parkietje kan niet meer vliegen na de rui!!

Gestart door deconinck, augustus 12, 2006, 11:49:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

deconinck

HAllo
het is al een tijdje geleden dat ik hier iets heb neergepend maar alles ging zo goed de laatste tijd met mijn parkietjes.Voor ik volgende week vertrok op reis was alles nog prima, maar nu ben ik al 2 daagjes terug en ik zie nu pas dat mijn gele parkietje niet meer kan vliegen!!
ze waren wel alle twee tegelijk flink in de rui en hebben veel veertjes verloren maar mijn geeltje heeft ook van zijn vleugels hele veren verloren met de pen en al, ik vraag me echter wel af wat ik nu moet doen is dit normaal nadat ze in de rui is geweest? ze ziet er anders wel prima en gezond uit hoor??
hopelijk kunnen jullie mij een antwoord geven
groetjes xxx

Sonja

Hoi deconinck,

Misschien kun je voor de duidelijkheid even een foto plaatsen van het betreffende parkietje?

Groetjes, Sonja.

janneke

Hoi,
Mijn parkieten hebben ook een tijdje niet gevlogen. Dacht eerst dat het door de warmte kwam van een paar weken terug. Ik kan me voorstellen dat ze er lui van worden (net als ik) en liever niet vliegen.
Ze waren (misschien door de warmte) flink in de rui. Ze verloren veel grote veren. Omdat ze verder heel gezond waren, en wel actief speelden heb ik ze Roosvicee (met de gele dop) en extra fruit gegeven. Ik weet niet of het de extra vitaminen waren, of de verkoeling die uiteindelijk kwam, maar ze vliegen weer als vanouds.
Ik zou het in ieder geval goed in de gaten houden, en er op letten of er andere symptomen zijn (het kan ook op ziekte wijzen).
Dit is ook de enige ervaring die ik had met parkieten die tijdelijk niet vlogen, wellicht kunnen andere forumleden je beter voorlichten. Over andere evt oorzaken kan ik niet veel vertellen. In ieder geval succes ermee!
Groeten

deconinck

hey, alvast bedankt om erop te reageren!
ja roosvicee krijgen ze wel ook veel en anders zien ze er wel heel gelukkig en gezond uit, tis da nie mo aan de ene kant is haar vleugel korter en dit valt echt heel goed op.
Ik zal daarvan nog ne foto proberen te maken en ik heb ook nog de grote veren die uitgevallen zijn bewaart, kzal der ook ne foto van pakken. tis wel wat lachen nu want tis meer ne springvogel af wat anders mijn kokotje maar ze doet et heel goed!!
ik zit me ook wat aftevragen als ik wel de juiste voeding geef!!
nu geef ik ze granen waar er vanalles inzit (hebben ze me gezegd bij de dierenwinkel) mo tis wel nie van ne bekend merk! ik heb et wel gaan halen in dadizele.
Mo ik presenteer ze ook appeltjes en groenten en al mo daar heben ze tot nu toe nog nie aangekomen!
verder geef ik ze ook soms citroenzuur en krijgen ze geregeld trosgierst en zulke lekkere stokjes met ei of fruit en groenten. en natuurlijk ook eivoer.

tzal afwachten zijn denk ik

Sonja

Hoi deconinck,

Welke voeding je het beste aan je parkietje geeft, kun je hier lezen:

http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Groenvoer en fruit kun je gewoon aan blijven bieden, ze moeten er even aan wennen. ;)
Je kunt ze helpen door zelf bv een appeltje te eten in het bijzijn van je parkietjes. Laat goed merken hoe lekker dat wel niet is. ;) Vaak worden ze dan zo nieuwsgierig en willen ook proeven. :)
Een halve stengel trosgierst per parkiet per week is voldoende, van teveel hiervan worden ze snel te dik.
Ook met snoepstokjes is het een beetje oppassen, hierin zitten veel suikers, wat kan leiden tot kropverzuring, als ze hier teveel van krijgen.
Als je XtraVital geeft, hoef je er geen extra eivoer bij te geven, want dat zit er al in.
Anders is zo'n 2 a 3 keer per week zo'n klein snoepbakje (wat je tussen de tralies steekt) voldoende.
Citroenzuur zou ik persoonlijk niet geven, ik zou het houden bij de roosvicee. ;)

Groetjes, Sonja.