Wanneer de dierenbescherming inschakelen?

Gestart door Parkieten-Freak, augustus 31, 2006, 12:07:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Zoals beloofd kunnen jullie hier naar hartelust discussieren over verschillende onderwerpen die te maken hebben met grasparkieten.
Het eerste onderwerp is afkomstig van Moppers:
wanneer de dierenbescherming inschakelen?
Ga jullie gang maar blijf netjes tegen elkaar en respecteer elkaars mening. :)


budgie

Een zeer belangrijk onderwerp. Ik had er zelf ook over willen beginnen. Als eerste wil ik hierover zeggen:
het is beter om de dierenbescherming twintig keer te vaak te bellen dan één keer te weinig. Elk beestje dat uit een ellendige leefsituatie kan worden gered, is er één! Probeer je maar eens voor te stellen dat je zelf ergens moet verblijven waar het afschuwelijk is en dat je er niets aan kunt doen; dat je het niet eens tegen iemand kunt vertellen!

Mars

Volgens mij moet je eerst een poging doen om de betreffende persoon/organisatie op zijn of haar gedrag aan te spreken. Slechte leefomstandigheden kunnen er zijn als gevolg van onwetendheid of desinteresse.
Als er dan geen verandering komt of er is sprake van opzet, de dierenbescherming inlichten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

budgie

Citaat van: Mars op augustus 31, 2006, 16:35:19
Slechte leefomstandigheden kunnen er zijn als gevolg van onwetendheid of desinteresse.

Met alle respect voor je mening, Mars, maar hiermee wordt al gauw een en ander goedgepraat! Als je geen verstand van bijv. grasparkietjes hebt, begin er dan niet aan. En als er sprake is van desinteresse(!) blijf er dan helemáál met je handen vanaf! Het gaat wel om levende wezens! En daarmee dien je niet te 'experimenteren'. Doe dat dan maar bijv. met zo'n leuk opgevuld pluchen grasparkietje uit een ander topic op dit forum! Die zijn ook heel lief en hebben geen gevoel zodat ze niet kunnen lijden!

Caradow

Ik sluit me wel aan bij Mars.

Niet iedereen weet WAAR men de juiste informatie krijgt. Ja tuurlijk, desinteresse is een ander verhaal. Maar ook dan kan het enorm helpen als men wel eerst de juiste informatie krijgt. We moeten niet voorbij gaan aan het feit dat WIJ hier met zijn allen op dit forum behoorlijk ver gaan voor het welzijn van onze parkietjes.

Veel mensen informeren bij de dierenwinkel over het formaat kooi, welk voer, enz. Ook verwennen lekker met snoepstengels, die zijn tenslotte voor de vogels geproduceerd, dus waarom zou het niet goed zijn. Inmiddels weten wij met zijn allen wel dat de snoepstengels helemaal niet zo goed zijn. Er zijn ook nog steeds veel mensen die niet de beschikking hebben over internet of de hobby om rond te snuffelen naar informatie op het web.

Daarnaast zijn er ook vele parkietjes die in onze ogen in middelmatige omstandigheden leven en toch heel oud zijn geworden. Het kan dan stukken beter, maar is het zo heel erg slecht?

Ik denk dat zeker wij fanaten, om het maar even zo uit te drukken, wel heel goed moeten nadenken voor we de dierenbescherming inschakelen. Zeker niet op een eerste indruk afgaan, maar ons ervan gewissen dat slechte omstandigheden langdurig zijn. Een eigenaar eerst aanspreken en eventueel informeren over andere (betere) omstandigheden om voor de dieren te zorgen. En wij moeten goed in ons achterhoofd houden, dat ONZE standaard voor wat is goed en wat is niet goed, heel erg ver gaat. En ik zeg niet dat dat slecht is, maar er zijn zeker omstandigheden die WIJ matig vinden, wat WIJ niet willen voor onze dieren, eigenlijk helemaal niet zo heel erg slecht zijn. Dat is ONS fanatisme.

Ik betrap mijzelf erop, dat wanneer ik op mijn werk (verpleeghuis) een vogeltje op een afdeling zie zitten in een kooitje, dat mijn handen jeuken om de situatie eens goed aan te pakken... Grotere kooi, ander voer, snoepstengels eruit en ga zo maar door, omdat de omstandigheden van de vogel eigenlijk in mijn ogen onder de maat zijn. Maar als ik dan verder ga kijken, moet ik vaak mijn mening herzien. Dan blijkt dat de vogel al tegen de 10 jaar oud is, er heel goed uit ziet, mooi in zijn verenkleed zit, vrolijk is en absoluut gelukkig lijkt. Ja, in mijn ogen zou het niet zo moeten, maar de vogel is gelukkig, roept zijn baasje elke ochtend vrolijk goedemorgen, krijgt volop aandacht...


Parkieten-Freak

Ik ga geheel mee met Caradow.
Wij, als liefhebbers hebben inderdaad een wat vertekend beeld. De meeste forumbezoekers zijn zeer intensief met hun vogels bezig, en zoeken uit interesse naar extra informatie. De gemiddelde parkietenbezitter zorgt op zijn of haar manier ook goed voor vogels. Echter, onkunde en ontwetendheid omtrent wat goed en slecht is voor een grasparkiet speelt hier een grote rol.

Voordat iemand aangifte gaat doen bij de dierenbescherming, moet er echt sprake zijn van dierenleed.
Wat is nu dierenleed precies? Als er 5 vogels in een klein hokje zitten, is er dan sprake van leed?
Ik denk het niet. Er sprake is geen sprake van leed als deze vogels enkele dagen bij elkaar zitten en heel goed verzorgd worden.
Het is dus belangrijk om in te schatten wat er nu precies aan de hand is. Pas als dieren echt verwaarloosd, ondervoed, ziek, en/of zeer slecht verzorgd zijn is het tijd om aan de bel te trekken.

Een heel belangrijk punt vind ik het om de verantwoordelijke (de eigenaar van een winkel, of het "baasje" van een huisdier) de kans te geven om orde op zaken te stellen.
Bij een winkelier kun je dit vrij gemakkelijk controleren. Mocht je vermoeden of constateren dat een particulier/winkelier niets doet om de toestand van de dieren te verbeteren, dan kun je de dierenbescherming alsnog inschakelen.





budgie

#6
Citaat van: Caradow op augustus 31, 2006, 17:25:20
Niet iedereen weet WAAR men de juiste informatie krijgt.

Dat is zo. En helaas is het iedereen toegestaan, om welk huisdier dan ook te kopen. Maar men mag toch op zijn minst van dierenwinkel eigenaars verwachten dat zij enige basiskennis hebben wat betreft dierenverzorging en - huisvesting. Juist bij zulke personen heb ik de meeste verwaarloosde vogeltjes gezien! Natuurlijk ligt het geheel anders als een goedbedoelende 'leek' fouten maakt door verkeerde voorlichting. Maar dan nog ...... Iedereen moet toch kunnen zien of zijn dier goed in het vel zit? Dat is een kwestie van observeren. Waar ik absoluut een hekel aan heb, is aan het feit dat mensen uit 'decoratieve overwegingen' vogels in een (veel te kleine) kooi zetten en daarna welbewust overgaan tot de meest minimale en dus goedkoopste manier van 'verzorging'.
Dit verschijnsel tref je nogal eens aan in publieke gelegenheden.

Citaat van: Parkieten-Freak op augustus 31, 2006, 18:11:43
Pas als dieren echt verwaarloosd, ondervoed, ziek, en/of zeer slecht verzorgd zijn is het tijd om aan de bel te trekken.

