Waarom volspectrum licht erg belangrijk is voor een vogel.

Gestart door budgie, september 07, 2006, 00:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Op een website waarnaar Parkieten Freak in een ander topic verwees, vond ik ook zeer interessante gegevens over het belang van volspectrum licht. Het is niet voor niets dat buitenvogels er toch altijd 'frisser' uitzien dan binnenvogels, hoe goed je je kooivogels ook verzorgt. Zonlicht blijft immers altijd de levensbron?

http://www.geonschrijver.nl/arcadia.htm 

joey

heeft iemand van jullie al ervraring met die lampen.Ik wil er graag een bestellen voor Joey en Ian maar er staat bij dat je hem 40 50 cm boven de kooi moet hangen.Maar ik heb een dak op de kooi dan komt het ligt nog niet erdoor heen.Hoe moet dat dan!!!!!!!

budgie

Het beste kun je dit bespreken met de leverancier. Ik denk trouwens dat deze lampen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de weerstand en dus aan de algemene conditie van 'binnenvogels' omdat deze dieren eigenlijk op een onnatuurlijke wijze worden gehouden. In feite kan geen enkel levend wezen zonder zonlicht. Een vogel is tenslotte 'gemaakt' om buiten te vliegen .... En in plaats daarvan zitten al die kleine parkietjes bij ons in huis om ons te plezieren!

Robintje

Zonlicht, en ook UV komt wel door glas heen hoor. Ga maar 'ns op een lekkere warme zomerdag achter glas zitten. Je krijgt er een mooi bruin kleurtje van. Je zou de kooi dus ook wat dichter bij een raam kunnen zetten. Oh maar wacht... dan staat ie in de winter misschien weer zo koud... (ja, dat was sarcasme)

Ook mensen hebben hun buitenlucht nodig, onder andere voor het aanmaken van broodnodige vitaminen, maar we spenderen maar een fractie van onze tijd per dag buiten (meestal om een boodschapje te doen, of van ons huis naar de auto/trein/bus en van daaruit naar je werk/school). Toch zijn we allemaal gezond.

Zo'n UV lamp lijkt mij geweldig voor ruimtes waarin geen of zwaar onvoldoende daglicht kan komen, bijvoorbeeld grote dierenwinkels in grote winkelcentra waarin geen ruiten naar de buitenwereld zijn. Daar heb ik ze dan dus ook wel al eens gezien.

Een kooi in een huiskamer waarin het daglicht goed kan doordringen moet echt wel genoeg kunnen zijn.

karin v h

Aardig verhaal! ;)
Je weet alleen niet of het een verkoopverhaal is of dat het helemaal klopt en wat voor lamp moet je kopen.
Onderaan staat het volgende:

* Verenigingen, vraag naar de netto verenigingsprijs.       ;)

Misschien kunnen ze ons als leden van het forum ook wel een netto verenigingsprijsje geven als er een aantal gegadigden zijn?

Groet,
karin

Karin

Citaat van: Robintje op september 07, 2006, 15:18:28
Zonlicht, en ook UV komt wel door glas heen hoor. Ga maar 'ns op een lekkere warme zomerdag achter glas zitten. Je krijgt er een mooi bruin kleurtje van. Je zou de kooi dus ook wat dichter bij een raam kunnen zetten. Oh maar wacht... dan staat ie in de winter misschien weer zo koud... (ja, dat was sarcasme)

Ook mensen hebben hun buitenlucht nodig, onder andere voor het aanmaken van broodnodige vitaminen, maar we spenderen maar een fractie van onze tijd per dag buiten (meestal om een boodschapje te doen, of van ons huis naar de auto/trein/bus en van daaruit naar je werk/school). Toch zijn we allemaal gezond.

Voor mensen is gemiddeld een kwartiertje zonlicht een paar keer in de week goed genoeg. Voor dieren kan wat anders gelden.   

En dat je stelt dat we "toch allemaal gezond" zijn...Zijn we allemaal gezond?? In welk land leef jij? Dan kom ik daar ook wonen.  ;D 
 
En dat je zegt dat "UV door glas heen komt"... UV-A dringt wel door ramen heen, UV-B niet. En UV-B straling zorgt voor die omzetting in ons lichaam van Vitamine D. Je vogel dicht bij het raam zetten helpt dus niet.   

karin v h

Hallo Karin,
Zou jij het zo gek vinden om zo'n lamp aan te schaffen voor de gezondheid van je parkietjes?
Ik overweeg het sterk maar zou graag jouw mening horen.
Groetjes karin

Karin

Citaat van: karin v h op september 23, 2006, 23:12:29
Hallo Karin,
Zou jij het zo gek vinden om zo'n lamp aan te schaffen voor de gezondheid van je parkietjes?
Ik overweeg het sterk maar zou graag jouw mening horen.
Groetjes karin

Nee, ik vind dat helemaal niet gek. Vandaar ook dat ik reageerde op het bericht van dat andere forumlid, die het wel gek vond en dacht dat je parkiet bij het raam zetten goed genoeg was.

