Poffertjespan en teflon.

Gestart door prissie, augustus 14, 2006, 19:50:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

PARKIETEN FREAK, IK BEN HET MEER DAN VERSCHRIKKELIJK MET JE EENS !
TEFLON IS TROEP !!!!
VOGELS HEBBEN EEN BIJZONDER EN KWETSBAAR ADEMHALINGSSYSTEEM !!!!
BETER TE VOORZICHTIG EN TE 'OVERDREVEN' DAN EEN PARKIETJE DAT VERDRINKT IN ZIJN EIGEN BLOED !!!

Robintje

#21
Bedankt voor je reactie Parkieten-freak! Ik weet dat je conclusie een hoop recht trekt en dat de inhoud van het artikel vooral waarschuwt tegen de mogelijke gevaren van teflon.
Ook ben ik me bewust van 't feit dat Teflon wel degelijk gevaarlijk kan zijn en dat voorzorgsmaatregelen (pannen met andere coatings dan Teflon) helemaal geen gek idee zijn.

Het type reactie wat Budgie nu geeft is echter precies waar ik tegen reageerde (sorry Budgie dat je nu het voorbeeld wordt). Teflon is niet per se troep! Enig idee waar het spul allemaal al inzit? Hoewel die producten allemaal niet worden blootgesteld aan verhitting (het zit in verzorgingsproducten, textiel en textielbeschermers en nog andere typen producten), maken we daar allemaal wel gebruik van en hebben we er profijt van. Dat het in een pan schadelijk kan zijn is geen reden om zo fel tegen het spul gekant te zijn. Voor 'tzelfde geld heb je nu een shirt aan waar teflon in zit om 't beter te beschermen.
Ook mensen met een broodbakmachine of friteuse kunnen die dan beter wegdoen, want beiden hebben een bak met teflon coating en bereiken gemiddeld temperaturen van rond de 180 graden.

De computer die je gebruikt om je berichtjes te tikken hebben waarschijnlijk zelfs chips die bewerkt zijn met Teflon om ze te beschermen. Enig idee hoe heet computerchips worden?

Ik wil maar zeggen... relativeer je reactie. Koken is natuurlijk een activiteit waarbij je, als je dergelijke pannen hebt, statistisch gezien waarschijnlijk sneller de schadelijk gassen bij vrij laat komen. Dus nogmaals: preventieve maatregelen: prima, maar voor diegenen die zo fel reageren: wees niet te snel met je oordeel jegens mensen die het wel gebruiken en er geen last van hebben.

Ik heb respect voor het gebruik van pannen zonder teflon, dat mag ook andersom getoond worden. Ook tegen mensen die hierover een vraag stellen op dit forum kan netjes gereageerd worden door te wijzen op de gevaren bij (over)verhitting van teflon, zonder dat er meteen iets geroepen wordt als 'teflon is troep'.

By the way: ik heb niets te maken met tefal, duPont of wat voor organisatie dan ook, maar irriteerde me gewoon al een aantal keren aan sommige reacties in onderwerpen over teflon.

Bij deze sluit ik voor mijzelf ook deze discussie af. Ik laat aan een ieder over hoe hij/zij zich verder opstelt in zijn toekomstige reacties (niet per se alleen tegen teflon, maar ook tegen andere dingen zoals het reizen met parkietjes).

PS. Sorry Ingrid dat ik toch nog een reactie heb geplaatst. Ik voelde me geroepen om dit nog even te tikken.

Geen sorry zeggen hoor. Je blijft toch on topic? En bovendien vind ik dit soort reacties juist waardevol. Zoals al eerder gezegd, met discussies voeren is niets mis en de mening van een ander kan mogelijk tot een hernieuwd inzicht leiden (of niet ;) ).  Gr. Ingrid

Chantalleke

Ik heb hééél lang nagedacht over hoe ik nu het beste kan reageren, zonder het verwijt te gaan krijgen dat ik het alleen maar met Robintje eens ben omdat hij mijn beste vriend is (voor de oplettende lezer, bij parkietenpret op internet, de fotopagina van parkietenfreak, staat ook dat Robintje bij zijn baasjes is komen wonden door ons  ;))

