wil niet broeden.

Gestart door kanarie, september 09, 2006, 21:58:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kanarie

als ik een nestkastje in de kooi hang, tonen de vogels daar geen interesse voor. ik heb hem 2 maanden in de kooi laten hangen, ze gingen er op zitten, maar ze gingen er niet in! weet iemand wat ik moet doen?

Maur@

#1
Ik ga je nu waarschijnlijk een hele stomme vraag stellen. Heb je een mannetje en vrouwtje?

Ik vind overigens net een ander bericht van je:

Citeermijn vrouwtje is zeker niet in broedstemming want ze heben geen nestkastje

Dat snap ik nu niet. Je schrijft dit bij de vraag over de bruine vlekken.

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

kanarie

Citeermijn vrouwtje is zeker niet in broedstemming, ze heeft geen nestkastje.
ik schreef dit omdat als ze in broedstemming zijn de neusdoppen sowieso bruin zijn.

kanarie

dit is een foto van beide parkieten, de blauwe is een vrouwtje en de groene een mannetje

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Kanarie

De neusdoppen van een popje zijn altijd bruin ;)
Door de hormonen en doordat ze in broedstemming zijn kan de neusdop nog donkerder bruin worden of licht blauwe met wit zelfs tot wit.

Hoe oud is je popje????
Wie is er 4 jaar en wie 6 jaar
en is je popje haar neusdop atlijd zo van kleur geweest of heeft de neusdop ooit ook bruin gezien???
Ben je helemaal zeker dat het een popje is???

Als je zeker bent dat het een popje is en de neusdop is alzolang van kleur kun je best even langs een vogelarts gaan.
Dan heeft je popje waarschijnlijk vitamine tekort.

Als je popje ouder is dan vijf jaar kun je haar ook beter niet meer laten broeden. Dan zijn er teveel risico's bij het broeden.

Vele groetjes

kanarie

ik ben zeker dat het een popje is, want het zes jaar oud groene mannetje voert haar altijd. en ja, ze heeft altijd al deze kleur van neusdoppen gehad. ik denk dat het vrouwtje tussen de 3 en de 5 jaar is.een vitaminetekort zal ze wel niet hebben want ze eet keurig samen met het mannetje de bakjes leeg en ze eet van hun sepiaschelp. als ze buiten hun kooi vliegen, zitten ze soms op hun parkietenboom, dat is van een notenboom, en daarvan eet het vrouwtje ook heel veel.  het mannetje eet niet zo van de sepiaschelp, maar wel van de trosgierst en van hun gewone zaadjes. het vrouwtje is nog heel fit tegenover het mannetje, die is ook nog wel fit maar iets minder dan het vrouwtje.

Safrena

Hey kanarie

Het is niet omdat ze keurig haar bakje leeg eet dat ze geen vitamine tekort kan hebben.
Als ik het goed lees krijgt je parkietje alleen maar zaadjes en dat kan wel tot een vitamine gebrek leiden
Een parkietje geeft meer nodig dan alleen zaadjes. Ze hebben ook eivoer, groentjes en fruit nodig.
Een neusdop van een popje moet altijd bruin zijn, zoals ik al vermelde tenzij ze last hebben van de hormoontjes. Maar even later moet hij weer bruin zijn.
Mannetjes voeren elkaar ook hoor. Dat is dus geen garantie dat je ene parkietje een popje zou zijn. Als de neusdop nooit bruin geweest is kan dat twee reden hebben. Of het is toch een mannetje (dat lijkt me sterk) of vitamine tekort.

Dat jouw parkietjes niet meer willen broeden lijkt me ook heel normaal gezien hun leeftijd.
Vermits je niet helemaal zeker bent van de leeftijd raad ik aan om dan ook niet meer te broeden.

Vele groetjes

Caradow

mannen voeren ook mannen... hoeft niet perse vrouwtje te zijn...

Ik vind de kleur van dat neusdopje van je vrouwtje wel erg bleek...Als ze dit altijd heeft zou ik daar toch maar eens mee naar de DA gaan om haar na te laten kijken.

kanarie

ik ken iemand die net parkiekjes heft, en die zitten in een voliere, ze hebben dit jaar een nestje gehad, en het vrouwtje lijkt me niet ouder dan het mijne. zoals ik al zij hebben ze net gebroed, het vrouwtje had volledig donkerbruine neusdoppen, en ze bleven bruin en net zo donker als met het broeden, dat is intussen een maand geleden. in onze dierenwinkel hebben de vrouwtjes ook altijd zo'n blauwe neusdoppen!

