ontsnapt :(

Gestart door Scotty - Keecko, augustus 27, 2006, 11:22:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scotty - Keecko

Ik vind dit heel erg moeilijk te vertellen...  :'(

Gister kwam ik thuis na 2 weekjes vakantie en was zo blij dat ik mijn diertjes weer zag. Als eerste ging ik natuurlijk naar Scotty en Keecko (zie avater). Ze zaten vrolijk op een stokje en kwamen ook gelijk op mijn vinger zitten fluiten. Maar een ding was er anders. Het deurtje van de kooi ging ineens veel stroever als toen ik weg ging met vakantie. Ik dacht het ligt wel aan mij....

Toen kwam mijn buurmeisje die op mijn diertjes heeft gepast (ze houd ook zo veel van dieren en verzorgt ze ook heel goed). Ze zei dat ze me iets moest vertellen. En toen ze dat zei kreeg ik al een vreselijk gevoel in mijn maag, net alsof er een dikke steen in zat. Ze zei dat toen ze woensdagavond thuis kwam en de diertjes ging verzorgen, dat de kooi van de vogeltjes open stond en dat ze ontsnapt waren.  :'( Ik schrok me rot en ik wist niet wat ik hoorde  :'( Ik kon wel huilen... Er hadden vreselijke dingen kunnen gebeuren. De gordijnen waren niet dicht, er stond een raampje open, ze hebben planten in de kamer staan. Alles waar je voor op moet passen, was in hun huis aanwezig.  :(
Ze weet zeker dat ze het deurtje goed heeft dichtgedaan en ze vond het zo erg, ze stond te trillen op haar benen zei ze.

Ze heeft wel goede stappen ondernomen. Ze heeft gelijk de gordijnen dicht gedaan, raampje dichtgedaan en deuren dicht, planten weggeschoven en toen kwam scotty op haar hoofd vliegen, die heeft ze in de kooi gekregen (Scotty is heel tam). Keecko is wat ondeugender en die liep onder de gordijnen. Ze kreeg hem maar niet in de kooi en ook niet met trosgierst. Toen heeft ze haar oudere broer geroepen en die kan goed met vogels omgaan. Hij heeft hem wel in de kooi gekregen.

We hebben samen alle planten nagekeken, maar er missen geen stukjes af.
Ik voel me nu zo schuldig, ze hadden wel tegen het raam aan kunnen vliegen of door het raampje naar buiten vliegen en de wijde wereld in  :(

Gister heb ik ze even bekeken. Ze hebben beide een roze buikje en poetsen zich, fluiten, krijsen en spelen, vliegen kunnen ze heel goed en ook een goede coördinatie, heldere oogjes, slapen op 1 poot met hun kopje in de veren, maken wel ruzie om een stukje appel, eten goed, zitten niet bol, zijn echt nieuwsgierig, drinken normaal en hun ontlasting is nog beter als toen ik weg ging.

Ze krijgen zometeen een schoon hok en ze hebben gisteravond en vanochtend in een veilige kamer gevlogen. De angst heb ik nog steeds :'(

Ik hoop dat jullie begrijpen hoe ik me voel, dat jullie het mijn buurmeisje en mezelf niet kwalijk nemen voor wat er is gebeurd.

Verder heb ik nog 2 vragen:
Als ze van de planten zouden hebben gegeten, wanneer zie je dan ziekteverschijnselen?
Als ze tegen het raam waren gevlogen, wat zijn de verschijnselen?

Alsnog, ik vind het heel erg voor wat er gebeurd is, en ik moest mijn verhaal kwijt!  :'(

Alvast bedankt!

Groetjes een geschrokken baasje van Scotty en Keecko.

P.S. er is ook nog wat goeds gebeurt, Scotty zijn 2 staartveren waren toen hij ziek was uitgevallen, en zijn weer helemaal lang aangegroeid en mooi dat ze zijn!! :D

missie_go

heej,
je hebt echt super geluk gehad :D
ik ben echt blij dat er niets gebeurd is ;)
ik zou niet weten hoe ik me zou voelen :(
nog heel veel groejts van margo!!

Parkieten-Freak

Een ongeluk zit in een klein hoekje, en ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad dat het zo goed is afgelopen. Het kan altijd een keertje gebeuren dat het deurtje per ongeluk opengaat. Bij Ferplast kooien ontsnappen parkieten nog wel eens via de voerbakjes.
Wellicht is het toch verstandiger om de vogels de volgende keer bij je buurmeisje te laten logeren, er is dan altijd iemand die snel in kan grijpen! ;)


emceeelwee

Volgens mij is jouw buurmeisje een hele goede en vooral hele eerlijke oppas voor de parkietjes.