Wat ik denk is dat te weinig mensen zich realiseren dat er zeker ook mensen zijn die OF de pannen van Braet niet even zomaar tussen door kunnen aanschaffen (niet iedereen heeft immers even veel geld) OF er gewoon geen invloed op heeft omdat ze bijvoorbeeld nog thuis bij paps en mams wonen.
Je geeft die mensen (waarschijnlijk wel onbedoeld) wel het gevoel niet goed te zijn voor hun parkietjes!!  :( Dat vind ik gewoon heel jammer. Natuurlijk is het fantastisch dat als je toch al van plan was een nieuw pannenset aan te schaffen dat het dan een set van Braet wordt  ;D Maar wat nu als je dat geld eventjes niet te besteden hebt? Of als je vader en moeder geen nieuwe pannen nodig hebben en dus gewoon nog even met hun Tefalpannen willen blijven koken?
Ben je dan daarom slecht, ga je dan daarmee je parkiet bewust dood laten gaan?? ( Want zoals Budgie het schrijft is het dan dus jouw schuld dat je parkietje verdrinkt in zijn eigen bloed)
Ik denk het dus niet! Je kunt er namelijk alles aan doen om het zo goed mogelijk te laten gaan.

Ik vind wel dat als je met teflonpannen kookt je gewoon extra goed moet opletten. Het is nooit goed om je eten aan te laten branden. Ook niet in een teflonvrije pan of in de magnetron. Teflon is wat dat betreft wel schadelijker, helemaal mee eens. Ook wij hebben een open keuken. Dus volgens sommigen ben ik dan nu dus een slecht mens omdat ik mijn 2,5 jaar oude pannenset nog niet heb vervangen! We zetten altijd een raam op een kier, we hebben goede afzuiging en de parkietjes staan op de meest ver mogelijk afstand van de keuken. Pannen staan bij ons nooit op het vuur (glas eigenlijk, want we koken keramisch  :P) zonder toezicht, frituren doen we in de schuur. Kortom...we roeien met de riemen die we hebben (we doen gewoon ons best) En ik denk dat daar niets mis mee is. Als de pannen aan vervanging toe zijn denk ik ook wel dat we overgaan op de pannen van Braet. Maar ik ga nu niet opeens a la minute naar de winkel rennen uit een paniekaanval om gelijk de braet-pannen te halen. Sjefke staat al 2,5 jaar bij ons in dit huis zonder problemen te hebben (daarvoor woonden we in een flat waar we wel een afgesloten keuken hadden) Sjefke heeft zelfs een luchtweginfectie gehad! Uiteraard stond hij toen boven in de logeerkamer omdat zijn longetjes extra kwetsbaar waren en we geen enkel risico wilde nemen. Sjef is nu 4 jaar oud en volgens de dierenarts in blakende gezondheid. Ik geloof er dus echt niet in dat ik per definitie slecht ben voor mijn parkietjes omdat ik met teflonpannen kook op dit moment.

Er is bijvoorbeeld ook nog steeds niet bewezen hoe schadelijk de straling uit je GSM is. Er zijn onderzoeken in Zweden uitgevoerd waarbij is gebleken dat bij meer dan 10 minuten bellen per dag bij ratten na enkele weken al kankergezwellen (met name in de hersenen) en gedragsstoornissen ontstonden. En geen haan die er naar kraait op dit moment. Er is heel veel wat wij mensen nog niet weten. Maar als we wel bewust zijn van mogelijk gevaar, is het natuurlijk fantastisch dat we er actie op ondernemen, voor zover als we dat kunnen.

Kortom, ik ben het met Robintje eens wat betreft dat het fantastisch is dat mensen preventief actie willen nemen in de zin van Braetpannen aanschaffen. Maar probeer er ook een beetje rekening mee te houden dat niet iedereen in de gelegenheid is. Ja Teflon kán heel gevaarlijk zijn, als je er niet bewust mee omgaat. Houdt dus je koppie erbij!

budgie

Citaat van: Chantalleke op augustus 18, 2006, 09:41:43Of als je vader en moeder geen nieuwe pannen nodig hebben en dus gewoon nog even met hun Tefalpannen willen blijven koken?
Ben je dan daarom slecht, ga je dan daarmee je parkiet bewust dood laten gaan?? ( Want zoals Budgie het schrijft is het dan dus jouw schuld dat je parkietje verdrinkt in zijn eigen bloed)

