Agressief

Gestart door Inge van Sjakie, augustus 15, 2006, 21:38:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Inge van Sjakie

Hallo allemaal,

Ik doe zo m'n best met Sjakie, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Hij is zijn kooi inmiddels al 2 maanden niet uit geweest. Eerst de positieve dingen: hij kletst (eventjes) terug als ik tegen hem praat en hij eet trosgierst van mijn hand in de kooi (vanaf zijn stok, dat wel). Verder zit hij vaak te klagen en wat me het meest verontrust: hij doet agressief tegen zijn speeltjes! Hij pikt hard tegen zijn belletjes en tegen zijn schommel.
Ik heb niet het idee dat hij ziek is: hij ziet er goed uit, eet normaal, ontlasting ziet er normaal uit enz. Kan het zijn dat hij gewoon ouder wordt en last heeft van zijn hormonen ofzo? Hij is ongeveer 1,5 jaar oud.

Kan iemand me helpen? Wat kan ik eraan doen? Alvast bedankt!

Groeten van Inge en een kwetter van Sjakie

Sonja

Hoi Inge,

Het pikken tegen de belletjes en de schommel is geen agressief gedrag, maar normaal gedrag.
Het is spelen wat je parkiet doet.
Mag ik vragen waarom Sjakie al 2 maanden de kooi niet uit mag?
Hij heeft toch de behoefte om zijn energie eens lekker kwijt te kunnen, en ook voor zijn gezondheid is het belangrijk dat hij dagelijks een poos lekker de vleugeltjes kan strekken.

Groetjes, Sonja.

Inge van Sjakie

Sjakie mag zeker zijn kooi wel uit! Hij doet het alleen niet! Ik zet de kooi elke dag open, maar hij vliegt niet meer naar buiten, terwijl hij vroeger meteen op mijn hoofd zat zodra het deurtje open was. En er is niets gebeurd buiten de kooi waardoor hij angstig zou kunnen zijn. Daarom vind ik het zo gek!

Ik vind wel dat hij steeds harder pikt tegen zijn speeltjes. Maar misschien is dat dan wel verbeelding. Het ziet er zo heftig uit! Da's niet meer normaal, denk ik dan ;) Maar ik zal het nog eens goed door zijn ogen bestuderen.

En wat betekent dat klagerige gepiep? Het klinkt een beetje als een dolfijn (als ik het geluid moet omschrijven). Heeft hij het dan juist naar zijn zin? Vroeger maakte hij geluidjes die echt tevreden klonken, van die korte, niet zo schelle piepjes op verschillende toonhoogtes.

Pff.. best lastig he, parkietentaal :-X

Parkieten-Freak

Parkietentaal moet je een beetje aanvoelen.  ;)
Ik ben het met Sonja eens dat je de vogel dagelijks moet laten vliegen.
Komt hij er zelf niet uit? Dan haal je hem er voorzichtig uit (op je vinger) en laat hem gewoon lekker buiten de kooi spelen/vliegen!


Inge van Sjakie

Sjakie moet er niet aan denken om op mijn vinger te gaan zitten. Tenminste, niet in zijn eigen kooi. Wel daarbuiten, maar daar komt hij dus niet meer! Ik ga elke dag rustig met mijn hand naar binnen (met of zonder gierst) maar wacht nog op de dag dat hij daarop gaat zitten. Ooit gaat dat lukken!
Ik liet Sjakie wel altijd uit zijn kooi, omdat ik merkte dat hij daar tammer van werd. Hij vloog altijd zelf weer naar binnen na een tijdje, of als ik mijn schouder waar hij dan op zat voor de kooi hield.