Op Engelstalige sites wordt er ook over gesproken. Ik heb helaas geen Nederlandstalige bron.
"Vitamin D3 is the next most common problem. Vitamin D3 is essential for healthy bones, feathers, and egg laying. Without this vitamin, calcium cannot be properly used by the body. Natural sunlight will allow the body to produce normal amounts of this vitamin so will using vita lights or other full spectrum lighting if indoors. Windows absorb too much of the UV light necessary for vitamin D3 so placing your bird by a window will not work.."

Bron http://www.multiscope.com/hotspot/health1.htm

Even snel vertaald:
Vitamine D3 is het volgende meest voorkomende probleem. Vitamine D3 is essentieel voor gezonde botten, veren en het leggen van eieren. Zonder deze vitamine kan calcium niet goed worden gebruikt door het lichaam. Natuurlijk zonlicht zal het lichaam in staat stellen om normale hoeveelheden van deze vitamine te produceren, net zoals het gebruik van Vita Lights of andere 'full spectrum" verlichting voor binnenshuis. Ramen absorberen teveel van het UV-licht dat noodzakelijk is voor vitamine D3, dus je vogel bij een raam plaatsen zal niet werken.

budgie

Ik vind zo'n lamp bijzonder nuttig en ik ga hem dan ook aanschaffen zodat de vogels zeker in de lichtarme wintermaanden goed bijgelicht kunnen worden. Vogels en andere organismen (planten!) floreren het beste als ze buiten leven. Zelfs 'doorzonramen' van vloer tot plafond kunnen nooit en te nimmer het daglicht buiten 'vervangen'.

Karin

Ik zie op die site dat ze verschillend zijn in de hoeveelheid watt. Welke soort neem jij? 

budgie

Ik heb vorige week de voicemail van de leverancier ingesproken omdat ik het een en ander wil vragen. Ik ben echter nog niet teruggebeld. Ik denk dat iedereen die zo'n lamp wil kopen, zich het beste kan laten informeren door degene die ze verkoopt. Die kan je dan, als het goed is en dat mag je toch wél verwachten, vertellen welk soort lamp bij jouw situatie past. Ik kan je over het technische gedeelte dus niets zeggen.

Sanne

hoi allemaal,

Jullie zijn allemaal heel enthousiast over die lamp, maar ik heb d'r toch mijn bedenkingen bij.

In het artikel hieronder valt te lezen dat uv-licht schadelijk kan zijn voor mensen om een aantal redenen:
UVA beschadigd het netvlies
UVB zorgt voor verbranding van de huid (wat inderdaad wel mee zal vallen met zo'n lamp), het beschadigd het vlies wat om je ogen zit en het oculair van je ogen.

Mensen die met UV lampen moeten werken moeten altijd een speciale bril dragen en ervoor zorgen dat de lamp niet op hun huid schijnt.

Bron:
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00539.htm

Natuurlijk hangt 't wel af van de sterkte van de lamp, maar toch zou ik 't niet aanraden.
Maar iedereen moet dit natuurlijk voor zichzelf weten.

Groetjes Sanne en Simba

budgie

Een vogellamp is geen zonnebank. Te veel UV licht is schadelijk; te weinig daglicht voor een vogel is eveneens slecht. Ik had in dit topic overigens al eerder een voorbeeld gegeven van goede resultaten van een proef met een bepaald soort lamp bij levende organismen (eigen ervaring) maar dat bericht is helaas verwijderd.

