepen klinkt leuker dan dat krijsen ;)  Hij heeft ook al een hele tijd geslapen bij me.
Hij kan op m'n vinger zitten, maar nog niet makkelijk overstappen naar een volgende vinger, maar dat hoeft ook nog niet. Rustig aan!
De andere twee parkietjes, Goofy&Pieps, zaten elkaar een beetje schaapachtig aan te kijken, toen ze Koko zagen en vooral hoorden. Ze vlogen er niet op af ofzo. Toen de twee net in hun kooi vlogen, ben ik met Koko bij de kooi gaan staan en toen begon Pieps te pikken naar 'm (zat gaas tussen en ik hield Koko op een afstandje)  Ze zullen nog even aan elkaar moeten wennen.
Over een week ongeveer, komt ons vierde vogeltje, dat is dan net zelfstandig. Deze nieuwe en Koko komen samen in een kooi en Goofy en Pieps blijven bij elkaar in een kooi.
We zullen het druk genoeg hebben de komende tijd, om ze alle vier flink aandacht te geven, want tenslotte zijn het toch allemaal jonge parkietjes, die we nog allemaal tam willen maken. Maar alleen maar leuk en zie het als een uitdaging! Goofy en Pieps gaan met de dag vooruit, voor Koko ben ik ook niet zo bang en met Snoepie (de aanstaande...) komt het ook vast goed.

Fijn weekend van wat er nog van over is!

Groetjes Ingrid

missie_go

heej!!

wat leuk zeg .. een babyvogeltje!!
zo te horen ben je echt helemaal gek van hem(en de rest  natuurlijk ook :-X)

nog heel veel succes met het tam maken(wat al aardig goed lukt zo te  horen ::))

groetjes van margoo

Annika

veel plezier maar vooral succes met je nieuwe parkietje.
Zelf ben ik geen voorstander met parkietjes aanschaffen/verkopen die nog niet zelfstandig zijn. Het voeden valt over het algemeen niet mee, moet dag en nacht, elke zoveel uur. Dus hopelijk kun jij dit goed aan.

Groetjes annika

Parkieten-Freak

Ook ik wens je veel succes met je parkietje en sluit me aan de bij reactie die Annika zojuist gaf.
Een jong vogeltje is beter af bij de ouders, het krijgt via de voeding ook afweerstoffen mee. Laten we hopen dat het allemaal goed gaat!
Succes!


Jetske

Leuk zo'n klein vogeltje! Ik vind het wel knap dat je aan vier vogels tegelijk aandacht kan geven. Ik heb er eentje en daar heb ik mijn handen al vol aan! Hij krijgt dan van mij ook erg veel aandacht  ;)

Groetjes Jetske

dirgnietje

Dank jullie voor jullie reacties! Wil graag wel wat uitleggen.
Het is een vogeltje wat door het vorig baasje met de hand is grootgebracht tot dusver. Hij gaf hem al 2 weken met de hand eten. Hij ging het beestje verkopen, dus waarom zou ik het niet kopen dan. Ik weet dat ik er goed voor kan en zal zorgen, doe het dan liever zelf dan dat ik het een ander laat doen. :P
Ik heb eerder de vraag gesteld hier op het forum of het een idee was om een parkietje met de hand op te voeden, dat werd me afgeraden (het weghalen bij de ouders), dus het parkietje waarover ik toen sprak zit zijn tijd uit in de volière totdat het zelfstandig kan eten en dan halen wij het op. (ik neem jullie advies zeer serieus) Maar omdat 3 parkietjes werd afgeraden (ook hier op het forum) moest er een vierde parkietje komen van ons en dat is deze Koko geworden.
Ik heb er dus niet voor gekozen het beestje bij zijn ouders weg te halen. Ik kies er wel voor om dit beestje te kopen. Ik weet dat ik er goed voor zal zorgen. Ik ben gewend aan onregelmatige werktijden, dus evt 's nachts er uit, vind ik geen probleem. Maar het beestje krijgt nu 3x per dag voeding. 's Avonds om 23-23.30u de laatste voeding en 's ochtends om 7u weer de eerste. Heb zelf een drieling, dus ik ben wel wat gewend met het voeden van baby's.... (drieling is inmiddels bijna 7 hoor...)
En wat betreft de aandacht aan 4 parkieten... ach... Ik zal de vogelliefde wel van m'n vader geërfd hebben. Hij had volières vol, ook grote (australische) parkieten. Als onze eerste Koko niet dood was gegaan, hadden we het bij twee parkietjes gehouden voorlopig, denk ik. Maar nu kwam het allemaal zo uit, dat we er 3 hadden en dus moesten kiezen: 2 of 4. Dan 4!
Het gaat trouwens goed met Koko. Eet goed, is erg nieuwsgierig, is zelfs al aan het klauteren en klimmen!

Groetjes Ingrid


Annika

Hoi Dirgnietje,

het was niet zozeer een 'aanval' (dat is uiteraard sterk uitgedrukt) naar jou hoor, meer naar degenen die parkietjes op zo'n leeftijd voor de lol met de hand gaan voeden, alhoewel ik ook erbij had staan : mensen die een zo'n jong parkietje kopen. Ja dat is gewoon een beetje mijn mening, sorry.
Vanaf 2 weken vindt ik het trouwens best knap, maar dat terzijde (de eerste eigenaar dus)
Als ik je verhaal zo hoor ga jij het wel redden, dus laten we gewoon hopen dat de kleine lekker blijft eten en gauw groot genoeg is om zelfstandig te eten.

Wat betreft 4 vogels : hebben wij ook  ;) :-X

dirgnietje

Hoi Annika,

Hij gaf het kleintje al twee weken lang met de hand eten, niet dat hij met 2 weken al uit het nest is gehaald. Maar goed, wij gaan het redden inderdaad en zijn erg blij met 'm. En de anderen!

Groetjes Ingrid

Annika

oke, ik ging uit van de volgende redenering :

jij moet 'm twee weken met de hand voeren tot ie zelfstandig is, dat is rond 6 weken, dus heb je 'm gekregen op 4 weken leeftijd?
De man heeft 'm ook al twee weken handmatig gevoerd, dus vanaf 2 weken leeftijd ... Maar misschien ging ik teveel uit van het gebruikelijke plaatje.
Heb je enig idee hoe oud het parkietje nu is (of volgens de kweker?)

dirgnietje

Hoi Annika,
Heb het nog even nagevraagd om 't zeker te weten en Koko is met 2,5wk uit 't blok gehaald en zijn nu 2wkn verder. Dus je zat aardig goed. Hij begint echter al wel aan het trosgierst te knabbelen. Pelt de zaadjes, laat het velletje vallen en verder lijkt hij het op te eten. Heb een klein bakje met zaad bij 'm gezet. Hij speelt hier wat mee, maar af en toe eet hij wel wat op.
Hij is ook steeds aan het klimmen en klauteren en maakt vliegbewegingen, vooral als hij de andere twee parkietjes ziet vliegen. Is erg nieuwsgierig. Komisch gezicht hoor!
Enne, ieder mag zijn eigen mening hebben en juist van elkaars kennis, ervaringen en meningen kun je veel leren.
Groetjes Ingrid



Annika

het klinkt goed hoor, volgens mij gaat dit parkietje het prima doen  ;D