Pellets, maar welk merk dan?

Gestart door emceeelwee, augustus 21, 2006, 21:00:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Croky laat de krenten liggen als hij de kans krijgt. Als ik ze klein snij, eet hij ze wel op. ;)


marretje

ik heb die demonstratie hier ook bij de vogels gezien. Het krentje in de snavel en lekker naar beneden gooien. Ik moet geloof ik ook maar gaan snijden. Maar de rest eten ze keurig op dus die krent zullen ze neem ik aan niet missen. Wel eten ze alles van fruit en groente dus ik kan tevreden zijn.

Ingrid

PF, die tip van jou heb ik opgevolgd, de krenten klein snijden. Maar nee hoor, die van mij zijn waarschijnlijk te verwend, ook dan eten ze het niet op  ;). Het plakt hen teveel aan de snavel denk ik?

emceeelwee

Ik moet zeggen dat ik de antwoorden in dit topic erg leuk vind, haha  :D
Mijn dierenarts (nouja, eigenlijk die van Kiki en Pien) heeft een heel assortiment aan Harrisson. Budgie, heb jij niet zo'n dierenarts in de buurt? Drijft de kosten inderdaad erg op, verzend en administratiekosten   :o

Parkieten-Freak

Ingrid, heb je al geprobeerd door voor te doen hoe je krenten moet eten? :P
Dat heb ik namelijk ook gedaan, maar Croky trapte er niet in.
Alleen als ik ze heel fijn snij en door de XtraVital meng, eet hij ze op. Zodra hij een "krent" als zijnde een krent herkent, laat hij hem liggen. :P
Croky is het prototype van een verwende grasparkiet. ;)


Ingrid

Euh, je weet hoe ik ben, tuurlijk heb ik het voorgedaan  :P. Hoe fijn ik ze ook snij, het plakt ze teveel (bedenk me nu dat ze ook bijna een jaar erover gedaan hebben om banaan te eten, dus er is weillcht hoop....)

Oeps, dit gaat niet meer over pellets  ;).

speedtaz

ik denk niet dat er verschil is . misschien moet je het eens proberen . Haal elke jkeer een andere en kijk welke ze het lekkerst vinden .

Caradow

Citaat van: speedtaz op augustus 24, 2006, 19:02:54
ik denk niet dat er verschil is . misschien moet je het eens proberen . Haal elke jkeer een andere en kijk welke ze het lekkerst vinden .

Misschien handig om eerst het hele topic door te lezen voor je antwoord? :P

budgie

Citaat van: Parkieten-Freak op augustus 23, 2006, 23:34:23Croky is het prototype van een verwende grasparkiet. ;)

Nee, dat is Sjakie!  :P 
Behalve kapitalen aan etenswaren, heb ik ook geweldige bedragen neergeteld voor al het speelgoed dat je je maar kunt bedenken. Ook aan gymnastische toestellen ontbreekt het hem niet.
Maar hij gebruikt zijn spullen verkeerd. Zijn prachtige touwschommel gebruikt hij bijv. alleen maar om zijn vieze snavel aan af te vegen nadat hij o.a. per ongeluk zo'n vies kleverig krentje uit de XtraVital heeft aangeraakt. Of andere walgelijke dingen, zoals de mash van Harrison's.

lindavengelen

Hoi iedereen,

Wij krijgen over ongeveer 2 weekjes, 2 hele lieve parkietjes. Ze zijn dan ongeveer 6 weken oud, kunnen we ze dan ook meteen pellets geven? Of is het beter om eerst gewoon gemengd zaad te geven. Wat denken jullie?

Dankje!

Caradow

Als je er voor kiest om pellets te voeren, dan kun je niet vroeg genoeg beginnen :)

lindavengelen

Ja, als ik de reacties lees over pellet voer, zijn deze heel positief. Wij hebben ons vorige parkietje altijd gemengd zaad als hoofdvoer gegeven en daarnaast allerlei groenvoer, fruit en eivoer. Maar als ik het zo lees zijn pellets beter voor parkietjes. We gaan proberen pellet voer te geven, de eerste week gemengd met voer wat we van de kweker meekrijgen. Zo kunnen ze denk ik beter wennen aan het voer!

