Nieuwe parkiet wilt per se bij andere vogels

Gestart door Claudia uit Maastricht, augustus 19, 2006, 03:32:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Claudia uit Maastricht

Hallo,

Als eerste wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Claudia en ik ben woonachtig in Maastricht.
Ik ben gek op dieren, en heb er dan ook heel wat. Mijn laatste aanschaf is vorige week zaterdag
geweest, een mooi blauw-geel parkietje genaamd Chico. Deze heb ik bij de kweker gehaald.
Nu zit ik met een aantal vragen, maar hiervoor moet ik eerst een stukje uit het verleden vertellen.

Chico is in plaats van mijn albino parkietje Queeny gekomen die ik 9 jaar bij me heb gehad.
Queeny had een vriendje Woody die helaas al na 5 jaar is overleden.
Queeny en Woody zijn nooit echte dikke vrienden geweest, ze zaten wel naast elkaar maar niet lief met elkaar te kroelen. Queeny was niet tam, mocht elke dag losvliegen en ging in de kooi als ik haar dit vroeg. Ik vond het prima dat ze haar leven op haar manier invulde.

Dik 7 jaar geleden kwam mijn vriend thuis met een musje wat uit het nest was gevallen, helaas konden we geen nestje vinden, en ging de mus mee naar huis. Het was een klein kaal dingetje waar nog weinig leven in zat. Na veel liefde, geduld, en alle voedingen heb ik het groot gekregen. Mijn bedoeling was helemaal niet om deze lieverd te houden, maar de dierenarts gaf me aan dat het een echte huismus was.
Een grotere knuffel kun je je niet voorstellen, na 7 jaar zit hij nog wel eens met de snavel open omdat het gevoerd wilt worden.
4 jaar geleden hetzelfde verhaal, maar dan een vinkje, bij haar had ik nooit gedacht dat ze het zou redden, zo slecht was ze eraan toe.

Het mooie van dit verhaal is dat uiteindelijk de parkiet(en), vink en mus samen in 1 kooi doorbrachten.
Hun kooitje staat altijd open, dus de vrijheid hebben ze dag en nacht. Toch hebben ze alle jaren samen geslapen, mijn lieve Queeny op de schommel in het midden van de kooi als een echte "Queen"

Maar nu,....
Nu is Chico in huis gekomen,...
Een zeer tempramentvol beestje moet ik zeggen, en zeer slim!
Ik had nooit gedacht dat een parkietje zo'n sterk karakter kon hebben, tot nu dan.

De eerste dagen tam, maar daarna al snel z'n eigen weg ingeslagen, dit mede door de mus en de vink. Chico wilt alleen maar bij hun zitten! Alleen zij vinden hem eng omdat hij zich zo opdringt.
Chico ziet mij niet meer echt staan, wat ik zeer spijtig vind.

Als ik m'n hand in de kooi steek komt hij meteen erop zitten omdat hij weet dat hij los mag.
In de kamer is het een engelen geduld hebben om hem uiteindelijk via een stokje in de kooi te krijgen. Met m'n hand lukt dit niet. Af en toe komt hij op de hand. Ik mag heel dichtbij komen met m'n gezicht en praat dan ook lieve zachte woordjes waarna hij meteen z'n oogjes sluit.
Maar voor hem is er maar 1 doel,...aandacht van de andere vogels, en bij hun in de kooi zitten!

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
Zijn kooi staat aan de andere kant van de kamer, dus ze zien elkaar niet constant.

Ik wil heel graag dat we ons allemaal prettig voelen in huis,
maar op dit moment ben ik echt scheidsrechter aan het spelen tussen 3 verschillende vogels.

Ik zie heel graag elke advies tegemoet.
Tevens wil ik m'n complimenten geven over "parkietenfreak", helemaal top!

groetjes,
Claudia






esther

Hallo Claudia,
Ik heb je verhaal aandachtig doorgelezen, wat een gezelligheid met je verschillende vogeltjes.

Ik kan me nog herinneren wanneer er bij ons een nieuw parkietje bij kwam.
een hele dag zat ie maar naar de andere parkietjes te kijken, hangend aan de tralies en vragend voor aandacht van zijn soortgenootjes. Nergens anders meer oog voor.
Omdat de nieuwe parkiet alleen maar gefocust is op de andere parkietjes is het heel moeilijk om de nieuweling tam te maken.

