Wanneer de dierenbescherming inschakelen?

Gestart door Parkieten-Freak, augustus 31, 2006, 12:07:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robintje

Ik denk, net als anderen in dit topic, dat het een kwestie van gevoel is. Wij voelen ons, als parkietenliefhebbers, al snel bezwaard als we een dierenwinkel inlopen waar meerdere vogeltjes in, naar onze maatstaven, kleine kooien zitten.
Ik probeer mezelf dan altijd heel even over dat gevoel heen te kijken en verder te kijken naar de vogeltjes zelf en de staat van onderhoud van de kooien. Als er schoon water in de bakjes zit, genoeg voer aanwezig is, stokjes netjes schoon zijn en de vogeltjes lief tegen elkaar te tjielpen kan ik met een nog vrij tevreden gevoel weer weg uit die winkel. Ook probeer ik vaak wat dichterbij te gaan staan, als de parkietjes dan nieuwsgierig zijn en dichterbij komen, of in ieder geval niet wegschrikken (omdat ze al teveel nare ervaringen hebben met mensenhandjes), dan kan ik echt met een positief gevoel weg.

In het geval dat er op een van die punten dan iets mis zou zijn, zou ik de dierenbescherming bellen, of op zijn minst toch de winkelier aanspreken. De dierenbescherming is in ieder geval de instantie die het beste de boel kan beoordelen en heeft, mag ik hopen, mensen die hun objectiviteit behouden en niet zo emotioneel reageren als wij. Daarnaast geloof ik dus ook in het feit dat ook een winkelier een "tweede kans" behoort te krijgen (zelfs al is het niet per se pas de 2e kans). Als de winkelier echt laks is of onwillig, dan is dit snel genoeg merkbaar.

prissie

Mensen, wat een verhitte discussie...
Ik vind het nogal wat om iets de stempel "verwaarloosd" te geven.
Ik denk niet dat je ooit een "perfecte" wereld kan creeren voor je huisdier.
Even 2 voorbeelden van honden.
Stel er is bijvoorbeeld iemand met een lief schattig schoothondje en dat dier is veel te dik, komt amper buiten, want hij haalt het einde van de straat niet eens omdat ie zo dik is.
Zijn baasje denkt dat ie hier goed aandoet, het beestje krijgt 's middags lekker een boterhammetje met leverpastei, heel de dag brokjes tot zijn beschikking en 's avonds word er een lekker bakje ceasar opengetrokken, want dat vind ie zo lekker...
Tja dat ie zo dik is dat komt omdat ie nou eenmaal alles lekker vind en hij leeft al zo kort, dan heeft zijn baasje liever dat ie van zijn leven geniet en dat ie maar een jaartje korter leeft dan dat ie niks meer mag en een jaartje langer meegaat, de hond is immers gelukkig!
Zelf ben ik da absoluut van mening dat deze hond in zekere zin "verwaarloosd" word, want hij hoort zeker niet zo dik te zijn, krijgt geen goede voeding, krijgt niet voldoende beweging, kortom, hij word "verwaarloosd".
Maar deze hond word helemaal niet verwaarloosd, hij is niet anders gewend, hij is gelukkig en het had zeker erger gekund... zijn baasje "weet gewoon niet beter" en geeft de hond in zijn ogen het beste leven wat ie zich maar wensen kan.

Het kan ook van het andere uiterste, er zijn veel honden die alleen voor de sport gebruikt worden.
Deze worden heel de dag buiten in een kennel geplaatst en komen hier alleen uit om even uitgelaten te worden en verder komen ze eruit als ze moeten "werken".
De meesten van deze honden vinden dit prachtig, ze zijn vaak graatjemager, omdat ze zo slank moeten zijn voor de sport.
In mijn ogen is een hond heel de dag in een kennel plaatsen ook "verwaarlozing", maar toch zijn deze honden gelukkig.
Ze weten niet beter en zijn zo gewend, maar worden niet verwaarloosd, hoewel dat er in de ogen van veel mensen wel zo naar uitziet.