Ja, dat is ook zo, maar dan zit de 'bellentrekker' inmiddels al wél met de 'schadegevallen' in de vorm van armetierige diertjes die weer opgeknapt moeten worden voor zover dat nog mogelijk is. En eventueel met dierenartskosten, hoewel die slechts materiële 'schade' betreffen.
Ik blijf bij mijn mening dat mensen voldoende verstand hebben om te kunnen begrijpen dat wanneer je een dier neemt, je je dan dient te verdiepen in de verzorging ervan. (En dat hoeft heus niet zo 'overdreven' te zijn zoals wij dat doen.)
Dat doet men toch meestal ook voordat men kinderen 'neemt'?

Berichtjes samengevoegd.
Gr PF


Parkieten-Freak

CiteerWaar ik absoluut een hekel aan heb, is aan het feit dat mensen uit 'decoratieve overwegingen' vogels in een (veel te kleine) kooi zetten en daarna welbewust overgaan tot de meest minimale en dus goedkoopste manier van 'verzorging'.
Een goedkope manier van verzorging is niet per defenitie slecht.
Stel: je hebt 2 parkieten die in een te kleine kooi huizen. Je maakt zelf wat speelgoed van touw en takken en voert ze gewoon parkietenzaad. Je laat de vogels wel elke dag 5 uur vliegen, geeft ze dagelijk een stukje appel en/of andere gezonde goedkope etenswaar als snackje.
Naar mijn mening ben je dan beter bezig dan wanneer iemand 24 u/dag 2 grasparkieten in een luxe "gouden" kooi houdt zonder ze aandacht te geven.


judithdejong

Ook ik sluit me geheel aan bij Caradow en Parkieten Freak.
Wat hebben jullie dat mooi verwoord..... :) ik had het niet beter gekund!!

Ik vind ook dat je een winkeleigenaar een kans moet geven om de fout te herstellen...(iedereen verdient een tweede kans nietwaar?!!).
Het verhaal van het parkietje wat op zijn rug lag dat kennen jullie wel denk ik, en ik ben blij dat ik daar eerst weer terug ben gegaan naar de dierenwinkel om te kijken of het echt zo erg was. De winkel en dergelijke ziet er altijd schoon uit, en de kooien waar de vogels verblijven ook. Er is ook altijd voldoende eten/drinken aanwezig, maar toch hou ik me ogen open als ik in een dierenwinkel kom. Ik denk dat het ook komt door wat Caradow al zei: je ziet ergens een kooi staan met een vogeltje erin en dan denk je: maar dat kan beter! (beter? ja zoals het bij jouw thuis ook is want dat is (denk ik) wat jij denkt dat het beste is. Zelfs in een dierenwinkel kan je dat gevoel hebben, tenminste ik. Maar dat is niet de realiteit. Die vogeltjes kunnen niet in een dierenwinkel verblijven zoals Baco bij mij doet. Er is in zo'n winkel geen ruimte, te duur etc etc.
Toch schrok ik van dat parkietje wat op zijn rug lag en verder helemaal niks deed. Toen ik dat vandaag tegen de medewerker vertelde zei hij echt serieus dat hij erop zou letten. Hij had zelf ook parkietjes gehad en heeft nu een roodstaartpapegaai. Misschien helpt dat ook wel. Wat hij ook zei (is misschien wel handig om te vermelden) is: 'Ik kan al die parkietjes wel zielig vinden hier in de winkel maar dan heb ik zelf thuis geen leven meer omdat ik ze dan allemaal maar mee neem naar huis. Ik probeer ze te zien als een product. En zo zielig zijn ze niet want ze zien er gezond en tevreden uit'. Nou moet ik eerlijk zeggen het ene parkietje zag er ook beter uit dan gister en ze liepen allemaal te knuffelen met elkaar. Toen hij dat had gezegd (dat hij parkietjes in de winkel ziet als een product) vond ik het maar lompe opmerking, maar nu ik er over nadenk denk ik wel dat je zo moet denken om in een dierenwinkel te werken. Omdat je anders inderdaad al die dieren wel mee wilt nemen naar huis en dan raak je weer overspannen en de hele mikmak en dat moet ook niet.
Ik hoop dat jullie het snappen het verhaal.

Groetjes,
Judith


Meltjuh

Citaat van: budgie op augustus 31, 2006, 18:13:06
En helaas is het iedereen toegestaan, om welk huisdier dan ook te kopen. Maar men mag toch op zijn minst van dierenwinkel eigenaars verwachten dat zij enige basiskennis hebben wat betreft dierenverzorging en - huisvesting. Juist bij zulke personen heb ik de meeste verwaarloosde vogeltjes gezien!

even offtopic ::)
er zijn ook dierenwinkels (verkopers) die wel genoeg kennis hebben. Ik voel me persoonlijk aangevallen als mensen alleen maar negatieve dingen over dierenwinkels zeggen. Het is waar dat veel verkopers niet voldoende kennis hebben, maar vergeet ook niet dat sommige dat wel hebben!

weer on topic ;)
Schakel niet meteen de dierenbescherming in. Wij hebben op de zaak een volière waar kale vogeltjes behandeld worden en nog een kans krijgen door ze in de volière te zetten. De meeste dierenwinkels doen dit niet... jullie raden het vast wel :-\. Ik krijg vaak boze gezichten over deze volière en zonder eerst te vragen word ik letterlijk aangevallen maar ik doe juist zo mijn best :-\

budgie

Citaat van: Parkieten-Freak op augustus 31, 2006, 18:27:29
Je laat de vogels wel elke dag 5 uur vliegen,

Daar nóem je dan ook wat! (en de rest waarover je schreef) Dan wordt het verhaal al een stukje anders. Maar zulke levensvreugde scheppende dingen heb ik nog niet aangetroffen in de 'decoratieve' vogelhouderij.
Ik kan overigens begrijpen dat er (veel) mensen zijn die zich niet druk maken over het overzetten van hun parkiet op pellets.

En Meltjuh, ik weet dat jij een geweldige inzet toont in de dierenwinkel branche. En jij weet heel goed dat ik dat weet!  ;D Jij hoeft je dan ook zeker niet aangevallen te voelen. Alleen degenen die zich terecht aangesproken voelen, hoeven zich wat mij betreft te 'verdedigen'. Of niet. Dat mogen ze helemaal zelf weten. ;)

Ingrid

Tja, woorden als goed, beter, slecht, verwaarloosd etc. zijn subjectief. Ieder geeft er zijn eigen invulling aan. "Mijn" dierenwinkel heeft ook verschillende soorten vogels gehuisvest en ik neem altijd een kijkje. De kooitjes zijn niet erg ruim maar ook weer niet te klein, hebben verschillende stokjes, vers voer en water en een goede bodembedekking. Er zitten meestal 5 à 6 vogeltjes samen in 1 kooi. Wanneer ik mijn beleving van goed daarop betrek, zeg ik, nee, het moet anders. Bekijk ik het woord goed als basisnorm dan zeg ik dat ze er prima bijzitten. De vogels worden goed verzorgd, hun kooien zien er heel schoon uit (wekelijks worden de kooien schoongemaakt) en bovenal, ze maken tevreden geluiden!
Ik maak vaak een praatje met de eigenaar van die winkel en hij zegt ook dat hij het graag hoort als er iets in mijn ogen niet goed is. Hijzelf heeft veel ervaring met parkieten.
Ik denk dat dat ook de juiste insteek is, eerst de eigenaar op zaken aanspreken die in jouw ogen verbeterd kunnen worden. Je kunt dan later zelf eens gaan kijken of datgene wat je aangedragen hebt inderdaad is verbeterd.
De dierenbescherming inschakelen omdat er maar 1 stokje in een kooi zit, zal niet veel uithalen. Zitten er echter parkietjes erg gehavend bij, hebben ze bijvoorbeeld kale plekken, wondjes, of schurftmijt, of zijn de hokken heel erg vies, bijvoorbeeld de ontlasting ligt echt opgehoopt, dan zou dat wel een reden kunnen zijn om de dierenbescherming in te schakelen, zeker als je dat meerdere malen is opgevallen. Maar toch zou ik eerst de eigenaar erop aanspreken en hem de kans geven er iets aan te doen.