Safrena

#9
Citaat van: kanarie op september 10, 2006, 11:43:28
in onze dierenwinkel hebben de vrouwtjes ook altijd zo'n blauwe neusdoppen!...

Hey Kanarie

Dat zullen dan nog wel hele jonge popjes zijn.
Die hebben inderdaad nog zo een kleur van neusdop. De kleur bruin krijgen popjes als ze 7 à 8 maand zijn.
Daarna zijn ze altijd bruin. Tenzij als ze last hebben van hun hormonen. Dan kunnen ze of heel donker bruin zijn zoals je zelf al zei of lichtblauwe met wit zelfs tot wit. ::)

Citeerze hebben dit jaar een nestje gehad, en het vrouwtje lijkt me niet ouder dan het mijne
Aan een parkietje kun je niet zien hoe oud ze zijn. Zeker niet als ze volwassen zijn. Dus deze uitspraak kan niet en klopt niet ???
Tenzij ze  je verteld hebben hoe oud zijn popjes zijn. Trouwens op een leeftijd van 5 jaar word broeden te gevaarlijk

Misschien kun je toch beter eerst nog maar wat meer info opzoeken en lezen over je parkietjes en zeker over broeden

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Vele groetjes

Editt://
Kijk ook maar even bij onderstaande link voor de kleur van de neusdoppen van parkietjes
http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

Danielle

Volgens mij hebben niet altijd vrouwtjes duidelijk bruine neusdoppen. Mijn parkietje Gijsje, is duidelijk een vrouwtje maar heeft na 1,5 jaar nog steeds een heel licht blauw tot wit neusdopje. Heel af en toe schemert er wat Bruin tussen door, maar dat verdwijnt ook snel weer.
Gijsje eet ook erg gevarierd, dus mij lijkt het ook geen vit. tekort.

Hier een foto link naar een foto van Gijsje (rechts). Hoop dat het lukt, want heb het nog niet eerder gedaan.

http://www.parkietenfreak.nl/images5/SammieGijsje-(2).jpg

karin v h

Kleuren neusdoppen eigenlijk weer terug als ze niet meer broeds zijn of blijven ze dan altijd bruin of licht blauw. Of is het zo als de kleuren eenmaal bruin of lichtblauw zijn dat dat zo blijft.
Bij mij heeft 1 mannetje zelfs sinds een maand bruine neusdoppen.
groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Ik het het ooit nagevraagd wat betreft de neusdop van popjes
Normaal word de neusdop altijd bruin van een popje, tijdens hun hormonen wisseling worden ze of heel donker bruin of licht blauw tot zelfs wit.
Echter als het licht blauwe tot witte  na een tijdje niet weer mooi bruin kleurt wijst het op een vitamine tekort ;)
Een goede vriendin van me haar popje heeft dit gehad vandaar ik het had nagvraagd en dat dus met zekerheid weet ;)

Ook bij een mannetje is dat zo
Als je helemaal zeker bent dat je een mannetje hebt en zijn neusdop word bruiner (wat zeker kan bij oudere mannetjes) dan wijst dit vaak ook op vitamine tekort

Vele groetjes

karin v h

Hoi Safrena,
Het lijkt mij sterk dat hij een vitamine tekort heeft want hij eet appel en witlof (volop ;D).
Daarbij eet hij eikrachtvoer. Hij krijgt roosevicee 3 x per week in het drinkwater. Dus.... hier ben ik niet zo bang voor. Dit betreft het mannetje.
Het vrouwtje heeft lichtblauwe neusdoppen maar ze zit nog op haar eieren is het dan nog een kwestie van hormonen. Bij haar kan ik mij voorstellen een vitamine tekort want zij krijgt het voorgekauwde voedsel van het mannetje. En... ze eet slecht (zelf) laat zich alleen maar lekker makkelijk voeren.
Groetjes karin


Safrena

Hey Karin

Als ze aan het broeden zijn is dit normaal
Dan kunnen ze ook inderdaad wat tekort hebben, doordat alles naar hun eitjes ging.
Vandaar dat het ook zo belangrijk is om voor en tijdens het broeden extra vitaminen te geven zoals groentjes en fruit en heel belangrijk eivoer ;)

Dat ze zich laat voeden door het mannetje is ook normaal hoor. Ook daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Wat je wel kan doen ik een klein schaaltje met fruit of groenten en eivoer bij haar zetten en dan zeker het eivoer ;)