Sanne

Ondanks dat 't geen zonnebank is krijgt een mens meer uv-licht dan dat deze normaal gesproken in huis zou krijgen. Over langere tijd kan dit wel degelijks schadelijke gevolgen hebben.

budgie

Je hoeft zo'n lamp, als je dat niet wilt, niet de hele dag te laten branden. Trouwens, in de sombere wintermaanden hoef je niet zo bang te zijn voor overmatige blootstelling aan UV stralen. Ik denk niet dat de huiskamer door een klein vogellampje boven de kooi plotseling zal veranderen in een helse oase van licht, in een tropisch paradijs. Nogmaals: ik moet ook eerst nog worden voorge'licht' door de leverancier. Ik weet als geen ander hoe schadelijk UV stralen kunnen zijn. Ik heb een zeldzame huid, waardoor ik alleen maar zonder pijn naar buiten kan als het bewolkt is of als de zon begint onder te gaan. Als ik tegen zo'n vogellamp bestand ben, is iedereen dat volgens mij ...... :(

Parkieten-Freak

#15
Ik ben ook niet kapot van kunstmatige toevoegingen van UV licht, in welke vorm dan ook.
Het lijkt me verstandiger om de vogel af en toe bij mooi weer even buiten te zetten.
Vitamine D3 wordt inderdaad aangemaakt door zonlicht. Met het parkietenvoer dat wij geven aan de vogels is rekening gehouden met het feit dat ze binnenshuis gehouden worden.
XtraVital bevat dan ook 2080 IE/kg Vitamine D3, en pellets bevatten ook zeker deze vitamine.

@ Budgie:
Het bovenstaande gelezen te hebben kun je er misschien beter helemaal niet aan beginnen.
Als je een erg gevoelige of lichte huid hebt, ben je nog kwetsbaarder voor UV straling.
Vergeet niet dat UV straling de DNA-structuur kan veranderen (lees: beschadigen).



budgie

Citaat van: Parkieten-Freak op september 24, 2006, 11:42:42
Vergeet niet dat UV straling de DNA-structuur kan veranderen (lees: beschadigen).

Dat weet ik ...... Daarom ontstaat huidkanker veel eerder bij zonaanbidders. Het 'bruin' worden (als je dat al wordt) is een noodmaatregel die door de huid wordt genomen en is beslist geen teken van gezondheid.
Ik ga me ook zeker goed oriënteren maar ik denk nog steeds positief over een vogellamp, hoewel ik doorgaans ook niet houd van allerlei kunstmatige ingrepen. Maar ja, wie leeft er tegenwoordig nog helemaal volgens de natuur? Desnoods licht ik de vogels in de wintermaanden wat extra bij in een kamer waarin ik niet zit. Dan kan ik altijd nog kijken hoe ze erop reageren. Als ik ze er vrolijker en levendiger door zie worden, vind ik het prima. Ik overweeg dit bijlichten niet zo zeer vanwege de vitamine-kwestie. Hierover maak ik me bij goede voeding geen zorgen.

Caradow

Citaat van: budgie op september 24, 2006, 12:06:47
Ik overweeg dit bijlichten niet zo zeer vanwege de vitamine-kwestie. Hierover maak ik me bij goede voeding geen zorgen.

Wat is dan wel jou achterliggende gedachte om dit te overwegen?

budgie

Citaat van: Caradow op september 24, 2006, 12:08:38
Wat is dan wel jou achterliggende gedachte om dit te overwegen?

Ik heb bij mijn vogels gezien dat ze helemaal 'opleven' als ze buiten staan. Ze gaan dan vaker in de zon dan in de schaduw (die ze ook tot hun beschikkking hebben) zitten. Ze zingen en kwetteren dat het een lieve lust is! Kortom: ik zie ze supervrolijk worden! In de winter kan ik ze niet buiten zetten. Ik heb Sjakie nu twee winters meegemaakt en heb gemerkt dat hij in die donkere periodes tóch wat vaker 'met opgetrokken schoudertjes' zit. Op de website waarnaar ik in mijn eerste berichtje een link heb geplaatst, kun je diverse argumenten vinden waarvan ik zeg: ja, daar zit veel in!

Caradow

O ja (voeg maar samen PF als je wilt  :P)

Ik zie zelf geen reden om te beginnen aan de aanschaf van een dergelijke lamp. Mede omdat in de voeding vitaminen zijn toegevoegd. Ook staan Coco en Ukkie met mooi weer altijd even lekker buiten.
Daarnaast staat er ook op de site aangegeven dat je de lamp elk jaar moet vervangen, omdat hij dan niet meer zou werken, maar je dat niet aan het licht zelf kan zien. Dit soort opmerkingen maken mij ook altijd wat wantrouwend naar het zinvol zijn van dergelijke aparatuur.