Ha Chantalleke,
Ik heb het niet zo 'kwaad' bedoeld hoor! Ik begrijp heel goed dat er omstandigheden zijn die een parkietenbezitter  niet zelf in de hand heeft, zoals ouders met Tefalpannen. Ik kan soms nogal fel zijn als het om weerloze vogeltjes gaat.  ;)
Ik heb me eigenlijk meer willen richten tot mensen die, tegen beter weten in en/of uit nonchalance, dingen doen die niet bevorderlijk zijn voor het welzijn van parkieten. Maar zulke mensen 'zitten' eigenlijk, als het goed is, niet op het forum!

Robintje

Dat hopen we maar niet nee.  :-[ Ik hoop toch dat we allemaal toch een beetje het beste voor onze lieve beestjes willen.  :-*

Ha! Zijn we het uiteindelijk toch allemaal eens geworden. Gaaf!

Chantalleke

@Budgie, daarom gaf ik ook al aan dat het waarschijnlijk onbedoeld is geweest om mensen het gevoel te geven dat ze iets verkeerd doen. Gelukkig is het dan bij deze definitief recht gezet!  ;D

Ik ben het helemaal met je eens dat wij als 'baasjes en bazinnetjes' de verantwoordelijkheid dragen voor onze huisdiertjes. En ik ben er van overtuigd dat de mensen die hier op het forum komen heel erg goed voor hun vogeltjes zorgen. Laten we dan afsluiten met het passende gezegde 'Een gewaarschuwd mens telt voor twee'!! Pas dus goed op met teflon  ;)

Jippie

Fijn dat er nu eindelijk een discussie over wordt gevoerd! Tuurlijk snap ik dat niet iedereen zomaar andere pannen kan aanschaffen!

Op dit moment hebben wij ook een afgesloten keuken (overigens géén afzuiging, want dat schijnt niet te kunnen in dit appartementencomplex, zucht), maar we gaan een huisje kopen en dan denk ik dat ik toch maar overstap op de pannen van Braet... Ik wil gewoon geen risico nemen...

Aan de andere kant klopt het natuurlijk wel wat Robintje en Chantalleke zeggen. Je kan ook wat minder geobsedeerd te werk gaan met het beschermen van je parkietjes. Nu wil ik helemaal niet zeggen dat iedereen hier een neuroot is, begrijp me niet verkeerd! Ik merk dat gewoon bij mezelf, heb een tijd geleden Jip verloren en heb nog steeds het gevoel dat ik meer had kunnen doen, ook al is dat niet zo. Daarom snap ik ook de kant van Budgie; je wil toch het idee hebben dat je alles doet voor je parkietje(s).

Uiteraard zijn er genoeg dingen die ook slecht zijn voor je parkietje, al ben ik het over die mobiele telefoons niet met je eens, Chantalleke; er is een laatste onafhankelijk onderzoek gedaan in Zwitserland en daaruit bleek dat er helemaal geen sprake is van straling.

Wat dat alles betreft ben ik allemaal niet zo bang, ik denk dat ik beter voor mijn parkietjes zorg dan voor mezelf... Misschien zijn we wel zo beschermend uit eigen schuldgevoel...

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Chantalleke

Eigenlijk offtopic dit, want het gaat hier over teflon.
Ook ik ben niet bang voor stralingen van GSM's, maar de wetenshappers zijn er volgens mij nog niet over eens of er nu wel of geen schadelijke gevolgen zijn. Even een citaatje:

Een goed voorbeeld is de Zweedse studie hieronder. Twee jaar geleden werd de voorloper van dezelfde studie altijd gebruikt als voorbeeld dat er geen risico's mbt hersentumoren waren. Maar nu twee later er toch een andere conclusie naar voren komt blijft de media verdacht stil, bang om de telecom adverteerders af te schrikken misschien, zijn zij nog de waakhonden van de samenleving of meer een doorgeefluik van de fabrikanten ?

