help babyparkietje gevonden!!!!!

Gestart door dancha, augustus 22, 2006, 14:49:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dancha

help

ik heb zojuist een parkietje gevonden,het kan niet vliegen en is klein.
volgens mij is het nog erg jong.
de dierenwinkel zei dat ik een papje moest maken van ei krachtvoer.

wie oh wie geeft me tips

Meltjuh

Hey Dancha,

Zet het babytje onder een warmte lamp.
Voer hem inderdaad wat pap bij en het liefst Nutribird A21 aan alleen eivoer hebben ze niks.

Josephine

Misschien even vertellen waar je het parkietje gevonden hebt? Misschien is er iemand die hem kwijt is, of is hij uit een volaire ontsnapt. Zet het parkietje inderdaad onder een warmte lamp, het liefst infrarood. Als je zo'n bureau lamp hebt is het ook goed, maar dan moet je wel als het parkietje in een kooi zit ofzo, een doek erover heen doen.

budgie

De beste verwarmingslamp is een Elstein donkerstraler. Deze lamp geeft alleen warmte en geen licht. Wel zo rustig voor de vogel. Zoek maar met het woord 'Elstein' op internet, daar vind je alle informatie over deze lampen.

dancha

oke

bedankt vast

hij is wel vrolijk volgens mij want hij fluit en hij zit op mijn schouders. Ik had hem net wat krachtvoer gegeven vermengd met water dat at hij een beetje.

kan ik van parkietenzaad ook een papje maken?

Maur@

Je kunt er wat gierst doorheen doen. Zaad is nog niet zo een goed idee, daar kun je beter mee wachten totdat hij het zelfstandig kan eten.

dancha

oke dus ei krachtvoer gemengd met gierst. Is dat gewoon trisgierst?
Moet ik dat nog door de blender doen?

Hoe oud zal het vogeltje zijn denken jullie? Hij heeft net een stukje gevlogen en hij fluit maar hij is heel klien en heeft een beetje zwart op zijn snavel.

Ik hoop dat ie het goed blijft doen.

Dat fluiten doet ie dat uit blijdschap of uit angst denken jullie

Meltjuh

Hey Dancha,

Op alleen een eivoer papje kan een parkietje niet leven hier zitten niet voldoende voedingsstoffen in. Teveel eivoer kan ook schadelijk zijn voor de niertjes van het parkietje.
over Nutribird A21 hoor ik de beste dingen. Dit is speciaal pap voor jonge kromsnaveltjes

Dat zwarte op het snaveltje betekend dat het parkietje nog heel jong is.

dancha

nutribird en cede hadden ze bi geen enkele dierenwinkel hier.
Heb net de dierenarts gebeld ze zei dat een papje van eivoer voor nu even moest. morgen ga ik nutribird halen

andere tips

dancha

hij fladdert nu een beetje in de kooi,ik heb hem op een stokje gezet,is dat wel goed?

Maur@

CiteerHij heeft net een stukje gevlogen

Dan is hij toch wel rond de 5/6 weken oud en zou eigenlijk ook best zelfstandig kunnen eten. Onze Uno werd rond de 5 weken door zijn vader verstoten en at toen zelfstandig, terwijl hij toen nog niet kon vliegen. Zwart op het snaveltje heb ik bij beide jonkies hier nooit gezien. Ik denk dat dat toch meer met vitaminegebrek te maken heeft. Beetje rosvicee in het water, beetje trosgierst en begin maar met selderie en/of peterselie te geven. Is heel gezond, ze vinden het heerlijk en het bevat provitamine A. En des te eerder je begint met groenten en fruit te geven des te beter is het voor als ze ouder zijn en zijn ze niet meer kieskeurig.

Citeerhij fladdert nu een beetje in de kooi

Zet hem maar gewoon in zijn kooitje, leg een stoffen servet op de grond, maak daar een holletje van en kijk wat de vogel zelf wil. Als hij bescherming wil gaat hij in het servet zitten en als hij de boel wil verkennen klimt hij vanzelf wel omhoog in de tralies. Zet een schoteltje met wat trosgierst, even wat los halen van de grote streng, toch ook wat vogelzaad en peterselie/selderie op de grond en ik denk dat alles wel goed komt met dit beestje. Je kunt overigens ook een servet in een leeg badje doen en dan het badje op de grond zetten. Liever geen washandje, daar blijven hun nageltjes aan vastzitten.

dancha

#11
weet je zeker dat wanneer een baby kan vliegen dat ze dan al 5 weken zijn?
Dat stelt me dan weer gerust.