Na haar broeden, als ze zelf weer goed eet zou de neusdop weer bruin moeten worden

vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena,
Het vrouwtje vliegt wel op de witlof af dat vindt ze lekker.
Eikrachtvoer en gekweekt zaad eet ze zelf wel.
Ik zal wat roosevicee in haar waterbakje doen, dit doe ik nu 3 x per week maar ga het maar even verhogen. Kan uiteindelijk geen kwaad.
Ik ben bang, ja misschien raar als het mannetje haar voedt dat dan de voornaamste stoffen eruit zijn. Als dat een tijdje lekker in zijn 'krop' zit moeten de vitamine daar toch wel uit zijn.
Raar gedacht misschien :P
Groetjes karin

Ingrid

Ik lees vrij vaak over Roosvicee als vitamine toevoeging. Nu ben ik mij eens gaan inlezen op het internet. Roosvicee vruchtenmix bevat:
Glucose-fructosestroop, sap uit vruchtensapconcentraat 70% (tomaat, appel, rozenbottel, vlierbes, rode bes, framboos), voedingszuur (citroenzuur), vitamine C, conserveermiddel (kaliumsorbaat).
Bevat 24% natuurlijke vruchtensuikers.

Voedingswaarde per 100 ml siroop
energie 1200 kJ/285 kcal 
eiwit  0,3 g 
koolhydraten 70 g 
waarvan suiker 69 g 
vet  0 g 
waarvan verzadigd 0 g 
voedingsvezels 0,3 g 
natrium  0,008 g 
vitamine C  60 mg = 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 

Het is dus een vitamine C-bron en vitamine C wordt door vogels zelf aangemaakt in de lever. Er zal dus niet snel een tekort optreden.
Voor verzwakte, zieke vogels heeft een extra vitamine C boost misschien wel zin, maar ik denk niet dat het, op basis van wat ik heb gelezen, leidt tot een verhoogde vitaminespiegel bij gezonde vogels. Voor mensen geldt dat een teveel aan vitamine C met de urine wordt uitgescheiden, het is een zogenaamde in water oplosbare vitamine. Het lijkt mij dat dit ook opgaat voor vogels?

Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat dit een stellig bewijs is, maar het is min of meer een gedachtengang van mij ;).

karin v h

#17
Okee goed verhaal maar als mensen een tekort hebben aan vitamine C wordt het via de urine niet verwijderd. Veronderstel dat Sara een tekort heeft aan vitamine C dan betekent dat toch dat dat dan wordt aangevuld. Of heb ik het verkeerd.
Nou zou ze het niet erg vinden wat ze vindt het VRESELIJK. Ze doet al het mogelijk om geen roosevicee te hoeven drinken en ik maak het eerder flauw dan zoet.
Aan de andere kant wordt gezegd dat suiker slecht is voor vogels (tenminste dat dacht ik) de roosevicee bevat per 100 ml. suiker 69 g.
Nu weet ik wel dat zij geen 100 ml. drinken maar voor zo'n klein lichaampje vraag ik mij af of dat goed is.
Wat is dus wijsheid?
Groetjes karin


En nu graag weer on-topic
gr Safrena

karin v h

Nou ik had er toch nog 1 vraag over. Je hebt roosevicee voor diabetici zonder suiker zou dat kunnen.
Sorry dat ik jouw commando hiermee verbreek maar ik kom er verder niet meer op terug. Je mag het me ook persoonlijk mailen en dan verwijderen.

budgie

Citaat van: karin v h op september 12, 2006, 23:48:02
Je hebt roosevicee voor diabetici zonder suiker zou dat kunnen.

Kijk eerst maar of daarin geen kunstmatige zoetstoffen zitten. Ik zou die niet aan mijn vogels geven.


Danielle

Nu vind ik het toch een beetje onduidelijk worden.
Ik heb namelijk al meerdere keren gelezen op de forum, ook bij de fotos van mannetjes en vrouwtjes op het forum, dat popjes soms licht blauwe neusdoppen blijven houden.
En dat het dan in ieder geval geen mannetjes zijn.
En mijn parkietje Gijsje heeft nog nooit een bruine neusdop gehad, maar altijd heel licht blauw. Nu na 1,5 jaar begint er pas een heel klein beetje bruin tussendoor te komen.
En vitamine tekort lijkt me gewoon onwaarschijnlijk. Ze eet altijd xtravital en is gek op groente/fruit en rosvicee.

Nu wil ik toch wel graag weten hoe het zit. Ik wil namelijk ook niet dat mijn parkietje vitamine tekort heeft, want ik heb toch echt het beste voor haar over.