Poepjes opeten

Gestart door Jippie, augustus 03, 2006, 22:57:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jippie

Hoi allemaal!

Deze vraag is al eens eerder gesteld, maar kon em niet meer vinden... Er was in ieder geval nog geen antwoord op.

Dafne eet de laatste tijd steeds vaker haar poepjes op en ik krijg het haar maar niet afgeleerd... Als ik het haar zie doen, veeg ik wel meteen haar snaveltje af (ik pak het van haar af), maar ze blijft het doen. Ze krijgt elke dag pellets van Harrissons en elke dag een stukje groente of fruit.

Heeft iemand hier een goede oplossing voor?

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Ik heb ooit gelezen dat dit komt doordat de vogel voedingsstoffen uit de ontlasting haalt, en wel vitamine B12.
Kippen doen het ook (evenals een groot aantal andere dieren).
De concentratie van deze vitamine in de ontlasting neemt overigens door natuurlijke fermentatie (een soort omzetting) toe.
Vaak zie je dan ook dat vogels oude ontlasting opeten, en geen verse.
ik denk niet dat het eenvoudig zal zijn om het af te leren.....


budgie

Dat klopt. Het schijnt zelfs zo te zijn dat er rioolafval wordt gebruikt als grondstof voor deze vitamine uit de B groep om vitaminepilletjes van te maken. Dit verzin ik niet zelf maar heb ik gehoord van een arts orthomoleculaire geneeskunde.

Parkieten-Freak

#3
Rioolafval?..... :-[
De vorming van vitamine B12 (cyanocbalamine) in het maag-darmkanaal is in het lichaam is een nogal ingewikkeld proces.
Micro-organismen spelen hierbij inderdaad een rol. Mogelijkerwijs zijn bacterien/enzymen (en god weet wat nog meer voor beestjes) in staat om deze vitamine buiten het lichaam om, te vormen. Ik weet het niet.
Dieren moeten vitamine B12 dus halen uit voeding of de eigen ontlasting. Helemaal zelf B12 maken kunnen ze niet.
Wel kan de aanwezigheid van micro-organismen ertoe bijdragen dat ook bij dieren vitamine B12 gevormd wordt. (symbiose).





budgie

Met 'rioolafval' bedoel ik menselijke uitwerpselen.

Parkieten-Freak

ow..... ??? ik dacht inderdaad iets anders. :-[


Jippie

Hmmm... Dus het is niet erg? Ik hoef dus geen verwoede pogingen te doen om het haar af te leren?

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

#7
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen Ilse, maar volgens mij kan het geen kwaad.  ;)
Een tekort hebben aan vitamine B12 en het niet kunnen aanvullen lijkt me schadelijker.


Jippie

Ik houd haar scherp in de gaten! Zodra ik het zie, probeer ik het te voorkomen!
Toeter en Dafne!

budgie

Even off topic (mag dat?): ik heb ook een paard gehad dat z'n eigen mest soms at. En een hondje (chihuahua) dat hier bij wijze van spreken een hobby van maakte. Als hij werd uitgelaten in de tuin, kwam hij steevast weer binnen met een dr.. tussen z'n tanden die hij dan in z'n bed ging liggen verorberen. Ook als er visite was. Om je dood te schamen. Zowel paard als hondje kregen optimale voeding. Maar ja, je snapt soms toch helemaal niks van het gedrag van dieren .....

Ingrid

Het eten van eigen uitwerpselen bij honden heeft niets te maken met een tekort aan voeding. Echter wel met een verteringsprobleem, onverteerde resten in de ontlasting geven voor honden een aangename geur af. Door die aangename geur gaan ze de ontlasting opeten.
Ik weet niet of dit zo werkt voor grasparkietjes, maar het zou een verklaring kunnen zijn??

Parkieten-Freak

#11
Interessant linkje gevonden over Vitamine B12 :)

Dat is grappig, ik was net een stukje daarvan aan het overnemen in mijn bericht (ging iets mis en kon het niet plaatsen) ;).