Weer Broeden

Gestart door karin v h, augustus 03, 2006, 09:18:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sara

Ik heb ook nepeieren gebruikt na een tijdje,omdat ook één van mijn grasparkieten maar inet wou stoppen met leggen.De nepeitjes die ik ahd,waren kleiner dan echte eitjes,maar uuh blijkbaar had mijn moederparkiet mij door dat ze nep waren :'(
Ze gooide de nepeitjes uit het blok en begon er weer opnieuw echte te leggen! :-\

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

karin v h

Ja, Sara zo kun je natuurlijk ook bezig blijven. ;D
Waarschijnlijk heb jij dan de kanarie-eitjes gehad, waren ze soms blauw?
Ik hoop dat het bij mij dan goed gaat want ik heb echt schoon genoeg van het voortplantingsproces.
Groetjes karin

Sara

Nee,ze waren wit,en ik had naar de grasparkieteneitjes gevraagd,maar blijkbaar waren deze toch nog kleiner. ??? Ik hoop dat ze bij jou niet ontdekken dat het nepeitjes zijn :P

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

karin v h

Ik weet ook niet wat lekkerder ligt, een groter ei of een kleiner ei.
Maar..... nogmaals voor wie alleen het laatste berichtje leest, hoe zit het met de maat van de nep-eieren, degene die ik heb gehaald zijn een stuk groter, die van Sara zijn kleiner?
ik begrijp dat niet iedere parkiet dezelfde maat eieren legt maar mijn 2 parkieten leggen nu eieren en ze zijn van dezelfde maat! ;)
Groetjes karin

karin v h

Ik heb er gisteren alvast een nep 'ei' ingelegd, het rommelde enorm in het broedblok maar toen voorzichtig ging kijk lag het er keurig bij. Vanmorgen lag hetzelfs midden tussen de andere eieren. ::)

Vandaag is ei nr. 9 gelegd. ;D
Hoever kan een parkiet gaan?
Dit is volgens mij niet te remmen, er liggen nu 8 eieren in het broedblok (1 is kapot gevallen en 1 is eruit gehaald omdat hij kapot was!).
Ik voelde onderaan haar buik en ik vrees dat er nog 1 in zit. :P
Kan ik hier iets aandoen zodat ze er niet aan kapot gaat? :-\
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Je popje is al een keer bevrucht geweest dus dat is geen oplossing ;)

Als er na het tiende eitje nog eitjes komen is dit echt wel heel veel
Negen is trouwens al heel veel

Omdat een bevruchting al een keer gebeurt is, is dit geen hulp en lijkt het me beste om dan toch even contact op te nemen met een vogelarts

vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena,
Ik snap niet goed wat je bedoeld met:
Je popje is al een keer bevrucht geweest dus dat is geen oplossing
Jij had met mij mee gedacht: ik wilde nog 1 jong vogeltje hebben en als die uit zou komen zou ik de eitjes eruit halen. Jij adviseerde mij om de andere eieren te laten liggen zodat het kleintje steun had en niet alleen lag. Ik grapte hiermee, ja...... dan komen er nog meer uit en vandaar dat ik nep-eieren heb gekocht. Weet je nog?
Nu heb ik om te kijken hoe ze zou reageren bij de 7 eieren 1 nep ei gelegd (en 2 gesneuvelde eieren) omdat ook iemand vertelde dat haar popje de nep-eieren eruit had gegooid.
Mijn vraag is kan ik iets verder doen of moet ik haar laten doorgaan?
Ik ben bang dat ik haar niet tegen kan houden (en de dierenarts ook niet!). Ben ook bang dat het geen zin heeft om het mannetje eruit te halen (dan gaat hij weer naar de BOM-moeder!).
Groetjes karin

budgie

Ik heb vroeger een vogel gehad (geen parkiet en nee, geen kip!) die maar blééf leggen. Ze leed er lichamelijk heel erg onder en begon er slecht uit te zien. Ze heeft toen van de dierenarts een serie hormooninjecties gekregen die niet hebben geholpen. Zijn advies was toen: "Dan zit er niets anders op dan haar te laten broeden, want tegen die nesteldrang is geen kruid gewassen."

karin v h

Hallo Budgie,
Maar tot hoever kan ze gaan? Heeft het zin om er iedere dag een nep-ei bij te leggen?
Ben onderhand ten einde raad en eigenlijk ook wel erg zat omdat hier inderdaad 'geen kruid tegen gewassen is".......
Het vrouwtje ligt echt helemaal breeduit in het broedblok om maar alles bedekt te houden.
Zou het niet rustiger worden als er 1 ei uitgekomen is?
groetjes karin (bezorgde moeder!)

budgie

Rare jongens, die parkieten. Vooral die van jou! :D
Ik zou zeggen: vraag advies aan een goede vogelarts en leg de gehele familiekwestie voor! Zo schiet het niet op .....