Caradow

Citaat van: budgie op september 24, 2006, 12:20:08
Ik heb bij mijn vogels gezien dat ze helemaal 'opleven' als ze buiten staan. Ze gaan dan vaker in de zon dan in de schaduw (die ze ook tot hun beschikkking hebben) zitten. Ze zingen en kwetteren dat het een lieve lust is! Kortom: ik zie ze supervrolijk worden! In de winter kan ik ze niet buiten zetten. Ik heb Sjakie nu twee winters meegemaakt en heb gemerkt dat hij in die donkere periodes tóch wat vaker 'met opgetrokken schoudertjes' zit. Op de website waarnaar ik in mijn eerste berichtje een link heb geplaatst, kun je diverse argumenten vinden waarvan ik zeg: ja, daar zit veel in!

Ja, ook mijn vogeltjes zitten graag in het zonnetje, of dat nu binnen of buiten is... Dit bewijst voor mij echter niet dat een lamp dit zelfde resultaat zou geven, daar het licht van de lamp niet te vergelijken is met de zon... Ja in hele donkere periodes zijn ze rustiger, net zoals ze rustig worden wanneer de zon onder gaat...

Ik werk zelf alleen nachtdiensten en in mijn werkweken zie ik zelf ook erg weinig daglicht. Ook hiervoor zijn speciale lampen die geadviseerd worden om het tekort aan daglicht/zonlicht te compenseren. Ookhier sta ik sceptisch tegenover. Ik denk dat het maar net is hoe je er zelf mee om gaat en hoe je je er zelf bij voelt. Nu kunnen we wel niet in het hoofdje van onze gevleugelde vriendjes kijken en moeten we afgaan op lichaamshouding, zoals jij wel een duidelijk verschil bemerkt aan Sjakie wanneer hij minder zon ziet.

budgie

Citaat van: Caradow op september 24, 2006, 12:22:18
Daarnaast staat er ook op de site aangegeven dat je de lamp elk jaar moet vervangen, omdat hij dan niet meer zou werken, maar je dat niet aan het licht zelf kan zien. 

Tsja, de lampen van een zonnebank moeten ook van tijd tot tijd worden vervangen. Alles is trouwens aan slijtage onderhevig. Maar het feit dat iets vervangen moet worden, doet niets af aan de werkzaamheid van het product. Kijk maar hoe 'goed' een zonnebankkuurtje werkt. Maar ik wil niemand een vogellamp opdringen hoor, ik wilde er alleen de aandacht op vestigen en mensen wat dit betreft een beetje aan het denken zetten. ;)

Carl

En hoe zit het dan met een infrarood lamp, heeft dit een zelfde effect in de winter lijkt mij dan, ik denk namelijk dat het eerder de warmte is waar de beestjes op reageren (niet te warm natuurlijk).Ik denk over het algemeen dat het niet zoveel met uv en dergelijke te maken heeft. Om een voorbeeld te geven, een vogel die buiten in een voiliere zit is gewend aan het buiten zitten, zomers of in de winter maakt niet. Hierdoor zullen ze ook over een ander verenpak beschikken dan onze gevleugelde vrienden. Degene die binnen zitten hoeven zich niet zo te weren tegen kou of extreme warmte, die hebben zich geheel aan de woonkamer situatie aangepast. Ik wil niet zeggen dat ik er veel verstand van heb, maar kijk ook maar eens naar een hond die altijd buiten leeft in een kennel of bij de boer op het erf, vaak hebben deze ook een hele andere vacht dan een andere hond van hetzelfde ras....gewoon door het feit dat ze met veel meer weersomstandigheden te maken hebben. Nogmaals zo denk ik dan, en ieder moet voor zich weten wat ze met de info doen van de lampen, misschien zit ik er wel helemaal naast  :P en hebben de beestjes er echt baat bij in de winter. Dan hoor ik dit achteraf ook graag, ik sta voor alles open maar wilde dit toch even kwijt.

Groetjes Mirjam

budgie

Citaat van: Carl op september 26, 2006, 14:30:16
En hoe zit het dan met een infrarood lamp, heeft dit een zelfde effect in de winter lijkt mij dan, ik denk namelijk dat het eerder de warmte is waar de beestjes op reageren

Nee, hetgeen ik wilde aantonen, heeft niets met warmte te maken. Ik heb meer levensvreugde bij mijn vogels in de buitenvolières bij een lage temperatuur gezien dan bij vogels die 'lekker' warm binnen zaten bij te weinig daglicht. Het is ook veelzeggend dat er aan mensen die lijden aan een zogeheten winterdepressie, lichttherapie wordt aangeboden.
Licht = leven. Probeer maar eens gezonde planten te kweken onder slechte lichtomstandigheden. Dat zal je niet lukken. Het op gang komen van de broedcylus van vogels heeft trouwens ook voornamelijk te maken met de daglengte.
Infrarood licht is geen volspectrumlicht. Tik voor de aardigheid maar eens 'volspectrumlicht' in op Google. Dan vind je een zee van informatie over dit onderwerp. Echt de moeite waard!