Zafara

Misschien is hij een beetje depressief en moet je hem even door de sleur heen trekken, inderdaad gewoon uit zijn kooi halen, misschien dat hij wel meteen terug vliegt, maar gewoon blijven proberen. Ik had ook zon parkietje die er bijna nooit uit kwam, een keer per dag vloog hij een rondje door de kamer en ging hij weer op stok. Die heb ik naar een voilliere gebracht want hij was niet echt gelukkig in een kooitje, hij speelde niet en hij wilde niet tam worden. Hij at, hij dronk en zat op zijn stok, en dagelijks zijn rondje vliegen, dat was zijn leven. Ik heb hem nooit zo gelukkig gezien als toen hij in de voilliere bij zijn soortgenoten meteen begon te kwebbelen en tot leven kwam.
Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat jij hetzelfde moet doen hoor, om je parkietje naar een voilliere te brengen, maar je moet hem misschien even uit zijn oude gewoontes vandaan halen, en misschien zit hem wel iets dwars.

*Z*

Hey Inge,

Hetzelfde probleem heb ik ook met parkietje,, echt grappig om te zien hoe hij tegen zijn speeltjes pikt, vooral tegen zijn spiegeltje. Het diertje is zo bang van vingers. Hij speelt erg vrolijk met je als hij in zijn kooi zit, Owwee als hij een vinger in zijn kooitje ziet :D

Groetjes zeynep

Sonja

Hoi Inge,

Als Sjakie niet op je vinger wil zitten, zou je eens kunnen proberen hem de kooi uit te lokken door zijn meest favoriete speeltje in je hand te nemen, of een spiegeltje.
Met een spiegeltje durven een beetje terughoudende parkietjes vaak ineens meer. Ze zien er een soortgenootje in, en voelen zich dan minder alleen.

Wat het gepiep betekent, vind ik moeilijk te zeggen, zo op afstand en zonder het zelf te hebben gehoord.
Zou het niet kunnen zijn dat Sjakie een of ander 'huis-tuin- of keukengeluidje' imiteert?

Wat Zafara schrijft, daar zit ook wel wat in. ;)
Sommige parkietjes leven helemaal op met een soortgenootje. Die beslissing is uiteraard helemaal aan jou, maar je zou het misschien eens in overweging kunnen nemen. ;)

Groetjes, Sonja.

joey

                                           Hallo
Geen zorgen hoor!!!,Joey doet dat ook zo tegen zijn belletje tikken met de snavel.
Soms zo hard dat ik denk ojee zometeen breekt het belletje in stukken :D.
Ik krijg joey ook alleen uit de kooi samen met zijn belletje,dan pak ik de bel in de hand en dan zit hij zo op de andere hand om mee te gaan.Heel grappig trouwens wat hij wel niet allemaal doet om maar bij zijn belletje te kunnen zijn :D :D :D hij is er helemaal verliefd op :-*

                                     groetjes Sylvia Joey en Ian

budgie

Als jouw Sjakie het 'kuifje' op zijn voorhoofd opzet en kleine pupilletjes krijgt wanneer hij tegen zijn speeltjes tikt, is er met zijn humeur niets aan de hand. Dan is hij opgewonden van de pret. Zet hij de veertjes aan de achterkant en de zijant van zijn kopje op, zodat zijn kopje een 'rond' aanzicht krijgt, dan is er sprake van een lichte irritatie of 'baldadigheid' (tenminste: dat is dan het geval bij mijn Sjakie). Ik heb mijn Sjakie weleens bij zijn lurfjes gepakt, toen hij de kooi niet uit wilde. Bij hem heeft dat geholpen. Hij heeft nooit iets aan dat vastpakken overgehouden. Ik doe dat nog steeds twee keer per dag i.v.m. medicijn toedienen. Hij moppert even, maar zodra je hem loslaat, springt hij meteen weer op je hand. Is het een idee om het eten en de lekkere hapjes (en het water) van jouw Sjakie buiten de kooi te zetten (op tijdstippen die voor jou geschikt zijn) zodat hij alleen al voor zijn eten (en drinken) , naar buiten moet komen?

budgie

Citaat van: Inge van Sjakie op augustus 15, 2006, 21:54:31En wat betekent dat klagerige gepiep? Het klinkt een beetje als een dolfijn (als ik het geluid moet omschrijven).