Kiki is een keer tegen een raam aan gevlogen. Daardoor raakte haar dop beschadigd. Ze kwam op de vensterbank terecht en stond helemaal verdwaast en verbaast op zich heen te kijken. Dat duurde gelukkig niet lang. Een paar minuten later wilde ze al weer vliegen. Sinds dien is ze heel voorzichtig met kaders. Als ze een kader ziet (een raamkozijn of duuropening) dan neemt ze het zekere voor het onzekere en zal er niet doorheen proberen te gaan. Met haar dop is het trouwens helemaal goed gekomen  ;D

Volgens mij kunnen vogeltjes door tegen het raam te vliegen ook een hersenschudding krijgen. Hierover staat een stukje op www.parkietenfreak.nl, bij ziektenbeelden.
Op de website staat ook een lijst van giftige kamerplanten. Daarbij staat dat als de parkiet van een van de planten heeft gegeten, dat je dan de dierenarts moet raadplegen. Ik weet alleen niet wat de symptomen zijn als dat is gebeurt.

Groetjes, Maartje

Scotty - Keecko

ja, ik weet dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten!
Door de voerbakjes kunnen ze niet naar buiten, want dat zijn voederautomaatjes.
Ik heb nu 2 stukjes ijzerdraad aan het deurtje vastgemaakt en aan de kooi gebonden. De scherpe uiteinden hangen ver aan de buitenkant, zodat ze zich niet kunnen bezeren.
Ik let nog beter op voortaan... Ik wil dat dit nooit en dan nooit meer gebeurd!!  :'(

Als een parkiet vergiftigd is, zou hij binnen 5 dagen toch wel ziek geworden zijn? Ze is namelijk niet met hun naar de dierenarts geweest want ze vond dat ze er gezond en vrolijk uitzagen en dat zijn ze nog steeds!

Groetjes Ilse

@emceeelwee: Gelukkig dat alles goed is gekomen met jouw Kiki. Mijn buurmeisje is ook heel eerlijk, daar ben ik heel blij om. Ze heeft het trouwens niet verteld toen ik op vakantie was, ze wou mijn vakantie niet verknallen. (Ik kon gratis internetten bij de receptie).

Parkieten-Freak

Je hoeft niet meer bang te zijn voor vergiftiging, 5 dagen geleden is echt veel te lang om nu nog ziek te worden! ;)


budgie

Citaat van: Scotty&Keecko op augustus 27, 2006, 11:22:33Maar een ding was er anders. Het deurtje van de kooi ging ineens veel stroever als toen ik weg ging met vakantie. Ik dacht het ligt wel aan mij....

Had het buurmeisje dan iets aan het deurtje gedaan omdat ze dacht dat de parkieten het zelf hadden open gemaakt? ???

Moppers

Een geluk bij een ongelukje.
Waarom neem je het jezelf zo kwalijk? Je was er niet bij, er is niets gebeurd, alles is goed. Je kunt je zelf wel helemaal in de stress dwingen door te bedenken wat er allemaal mis had kunnen gaan. Maar dat is allemaal niet gebeurd.
Iets dergelijks kan iedereen overkomen en gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
En een schouderklopje voor je buurmeisje, die gelijk goed heeft gehandeld  :).

Scotty - Keecko

CiteerHad het buurmeisje dan iets aan het deurtje gedaan omdat ze dacht dat de parkieten het zelf hadden open gemaakt?

Nee, ze heeft na de ontsnapping het deurtje aangepast, zodat hij heel moeilijk openging. Eerst ging hij makkelijker open, maar niet zo dat hij openviel. Waarschijnlijk is Scotty of Keecko tegen het deurtje gevlogen en dat hij open is gevallen, zoiets denk ik. Als ze graag uit de kooi willen gaan ze namelijk ook heel hard door de kooi vliegen.

@moppers: Bedankt voor je reactie, dat stelt me weer wat gerust. Ik raak zo in de stress, omdat als er wel wat zou zijn gebeurd, ik dat echt heel erg zou vinden. Ik kan nu al niet meer zonder ze. Ze vliegen nu los en zitten op mijn hoofd  ::)

@Parkietenfreak: Wat ben ik blij met dat gerustellende antwoord!!  :) Ik hou ze nog steeds goed in de gaten en controleer hun ontlasting ook. Tot nu toe ziet het er goed uit en zodra ik wat merk ga ik naar de dierenarts!

Ik heb de symptonen bekeken van hersenschudding, maar Keecko en Scotty lijken deze niet te hebben. Ze vliegen echt goed en snel, en weten precies waar ze kunnen vliegen en landen. Beneden heb ik op de vensterbank wel wat ontlasting gevonden, het zou dus best kunnen dat waarschijnlijk Keecko, want die liep onder de gordijnen, dat die tegen het raam is gevlogen.  :-\

Groetjes Ilse en 2 ondeugende lieve vriendjes: Scotty en Keecko