Parkieten-Freak

Ik schop dit topic even omhoog, ik kwam toevallig op internet iets tegen wat mijn aandacht trok.
http://www.lorreco.nl/images/verlichting/avilux_birdlamp.htm

De importeur(?) claimt dat bij de de behandeling van verenplukken UV-licht zinvol is.
Deelt iemand de ervaring van de importeur?


karin v h

Ik blijf er nu helemaal belangstelling voor hebben (had ik vorig jaar ook al).
Poekie en Buffy hebben een tekort aan vitamine D. Nu hebben wij geen jofele zomer gehad met heel veel zon en daardoor is dat tekort ontstaan.
Er is bewezen dat bepaalde specifieke lampen het tekort van vitamine D kunnen aanvullen. Dus ga ik er nog meer in geloven.
Ben benieuwd hoe andere reacties zijn.
En welterusten   ;)
Groetjes karin

Sanne

Leuk zo'n opgevouwen tl-balk  :-X
Maar of ik nou direct moet geloven wat ze hier schrijven.. dat weet ik eigenlijk niet.
Aanstaande donderdag heb ik een college van iemand die veel onderzoek doet naar de effecten van verschillende soorten licht op mensen. Ik zal haar mening vragen over deze lamp.

Groetjes Sanne

Parkieten-Freak



karin v h

Het vervelende is dat de lamp niet per post verstuurd wordt, je kunt hem alleen gaan halen in Wijhe.
Het eerste bedrijf wat genoemd wordt heeft alleen tl-lampen en dat vind ik weer zo'n gedoe een gewone lamp kun je gewoon ergens indraaien (hoop dat jullie het begrijpen!).

Ik ben benieuwd wat Sanne ons van de week kan vertellen. ;)
Groetjes karin

Safrena

Hey Mensen

Het is wel zo dat uv-b heel goed is voor de vitamine d en het verterings proces.
Mijn baardagame heeft dat ook nodig voor de aanmaak van vitamine d en verterings proces waardoor ze beter eten.

Echter naar ik weet word vitamine d zelf door het lichaam aangemaakt, wanneer de dieren voldoende uv-b licht (zonlicht) hebben.

volgens mijn vogelarts, zou zo een uv-b lamp inderdaad een heel goed hulpmiddel zijn, voor vogels (en andere dieren) die altijd binnen zitten. Die lamp zou hetzelfde effect op hen hebben, dan de zon

Vele groetjes

Caradow

Ik ben er van overtuigd dat dergelijke lampen zeker effect hebben op de gezondheid van zowel mens en dier. Niet voor niets worden dergelijke lampen toegepast. Ook bij mensen die veel nachtdiensten draaien en dus een boel aan daglicht missen.

Of het effecten heeft op verenplukken en dergelijke.. dat weet ik niet. Als dat zo is, dan is dat ook zeker voor mij een overging waard waar het Coco betreft.. Al denk ik wel dat het dan alleen effect zou hebben bij vogels die vanuit een lichamelijk defect plukken en niet bij hen waar het puur gedragsmatig is. Maar wie ben ik..

De opmerking van Karin dat haar vogels een tekort aan vitD hebben door de slechte zomer kan ik niet plaatsen. UV straling komt immers door de bewolking heen?

Parkieten-Freak

Citaat van: Caradow op september 16, 2007, 16:14:39
De opmerking van Karin dat haar vogels een tekort aan vitD hebben door de slechte zomer kan ik niet plaatsen. UV straling komt immers door de bewolking heen?
Ja, maar mogelijk onvoldoende. De hoeveelheid UV licht is o.a. afhankelijk van het seizoen, de hoogte waar je je bevindt (bergen/laagland) maar is ook afhankelijk van van de bewolking. Hoe meer wolken, hoe minder UV licht de aarde kan bereiken. De wolken weerkaatsen zelf ook weer UV licht. Daardoor kan de hoeveelheid die de aarde daadwerkelijk bereikt, nogal variëren. (Ook als het half bewolkt is).