Safrena

Hey

Wanneer de dierenbescherming inlichten???
Dit hangt een beetje af van de situatie en de winkel enz...

Ooit ben ik bij een kweker geweest, die allemaal zijn parkietjes kortwiekte om ze makkelijker te pakken was zijn uitvlucht.
Ik heb toen ook gedreigd met de dierenbescherming te bellen maar heb dat niet gedaan. Echter dankzij mijn bedreiging doet ie het nu niet meer, tenzij iemand het zelf vraagt.
Tja ik raad mensen dan aan (als ik daar toevallig ben) om het niet te doen, maar uiteindelijk beslist de koper. Verder hebben de diertjes een goede verzorging wat betreft eten en een mooie grote kooi.
Wil daarmee zeggen dat als je het op deze manier kan oplossen het toch ook een goede oplossing is. Iedereen gelukkig.
Waarom deed de kwerker dit? Omdat nooit iemand iets zei en iedereen gewoon blij was dat ze het parkietje onmiddelijk op hun vinger kunnen houden. Dus gewoon ontwetenheid bij de mensen. Met regelmaat ga ik daar nog kijken en nog steeds doet hij het niet meer, omdat hij nu ook weet dat er mensen zijn die liever een vliegend parkietje hebben.

Kijk eerst even naar de situatie alvorens zomaar de dierenbeschreming te bellen, spreek eerst de eigenaar erover aan. Als je merkt (en je merkt dat goed) dat die er niks aan wil doen of niet geïnterseerd is dan kun je en moet je de dierenbescherming bellen of een andere hulp instantie voor vogeltjes.
Wil hij/zij er wel iets aan doen kun je ze altijd advies en raad geven, of mee helpen, de vogeltjes worden er beter van en ook de winkelier omdat hij/zij ervan leert en ook de andere vogeltjes beter zal verzorgen

vele groetjes

budgie

Citaat van: Ingrid op augustus 31, 2006, 19:41:25
Tja, woorden als goed, beter, slecht, verwaarloosd etc. zijn subjectief.

Helemaal waar. Dit subjectieve geldt o.a. ook voor pijnbeleving bij mensen. Waar de één van door de grond zakt, daarvan merkt de ander bij wijze van spreken nauwelijks iets. Daarom vind ik dat je beter te streng kunt optreden tegen 'dierenverwaarlozing' e.d. dan te zachtzinnig. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je bij de 'kwelgeest' moet gaan staan razen en tieren, maar dat je kordaat moet zijn. Niet te bang om door iemand onaardig te worden gevonden. Dat speelt natuurlijk ook mee, dat we allemaal aardig gevonden willen worden. We willen niet lastig zijn. Soms durven we zelfs onze mening niet eens te geven.
Om me maar even tot de parkieten te beperken: deze vogeltjes hébben al zo veel voor ons moeten 'inleveren' qua 'vogel zijn'. Het is daarom niet meer dan rechtvaardig dat wij mensen ook iets aan hen 'inleveren' in de vorm van de meest optimale verzorging. Ze leven maar zo kort ..... Zélfs als ze gezond blijven .....

Redguy

Het gaat er denk ik ook bij veel mensen om wat ze hebben meegekregen van hun omgeving/ouders/etc. het betreft zielig vinden van. Ik werk zelf bij een slachterij, wat voor veel mensen ook als zielig beschouwt wordt. Ik ben ermee opgegroeid, dat geldt voor veel mensen niet. Ik kan er persoonlijk ook niet tegen als dieren worden mishandeld of vogels worden uitgewrongen om nakomelingen ter wereld te brengen. Die mensen kan ik ook wel 'wurgen'. Maar ookal is het sneu voor de diertjes (zoals dus de parkietjes bij sommige pro fokkers) misschien kennen die mensen niet beter. Maar dan nog moet de dierenbescherming erbij worden geroepen, ookal zeggen veel mensen dan ''maar die mensen kennen niet anders!'' Dat noem ik onzin! Die mensen moeten wel onder handen genomen worden ookal ''weten ze niet beter''.

Groeten Roderick.

budgie

Citaat van: Redguy op augustus 31, 2006, 23:10:11
Het gaat er denk ik ook bij veel mensen om wat ze hebben meegekregen van hun omgeving/ouders/etc. het betreft zielig vinden van. Ik werk zelf bij een slachterij, wat voor veel mensen ook als zielig beschouwt wordt

Ik heb er geen moeite mee als dieren, die een goed leven hebben gehad, worden geslacht voor menselijke of dierlijke consumptie. Dat is nu eenmaal de voedselketen. Ik heb ook geen bezwaar tegen de jacht op wild, mits dit niet gebeurt 'voor de sport'. Ik heb diverse jagers in mijn kennissenkring en er komt heel wat voor kijken voor je een jachtvergunning krijgt. Je moet bijv. 'deskundig' te werk kunnen gaan en heel veel theoretische kennis hebben. Ik heb zelf ook wel dieren, die door anderen als huisdier worden gehouden (bijv. muizen en hamsters), moeten doden t.b.v. mijn uilen. Maar een dier dat verpietert onder slechte omstandigheden, kan ik niet aanzien!

Parkieten-Freak

Ik denk dat we nu een beetje afdwalen van het onderwerp van discussie:
Wanneer de dierenbescherming inschakelen?


Brenda

Ik denk dat je inderdaad zoals al eerder aangegeven in de discussie eerst heel goed de situatie moet kunnen beoordelen en de eigenaar aanspreken op het dierenleed.

De dierenbescherming krijgt dagelijks zeer veel telefoontjesen ik denk dat zij niet eerder ingeschakeld moeten worden dan wanneer het echt noodzakelijk is en de eigenaar zelf niks aan de situatie ontbreekt.

Deze mensen van de dierenbescherming hebben immers ook maar twee handen en naar mijn mening moeten deze vrij zijn voor de dieren die het ECHT nodig hebben.

Groetjes Brenda

Moppers

Ik ben een groot voorstander van het in ieder geval contact opnemen met de dierenbescherming. Dat je ze belt wil nog niet altijd zeggen dat er gelijk een auto uitrukt om een kijkje te nemen. Soms kunnen ze je aan de hand van informatie die jij ze geeft zeggen of er ingegrepen moet worden of niet.

CiteerTja, woorden als goed, beter, slecht, verwaarloosd etc. zijn subjectief.
Inderdaad. En de mensen van de dierenbescherming weten precies wat er wel binnen de perken valt, en wanneer de wet wordt overtreden. Zij weten wanneer er ingegrepen moet worden, en op welke manier. Zij hebben de autoriteit om in te grijpen.
Als ik ergens een dier zie waarvan ik denk dat het verwaarloosd wordt, neem ik een nauwkeuriger kijkje. Of het nou een dierenwinkel is of een hond achter het hek van een huis. Als er een verantwoordelijke aanwezig is, spreek ik die er op aan. Ik geef aan dat de situatie naar mijn mening niet kan. Ik geef aan dat ik de dierenbescherming van de situatie op de hoogte zal stellen.
Ik kan zelf wel allemaal adviezen gaan geven. Maar ik ben geen expert, ik kan niet zeggen wanneer er sprake is van een wetsovertreding, ik kan het dier niet in beslag nemen. Mensen van de dierenbescherming wel. Zij kunnen de eigenaar ook precies uitleggen wat er aan de situatie verbeterd moet worden.
Als iemand van de dierenbescherming iemand opdraagt de leefsituatie van een dier aan te passen, heeft het veel meer effect dan wanneer ik dat doe, een gewone burger.

Ik bel liever een keer teveel de dierenbescherming, waarbij blijkt dat er niks aan de hand is, dan dat ik zelf afwacht tot er resultaat is, wat misschien helemaal niet komt, en waardoor het dier mogelijk nog langer in een dieronterende situatie zit.