Caradow

Ik heb Ukkie toen we hem net hadden (ook ongeveer 6 weken oud) met een lepeltje een beetje "pelletpap" aan de snavel gesmeerd en hij had gelijk door dat hij het kon eten. hij heeft daarna nooit met zaad gehad... (ja trosgierst)

lindavengelen

Oke, dan gaan we het ook gewoon proberen te geven. We merken waarschijnlijk meteen of ze het lekker vinden of niet!
Ik hoop het wel, bedankt voor de reacties!

emceeelwee

Okay, maandag heb ik pelletvoer gehaald bij de dierenarts. Maar Kiki en Pien vinden het niks. Moet dus echt even een goede manier bedenken om ze het te laten eten. Maar ik weet niet of ze het lusten hoor. Kiki heeft vandaag de pellets van mijn hand in d'r snavel genomen en weer laten vallen. Maar opeten ho maar. Pien gooit de pellets door d'r kooi heen. even afwachten dus...

karin v h

Ik vraag mij wel eens het volgende af als ik alle verhalen lees over Pellets.
Is het verstandig als je parkietjes bijv. ouder zijn als 2 jaar moet je ze dan nog pellets gaan voeren.
Als je leest hoeveel problemen dat allemaal geeft. Ze willen het niet eten, er moeten allerlei methodes bedacht gaan worden om die Pellets door de strot van het vogeltje te duwen. Ze gaan slecht eten etc.
Zouden hun lichaampjes daar wel tegen kunnen.Jaren lang goed zaad en dan ineens......pellets!

Als je een parkietje vanaf het begin pellets laat eten is het iets anders want hij weet niet beter.
Maar je gaat volgens mij een lijdensweg volgen om je parkietje die pellets te geven. Je wordt er zelf niet goed van en je parkietje helemaal niet!
Groetjes karin

Caradow

Ik denk dat dat afhankelijk is van het karakter van je parkietje... Ja de een eet het makkelijker dan de ander en het zal ook ongetwijfeld wat lastiger zijn als het parkietje wat ouder is, omdat ze er aan moeten wennen, maar aan de andere kant, als ik een nieuw speeltje heb gekocht, moeten ze daar ook een tijdje aan wennen, voor ze er iets mee doen...  Het voordeel van een speeltje is alleen dat het geen eerste levensbehoefte is in de zin van voeding.

budgie

Citaat van: karin v h op september 08, 2006, 22:52:22
Als je een parkietje vanaf het begin pellets laat eten is het iets anders want hij weet niet beter.
Maar je gaat volgens mij een lijdensweg volgen om je parkietje die pellets te geven. Je wordt er zelf niet goed van en je parkietje helemaal niet!

Ik moet dit helaas uit eigen ervaring beamen. Je moet 'geluk' hebben dat je vogel het wil eten. Smaakte het nu maar naar trosgierst of vogelmuur. Ik begrijp de fabrikanten niet. Iedereen weet hoe groot de worsteling is om een vogel op pellets te krijgen, dus ook die fabrikanten, en ze dóen er niets mee .... Er zal toch best een natuurlijk geur- of smaakstofje te vinden zijn dat onweerstaanbaar voor die vogels is? Pellets kunnen leven-verlengend werken in het geval dat je vogel lijdt aan PDD of PDS. Alleen daarom al zou ik het geweldig vinden als mijn parkiet het tóch als onderdeel van zijn menu zou eten.

karin v h

#38
Ja, ik ben het wel met je eens Caradow maar het karakter van het vogeltje is iets anders dan het spijsverteringsorgaan. Bij mijn oudere parkietjes hoef ik ook niet aan te komen met een nieuw speeltje want dat hangt gewoon voor nop dat hoeven ze niet meer. Maar eten net wat jij zegt een levensbehoefte is toch iets anders.
Helaas heb ik mij nooit echt verdiept in het spijsverteringskanaal maar als je bijvoorbeeld altijd wit brood en je gaat over op grof volkorenbrood dan krijg je toch ook klachten want het lichaam kent dat niet.
Dus.... ik weet het niet het was maar een vraagje.
Budgie, jij kunt helemaal uit ervaring zeggen wat een ellende dat is en je weet wat de boer niet kent dat eet hij niet en zo was jouw parkietje toch ook! :P
Groetjes karin

Caradow

Citaat van: budgie op september 08, 2006, 23:03:04
Iedereen weet hoe groot de worsteling is om een vogel op pellets te krijgen, dus ook die fabrikanten, en ze dóen er niets mee ....

Dit is niet waar. Dat er hier veel parkietjes zijn die er moeite mee hebben of die het pertinent weigeren, wil niet zeggen dat het merendeel van de vogels hier last van heeft... Ja, alle vogels moeten er aan wennen in het begin, maar het merendeel van de vogels stappen zonder al te veel problemen over.

Als de fabrikanten  lekkere smaakjes zouden toevoegen (dus smaakstoffen) zou het niet bepaald hetzelfde produkt zijn. Zo zuiver als de pellets nu in principe zijn.