karin v h

Ik heb het verhaal van de vogelarts in Nijmegen die Poekie onderzocht die zag aan groene vlekken in de snavel van Poekie dat hij vitamine D te kort heeft. Misschien is dit ook een gevolg van de megabacterie?
Het gekke is dat als mijn parkietjes rondvliegen door de kamer en ze kunnen lekker in de zon zitten dat ze dan altijd aan de andere kant van de kamer gaan zitten (misschien dat ze dat te warm vinden achter het raam). Nu zag ik vorige week bij Buffy precies dezelfde vlekken op de snavel dus vandaar dat ik erop kom.
Ik heb het niet uit mijn duim gezogen hoor. ;)
Groetjes karin

Ingrid

Karin, die groene vlekken heeft Luna ook  :o , dat zou dus wijzen op een vitamine D tekort? Is het een van de symptomen die altijd zichtbaar moet zijn? Want Blizzard heeft het niet namelijk....

Caradow

Citaat van: karin v h op september 16, 2007, 20:24:33

Ik heb het niet uit mijn duim gezogen hoor. ;)


Dat beweer ik ook niet..

Maarre, je zegt nu over dat achter het raam in de zon zitten..  Dat helpt dus niet he.. UV straling word namelijk door het glas geblokkeerd en ze nemen de Uv stralen alleen op als ze buiten staan, dus niet achter glas. Daarom is het ook zo belangirjk dat de vogeltjes ook buiten komen en niet alleen maar binnen zitten.

karin v h

SORRY DAMES IK MAAK EEN ENORME FOUT..... :'( HET IS EEN TEKORT AAN VITAMINE A. dus geen vitamine D.
SORRY (even een black-outje). :'(


Parkieten-Freak



karin v h

Citaat van: Parkieten-Freak op september 16, 2007, 20:48:19
Geeft niks Karin, kan gebeuren.  ;)

Ja ineens begon ik te twijfelen en toen keek ik op de druppels en daar stond op het etiket voor een tekort aan vitamine A. Hoop dat ik niet te veel mensen ongerust heb gemaakt en ik kan het ook niet meer weghalen. ;)

Maar er was maar 1 ongerust iemand geloof ik.....
Groetjes karin

Sanne

Nou ik heb 't op de universiteit even aan iemand van "licht" voorgelegd.

Het eerste wat ze zei was dat het stukje van "Rood roder en groen groener" onzin is omdat UV licht helemaal aan de andere kant van het spectrum zit dan rood licht. Groen licht ligt er wat dichter in de buurt, maar UV licht zit aan de blauwe kant van het spectrum en niet aan de rode kant.

Over de reflectie van UV licht op het verenkleed en de paringsdrang kon ze niet met zekerheid zeggen of dat waar is. Mensen zien geen UV licht, maar het zou natuurlijk kunnen dan vogelogen een andere gevoeligheid hebben voor licht dan mensen en dat vogels dus misschien wel UV licht kunnen waarnemen.

Verder stond er niet precies bij hoeveel UV licht de lamp uitzendt, maar het kan schadelijk zijn voor mensen, maar dat is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid. In principe krijgen mensen genoeg UV licht op hun huid. Ze raadde aan om (als je de lamp toch koopt) de lamp achter glas te plaatsen (sommige soorten plexiglas werken ook) omdat de UV stralen niet door glas komen.

Ze heeft ook nog een paar andere mensen gevraagd of ze iets wisten over de lamp, maar helaas is het bij niemand bekend.

Verder raadde ze me aan om eens goed op internet te zoeken en gaf me deze link:
http://www.louisbolk.org/downloads/1474.pdf
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om het helemaal te lezen ;)

Groetjes Sanne


Parkieten-Freak

#39
Bedankt Sanne, dat je dit nagevraagd hebt!
Ik ga nu meteen de pdf file lezen, die ziet er veelbelovend uit! ;D

edit://
Tip: lezen mensen!   ;)
De pdf is heel interesssant!


Caviaplanet

Ik heb in mijn woonkamer volspektrum (daglicht) lampen. Ik heb ze niet aangeschaft voor de vogel, maar eigenlijk meer voor onszelf. Kunstlicht vermoeid, dat merk je vooral met lezen. Met deze daglichtlampen kun je lezen zonder vermoeiende ogen te krijgen. Sinds ik die lampen in de woonkamer heb, heb ik geen last meer van vermoeide ogen 's avonds. Het helpt echt. Maar ja, het is even wennen aan het licht, het is vrij wit licht, geen echt sfeerlicht. Persoonlijk vind ik het heel mooi maar dat zal lang niet iedereen vinden.
Groetjes
Jolana