Tot slot nog twee voorbeelden:

Ik heb een tijdje als postbode gewerkt, en op een dag kwam ik langs een hondje dat er vreselijk uitzag, zijn vacht was helemaal vies en verklit. Er was niemand aanwezig. Ik heb gelijk de dierenbescherming gebeld (het nummer staat in mijn telefoon). Een half uur later werd ik terug gebeld: ze waren al bekend met het geval van dit hondje. Hij was twee weken daarvoor door de huidige eigenaar gered, samen met de dierenbescherming, bij een boer in het Zuiden. De vooruitgang in het uiterlijk van het hondje ging langzaam, maar vooruitgang was er zeker. De boer was de boosdoener, de nieuwe eigenaar de weldoener. Niks aan de hand dus, maar dat kan je niet aan de wolken zien. Ik was gerustgesteld, en de dierenbescherming was blij dat ik ze gebeld had. Voor hetzelfde geld was er wel iets aan de hand.

Toen ik in Delft ging studeren, ging ik op eerstejaars weekend. Met alle eerstejaars en net zoveel reeds studerenden naar een boerderij ergens in Brabant, waar men dat soort dingen accomodeerde. De mensen van de boerderij hadden twee honden, schatten van beesten. Elke hond had een kennel, zo'n 2 bij 3 meter, daarin een hok. De honden kwamen er nooit uit. Er lag in elke kennel minstens twee weken aan drollen, schatte ik zo. Ik vroeg de boer of de honden wel eens uitgelaten werden. "Nee, geen tijd voor" was het antwoord en hij liep verder.
Eenmaal weer thuis heb ik de dierenbescherming gebeld, de situatie uitgelegd en gevraagd of dit wel kon. Ze hebben het adres genoteerd en zijn een kijkje gaan nemen. Ik werd enkele dagen later gebeld door de inspecteur die er langs ging. Ze was zeer geschrokken van de leefomstandigheden. Als ze de bevoegdheid had gehad, had ze de dieren gelijk in beslag genomen. Ze heeft de eigenaren uitgelegd dat dit echt niet kon. Dat "geen tijd" geen reden was om de honden zo te laten leven, dat er tijd voor vrijgemaakt moest worden. Ze heeft uitgelegd wat een hond minimaal aan dagelijkse verzorging nodig heeft.
Drie maanden later ging ze opnieuw kijken. De kennels zagen er prima uit, goed schoon, de honden werden iedere dag uitgelaten, alles was in orde. De honden mochten uiteraard blijven.
Zo blijkt maar weer dat mensen van de dierenbescherming precies weten wat wel en niet kan, en wat voor opties de eigenaar heeft en op wat voor manier die bereikt kunnen worden.

Parkieten-Freak

Goed stukje, duidelijke voorbeelden en goed uitgelegd Moppers! :)


mozart

Tja helaas werkt de dierenbescherming niet altijd zo.
Spreek uit eigen ervaring.
Heb een keer de dierenbescherming ingeschakeld i.v.m een man bij ons uit de buurt, die naar mijn opvatting zijn dieren absoluut niet goed verzorgde: konijnen in hele smerige/kleine hokken, zeker 30 katten allemaal ziek, niesen, diarree en veel inteelt-katten, ga zo maar door!
Ze zijn geweest heb ik via via gehoord, maar ik heb nooit wat weer gehoord en de DB vond het binnen de regels in orde!

Maar goed, wat inschakelen van de DB betreft: sluit me aan bij de mening dat je eerst in gesprek moet gaan met de eigenaar/verkoper/kweker over wat je aantreft. Probeer zo objectief weer te geven wat je ziet.
Weet wel dat bijvoorbeeld in tuincentra (heb ik gewerkt) er best verkopers lopen die het anders willen, maar wat vanuit commercieel oogpunt niet mag.
Heb 1 x de "hoge heren" zover gekregen dat ik met een zieke parkiet naar direnarts mocht, omdat de hele groep vogels mogelijk gevaar liep! (en dat kost ook centen!)
Is er een vogel ziek/niet in orde dan helpen ze wel een handje! Reden voor mij om er mee te stoppen. Ik was niet zakelijk genoeg, zei tegen klanten eerlijk wat wel en niet goed was.
Ik zou zeker na een goed gesprek en geen verbetering de Db inschakelen, maar realiseer me ook dat je wel objectief moet blijven en enige nuchterheid moet behouden. Zoals ze het bij ons krijgen is natuurlijk niet haalbaar!

budgie

#21
Citaat van: Moppers op september 01, 2006, 11:59:16
Ik bel liever een keer teveel de dierenbescherming, waarbij blijkt dat er niks aan de hand is, dan dat ik zelf afwacht tot er resultaat is, wat misschien helemaal niet komt, en waardoor het dier mogelijk nog langer in een dieronterende situatie zit.

Woorden van gelijke strekking heb ik in mijn eerste berichtje van dit topic al gebruikt. Het spreekt voor zich dat ik het helemaal met Moppers eens ben! Mocht er sprake zijn van loos alarm, dan zullen zowel de dierenbescherming als de 'weldoener' (de nieuwe, diervriendelijke eigenaar) alleen maar blij zijn vanwege de oplettendheid van de beller. Misschien zullen ze er zelfs wel met een knipoogje om moeten lachen!
En als er inderdaad iets goed mis is, is het helemaal geweldig, en vooral op zijn plaats, dat er aan de bel is getrokken.

Citaat van: mozart op september 01, 2006, 13:22:28Zoals ze het bij ons krijgen is natuurlijk niet haalbaar!

Er is ook nog een tussenweg wat betreft de verzorging van dieren waarvoor je verantwoordelijk bent!

Berichtjes samengevoegd ;)
gr Safrena

mozart

Ja dat klopt: er is een tussenweg, ben het met je eens hoor!
Maar de grens is soms moeilijk aan te geven vind ik zelf.
Wat is niet/wel oke, snap je?!
Ik vond 20 parkieten in 1 klein hokje veel te veel, maar ze deden het al jaren zo en ging prima.
Ze hadden niks om mee te spelen, vind ik niks, maar ze deden het al jaren zo en ging prima.
De hokken/bakjes werden te weinig schoongemaakt, maar ze deden het al jaren zo en ging prima.
Zo kan ik nog wel even doorgaan!
Wat is in onze ogen slechte verzorging/verwaarlozing.

Moppers

CiteerZe zijn geweest heb ik via via gehoord, maar ik heb nooit wat weer gehoord en de DB vond het binnen de regels in orde!
Sorry, maar dat vind ik niet genoeg als tegenargument. Het is van horen zeggen, je weet niet wat er precies gebeurd is. Misschien is het er wel heel anders aan toe gegaan dan wat je denkt.

Het is altijd mogelijk de dierenbescherming te laten weten dat je graag op de hoogte wil worden gehouden, en je kan ook later terugbellen om te vragen hoe het is afgelopen.

CiteerMaar de grens is soms moeilijk aan te geven vind ik zelf.
Wat is niet/wel oke, snap je?!
Dat is nou precies mijn punt. De dierenbescherming is als beste in staat precies vast te stellen wat wel en niet oke is. Ga niet voor eigen rechter spelen, laat het aan de professionals over.