Ik zou zelf Chico apart zetten wanneer je oefent met tam maken,
op deze manier heeft hij meer aandacht voor jou.
Je zegt zelf al dat Chico erg slim is, het moet dan ook zeker lukken om Chico tam te krijgen.
Maar wacht ook even de reactie af van de andere forummers, misschien zijn er nog andere tips

Groetjes Esther

Parkieten-Freak

#2
Welkom op het forum Claudia, en wat een prachtig verhaal! :) Een echte "huis" mus en een vink, heel bijzonder in de huiskamer! :) (Een foto zou heel leuk zijn!)
Wat betreft Chico: ook ik zou hem (tijdelijk) apart zetten, maar dat doe je al. Het helpt zeker met tam maken.
Het oefenen IN de kooi met je hand, zou ik in een andere kamer doen, zodat hij mus en vink even niet ziet en er niet door afgeleid wordt.
Zet in de huiskamer de kooi eventueel naast die van de mus en de vink, zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen.
Het zou alleen kunnen zijn dat Chico "jong en onbesuisd" is, gezien zijn leeftijd.
Als Chico, mus en vink eenmaal aan elkaar gewend zijn, zie ik geen enkele reden waarom zijn niet gedrieen in de kooi door kunnen brengen mits de kooi ruim genoeg is.
Zorg voor voldoende speeltjes in de kooi, (klimtouw, belletjes etc.) zodat Chico zich lekker uit kan leven. ;)


Andrea

Heel herkenbaar, het continu bij de andere vogels willen zijn door zo'n jonkie. Ik heb zelf ook onlangs de tijd meegemaakt dat mijn nieuw parkietje te veel werd afgeleid door de andere vogels. Het tam maken lukte dan ook niet goed, doordat de vogel geen aandacht voor mij had. Ik heb het ook geprobeerd door de kooi mee te nemen naar een andere kamer,om te oefenen,  en inderdaad... zo lukte het veel beter. Buiten het oefenen om stonden de kooien gewoon naast elkaar om aan elkaar te wennen, en inmiddels zitten ze heerlijk bij elkaar in de kooi.
Veel succes!

budgie

Ik zou de kooien net zolang naast elkaar laten staan tot 'het nieuwigheidje' er voor je parkietje af is.
En intussen zou ik regelmatig met de parkiet ergens anders, waar hij niet wordt afgeleid door de mus en de vink,
gaan werken aan het 'temmen'. Ik denk dat de mus en de vink ook moeten wennen aan deze nieuwe 'buurman'. Om die reden is het eveneens nuttig om de kooien naast elkaar te plaatsen. Als je merkt dat de mus en de vink nerveus van het kromsnaveltje worden, kun je de kooien altijd weer even apart zetten.

smartie

Welkom op het forum, Claudia.

Wat een geweldig verhaal! Zoiets heb ik nog nooit gehoord, laat staan gezien (ik ben dan ook zeer nieuwsgierig).

Eigenlijk heb ik niet zoveel aan de anderen toe te voegen, maar toen ik het lange verhaal gelezen had vond ik het zo bijzonder dat ik toch even wilde reageren.

Logisch dat een vogel de andere gevleugelde verenvriendjes opzoekt, maar inderdaad is dat vervelend bij het tam maken van de parkiet. Ik zou ze gezellig in kooien naast elkaar zetten, maar als ik met de parkiet zou gaan trainen zou ik hem naar een andere ruimte brengen om te trainen. Zodat alle aandacht naar jou gaat ipv naar de vogeltjes. Parkieten zijn zeer gehaaid, maar dat maakt ze nou juist zo leuk. Dat ze zoveel dingen snappen en toch een eigen willetje hebben. Ik vind dat geweldig!!

Succes met je training!

Claudia uit Maastricht

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, leuk en nuttig om te lezen hoe jullie erover denken.

Er begint al wat vooruitgang te komen tussen de vogels.
Chico is al een paar keer in de kooi van de mus (Chipie) en de vink (Sandy)
geweest. De vink blijft al in de kooi zitten en wacht af op wat er komen gaat.
De mus komt meteen uit de kooi om "veilig" vanaf m'n schouder te kijken wat er
allemaal gebeurd.

Chico heeft een speeltuin naast de kooi van de de mus en vink staan en zit hier graag in.
Hij vindt het heerlijk om naar buiten te kijken en als er een vogel over vliegt gaat hij heel hard naar
ze te roepen ;)

Chico begint ook steeds meer te kijken wat de mus allemaal doet.
Deze vindt het namelijk heerlijk om in je kleren te nestelen en dan voldaan in slaap te vallen.
Gisterenavond was Chico de mus ook weer in de gaten aan het houden.
Chipie komt altijd op m'n schouder zitten als ik aan het eten ben en pikt dan in m'n wang of lip
om ook wat eten te krijgen.
Dit wilde Chico ook wel eens proberen, hij komt op me afgevlogen en land in m'n volle bord met eten!
Toen had ik even een "chinees" parkietje :P

Chipie en Sandy beginnen zelf al aan te geven dat ze het opdringerig gedrag van Chico niet heel erg op prijs stellen.
Ik laat ze dit ook maar doen, en als het even te wild wordt dan grijp ik in.
Ik wil niet dat de mus en de vink te gestresst raken door Chico.

Uiteindelijk zal het wel goedkomen, tenslotte is het ook bij m'n andere parkietjes goed gegaan.
Ik moet wel toegeven dat Chico een heel ander karakter heeft dan m'n andere parkietjes.
Wat een eigen willetje kan zo'n klein vogeltje hebben!
Hij is wel heel lief en luisterd graag naar me als ik aan het vertellen ben.

Ik zal binnenkort wederom verhaal doen hoe het hier gaat.

groetjes,
Claudia, Chico, Chipie & Sandy