Gapende Parkiet

Gestart door RooieDuif, september 08, 2006, 22:45:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RooieDuif

Hoi ik heb n grasparkietje, ik heb m al bijna een jaar nu, en ze is tam, maar de laatste tijd doet ze wat vreemd.
Ze zit dan gewoon ergens en is dan de tong uit aant steken met de snavel ver open , t lijkt n beetje op als ze braken maar dan zo raar de kop omhoog en dan die tong n paar seconden naar buiten en dan herhaalt zich dat dan een aantal keren en dan stopt t weer,
weet iemand van jullie mischien wat ze(of hij) kan hebben?.

gr R

Caradow

Dat doen alle parkietjes wel eens. 
Coco doet het ook vaak.
Wat het betekent dat weet ik zelf eigenlijk ook niet, ik gok er wel eens op dat ze het meer doet als Ukkie de aandacht krijgt, maar andere momenten doet ze het spontaan als ze rustig in haar boom zit te dutten. Ukkie doet het ook wel maar een stuk minder. (ik zie het in ieder geval minder bij Ukkie)

dirgnietje

Hoi,

Ik heb pas 3 weken weer parkieten in huis, maar beide parkieten doen het zo nu en dan wel eens. Juist op de momenten dat ik tegen ze aan het kletsen ben lijkt het. Vooraf of daarna zijn ze vaak aan het 'knarsen' met hun snavel, ze zitten dan heel ontspannen (of ik ben zo slaapverwekkend... ;))
Weet van vroeger, dat m'n parkieten het toen ook deden.
Lijkt mij niets verontrustends. Wel vreemd als hij het nooit eerder heeft gedaan en nu wel. Misschien heb je het gewoon nooit eerder gezien of zat je er anders naar te kijken dan nu? Hou het in de gaten en bij twijfel navragen aan bv de dierenarts.

Groetjes Ingrid

Maur@



Dit is een gapende parkiet

Caradow

yep.... zo gaat dat :)

Maar is dat dan echt gapen Maur@? of zit er een betekenis achter

Maur@

Nee dit is echt gapen van Lemon.

budgie

Er is een duidelijk verschil tussen gewoon gapen en het maken van kokhalsbewegingen waarbij de parkiet ook met opengesperde snavel zit. Dat gapen is een teken van ontspanning en het ziet er komisch uit maar bij kokhalsbewegingen, zoals ik mijn vogel laatst zo'n tien keer achter elkaar zag doen, word ik een beetje voorzichtig. Vooral als het er uitziet alsof de vogel zich misselijk voelt.