En Parkieten-Freak, dankje voor je compliment  :)

budgie

#24
Nou, ik heb vandaag de daad maar weer bij het woord gevoegd en een uur geleden de dierenbescherming gebeld om melding te doen van een schrijnend geval van grasparkietjesverwaarlozing.
Laat die instantie maar beoordelen of het hier gaat om opzettelijke verwaarlozing of om 'slechts' onwetendheid.
Ik kreeg te horen van de man in kwestie dat het erg druk is bij de dierenbescherming. Hij werkt zelf op het ogenblik 60 uur per week, zei hij.
Helaas kan er lang niet in alle gevallen hulp aan diertjes in ellende worden geboden. Men moet binnen de wet blijven. De man van de dierenbescherming vertelde me dat het vaak zo is dat hun enige 'wapen' bestaat
uit sociale vaardigheden. M.a.w. een beroep doen op de redelijkheid en het gevoel van de dierenleed veroorzaker. Tja, als het nou 'alleen maar' zou gaan om onwetendheid en onkunde! Daar is wel iets aan te doen.
Maar de lui die het leven van beesten vergallen vanwege de 'handel' en het geld zijn erg 'hardleers'.
Hardvochtig zelfs, zou ik willen stellen. Als er iemand op het forum is die wat te melden heeft bij de dierenbescherming en het liever zelf niet doet of niet durft, kom maar op met de gegevens. Ik heb er geen enkele moeite mee om alles uit mijn eigen naam te melden! Het landelijke meldnummer van de dierenbescherming is trouwens 0900 - 20 21 210
Het is bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

Onderstaande tekst mocht ik met toestemming van de medewerker van de dierenbescherming, die ik vanavond aan de telefoon had, plaatsen op dit forum. De tekst komt van de website van de dierenbescherming.


Meld mishandeling en verwaarlozing van dieren
Dierenmishandeling en -verwaarlozing komen helaas vaker voor dan gedacht. Daarbij is lang niet altijd sprake van kwade opzet. Er zijn legio voorbeelden van mensen die zich laten verleiden tot de aankoop van een dier, zonder zich te realiseren hoeveel verzorging dat dier nodig heeft. Ook mensen die in een isolement terechtkomen kunnen ongewild dierenleed veroorzaken. Zo hield een eenzame man voor de gezelligheid een berggeitje in zijn badkamer.

In andere gevallen zijn laksheid, winstbejag en sadisme de oorzaak van dierenmishandeling. Hoe het ook zij, het staat vast dat dieren zelf niet aan de bel kunnen trekken als ze in nood zijn. U kunt dat wel. Daarom is het van groot belang dat u de telefoon pakt als u ziet dat dieren in uw omgeving onrecht wordt aangedaan.
De Dierenbescherming kan dan actie ondernemen en de situatie onderzoeken.

Om het melden van dierenmishandeling en -verwaarlozing makkelijker te maken, is er één meldnummer voor héél Nederland 0900 - 20 21 210 (10 ct./min.)

Berichtjes samengevoegd
PF

kanarie

#25
ik kom regelmatig in de dierenwinkel bij ons in de buurt om dierenspullen te kopen. in zag daar dat de zwartmaskeragapornissen wel zitstokken hadden maar allemaal gevallen of afgebroken waren. ik zij dat tegen de verzorger en de volgende keer was dat weer in orde. wel zitten alle vogels daar in een veel te kleine kooi. daarmee bedoel ik een kooi van 40 op 30 op 20 (hoogte,breedte,diepte) en hierin zitten dan soms wel 15 wogels.

ik vind dat un de diereninkel de dieren in een te kleine kooi zitten.
40 op 30 op 20 is toch te klein voor 5 parkieten.  ...toch...

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Moppers

#26
Applaus!

Ik wil er graag nog aan toevoegen dat je op tijden buiten 'werkdagen van 9 tot 5' ook de politie kunt bellen. (0900-8844) Dat krijg je als het goed is ook te horen in het automatische antwoordbericht van de dierenbescherming als je buiten kantooruren belt.

Oke
En nu graag weer on topic  :P
Wanneer de dierenbescherming inschakelen
gr Safrena

jasmin

hmm... moelijke vraag :-[.ik zou de dierenbescherming inschakelen als ik zeker weet dat het nodig is.als ze komen voor niks moet je vast betalen.ik zou het dus aleen doen als ik het zelf zie ;)                                 groetjes

budgie

Citaat van: jasmin op september 02, 2006, 18:08:57
hmm... moelijke vraag :-[.ik zou de dierenbescherming inschakelen als ik zeker weet dat het nodig is.als ze komen voor niks moet je vast betalen.ik zou het dus aleen doen als ik het zelf zie ;)                                 groetjes

Nee, je hoeft niets te betalen.
Voorbeeld: je doet terecht melding van dierenmishandeling of ander leed en de 'kwelgeest' in kwestie zou toevallig net het 'probleemgevalletje' de nek hebben omgedraaid en hij zou tegen de mensen van de dierenbescherming zeggen dat hij nooit een 'probleemgevalletje' heeft gehad, dan hoef jij als melder toch ook niets te betalen? Ondanks het feit dat er geen zielig beestje is aangetroffen? Mijn aanbod geldt nog steeds. Meld mij je schrijnende gevallen maar.

mozart

We maken er nu toch geen wervingsactie van: zo van: meld mij je schrijnende gevallen maar!?
Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen wat hij/zij met de situatie wil.
Als je echt denkt dat er misstanden zijn in een dierenwinkel of bij een handelaar/kweker, o.i.d. moet je zelf de verantwoordelijkheid  nemen.

budgie

Citaat van: mozart op september 03, 2006, 01:13:24
We maken er nu toch geen wervingsactie van: zo van: meld mij je schrijnende gevallen maar!?

Goed lezen wat ik schrijf hè, Mozart? Ik ben zelfs bereid om, naast 'mijn eigen' meldingen, ook die van anderen die mij te kennen hebben gegeven dat er iets onder de aandacht van de dierenbescherming moet worden gebracht maar die dit om welke reden dan ook zelf niet willen of durven te doen, op mij te nemen.
Ik ben niet van plan om een eigen 'toko' te beginnen en evenmin is het melden van dierenleed mijn hobby.
Trouwens: als het hier wél om een 'wervingsactie' zou gaan, wat is daar dan mis mee? Dat doet de dierenbescherming toch ook, 'werven'? In ieder geval sporen ze aan tot het melden van dierenleed.
Ik vraag me trouwens af waarom de tendens heerst dat 'uit onwetendheid handelende' diereneigenaars zo veel mogelijk ontzien moeten worden en dat de diertjes desnoods maar moeten blijven kreperen. Iedereen heeft toch hersens om een beetje na te denken?! Iedereen die een paar jaar op school is geweest, weet toch zo onderhand wel dat dieren ook gevoelens hebben?!
Een schop onder hun hol moeten dergelijke lui hebben! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Het is verdorie haast de omgekeerde wereld! Het is toch bij de wilde spinnen af dat ik hier bij wijze van spreken mijn kordaatheid zit te verdedigen.
Ik ben vanmiddag, samen met een andere belangstellende, in het papegaaienopvangcentrum in Veldhoven geweest. Nou, daar zitten heel wat 'afdankertjes'! Ontroerend gewoon hoeveel vertrouwen die beestjes je nog geven en hoe dankbaar ze zijn voor een zaadje dat je hen geeft (kun je daar kopen om te voeren).

Sonja

Laten we beleefd blijven en het houden bij het onderwerp:
"Wanneer de dierenbescherming inschakelen?"

Groetjes, Sonja.

mozart

Nou ik heb toch geen letter verkeerd gelezen hoor!
Je standpunt is duidelijk, heel duidelijk, en je hebt ook gelijk, dus op dat punt zijn we het echt wel eens!
Maar er is helaas wel veel onwetendheid, geen excuus, vind ik ook, maar er zijn veel mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn.
Dat neemt niet weg dat die mensen net zo goed moeten worden aangesproken, gestraft, etc!
Ik denk dat mijn eindstandpunt in deze discussie is: Als ik merk/voel zie dat ergens iets niet in orde is en er na aanspreken hierop er geen verbetering is, dan zal ik de DB zeker bellen!

budgie

Vanmorgen ben ik gebeld door de dierenbescherming met de mededeling dat men niets kan doen n.a.v. een melding die is gedaan door een persoon die de ellendige situatie van een dier niet zélf heeft gezien.

