jimmy laat zijn kopje hangen...

Gestart door Mars, augustus 18, 2006, 12:38:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Mijn kleine parkietje, twee maanden oud, 5 dagen in huis is ziek...
Hij zat vanochtend met zijn kop tussen zijn pootjes op zijn stok. Spelend met hem tilt hij zijn kopje wat op maar niet echt. Ik heb de persoon die hem gefokt heeft (overigens geen slecht woord over hem) gebeld en die dacht dat het jonge beestje gewoon moe is, zijn broertje -nog in zijn bezit- doet hetzelfde. Toch vertrouwde ik het niet en ben met hem naar de DA gegaan. Die zegt dat hij behoorlijk ziek is en twijfelt of hij er weer boven op komt... Hij weet ook niet wat hij heeft.
Hij heeft een vitaminespuit gekregen en een antibioticakuur. Heeft iemand ervaring met dezelfde klachten?

En ik denken dat ik een overbezorgde jonge moeder was...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Hoi Mars,

Wat goed van je dat je toch naar de dierenarts bent geweest. Hopelijk komt het helemaal goed met Jimmy.
Wellicht is het verstandig de kweker ook in te lichten omdat je zegt dat het broertje dezelfde symptomen vertoont. Mogelijk is het iets besmettelijks en dan is het nodig dat de kweker het weet, zodat hij zijn andere vogeltjes kan behoeden voor ziekten.

Heel veel beterschap voor Jimmy en hou je ons op de hoogte??

Groetjes, Ingrid

Chantalleke

Hoi Mars,

Wat onzettend naar nu zeg, dat julie vogeltje zo ziek blijkt te zijn! :(
En wat ontzettend goed ook dat je ondanks de mening van de kweker toch naar de dierenarts bent gegaan!!  ;D

Wanneer parkietjes lusteloos en bol op hun stokje zitten zijn dat inderdaad symptomen van ziek zijn. Het is moeilijk om zo te bepalen wat je vogeltje heeft. Het kan werkelijk waar vanalles zijn.
Voor dierenartsen is het ook niet altijd makkelijk vast te stellen wat het nu precies is zonder uitgebreide onderzoeken. De onderzoeken kunnen veel stress opleveren en dat is bij een ziek vogeltje echt uitkijken geblazen. Ik denk dat je dierenarts er daarom voor gekozen heeft een vitamineprik te geven en een beetje een 'algemene' antibiotica.

Wat jij nu nog voor je vogeltje kunt doen is : Warmte en rust! Misschien heb je een warmtelamp. Hang die dan op voldoende afstand van de kooi en zo dat je parkietje ook nog kan kiezen om in een minder warm gedeelte kan zitten. Parkietjes die ziek zijn besteden de meeste energie aan warm blijven, dus als je hem daar wat bij kunt helpen, zou dat heel fijn zijn.
Verder zou je de kooi een beetje kunnen verduisteren met een (donkere) doek. Kijk wel uit met de warmtelamp!!

Heel veel sterkte en beterschap!!

Chantal

Mars

Heb inmiddels gebeld voor zijn broertje, maar het werd me niet echt duidelijk of die ook hulp gaat krijgen. Ik heb er wel vertrouwen in, de kweker leek echt een liefhebber.

Bedankt voor jullie tips, ik zal kijken of ik hem een beetje kan helpen met zijn warmtevoorziening. Ik houd jullie op de hoogte. Als er iemand ervaring heeft met dezelfde symptomen hoor ik het graag.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mars

Even een update...

Na de vitamine shot van vanmiddag ging het weer een stuk beter met Jimmy. Helaas nu niet meer...
Hij is hevig aan het ademen en zijn nekje hangt weer erg, bijna weer op de stok. Wat natuurlijk het ademen ook niet beter maakt.
Hij eet gelukkig wel, als je hem voor zijn bakje zet en dan lukt het hem zonder hulp op zijn stok terug te komen. Ook het toedienen van zijn antibioticakuurtje kostte niet veel moeite: hij is met de mensenhand gevoed vanaf drie weken en stribbelde daarom gelukkig nauwelijks tegen.

De dierenarts zag het somber in en ik inmiddels ook... We (hij logeert even bij mijn ouders zodat er vanmiddag iemand was die hem in de gaten kon houden) denken dat hij de ochtend niet haalt.
Voor zijn -en mijn- rust, hebben we maar een doek over de kooi gehangen.

Help me duimen...
groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Wat vreselijk naar dat je net gekochte parkietje ziek is!!! Erg goed van je dat je meteen naar de dierenarts bent gegaan. Ik hoop dat het toch nog beter gaat met Jimmy.
Ik zal voor je duimen.
Groetjes Josephine

Parkieten-Freak

Dat klink niet zo mooi Marcia.
We zullen duimen dat je vogeltje het haalt.
Het zou me niets verbazen als het vogeltje inderdaad een voedingstekort heeft.
Is zijn broertje wel helemaal door de oudervogels gevoed, of is hij ook "met de hand" gevoed?
In ieder geval, laten we hopen dat hij het haalt. Rust is goed voor hem en inderdaad...voor jou nu ook even! ;)


Chantalleke

Ook wij duimen mee!
Geef niet te vroeg op, Mars. Blijf hoop houden!
Ook ons parkietje was opgegeven. Nu een jaar later is ze een prachtig volwassen parkietenmeisje en gaat alle oké. We hopen met je mee dat voor Jimmy hetzelfde lot is weggelegd

Mars

Beste mensen,

Het lijkt een heel klein beetje beter met Jimmy te gaan. Maar het gaat wel erg langzaam. Hij zit wat langer rechtop en klautert een enkele keer van de ene naar de andere stok.