Dieren in een dierenwinkel worden zo goed mogelijk gehuisvest naar het budget van de dierenwinkel.
Meestal is dit dus minimaal en zouden ze de dieren wel meer WILLEN geven, maar kan dit gewoon niet, ze kunnen geen waar paradijs bouwen voor alle dieren die er zitten, als ze hier geen geld voor hebben.
Een dierenwinkel is "maar" aan tussenstation voor de dieren die er zitten, ze blijven hier niet hun hele leven zitten, (als het goed is) zitten ze hier dus maar voor korte tijd en als ze in die korte tijd een "goede" verzorging krijgen is hier niks mis mee.
Wij vinden als snel iets verwaarlozing, omdat we weten dat het beter kan, maar als 10 vogels op 1 stok gezellig zitten te fluiten, kan het altijd beter, maar op het moment hebben ze het "goed" en dus word er niks verwaarloosd.
Het word dan een ander verhaal als er dieren ziek zijn en verwaarloosd worden door vervuilde kooien, oud of beschimmeld eten, dat soort dingen...
In dat geval vind ik dat er eerst bij de eigenaren aan de bel getrokken moet worden, misschien is dit helemaal geen onwil, maar onkunde en wil de eigenaar juist graag horen wat hier mis is en niet zomaar spontaan de dierenbescherming op zijn dak krijgen.
Wie weet kom je toevallig "een keer" in een dierenwinkel waar je normaal nooit komt en zie je allemaal zieke parkieten in een voilliere zitten, bel je meteen de dierenbescherming en blijkt dat de eigenaar hier allang iets aan gedaan heeft...
Als voorbeeld:
Ik heb zelf stage gelopen in een dierenwinkel en dit is nog steeds "mijn" dierenwinkel waar ik altijd kom en alles haal.
Het is echt een wereldzaak met hart voor de dieren en ze zaten er dan ook "goed" bij, hoewel het natuurlijk altijd beter kan, maakten we het de dieren zo gemakkelijk mogelijk tijdens hun korte verblijf bij ons.
Als de voilliere leeg is en de parkietjes "op" zijn komt er een nieuwe lichting binnen.
Tot er een lichting kwam waar een parkietje bij zat met mijten.
Parkietje apart gezet, kuurtje gehaald bij de dierenarts, maar helaas.... er waren er meer besmet en al gauw zit je dan met een voilliere met parkietjes vol mijt.
Erg jammer, maar helaas, hier doe je niks aan en je behandelt ze zo goed als je kan, maar je kunt ze niet allemaal mee naar de dierenarts nemen, dan ben je binnen de korste keren failliet.
Als er dan iemand binnen zou komen die normaal hier niet komt, kan ik me dus heel goed voorstellen dat diegene meteen begint te stijgeren en de dierenbescherming op het dak stuurt van de zaak.
Natuurlijk is zoiets erg lullig voor zo'n dierenwinkel, ze doen zo hun best en altijd gaat het goed, tot 1x en dan zal je altijd zien dat toevallig iemand achter je rug om de dierenbescherming belt.
Tja en die treffen dus net als de beller een voilliere vol parkietjes met mijt aan...

Daarom ben ik ook van mening dat je echt het beste eerst met een eigenaar kan gaan praten en de situatie uit kan gaan leggen, zodat hij zich kan weren en er iets aan kan doen of misschien zelfs de situatie uitleggen of misschien is er zelfs al iets aangedaan, maar dat kun jij moeilijk ruiken toch?

Stel ook je komt in een dierenwinkel en je ziet een of ander dier dood in zijn hokje liggen.
De meeste dieren die in een dierenwinkel verkocht worden zijn prooidieren, hamsters, ratten, muizen, parkieten...
Deze zullen dus geen van allen snel laten merken dat ze ziek zijn en doen ze dat wel ga je als eigenaar van zo'n dier razendsnel naar dierenarts in de hoop dat hier nog wat aan gedaan kan worden, maar ben je eigenaar van een hele dierenwinkel en zie je 's morgens een parkietje bol zitten of een hamstertje opgerold en zielig in een hoekje liggen dan kun je niet meteen je hele zaak in de steek laten en ermee naar de dierenarts hollen.
Je ziet dat het ziek is en je kan het hooguit apart zetten en zien wat je er zelf aan kunt doen, maar in de meeste gevallen houd het daar ook gewoon weer op.
Als je dan zo'n diertje 's morgens zo ziet zitten kan het best zijn dat je denkt, ach gut, nou ik zal het straks even apart zetten en dit dan verder gewoon compleet vergeten, je hebt immers een hele winkel en genoeg te doen...
Dan komt er een "bezoeker" en ziet het diertje dood liggen, dikke paniek oooooeee slechte dierenwinkel, hup dierenbescherming bellen...
Best lullig dan voor de eigenaar van de dierenwinkel, terwijl als je eropaf was gelopen en hem even had gewezen op het dode diertje, hij misschien eerlijk had verteld dit 's morgens al gezien te hebben, maar dat het dus al te laat is het diertje het jammer genoeg niet heeft gehaald.

Vertel dus altijd je bevindingen eerst aan de eigenaar en stap dan pas naar de dierenbescherming, zo heeft de eigenaar ook nog de kans om het eventueel te veranderen, misschien "Wist" hij helemaal niet wat hij fout deed tot jij hem erop wees...