Dus in het geval van het zielige, eenzame, vervuilde, door schurftmijt besmette parkietje kan ik niet helpen.

Ik hoop dat degene die dit vogeltje in deze toestand heeft aangetrokken, alsnog zelf het geval bij de dierenbescherming meldt. Je hoeft niet bang te zijn dat je naam wordt genoemd. En anders kun je de dierenbescherming gewoon nog een keer op het hart drukken jouw naam overal buiten te houden.

Parkieten-Freak

Om op de discussie terug te komen:
De vraag was wanneer je de dierenbescherming in zou moeten schakelen, en niet wie de dierenbescherming in zou moeten/kunnen schakelen.
On topic please!


budgie

#35
Citaat van: Parkieten-Freak op september 04, 2006, 19:25:08
De vraag was wanneer je de dierenbescherming in zou moeten schakelen

Je hebt helemaal gelijk.
Wanneer? Nou, in het geval van een grasparkietje dat helemaal alleen, zonder speeltjes, zonder schoon drinkwater in een vervuild hok zit. Besmet met schurftmijt.
Kortom: in het geval dat ik al eerder heb genoemd in mijn vorige berichtje.

Parkieten-Freak

Citaat van: budgie op september 04, 2006, 19:30:58
Je hebt helemaal gelijk.
Wanneer? Nou, in het geval van een grasparkietje dat helemaal alleen, zonder speeltjes, zonder schoon drinkwater in een vervuild hok zit. Besmet met schurftmijt.
Kortom: in het geval dat ik al eerder heb genoemd in mijn vorige berichtje.
Dat heb je al verteld ja.
Het lijkt me overigens leuk als andere forumleden ook hun mening geven inzake dit onderwerp.


emceeelwee

Jaja, budgie is erg actief in dit topic

Is en blijft een lastig onderwerp. De meeste parkietjes (om het maar even op parkietjes te houden) zie ik in de dierenwinkel(s). Het gaat dan om parkietjes die een nieuw baasje krijgen, tenminste, daar ga ik vanuit. Ik vind het dan minder erg dat ze minder ruimte hebben. We vind ik dat ze een stokje moeten hebben en voeding/verzorging. Het is begrijpelijk dat parkieten in dierenwinkels niet het duurste voedsel krijgen.

Ik vind het moeilijk om een grens aan te geven, vanaf welk punt je de dierenbescherming in "moet" schakelen. Ik heb twee parkietjes, en met deze twee heb ik het beste voor. Ik wil ze alles geven, en kan dat tot op zekere hoogte ook. Maar ik kan me voorstellen dat dat bij andere mensen anders ligt. Ik zie vooral Kiki als mijn vriendje. Maar sommige mensen houden een parkiet omdat ie zo mooi is. Mijn oom en tante hadden twee Engelse grasparkieten voor de mooi. Ze vlogen nooit rond en zaten in een kooi die ik nu als te klein beschouw. Maar ik denk dat ze zeker genoeg zaad kregen, en elke dag schoon drinken. Tja, mensen denken nou eenmaal dat vogels (alleen) zaad horen te eten... Aan ons dus de taak om zoveel mogelijk mensen te bereiken om informatie te geven. Daar heb je de dierenbescherming niet voor nodig, toch?

Eigenlijk kan in dus niet aangeven waar de grens ligt van wel of niet bellen.

budgie

Citaat van: emceeelwee op september 04, 2006, 19:49:06
Jaja, budgie is erg actief in dit topic

sommige mensen houden een parkiet omdat ie zo mooi is. Mijn oom en tante hadden twee Engelse grasparkieten voor de mooi.

Als men zijn mooie parkieten niet goed verzorgt of zelfs verwaarloost, is het mooie er snel af.
Even terzijde, als iemand zou vinden dat ik dit topic teveel als 'one man show' beschouw, ga ik wel ergens anders schrijven, hoor. Vind ik helemaal niet erg. Ik heb mijn standpunt hier immers al genoeg duidelijk gemaakt en wil niet vallen in een herhaling van zetten.
En Parkieten Freak, dat er wat weinig mensen zijn die hier iets neerzetten, kan ik helaas niet helpen.

Ingrid

Dat is zeker moeilijk emceeelwee, om die grens aan te geven, ben ik helemaal met je eens. Daarom gaf ik ook in een eerder bericht aan dat ieders eigen beleving heel erg bepalend is. Wat de een goed vindt, vindt de ander slecht, de woorden goed en slecht zijn subjectief.
Ik persoonlijk zou ook geen duidelijke grens kunnen aangeven, maar luister gewoon naar mijn gevoel op dat moment. Zien in mijn beleving dieren er onverzorgd en/of verwaardloosd uit, dan trek ik aan de bel. In de eerste plaats bij de eigenaar en wanneer er niets veranderd is, de dierenbescherming. Maar ik val in herhaling geloof ik ;).

Citaat van: emceeelwee op september 04, 2006, 19:49:06
Tja, mensen denken nou eenmaal dat vogels (alleen) zaad horen te eten... Aan ons dus de taak om zoveel mogelijk mensen te bereiken om informatie te geven. Daar heb je de dierenbescherming niet voor nodig, toch?

En dat heb je heel mooi gezegd!!

Robintje

Ik denk, net als anderen in dit topic, dat het een kwestie van gevoel is. Wij voelen ons, als parkietenliefhebbers, al snel bezwaard als we een dierenwinkel inlopen waar meerdere vogeltjes in, naar onze maatstaven, kleine kooien zitten.
Ik probeer mezelf dan altijd heel even over dat gevoel heen te kijken en verder te kijken naar de vogeltjes zelf en de staat van onderhoud van de kooien. Als er schoon water in de bakjes zit, genoeg voer aanwezig is, stokjes netjes schoon zijn en de vogeltjes lief tegen elkaar te tjielpen kan ik met een nog vrij tevreden gevoel weer weg uit die winkel. Ook probeer ik vaak wat dichterbij te gaan staan, als de parkietjes dan nieuwsgierig zijn en dichterbij komen, of in ieder geval niet wegschrikken (omdat ze al teveel nare ervaringen hebben met mensenhandjes), dan kan ik echt met een positief gevoel weg.

In het geval dat er op een van die punten dan iets mis zou zijn, zou ik de dierenbescherming bellen, of op zijn minst toch de winkelier aanspreken. De dierenbescherming is in ieder geval de instantie die het beste de boel kan beoordelen en heeft, mag ik hopen, mensen die hun objectiviteit behouden en niet zo emotioneel reageren als wij. Daarnaast geloof ik dus ook in het feit dat ook een winkelier een "tweede kans" behoort te krijgen (zelfs al is het niet per se pas de 2e kans). Als de winkelier echt laks is of onwillig, dan is dit snel genoeg merkbaar.

prissie

Mensen, wat een verhitte discussie...
Ik vind het nogal wat om iets de stempel "verwaarloosd" te geven.
Ik denk niet dat je ooit een "perfecte" wereld kan creeren voor je huisdier.
Even 2 voorbeelden van honden.
Stel er is bijvoorbeeld iemand met een lief schattig schoothondje en dat dier is veel te dik, komt amper buiten, want hij haalt het einde van de straat niet eens omdat ie zo dik is.
Zijn baasje denkt dat ie hier goed aandoet, het beestje krijgt 's middags lekker een boterhammetje met leverpastei, heel de dag brokjes tot zijn beschikking en 's avonds word er een lekker bakje ceasar opengetrokken, want dat vind ie zo lekker...
Tja dat ie zo dik is dat komt omdat ie nou eenmaal alles lekker vind en hij leeft al zo kort, dan heeft zijn baasje liever dat ie van zijn leven geniet en dat ie maar een jaartje korter leeft dan dat ie niks meer mag en een jaartje langer meegaat, de hond is immers gelukkig!
Zelf ben ik da absoluut van mening dat deze hond in zekere zin "verwaarloosd" word, want hij hoort zeker niet zo dik te zijn, krijgt geen goede voeding, krijgt niet voldoende beweging, kortom, hij word "verwaarloosd".
Maar deze hond word helemaal niet verwaarloosd, hij is niet anders gewend, hij is gelukkig en het had zeker erger gekund... zijn baasje "weet gewoon niet beter" en geeft de hond in zijn ogen het beste leven wat ie zich maar wensen kan.