HIj eet nog steeds niet maar heeft een volle krop

Ik hoop dat ie het haalt

Hij zat net op mijn hand buiten de kooi en heeft toen een heel stuk gevlogen
ik schat een meter of 4 zelfs en hij hing in de gordijnen

Berichtjes samengevoegd ;).

dancha

#12
over het vliegen had ik een nieuw topic gestart omdat natuurlijk niet iedereen alles leest en misschien wilde iemand juist die vraag graag beantwoorde.
maar ik werd al direct gecorrigeerd en de vraag werd verwijderd,erg streng forum hier pfffff Jouw vraag is niet verwijderd, maar gesloten en er wordt zelfs verwezen naar hier ;). Lees ook eens de forumregels.

misschien bevat dit berichtje "geen toegevoegde waarde"en zla het ook worden verwijderd


Danielle

Hoi
Veel plezier met je kleine nieuwe vriendje.
Heb je wel al naar de stichting adivedi en de dierenbescherming gemeld dat je een vogeltje hebt gevonden?
Er kan best een baasje zijn die z'n parkietje nu heel erg mist.
En dan is het voor jou denk ik ook het fijnst dat je dit snel weet, anders ga je je  veel te veel aan het beestje hechten, terwijl z'n baasje dit parkietje weer graag terug wilt.

Groetjes Danielle

dancha

Ik heb contact opgenomen met zowel dierenbesxherming als met amivedi en het parkietje staat niet als vermist bekend

smartie

Mocht je toch Nutribird nodig hebben en je woont in de buurt van Zoetermeer dan kan ik je daar wel aan helpen....

dancha

hoi ik woon in zoetermeer zelfs !
ik weet niet of hij binnenkort gaat eten maar misschien is het wel handig om het in huis te hebben

dancha

Nieuwe morgen nieuwe zorgen zeggen we maar!

NIets wijst er op dat hij heeft gegeten.

Geen vliesjes van zaadjes en ook het "papje"wat ik hem gemaakt ligt er het zelfde bij.

Moet ik toch maar met pap beginnen of liever nog even wachten?

Ranni

Hoi Dancha.
Hoe ziet je parkietje eruit?
En waar heb je hem gevonden?
Ik woon in Zoetermeer en ben mijn witte parkietje kwijt en wil haar heel graag terug!
groetjes

dancha


Ranni

Ah ja ok.
Ik wilde het even weten. Ben echt elke dag zo druk op zoek, maar nog steeds geen spoor.
Maar bedankt iedergeval!

Belleo

Mijn parkietje heb ik ook gekregen als een jonkie maar zij was al 2 dagen niet gevoerd door haar ouders en wilde dan ook niet gelijk eten.
Dus ik denk dat het wel belangrijk is dat je je parkietje zo snel mogelijk eten geeft.
Anders gaat hij misschien nog dood ook. :(

Trippy

#22
 ;D Wat Goed Dat Je De Zorg Van Z'n Beestje Op Je Hebt Genomen ;D

Mijn Opa Heeft Ook Heel Lang Parkietjes Gehad Die Verstoten Waren (Had Dr Een Klinkniek Voor)

Hij deed altijd een papje op een lepel, misschien dat dat werkt.

Groetjes, Ursula (Tripyy)

my-tiels

Weet je zeker dat het papje warm genoeg is als je Nutribird (of maak je het soms van eivoer?) geeft? Wanneer het te koud is willen ze het niet hebben, ook al verrekken ze van de honger. Zo uit m'n hoofd dacht ik dat het zo'n 39 graden moest zijn, maar ik deed altijd zelf even met m'n tong testen (net als babypap :D). Als het dan niet te heet aanvoelde gaf ik het.

Geeft je de pap met een lepeltje of met een spuitje? Als hij van een lepeltje niet wil eten, probeer anders eens een spuitje (gewoon te krijgen in een apotheek) omdat hij nog zo klein is. Wel voorzichtig naar beneden drukken dat hij zich niet verslikt. In feite moet je gewoon wat in z'n bekkie spuiten en dan slikt hij het zelf door. Misschien moet hij er even aan wennen en zul je het een paar keer moeten proberen voor hij het aanneemt.