Wanneer direct de dierenbescherming bellen vind ik in gevallen dat dieren er echt zwaar verwaarloosd "bij zitten", een veel te kleine kooi met een enorme ophoping van ontlasting, het dier zit bol of toont echt "ongelukkig".
Maar ik vind dat zolang een dier gezond is en gezond en gelukkig oogt, de eigenaar er best eerst op gewezen kan worden.
In gevallen dat een dier "mishandelt" word, geslagen, uitgehongert, gepest, dan moet direct de dierenbescherming worden gebeld, maar in heel veel gevallen is het nog zelf op te lossen.
Probeer zelf de eigenaar aan te spreken en heb je dit gedaan, probeer dan of je een tijdje later nog een kijkje kunt gaan nemen over hoe de situatie is, is die niet verbetert kan altijd nog de dierenbescherming worden gebeld.
Ik denk dat we vooral moeten kijken naar of de dieren gelukkig en gezond zijn.

Poe wat een lang verhaal, sorry...

Caradow

Je hebt het heel goed verwoord!

Ik was van de week bij "mijn" dierenwinkel, waar alles altijd op en top is... hij heeft meestal 2 hokken met parkieten... nu was er een duidelijk verschil, in de een zaten ze er allemaal heel mooi bij, het andere hok was een drama... allemaal zeer slecht uitziende parkieten, met ws een aantal kruipertjes en ook nog een aantal dat half kaal geplukt was of er gewoonweg niet uit zag en dus ws ook ziek zijn. Het was erg druk dus ik heb verder niemand gesproken en ik weet dat het daar altijd goed is, dus waarschijnlijk een slechte partij binnen gehad en in ieder geval de goed uitziende vogels van de duidelijk zieke vogels gescheiden....

En vandaag bij een zaak geweest waarvan ik het bestaan nog niet ondekt had hier. De vogels zaten er prima bij, schone verblijven, vers voer, speeltjes en vrolijk kwetterend. Op 1 na... een heel klein blauw parkietje, duidelijk kleiner dan de rest, zat op de grond als een bolletje te slapen, keek me even aan en sliep verder...  Ik heb gevraagd aan de verkoopster of het een ziek parkietje was waarop ze meteen mee liep. Op dat moment was ie ineens weer heel aktief, zat op het stokje met zijn maatje te stoeien... Ze vertelde me dat ze deze wel expres apart hadden gezet met 1 ander parkietje als gezelschap omdat ze zelf ook een beetje zat te twijfelen. Als ze met fruit of ander eten aan komt, is hij er als de kippen bij, eet en drinkt goed, is over het algemeen aktief, maar heeft bepaalde momenten dat ie zo zielig zit te slapen en bijna nergens op reageerd. Dierenarts is geen optie, maar ze houden hem wel extra in de gaten. Binnen de mogelijkheden van de zaak word er dus wel alles aan gedaan.

Ik gaf nog een compliment dat de dieren er allemaal zo goed uit zien, waarop ze vertelde dat ze daar ook goed hun best voor doen. Zo krijgen de vogels 2 keer per week verse groente of fruit, dagelijks schoon voer water en een badje 1 keer per week wat trosgierst of een knabbelstaaf. Perfect toch? (ok als het aan mij lag kregen ze pellets en elke dag fruit enz, maar voor daar perfect ;) )

(oeps, was geloof ik beetje erg offtopic gedwaald...)

judithdejong

Hey Prissie,

Geen woorden meer aan toe te voegen!!!  ;D

Groetjes,
Judith

budgie

Citaat van: Caradow op september 05, 2006, 15:07:47
dus waarschijnlijk een slechte partij binnen gehad en in ieder geval de goed uitziende vogels van de duidelijk zieke vogels gescheiden....

houden hem wel extra in de gaten. Binnen de mogelijkheden van de zaak word er dus wel alles aan gedaan.

Zo krijgen de vogels 2 keer per week verse groente of fruit, dagelijks schoon voer water en een badje 1 keer per week wat trosgierst of een knabbelstaaf.