http://www.fonteine.com/gsm_ongezond.html

Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat onze parkietjes vermoedelijk aan veel meer schadelijke dingen worden blootgesteld, zonder dat we er weet van hebben. Maar ik geloof wel dat we hier met zijn allen heel erg ons best doen zo goed mogelijk voor onze gevederde vriendjes te zorgen.

janneke

Wat een interessante benadering van het onderwerp Teflon! Ik heb alles aandachtig doorgelezen!
Ik denk dat parkieten en andere levende wezens (ook mensen) inderdaad al dan niet bewust dingen binnenkrijgen die slecht zijn. Zo lang er geen gevolgen zijn maakt het mij niet uit.
On topic: ik wist dat parkieten niet tegen teflon kunnen. Teflon associeerde ik echter alleen met pannen. Dus ik was blij dat ik een dichte keuken heb met afzuigkap en 2 ramen die open kunnen, en een deur. Mijn kookkunsten zijn zodanig dat ik dit alles hard nodig heb (+ kraan en deksels) :-[
Nu lees ik dus dat Teflon bijvoorbeeld ook onder een strijkbout zit. Ik strijk soms in de huiskamer, waar de parkieten staan. Mijn reactie op dit bericht: de strijkbout gaat naar boven. Ik zou het niet kunnen verkroppen als ik mijn parkieten ongewild iets aandoe. Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat mijn omgeving mij vaak overdreven vindt als het om (huis)dieren gaat... ik kan dat alleen maar beamen.
Groeten Janneke

budgie

Als het mag, ook even off topic:
Ik word niet alleen als 'overdreven' beschouwd, maar tevens uitgelachen. Ik kreeg zelfs van iemand een verontwaardigde, bijna boze reactie omdat ik (als antwoord op zijn vraag) vertelde dat ik al zo'n 500 euro aan dierenartskosten voor Sjakie had gemaakt. Nou en?!

Robintje

Uitgelachen worden is inderdaad een beetje jammer. Sommige mensen gaan nu eenmaal door het vuur voor hun huisdieren, dus ook voor kleine (maar erg schattige) vogeltjes. Voor katten en honden is het denk ik vrij normaal dat er gedurende een leven voor zo'n bedrag wordt uitgegeven aan medische zorg.

Ik heb er respect voor dat mensen zo goed met hun diertjes omgaan en ik bewonder hun houding dan ook. Dus dat sommige mensen (Budgie in dit geval dus) honderden Euro's willen uitgeven om hun beestje hun fijne leventje te laten voortzetten: ;D
Het is ten slotte toch een levend wezentje.

budgie

#31
Tot slot (anders wordt het verwijderd): al moest ik mijn laatste bezit verkopen om de dierenarts voor Sjakie te kunnen betalen, deed ik het! Verdorie nog aan toe, ik wou dat ik niet zo vreselijk begaan was met die diertjes!

En dan nu weer on topic graag ;).

smartie

Zo, hier is veel over geschreven.

Ik heb zelf ook een open keuken. Nou moet ik zeggen dat ik niet alle dagen kook. Meestal eet ik 1x per week bij mijn ouders en krijg dan ook nog weleens een prakkie mee voor de dag erna (deze service kan ik wel waarderen aangezien ik het niet eens leuk vind om voor mezelf te koken). Als ik voor mezelf kook, dan kook ik voor 2 dagen tegelijk. Ik vind koken alleen maar leuk als ik iets bijzonders maak voor gasten. Als ik kook sta ik in de keuken en loop niet tussentijds weg. Dan krijg je makkelijk ongelukken. Ik heb een koekenpan met anti aanbaklaag. Maar gebruik hem met verstand. Mijn ouders deden dit ook altijd en de parkietjes die we daar gehad hebben zijn tussen de 5-10 jaar geworden. Wel altijd de afzuiging aan en een raampje op een kier of de deur open (met horhaas). Dus ook ik denk dat het niet perse schadelijk hoeft te zijn. Bovendien heeft niet iedereen het geld 1, 2, 3 om een nieuwe pannenset aan te schaffen. Maar goed, ik heb een nieuwe manier van gezond eten bereiden ontdekt: STOMEN. Gezond voor mij en voor mijn vogeltjes. Dus dit komt het meeste voor bij mij.