Het kan ook van het andere uiterste, er zijn veel honden die alleen voor de sport gebruikt worden.
Deze worden heel de dag buiten in een kennel geplaatst en komen hier alleen uit om even uitgelaten te worden en verder komen ze eruit als ze moeten "werken".
De meesten van deze honden vinden dit prachtig, ze zijn vaak graatjemager, omdat ze zo slank moeten zijn voor de sport.
In mijn ogen is een hond heel de dag in een kennel plaatsen ook "verwaarlozing", maar toch zijn deze honden gelukkig.
Ze weten niet beter en zijn zo gewend, maar worden niet verwaarloosd, hoewel dat er in de ogen van veel mensen wel zo naar uitziet.

Dieren in een dierenwinkel worden zo goed mogelijk gehuisvest naar het budget van de dierenwinkel.
Meestal is dit dus minimaal en zouden ze de dieren wel meer WILLEN geven, maar kan dit gewoon niet, ze kunnen geen waar paradijs bouwen voor alle dieren die er zitten, als ze hier geen geld voor hebben.
Een dierenwinkel is "maar" aan tussenstation voor de dieren die er zitten, ze blijven hier niet hun hele leven zitten, (als het goed is) zitten ze hier dus maar voor korte tijd en als ze in die korte tijd een "goede" verzorging krijgen is hier niks mis mee.
Wij vinden als snel iets verwaarlozing, omdat we weten dat het beter kan, maar als 10 vogels op 1 stok gezellig zitten te fluiten, kan het altijd beter, maar op het moment hebben ze het "goed" en dus word er niks verwaarloosd.
Het word dan een ander verhaal als er dieren ziek zijn en verwaarloosd worden door vervuilde kooien, oud of beschimmeld eten, dat soort dingen...
In dat geval vind ik dat er eerst bij de eigenaren aan de bel getrokken moet worden, misschien is dit helemaal geen onwil, maar onkunde en wil de eigenaar juist graag horen wat hier mis is en niet zomaar spontaan de dierenbescherming op zijn dak krijgen.
Wie weet kom je toevallig "een keer" in een dierenwinkel waar je normaal nooit komt en zie je allemaal zieke parkieten in een voilliere zitten, bel je meteen de dierenbescherming en blijkt dat de eigenaar hier allang iets aan gedaan heeft...
Als voorbeeld:
Ik heb zelf stage gelopen in een dierenwinkel en dit is nog steeds "mijn" dierenwinkel waar ik altijd kom en alles haal.
Het is echt een wereldzaak met hart voor de dieren en ze zaten er dan ook "goed" bij, hoewel het natuurlijk altijd beter kan, maakten we het de dieren zo gemakkelijk mogelijk tijdens hun korte verblijf bij ons.
Als de voilliere leeg is en de parkietjes "op" zijn komt er een nieuwe lichting binnen.
Tot er een lichting kwam waar een parkietje bij zat met mijten.
Parkietje apart gezet, kuurtje gehaald bij de dierenarts, maar helaas.... er waren er meer besmet en al gauw zit je dan met een voilliere met parkietjes vol mijt.
Erg jammer, maar helaas, hier doe je niks aan en je behandelt ze zo goed als je kan, maar je kunt ze niet allemaal mee naar de dierenarts nemen, dan ben je binnen de korste keren failliet.
Als er dan iemand binnen zou komen die normaal hier niet komt, kan ik me dus heel goed voorstellen dat diegene meteen begint te stijgeren en de dierenbescherming op het dak stuurt van de zaak.
Natuurlijk is zoiets erg lullig voor zo'n dierenwinkel, ze doen zo hun best en altijd gaat het goed, tot 1x en dan zal je altijd zien dat toevallig iemand achter je rug om de dierenbescherming belt.
Tja en die treffen dus net als de beller een voilliere vol parkietjes met mijt aan...

Daarom ben ik ook van mening dat je echt het beste eerst met een eigenaar kan gaan praten en de situatie uit kan gaan leggen, zodat hij zich kan weren en er iets aan kan doen of misschien zelfs de situatie uitleggen of misschien is er zelfs al iets aangedaan, maar dat kun jij moeilijk ruiken toch?

Stel ook je komt in een dierenwinkel en je ziet een of ander dier dood in zijn hokje liggen.
De meeste dieren die in een dierenwinkel verkocht worden zijn prooidieren, hamsters, ratten, muizen, parkieten...
Deze zullen dus geen van allen snel laten merken dat ze ziek zijn en doen ze dat wel ga je als eigenaar van zo'n dier razendsnel naar dierenarts in de hoop dat hier nog wat aan gedaan kan worden, maar ben je eigenaar van een hele dierenwinkel en zie je 's morgens een parkietje bol zitten of een hamstertje opgerold en zielig in een hoekje liggen dan kun je niet meteen je hele zaak in de steek laten en ermee naar de dierenarts hollen.
Je ziet dat het ziek is en je kan het hooguit apart zetten en zien wat je er zelf aan kunt doen, maar in de meeste gevallen houd het daar ook gewoon weer op.
Als je dan zo'n diertje 's morgens zo ziet zitten kan het best zijn dat je denkt, ach gut, nou ik zal het straks even apart zetten en dit dan verder gewoon compleet vergeten, je hebt immers een hele winkel en genoeg te doen...
Dan komt er een "bezoeker" en ziet het diertje dood liggen, dikke paniek oooooeee slechte dierenwinkel, hup dierenbescherming bellen...
Best lullig dan voor de eigenaar van de dierenwinkel, terwijl als je eropaf was gelopen en hem even had gewezen op het dode diertje, hij misschien eerlijk had verteld dit 's morgens al gezien te hebben, maar dat het dus al te laat is het diertje het jammer genoeg niet heeft gehaald.

Vertel dus altijd je bevindingen eerst aan de eigenaar en stap dan pas naar de dierenbescherming, zo heeft de eigenaar ook nog de kans om het eventueel te veranderen, misschien "Wist" hij helemaal niet wat hij fout deed tot jij hem erop wees...

Wanneer direct de dierenbescherming bellen vind ik in gevallen dat dieren er echt zwaar verwaarloosd "bij zitten", een veel te kleine kooi met een enorme ophoping van ontlasting, het dier zit bol of toont echt "ongelukkig".
Maar ik vind dat zolang een dier gezond is en gezond en gelukkig oogt, de eigenaar er best eerst op gewezen kan worden.
In gevallen dat een dier "mishandelt" word, geslagen, uitgehongert, gepest, dan moet direct de dierenbescherming worden gebeld, maar in heel veel gevallen is het nog zelf op te lossen.
Probeer zelf de eigenaar aan te spreken en heb je dit gedaan, probeer dan of je een tijdje later nog een kijkje kunt gaan nemen over hoe de situatie is, is die niet verbetert kan altijd nog de dierenbescherming worden gebeld.
Ik denk dat we vooral moeten kijken naar of de dieren gelukkig en gezond zijn.

Poe wat een lang verhaal, sorry...

Caradow

Je hebt het heel goed verwoord!