Omdat ik dit topic natuurlijk blijf volgen, kan ik het niet laten even op Caradow te reageren. In het geval van de hierboven gegeven voorbeelden van goede dierenwinkels, zou ik het ook niet in mijn hoofd halen om de dierenbescherming te waarschuwen want er is hier sprake van goede 'doorgangshuizen'. Ik heb het blijkbaar tot nu toe verkeerd getroffen met de dierenwinkels in de vele leefomgevingen die ik heb gehad. Ik beschouw een dierenwinkel als 'slecht' als ik de eigenaar ervan aanspreek op duidelijk slechte huisvesting/verzorging van de dieren (ze 'vertellen' het je bij wijze van spreken zelf) en deze reageert onverschillig en weigert iets aan de situatie te verbeteren.
Ik had net iemand aan de telefoon die een verwaarloosd parkietje in de winkel zou hebben zitten. Ik wilde even vragen hoe het precies zat. Ik werd netjes te woord gestaan. Eén ding verbaasde me. Op mijn vraag of het mogelijk was om een tweede grasparkietje bij die ene 'verwaarloosde(?)' te plaatsen, kreeg ik te horen dat men op dit moment geen vogels mag vervoeren en dat er een importverbod op vogels geldt. ??? Toen ik zei dat men grasparkietjes niet hoefde te importeren maar gewoon in overvloed bij kwekers in Nederland kon kopen, kreeg ik te horen dat men niet meer dan twee parkietjes tegelijk in de verkoop nam. Tegen het eind van het gesprek vernam ik dat men er zelf ook al over had gedacht om tóch een tweede parkietje in de verkoopkooi te zetten. Omdat ik het merkwaardig vond dat de medewerker in kwestie het over importeren van grasparkieten had, vroeg ik waar zij dan dit ene parkietje vandaan hadden. Nou, dat kwam dus van een kweker in Nederland ..... ???
Ik ben er niet achter gekomen waarom er in eerste instantie zo'n vreemd excuus werd aangevoerd.

maartje

heeel even off-topic.. maar vind het persoonlijk wel belangrijk.

Geniaal deze discussie(s) en.. het toont de waarde van dit forum!
Dit noem ik nou voorbeelden waardoor ik weer trots word (voelde me stiekem toch een beetje een nerd met het serieuze "gekeuvel" over grasparkieten)
Kennis en ervaring worden gedeelt waardoor ik bijvoorbeeld op onderwerpen kom waar ik uit mezelf niet op was gekomen (niet door desintresse maar door gebrek aan ervaring met verwaarlozing, voordat hier dadelijk een discussie over ontstaat.)
Haha, ik hou van mijn parkietjes en ben er trots op
en ben trots op het feit dat ik dit forum heb mogen ontdekken en natuurlijk op jullie, dat jullie je niet zo snel uit het veld laten slaan!

Moppers

Citaat van: prissie op september 05, 2006, 14:34:55
Natuurlijk is zoiets erg lullig voor zo'n dierenwinkel, ze doen zo hun best en altijd gaat het goed, tot 1x en dan zal je altijd zien dat toevallig iemand achter je rug om de dierenbescherming belt.
Tja en die treffen dus net als de beller een voilliere vol parkietjes met mijt aan...
Als een dierenwinkel of eigenaar gewoon goed voor zijn dieren zorgt, dus ook voor een zieke, dan is er niks aan de hand. De dierenbescherming is heus de slechtste niet, ze staan echt niet te popelen om bekeuringen uit te delen en dieren in beslag te nemen.
Stel ze waren op dat moment komen kijken, dan had de eigenaar van de dierenwinkel aan kunnen tonen dat hij op de hoogte was van de situatie en dat hij er hard mee aan de slag was om de parkieten weer in goede gezondheid te krijgen. Dan had hij uit kunnen leggen hoe hij het aan heeft gepakt en wat hij doet om de diertjes te genezen, en daar zou naar worden geluisterd.


Iets wat ik wel erg belangrijk vind in het wel of niet bellen van de dierenbescherming: het welzijn van het diertje gaat voor mij boven het 'welzijn' (meestal de portemonnee) van bijvoorbeeld een dierenwinkel. Als de situatie niet is zoals het lijkt, dan kan de persoon in kwestie zijn mond open trekken, de situatie uitleggen en zichzelf verdedigen. Als iemand handelt naar kennis, maar die kennis blijkt onvoldoende, dan is het misverstand door middel van communicatie op te lossen. Een mens kan gedachtes omzetten in woorden.
Een dier kan dat niet. Een dier kan niet zeggen 'ik voel me zwaar ziek, ik heb jeuk en ik heb honger!' of 'mijn hok is prima, maar ik krijg zo'n buikpijn van mijn eten'.

Rory

je moet de dierenbescherming inschakelen als je zulke buren als mij hebt.
Die hond en katten hebben allemaal schurft de hond word amper uitgelaten en zit de hele dag in de banch.
Toen ik daar een keertje aan het oppassen was zag ik tot mijn grote schrik dat er oude lasagna in de voerbakken van de katten zat :S:S
Dat kan echt niet