Weer Broeden

Gestart door karin v h, augustus 03, 2006, 09:18:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Hallo Safrena,
Sara zit nu alleen in een kooi met broedblok.
Eerst had ze zich teruggetrokken. Ik heb haar nu dichter bij de anderen gezet en de mannetjes zijn er vanavond uit de kooi (vliegen rond).
Ze zitten zo nu en dan op de kooi bij haar en dan komt ze naar buiten, ze begint weer geweekt zaad en eikrachtvoer te eten dus ze komt weer opgang. Misschien ziet ze zelf ik dat het zo niet verder kon.
Ze moet natuurlijk ook even wennen aan de situatie maar als het mannetje waar het omgaat toch op de kooi kan komen en haar door de tralies kan voeren zijn we denk ik op de goede weg. Laten we hopen dat er nog 1 ei komt (want dat zit er zo te voelen nog in) en dat het dan echt stopt.
Ik ben al blij dat ze weer aan het eten is.
Een parkietje zijn is ook niet alles.

Maura@ ik betrapte haar inderdaad vanavond dattoen ik evem uit de kamer was dat ze uit het broedblok was en toen ze mij weer zag vloog ze er weer in. :P Ze is niet gek, ze belazerd mij!
Groetjes karin

karin v h

Vandaag heeft ze ei nr. 10 gelegd. Hopelijk is dit de laatste. Ze staat vanaf vrijdag apart dus eigenlijk verwacht ik nu geen problemen meer. ;)
Vandaag is ze uitgeteld van haar 1 e ei en er is gelukkig nog niets gekomen dit wordt wel spannend nu iedere dag kijken of er een ei uitkomt en zo ja, alle eieren eruit en de nepeieren erin. :(
Zoals ik al heb gezegd haar 1 e ei is gesneuveld en 1 ei is kapot. Op de foto heb je de eieren met nep-ei.
Groetjes karin

[verwijderd door de beheerder]

budgie

Als een vogel een te groot legsel heeft, kan het gebeuren dat er niet één ei uitkomt omdat het onmogelijk is alle eieren tegelijk te bebroeden. Een vogel keert de eieren en verplaatst ze steeds. Bij een te groot legsel liggen er dus regelmatig eieren 'in de kou'. Hierdoor sterft de vrucht af. Het zou me niets verbazen als er afgestorven, niet volgroeide kuikens in sommige van de eieren zitten.

karin v h

Ik kijk regelmatig in haar broedblok en het valt mij op dat ze echt op alle eieren ligt. Ze ligt met haar vleugels helemaal over de eieren heen. Zo nu en dan schiet er een ei onderuit maar dat pakt ze op en schuift ze weer onder haarl lijfje. ;)
Ik denk toch wel dat er 1 ei uitkomt en je weet er hoeft er ook maar 1 uit te komen. Het zou toch ook heel zielig zijn als je op 10 eieren ligt dat er niet 1 uitkomt! ;)
Groetjes karin

budgie

Citaat van: karin v h op augustus 27, 2006, 21:40:07
Ik kijk regelmatig in haar broedblok en het valt mij op dat ze echt op alle eieren ligt. Ze ligt met haar vleugels helemaal over de eieren heen.

Optisch bedekt door een verenpak, wil nog niet zeggen dat alle eieren direct in aanraking komen met de zgn. broedplek. De eieren hebben écht alle warmte nodig, anders kunnen de embryo's zich er niet in ontwikkelen.

karin v h

We zijn gered!!! ;D ;D ;D
Vanmorgen kreeg ik een mailtje op mijn werk van iemand die 2 parkietjes wilde hebben en nog vriendin wil er ook 2 hebben.
Dus nou moet Sara nog meer haar best gaan doen, nu moeten er nog eieren uitkomen.
Ik ben blij dat als het lukt dat ik ze niet in de prullenbak hoef te gooien, daar had ik het heel erg moeilijk mee.
Alleen vroeg ze een mannetje en een vrouwtje, maar helaas wij kunnen nog niet klonen of het een of het ander. ;)
Ik ben alleen bang dat er niet veel uit zullen komen (voor gevoel), dit heb ik hun ook verteld dat het mogelijk is dat er niets komt :'(
Laten we hopen dat er toch iets uitkomt want als je zolang over 10 eieren hebt gedaan heb je toch wel iets verdiend.
Groetjes karin