Ook mooi om te zien: de eerste keer antibiotica vond hij het niet erg om een spuitje in zijn bekje te krijgen, hij hoopte natuurlijk zijn lekkere pap binnen te krijgen. Maar blijkbaar beviel de smaak hem niet zo goed: nu hebben we twee man nodig om hem zijn kuurtje toe te dienen! En zuur dat ie kijkt als hij het binnen heeft gekregen! ;)

Nou dat was de update maar weer,
groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Hoi Marcia,

Ik kan me voorstellen dat Jimmy zuur kijkt als hij zijn medicijntjes heeft gehad. Lekker is natuurlijk anders ;). Je zou eventueel een klein drupje roosvicee (vruchtenmix: fles met gele dop) er door kunnen mengen. Dat maakt de smaak iets aangenamer.
Wel fijn dat het langzaamaan weer iets beter gaat!

Groetjes, Ingrid

L.isa

Ik duim ook voor je mee!!
Ik hoop dat het allemaal goedkomt :(

Groetjes Lisa

Andrea

Ook wij hebben pas een erg ziek parkietje gehad, je voelt je zo machteloos he....
Heel veel sterkte en beterschap toegewenst!!
Groet, Andrea.

smartie

Altijd zo naar om te lezen over een ziek parkietje. Ik weet nog maar al te goed hoe rot dat is. Zeker omdat zo'n diertje ineens moet vastpakken en iets vies moet geven wat ze natuurlijk helemaal niet leuk vinden. Maar het is nou eenmaal voor het welzijn van je parkietje, dus gewoon volhouden!

Ik hoop echt dat Jimmy het haalt. Jullie doen er in ieder geval alles aan:  ;D!

Veel beterschap gewenst en we horen wel hoe het verder gaat met de kleine...

Mars

Beste mensen,

Het gaat echt goed met Jimmy. En dat had ik niet gedacht vrijdag of zaterdag.
Hij wordt een beetje nieuwsgierig, begint overal aan te knabbelen, maakt af en toe wat geluidjes en trippelt regelmatig op zijn stokje heen en weer. Kortom, signalen dat het beter met hem gaat. Hoewel hij er nog niet helemaal is.

Hij krijgt morgenochtend zijn laatste spuitje antibiotica (na zes dagen twee keer per dag). Wat zal hij blij zijn, want hij begint inmiddels wel een beetje bang voor ons te worden. Ach, gaat vanzelf wel over!

Wat vinden jullie? Kan ik morgen (vrijdag)/zaterdagochtend het beste meteen naar de dierenarts gaan om die nog even naar hem te laten kijken? Of moet ik even afwachten hoe het zaterdag en zondag met hem gaat. Hij lijkt er nog niet helemaal bovenop te zijn...hij is vrij snel uitgespeeld en vrij snel moe. Maar dat kan ook met zijn leeftijd te maken hebben (9 weken oud)?

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Wat fijn dat het beter gaat, dat is een goed teken ! :)
Het lijkt me verstandig om morgen even contact met de dierenarts op te nemen, en hem te vertellen hoe jet met je vogeltje gaat. Hij/zij kan dan beslissen of het nodig is om eventueel de kuur met enkele dagen te verlengen. ;)
Veel succes, en hou ons op de hoogte!


Mars

Hoera!!

De dierenarts heeft Jimmy gezond verklaart! Het is echt een klei wondertje...

Hij is alleen nog wel een beetje aan de lichte kant, maar in ieder geval niet afgevallen sinds vorige week. Op advies van de dierenarts zal ik proberen hem over te laten stappen van zaadjes naar Harrison, ben benieuwd of dat gaat lukken.

Beste mensen, bedankt voor jullie steun de afgelopen (dikke) week.

Groetjes Marcia

(oja, heofde bij de dierenarts niet eens te betalen voor zijn controle: wat een service!)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

Wat goed dat je parkietje volledig is opgeknapt ;D
Veel succes nog met het laten overstappen op pellets ;)
Dat is toch wel fantastisch dat je parkietje weer volledig gezond is  :D

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Ingrid

Wat fijn Marcia, dat Jimmy er weer bovenop is gekomen  ;D. En inderdaad een goede service van de dierenarts ;).

Brenda

Hey Marcia!!

Toppie dat je vogeltje er weer bovenop is!!
Verwen hem maar flink na die vieze anti-bioticakuur!

Wat betreft de dierenarts, ik merk wel vaker dat ze zo hoffelijk zijn!!
Ook wat vondelingetjes betreft  ;)