Safrena

#70
Hey Karin

Wat ik met mijn vorig antwoord bedoelde zal ik je even vertellen (was misschien niet zo duidelijk uitgelegd van me ;) )

Er zijn popjes die eitjes blijven leggen maar nog nooit gepaard hebben ;)
Vaak raad ik dan aan om er een mannetje bij te doen en haar te laten bevruchten waarna nog een paar bevruchte eitjes legt en deze begint uit te broeden, Met gevolg ze stopt met eitjes leggen ;)

bij jouw popje heeft deze raad geen oplossing omdat ze al een keer bevrucht is geweest en een mannetje heeft ;)

Vermits ze nu toch heel veel eitjes heeft en nog eitjes blijft leggen, gezien haar leeftijd, raad ik daarom aan om toch even contact op te nemen met een vogelarts

vele groetjes

karin v h

Hoi Safrena,
Ik zal morgen even contact op nemen met mijn dierenarts (de dierenarts van Burgers Zoo Arnhem, die zich houdt met de vogels in de dierentuin). Ik neem aan dat hij er wel verstand van zal hebben.
Bedankt.
Groetjes karin

karin v h

Ik heb contact gehad met de dierenarts.
Sara moet in een aparte kooi worden  gezet om haar sexuele-drang in te dimmen. :(
Ze mag wel in de kamer staan zodat ze ze kan zien maar niet te dicht bij.
Als zij bij de vader Joepie en kind Sammy blijft zitten gaat ze maar door.
Het zal voor haar een shock zijn maar dat is de enige mogelijkheid om het te stoppen. :'(
Als de sexuele-drang blijft moet ze uit de kamer worden verwijderd en de andere parkieten helemaal niet meer zien en het liefst niet meer horen. :'(
Dit aldus de dierenarts.
Hier ga ik nu maar mee aan de gang.
Hopelijk gaat het helpen.
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Net het omgekeerde gaan doen van een popje dat nog nooit bevrucht is geweest.
Waarom had ik daar niet aan gedacht ::)

Ben blij dat je een vogelarts hebt gebeld, en ik hoop dat het bij deze helpt en dat ze stopt met eitjes leggen en niet helemaal apart in een andere kamer moet gaan zitten.

Vele groetjes

Ps hou je ons op de hoogte

karin v h

Zo zie je maar, we leren er allemaal weer van.
Het is zielig maar het is niet anders want ik sta er nu ook bij stil dat het mannetje haar dan niet meer kan voeren.
Dan zal ik net als bij mijn BOM-moedertje alles op de hoogte hangen van het broedblok.
Wordt vervolgd.
Groetjes karin

karin v h

Sara denkt ik krijg jou wel, ik alleen in een kooitje dan ga ik ook niet eten.
Ze heeft vanaf dat ze in de andere kooi zit niet meer gegeten. Ik weet ook niet hoelang vogels zonder eten kunnen. Het is nu ruim 6 uur.
Afwachten maar. Ik weet ook geen oplossing op dit moment ze ligt op haar eieren en komt er niet meer af, dit heeft ze nog nooit gedaan!!!! ;) ik heb haar een paar keer uit haar broedblok gejaagd onder het mom ga eens eten. ze wil niet!
Groetjes karin

budgie

Je moet een parkietje niet langer dan 12 uur zonder eten laten zitten. Sommige broedse kippen broeden zich letterlijk dood omdat ze niet van het nest komen om te eten. Die moet je er dan écht zelf afhalen.
Ik zou Sara maar van de eieren halen en dan desnoods het broedblok wegnemen totdat ze heeft gegeten.
Jammer dat je niet kunt zien of ze op bevruchte eitjes zit, anders kon je het blok permanent verwijderen.
Soms helpt alleen een shock therapie.

karin v h

Ik kijk met regelmaat in het broedblok (dit vindt ze niet meer erg!). Ze zit heel trouw heel breeduit op haar eieren. Ze slaat echt haar hele gevederte over de eieren heen.
Ik heb haar net maar even in de buurt gezet van andere parkieten misschien komt ze dan eerder uit.
Afwachten!
Groetjes karin

Maur@

Misschien moet je toch echt het advies van de dierenarts opvolgen. Het klinkt hard, maar ik begrijp dat mevrouw een nestdrang heeft wat niet normaal is. De dierenarts die jij gebeld hebt heeft ervaring met dit soort gedrag en niet eten, nou geloof mij stiekem zal ze echt wel wat binnen krijgen als jij even weg bent, leg ook wat voer in het blok en wat gierst.

Safrena

Hey Karin

Ben vandaag even langs mijn vogelarts geweest en die heeft het volgende advies gegeven

Je popje moet echt gaan stoppen met  eitjes leggen dit zal haar anders teveel worden en zeker gezien haar leeftijd.

Wat hij aanraadde, is alle eitjes weghalen en alsook het broedblok en haar apart zetten eventueel met een ander popje als dat mogelijk is
Hij raad dit ten sterkste aan om haar niet bij een mannetje te zetten (die motiveerd haar broeden en eitjes leggen zeg maar) maar bij een ander popje of een ander soort vogeltje.
Helemaal alleen zetten raad hij niet aan omdat ze dan zou kunnen gaan treuren met alle gevolgen vandien.

Veel succes

vele groetjes