Ik denk dat ik weet wat je met dat dolfijnen geluid bedoelt! Het schoot me opeens te binnen dat die Sjakie van mij ook een geluid maakt dat daar sterk op lijkt. Het is niet te omschrijven maar degenen die vroeger weleens naar de serie 'Flipper' keken, hebben het gehoord als Flipper zijn 'baasjes' iets 'duidelijk wilde maken'. Hij rees dan hoog boven het water uit en maakte bovengenoemde geluiden. Als mijn Sjakie deze 'dolfijnachtige' geluiden maakt, is hij zeer geïrriteerd en als je hem dan niet met rust laat, wordt hij erg boos en bijt hij je.

Sara

Ook ik begrijp wat je bedoelt met dolfijnengeluid,als die geluiden hier worden gemaakt,lijkt het alsof er iets niet naar hun zin is,en er hevig gegrommeld wordt.  :D

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

budgie

Het is een kwestie van je vogels goed observeren. Dan leer je vanzelf verbanden leggen tussen hun verbale
uitingen en het daarbij behorende gedrag. Vogels hebben, in tegenstelling tot zoogdieren, het vermogen om een groot aantal verschillende stemgeluiden voort te brengen. De ene vogelsoort vanzelfsprekend meer dan de andere. Dit is één van de fascinerende aspecten van vogels. Ik ben dan ook blij dat ik zoveel 'vogeltalen' heb mogen leren kennen. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik ze altijd 100 % versta!

Inge van Sjakie

Ik denk dus ook dat Sjakie met zijn dolfijnengeluid geirriteerd is. En dat is hij vaak als hij tegen zijn schommel zit te pikken of tegen zijn andere speeltjes, daarom vond ik het zo agressief overkomen. Hij heeft veel irritaties de laatste tijd, ik doe zo lief mogelijk en hoop dat het overwaait!

Maar hij is wel weer uit zijn kooi geweest, gister! Ik had gierst voor zijn deurtje gehouden en hem geroepen. Hij heeft een rondje gevlogen (ging niet zo goed, maarja, hij heeft ook al een tijdje niet echt gevlogen) en op mijn schouder gezeten. Vandaag wilde hij dan weer niet, maar we blijven proberen!

judithdejong

Aha..nu snap ik wat er met dolfijngeluiden bedoeld word. Moest even denken maar na het verhaal van Budgie werd het mij duidelijk.
Ook hier in huis komen deze geluiden nog wel is voor. Inderdaad vooral als mijn parkietje met zijn schommeltje/popje aan de tralies en zijn belletjes speelt. Ik dacht ook altijd dat ie het ergens niet mee eens was. Meestal was dat (denk ik) dat het belletje wat aan een touwtje hangt weer terug kwam ,nadat Baco er een flinke ros tegen gegeven had, tegen Baco aan. Natuurlijk niet hard maar dan zeg ik altijd maar: Ja dat doe je toch zelf, als jij er zo nodig tegen moet 'vechten' kan je verwachten dat het belletje ook terug 'vecht'.  :P  Niet dat hij het snapt wat ik zeg, maar toch...
Conclusie: dat gebeurt hier dus ook en ik vind het niet verontrustend. Na een paar seconden (soms minuutje) is het hier weer over en gaan we over tot de orde van de dag.(wassen, spelen, praten etc.)  8)

Groetjes,
Judith en kusje van Baco.

Robintje

Jep, het gekwetter is geirriteerd zijn of klagen. Ook Robin heeft 't vaak gehad als ie z'n bel een ros gaf en vervolgens weer terug tegen hem aan kwam.

Ook doet Robin 't als ie 's avonds al zit te dutten en je maakt in de buurt van z'n kooi (per ongeluk) een te hard geluid. Of als we, door omstandigheden, 's avonds met Robin terug naar huis moesten reizen. Dan komt er af en toe zo'n dolfijntjes-gekwetter uit de kooi. Echt om eventjes hardop te klagen.


vogelfreak12

#16
*knip*
Tweede waarschuwing! Dergelijke uitspraken worden hier niet getolereerd!!