Ik was van de week bij "mijn" dierenwinkel, waar alles altijd op en top is... hij heeft meestal 2 hokken met parkieten... nu was er een duidelijk verschil, in de een zaten ze er allemaal heel mooi bij, het andere hok was een drama... allemaal zeer slecht uitziende parkieten, met ws een aantal kruipertjes en ook nog een aantal dat half kaal geplukt was of er gewoonweg niet uit zag en dus ws ook ziek zijn. Het was erg druk dus ik heb verder niemand gesproken en ik weet dat het daar altijd goed is, dus waarschijnlijk een slechte partij binnen gehad en in ieder geval de goed uitziende vogels van de duidelijk zieke vogels gescheiden....

En vandaag bij een zaak geweest waarvan ik het bestaan nog niet ondekt had hier. De vogels zaten er prima bij, schone verblijven, vers voer, speeltjes en vrolijk kwetterend. Op 1 na... een heel klein blauw parkietje, duidelijk kleiner dan de rest, zat op de grond als een bolletje te slapen, keek me even aan en sliep verder...  Ik heb gevraagd aan de verkoopster of het een ziek parkietje was waarop ze meteen mee liep. Op dat moment was ie ineens weer heel aktief, zat op het stokje met zijn maatje te stoeien... Ze vertelde me dat ze deze wel expres apart hadden gezet met 1 ander parkietje als gezelschap omdat ze zelf ook een beetje zat te twijfelen. Als ze met fruit of ander eten aan komt, is hij er als de kippen bij, eet en drinkt goed, is over het algemeen aktief, maar heeft bepaalde momenten dat ie zo zielig zit te slapen en bijna nergens op reageerd. Dierenarts is geen optie, maar ze houden hem wel extra in de gaten. Binnen de mogelijkheden van de zaak word er dus wel alles aan gedaan.

Ik gaf nog een compliment dat de dieren er allemaal zo goed uit zien, waarop ze vertelde dat ze daar ook goed hun best voor doen. Zo krijgen de vogels 2 keer per week verse groente of fruit, dagelijks schoon voer water en een badje 1 keer per week wat trosgierst of een knabbelstaaf. Perfect toch? (ok als het aan mij lag kregen ze pellets en elke dag fruit enz, maar voor daar perfect ;) )

(oeps, was geloof ik beetje erg offtopic gedwaald...)

judithdejong

Hey Prissie,

Geen woorden meer aan toe te voegen!!!  ;D

Groetjes,
Judith

budgie

Citaat van: Caradow op september 05, 2006, 15:07:47
dus waarschijnlijk een slechte partij binnen gehad en in ieder geval de goed uitziende vogels van de duidelijk zieke vogels gescheiden....

houden hem wel extra in de gaten. Binnen de mogelijkheden van de zaak word er dus wel alles aan gedaan.

Zo krijgen de vogels 2 keer per week verse groente of fruit, dagelijks schoon voer water en een badje 1 keer per week wat trosgierst of een knabbelstaaf.

Omdat ik dit topic natuurlijk blijf volgen, kan ik het niet laten even op Caradow te reageren. In het geval van de hierboven gegeven voorbeelden van goede dierenwinkels, zou ik het ook niet in mijn hoofd halen om de dierenbescherming te waarschuwen want er is hier sprake van goede 'doorgangshuizen'. Ik heb het blijkbaar tot nu toe verkeerd getroffen met de dierenwinkels in de vele leefomgevingen die ik heb gehad. Ik beschouw een dierenwinkel als 'slecht' als ik de eigenaar ervan aanspreek op duidelijk slechte huisvesting/verzorging van de dieren (ze 'vertellen' het je bij wijze van spreken zelf) en deze reageert onverschillig en weigert iets aan de situatie te verbeteren.
Ik had net iemand aan de telefoon die een verwaarloosd parkietje in de winkel zou hebben zitten. Ik wilde even vragen hoe het precies zat. Ik werd netjes te woord gestaan. Eén ding verbaasde me. Op mijn vraag of het mogelijk was om een tweede grasparkietje bij die ene 'verwaarloosde(?)' te plaatsen, kreeg ik te horen dat men op dit moment geen vogels mag vervoeren en dat er een importverbod op vogels geldt. ??? Toen ik zei dat men grasparkietjes niet hoefde te importeren maar gewoon in overvloed bij kwekers in Nederland kon kopen, kreeg ik te horen dat men niet meer dan twee parkietjes tegelijk in de verkoop nam. Tegen het eind van het gesprek vernam ik dat men er zelf ook al over had gedacht om tóch een tweede parkietje in de verkoopkooi te zetten. Omdat ik het merkwaardig vond dat de medewerker in kwestie het over importeren van grasparkieten had, vroeg ik waar zij dan dit ene parkietje vandaan hadden. Nou, dat kwam dus van een kweker in Nederland ..... ???
Ik ben er niet achter gekomen waarom er in eerste instantie zo'n vreemd excuus werd aangevoerd.

maartje

heeel even off-topic.. maar vind het persoonlijk wel belangrijk.

Geniaal deze discussie(s) en.. het toont de waarde van dit forum!
Dit noem ik nou voorbeelden waardoor ik weer trots word (voelde me stiekem toch een beetje een nerd met het serieuze "gekeuvel" over grasparkieten)
Kennis en ervaring worden gedeelt waardoor ik bijvoorbeeld op onderwerpen kom waar ik uit mezelf niet op was gekomen (niet door desintresse maar door gebrek aan ervaring met verwaarlozing, voordat hier dadelijk een discussie over ontstaat.)
Haha, ik hou van mijn parkietjes en ben er trots op
en ben trots op het feit dat ik dit forum heb mogen ontdekken en natuurlijk op jullie, dat jullie je niet zo snel uit het veld laten slaan!

Moppers

Citaat van: prissie op september 05, 2006, 14:34:55
Natuurlijk is zoiets erg lullig voor zo'n dierenwinkel, ze doen zo hun best en altijd gaat het goed, tot 1x en dan zal je altijd zien dat toevallig iemand achter je rug om de dierenbescherming belt.
Tja en die treffen dus net als de beller een voilliere vol parkietjes met mijt aan...
Als een dierenwinkel of eigenaar gewoon goed voor zijn dieren zorgt, dus ook voor een zieke, dan is er niks aan de hand. De dierenbescherming is heus de slechtste niet, ze staan echt niet te popelen om bekeuringen uit te delen en dieren in beslag te nemen.
Stel ze waren op dat moment komen kijken, dan had de eigenaar van de dierenwinkel aan kunnen tonen dat hij op de hoogte was van de situatie en dat hij er hard mee aan de slag was om de parkieten weer in goede gezondheid te krijgen. Dan had hij uit kunnen leggen hoe hij het aan heeft gepakt en wat hij doet om de diertjes te genezen, en daar zou naar worden geluisterd.


Iets wat ik wel erg belangrijk vind in het wel of niet bellen van de dierenbescherming: het welzijn van het diertje gaat voor mij boven het 'welzijn' (meestal de portemonnee) van bijvoorbeeld een dierenwinkel. Als de situatie niet is zoals het lijkt, dan kan de persoon in kwestie zijn mond open trekken, de situatie uitleggen en zichzelf verdedigen. Als iemand handelt naar kennis, maar die kennis blijkt onvoldoende, dan is het misverstand door middel van communicatie op te lossen. Een mens kan gedachtes omzetten in woorden.
Een dier kan dat niet. Een dier kan niet zeggen 'ik voel me zwaar ziek, ik heb jeuk en ik heb honger!' of 'mijn hok is prima, maar ik krijg zo'n buikpijn van mijn eten'.

Rory

je moet de dierenbescherming inschakelen als je zulke buren als mij hebt.
Die hond en katten hebben allemaal schurft de hond word amper uitgelaten en zit de hele dag in de banch.
Toen ik daar een keertje aan het oppassen was zag ik tot mijn grote schrik dat er oude lasagna in de voerbakken van de katten zat :S:S
Dat kan echt niet