HELP!! Is het een mannetje of popje?

Gestart door sunshine, augustus 08, 2006, 19:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunshine

HELP!!!! :( Ik heb 2 maanden geleden 2 parkieten gekocht. Volgens de verkoper is het 1 mannetje en 1 popje.
Nu twijfel ik langzamerhand of het ''popje'' wel inderdaad een popje is.
Het parkiet heeft een lichtblauw/heel lichtpaarse snavel...meer lichtblauw van kleur en bij de neusgaten is het meer witachtig. De neusdop ziet er veel zachter van kleur uit dan van dat mannetje...die ziet er vrij wild blauw uit en ook wel een beetje wit bij de neusdoppen.

Ik heb gehoord dat bij de mannetjes de staart veel langer doorgroeit dan bij de popjes... klopt dit?:-[
En heb ergens ook gelezen dat de popjes een  blauwe neusdop met witte kringetjes om de neusgaten kunnen hebben behalve roze/beige of bruine neusdopjes.

Hoe weet ik nu of mijn parkiet een mannetje of een popje is?? Is het inderdaad een popje?

Zijn er misschien nog andere dingen bij de parkiet te zien om zo het geslacht te bepalen behalve de kleur van de neusdopjes?? :-[

p.s heb helaas geen foto ervan.

Graag jullie reacties................

Alvast bedankt :)

Sunshine

Safrena

Hey  sunshine

Welkom op het forum

Zoals je de kleur omschrijft van je eerste parkietje lijkt het me inderdaad een popje te zijn en het andere parkietje met de
Hieronder vind je een schema me de kleur van de neusdoppen ;)

http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

Wat betreft de staart die wordt bij mannetjes niet langer of bij vrouwtjes
De groei van de staart is niet geslachtsbepaald  ;)

Het geslacht van een parkietje kan je zien aan de neusdop of door een dna test te laten doen

vele groetjes

sunshine

Dank jullie wel  met jullie reacties :) Het gaf me wel een opluchting dat het een popje zou kunnen zijn trouwens ;) :D

Het klopt dus dat de popjes ook wel een lichtblauwe neusdop van kleur kunnen hebben? En dat de blauwe kleur ook blijft en dus niet veranderd in bijvoorbeeld een bruine neusdop?

Op http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg zie ik dat het popje van 6 maanden een vrij lichtgroen/blauwachtinge kleur heeft.

Mijn parkiet heeft een wat veel donkere kleur .......ietsje lichter dan de neusdop naast het paarse vandaar nog een beetje twijfel. :-[

groetjes sunshine





Safrena

Hey sunshine

De kleur van neusdop van een popje wordt altijd bruin
De bruine kleur komt rond de 7 à 8 maanden ;)

vele groetjes

sunshine

Oww jee :-[

Ik weet zelf niet hoe oud mijn parkiet is......... :-[ hoe zie ik dat in ongeveer welke leeftijd de parkiet zit?

Ze ruien beide ook niet echt.......


Sonja

Hoi Sunshine,

Als je parkietje al de eerste rui gehad heeft, is hij/zij volwassen. Hij heeft dan zijn volwassen verenpak en de neusdop heeft ook zijn definitieve kleur.
Dan is het niet meer te zien hoe oud je parkietje precies is. ;)

Groetjes, Sonja.

sunshine

Nou....waarschijnlijk heeft hij de eerste rui al gehad..
ziet er al volwassen uit....
ik kan er dus vanuit gaan dat het een mannetje is :-[ :(