budgie

Op hoeveel eieren zit ze nu? Als het er te veel zijn, zodat ze niet constant bebroed kunnen worden, heb je grote kans dat er niet één uitkomt. Haal in dat geval een paar onbevruchte eieren, of eieren met daarin een afgestorven embryo, weg

karin v h

Ze zit nu op 8 eieren, maar hoe weet ik wat de eieren zijn met de afgestorven embryos.
Het eerste ei komt al niet meer uit maar ik weet echt niet wat het eerste ei is. Ik ga ze toch bij een volgende keer als die er ooit komt merken met een potlood. ;)
En als ik nu de laatste eieren weg haal en de eerste zijn bevrucht maak ik dus ook een fout!

budgie

Het beste is om een schouwlamp te kopen. Je kunt dan gemakkelijk zien of een embryo is afgestorven.
Behalve dat je dan geen beweging meer ziet, is ook de luchtkamer aan de stompe kant van het ei wat 'ingezakt'. Tja Karin, een andere manier is er niet als je nog niet zoveel ervaring hebt met broedeieren.

karin v h

Ik laat het maar gewoon over aan de natuur. Als er niets uitkomt is het zielig voor Sara, komt er wel iets uit is het fijn voor haar.

Safrena

Citaat van: karin v h op augustus 29, 2006, 19:40:20
Ik laat het maar gewoon over aan de natuur. Als er niets uitkomt is het zielig voor Sara, komt er wel iets uit is het fijn voor haar.


Hey Karin

Daar sluit ik me helemaal bij aan :P

Wil jou en Sara succes wensen
hou je ons op de hoogte

vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena,
We hebben ondertussen 15 eieren, 10 bij Sara en 5 bij BOM-moeder Meisie.
Dus er komt vast wel iets uit.
Ondertussen heb ik 3 gegadigden voor parkietjes dus ik vrees dat ik mensen teleur moet gaan stellen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes karin

karin v h

Sara is duidelijk uitgelegd 10 eieren. Meisie heeft er weer 1 bijgelegd dus 6 stuks. ;)
Weet iemand wat het betekend als een ei zwart/grijze kringen heeft?
Het is zo'n vreemd gezicht. Het ei heeft het al een paar dagen :-\
Groetjes karin

budgie

Heb je er een foto van?

karin v h

Ik heb even een foto gemaakt, hopelijk is hij duidelijk genoeg.
Groetjes karin

[verwijderd door de beheerder]

budgie

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar zelf heb ik in eieren met dergelijke rare vlekken die 'van binnenuit' komen, afgestorven embryo's aangetroffen. De inhoud van zo'n ei kan enorm stinken!

karin v h

Ik zal het ei verwijderen.
Vanmorgen heb ik het broedblok schoongemaakt omdat moeder en kind er steeds in gelegen hadden en het 'stonk' maar misschien was het wel dat 'ei'....?
Groet en bedankt
Karin

karin v h

Ikvind het heel moeilijk om te bepalen of een ei goed is of een ei niet goed is.
Want een  ei met kringen is dat bij voorbaat niet goed?
Hoe bepaal je of een ei niet goed is?
Groetjes karin

budgie

Dat kun je niet leren vanaf een beeldscherm. Het is een kwestie van ervaring, voorgedaan krijgen en vooral een goede schouwlamp om écht zeker te zijn van de 'zaak'!

Safrena

Hey Karin

Zoals ik al eerder zei
Vermist je het nog te moeilijk vind om te zien of een eitje bevrucht is of niet en goed is of niet zou ik gewoon de natuur zijn gang laten gaan en afwachten.
Na 21 soms tot 28 komen de eitjes uit, zou gewoon zolang wachten ;)
Alle eitjes dienen na ongeveer een  28 dagen (te tellen vanaf het laatste eitje) niet zijn uitgekomen gooi je dan weg ;)

Veel suces

vele groetjes