Geef je hem alleen parkietenzaadjes of geef je er ook trosgierst bij? Trosgierst is veel makkelijker te pellen en dit zullen ze over het algemeen ook eerder beginnen te eten. En wat rul gemaakt eivoer is ook makkerlijker weg te krijgen (eivoer rullen met een klein beetje water zodat het net een beetje vochtig allemaal is, beslist niet langer dan een dag laten staan omdat er gauw schimmel bij kan komen!). En probeer eens een bruine boterham neer te leggen, vinden ze meestal ook heerlijk.

Je zei van de week dat z'n krop vol was ook al zag je geen tekenen dat hij gegeten had. Hoe is dat nu? Voelt het nog steeds vol aan elke keer? Wan dan eet hij misschien stiekum toch wel ;).

Succes met je parkietje!

Groetjes, Sanna

Annika

Citaat van: Maur@ op augustus 22, 2006, 19:03:31
Zwart op het snaveltje heb ik bij beide jonkies hier nooit gezien. Ik denk dat dat toch meer met vitaminegebrek te maken heeft.

hier hadden meerdere jongen wel zwart op de snavel, vooral de mannetjes maar dat zal wel toeval geweest zijn. Joey had het zelfs heel erg, ik zal een foto toevoegen om te laten zien, misschien kun je vergelijken.



verder kun je voor leeftijd ook kijken of hij/zij al een licht kopje heeft (wit of geel) of nog in kleur van het parkietje zelf. En welke kleur neusdop heeft het parkietje?

kaboutertjes

Ook toen Dippie klein was had ze zwart op haar snaveltje, en ze is een vrouwtje.

Sylvia

dancha

Hij heeft een wit kopje en het snaveltje is een beetje roze van kleur met een licht paars/blauwe gloed

Tot mijn grote verbazing at hij gisteren parkietenzaad van de grond af kort nadat ik hem met nutribird had gevoerd. Even later at hij uit het voerbakje. Ik ben zo blij!

Het is echt een schatje! Als ik fluit dan wordt ie zeg maar helemaal gek en wild en fluit ie terug en gaat ie voor het deurtje heen en weer lopen. Hij zit heel graag bij me op mijn schouder wel een uur lang. Af en toe vliegt ie en dan pak ik hem weer. Ik mag hem aaien en zachtjes beetpakken als hij verkeerd geland is. Ja ik denk dat het wel goed komt met kleine Pico.

Annika

mocht je toevallig in het bezit zijn van een digi cam dan zie ik en waarschijnlijk een boel met mij, graag foto's tegemoet  ;)

smartie

Ik heb je net een privereactie gestuurd. Ik zag dat je me gisterenochtend al een bericht gestuurd had voor het Nutribird. Maar helaas ben ik gisteren niet in de gelegenheid geweest om mijn mail te checken en ook net pas thuis (direct door naar de sportschool na het werk, douchen, parkieten eten en aandacht geven, dan mezelf iets te eten geven). Dus zou zo de berging ingaan. Ben er zeker van dat ik nog had staan. Maar gelukkig las ik net dat je al Nutribird hebt en dat de kleine inmiddels zelf begint te scharrelen. Fijn om te horen!!!

liefs vanuit Zoetermeer!!

Ingrid

Citaat van: Annika op augustus 24, 2006, 20:29:39
mocht je toevallig in het bezit zijn van een digi cam dan zie ik en waarschijnlijk een boel met mij, graag foto's tegemoet  ;)

Foto's plaatsen mag, maar dan in het fotoalbum ;). Voor meer informatie daarover:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=6231.0

my-tiels

Het klinkt alsof het helemaal goed gaat komen met kleine Pico (leuke naam ;)). Ben blij dat je hem zelf hebt zien eten. Vaak denk je dat een vogeltje niet eet, en dan eten ze stiekum als je er niet bij bent (de duveltjes :P). Veel succes verder met je vriendje hè?

Groetjes, Sanna

Lijntje

Hallo,
nog even terugkomend op dat vliegen. Jij wist niet of babyparkietjes al wel konden vliegen, nou teon mijn parkietje 4 weken was, kreeg ik hem (door omstandigheden) al in huis en vliegen kon die zeker wel! Ik moest hem nog wel met de hand voeren en dat wilde hij absoluut niet, hij is toen gelukkig zelf begonnen met trosgierst eten wat in zijn kooitje lag en daarna gingen de gewone zaadjes heel snel vanzelf! Succes en vooral heel veel plezier met Pico!
Groetjes Annelijn