Weer Broeden

Gestart door karin v h, augustus 03, 2006, 09:18:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Hij is gewoon een echte casanova, karin! ;)


karin v h

Hallo Parkietenfreaks,
Nou er begint weer tempo in te komen, ei nr. 5 (eigenlijk 6) is gelegd. ;D
Heeft er iemand enig idee als ik 1 jong parkietje wil houden hoeveel eieren ik dan het beste kan laten liggen of is dit een onzinnige vraag. :P
Ik wil er nog wel 1 parkietje bij hebben maar dat is echt het maximale, dan heb ik er 7.
De kans dat meer parkietjes bevrucht zijn is deze keer groter omdat ze met Sammy opgesloten zit in haar kooi en daardoor de hele dag op haar broedblok zit.
En..... ze moet wel opschieten want a.s. zondag wordt ze 5 jaar :-X
Groetjes karin

karin v h

Budgie,
Ik vind het moeilijk om te zien wat mat is en transparant.
Er liggen een paar wit kleurige eieren er in en een paar rose (dit zijn natuurlijk de laatste!).
Ondertussen is er weer een ei gelegd (ja, op haar 5 e verjaardag).
Ik heb er al 2 uitgehaald waarvan 1 behoorlijk beschadigd en 1 licht beschadigd.
Ze zitten ook vaak gezellig met z'n allen in broedblok (ja, 3 parkieten).
Groetjes karin

budgie

Het verwondert me niet dat er eitjes stukgaan in een zo druk bevolkt broedblok. Dat maakt de selectie wél wat eenvoudiger want nu kun je de kapotte eitjes in ieder geval vast weggooien. Wil je er meer kwijt, haal dan die rose eitjes, die een beetje 'transparant' zijn weg. Ik zal je per e-mail een foto sturen waarop je een, voor zover ik het qua belichting van de foto (die ik niet zelf heb gemaakt) kan beoordelen, bevrucht ei kunt zien.


Oei, het is me gelukt de foto op het forum te plaatsen.





[verwijderd door de beheerder]

karin v h

Hallo Budgie,
Dus je wilt zeggen dat het onderste ei bevrucht is, ik zal eens proberen of ik ze zo direct kan fotograferen, ik heb wel foto's maar die zijn op 20 cm afstand genomen en dan kun je er volgens mij niets mee.
Ja, ik ben eigenlijk wel blij dat het zo druk is in het broedblok wordt de keuze steeds makkelijker, maar ik ben gewoon bang dat ik de verkeerde weggooi en dan heb ik en Sara (natuurlijk) helemaal niets!
Groetjes karin

karin v h

Hallo Parkietenfreaks,
Misschien kan iemand mij vertellen of er bevruchte eitjes bij zijn. :-[
Er is er 1 beschadigd  (het eitje rechts boven!) en er zijn er natuurlijk een eitjes van een paar dagen geleden.
Groetjes karin


[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Ik heb geen ervaring met broeden, en daarmee dus ook niet met wel of geen bevruchte eitjes. Toch waag ik een gokje op basis van wat ik lees over de kleur van bevruchtje eitjes.
Ik denk dat de bovenste 2 bevrucht zijn, dus die een beetje beschadigd is en het eitje ernaast.

Sara

Ik heb ook niet echt ervaring met kweken,maar heb wel al 'n nestje gehad.Mij lijken ook de 2 bovenste eitjes wit,en de andere eitjes roze.

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

karin v h

Hallo Ingrid,
We kunnen er ook een quiz van maken, wie raadt welk eitje bevrucht is mag het vogeltje hebben. ;D
Ik denk ook dat die 2 bevrucht zijn maar... ik weet niet hoe schadelijk de beschadiging is.
Ik kan natuurlijk ook gewoon afwachten tot er 1 uitkomt en de rest wegdoen, dan pleeg ik alleen misschien een kleine moord! :-X
Groetjes karin

Sara

Hallo,

Toen ik 'n nestje had met m'n parkietjes,had ik 6 eitjes.Er waren 2 eitjes van de 6 duidelijk roze,en dus niet bevrucht.Van de overige 4 eitjes,waren er 3 die ook beschadigd waren.Nu lijkt het misschien gek,maar toch is alleen één van die beschadigde eitjes uitgekomen.En dat is ondertussen 'n 12weken oud kereltje.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

budgie

Definitief uitsluitsel krijg je na een paar dagen broeden alleen m.b.v. een schouwlamp.
De onderste drie eitjes op de foto van Karin zouden dus ook best bevrucht kunnen zijn. Het 'oudste' van die drie rose eitjes is 6 dagen oud. Heb ik dat goed begrepen, Karin?
Voor zover ik dit op de foto van Karin kan zien, vindt er in de bovenste twee eitjes een 'ruimte innemend proces' plaats. Ik denk dat ze beide bevrucht zijn.

karin v h

Nee Budgie, de laatste 3 eieren zijn 10 dagen oud. Ze heeft ze n.l. met rare tussenposen gelegd tussen 2 eieren zit zelfs 5 dagen tussen!!! :P
Nog even terugkomend op het verhaaltje van Sara, ik heb begrepen als de deuk aan de buitenkant zit wat bij mij ook het geval is hij wel bevrucht kan zijn en uit kan komen.

Probleem 2 is dat de BOM-moeder ook weer een ei gelegd heeft. Ze zijn bij mij wel weer rap van eieren leggen. Het kleintje kruipt nog iedere keer in het broedblok en ma produceert al weer. ;D
Meisie (bom-moeder) had een heel gat gemaakt in het broedblok aan de zijkant ik heb toen van een cd doosje de zijkanten afgeknipt (heel zwaar) en dat er maar ingeplaatst.
Is dit normaal dat popjes voor het broeden beginnen met het broedblok op te eten? ;D
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Het is gewoon niet gemakkelijk om te zien of de eitjes al dan niet bevrucht zijn als je niet voldoende ervaring hebt

Ervaren kweker die al jaren bezig zijn kunnen het soms nog wel fout hebben
Zou de eitjes gewoon laten liggen en afwachten

vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena,
Kan ik er zo gauw er eentje uitkomt de rest gewoon (nou ja, gewoon) weggooien :'(
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Als je maar een kleintje wil kan je de rest eruit halen.

Echter persoonlijk vind ik het beter toch nog een paar dagen een eitje te laten liggen waar het kleintje zich een beetje kan aan optrekken en kan beschutten als mams even uit eten is

vele groetjes

karin v h

Ja, en als die dan ondertussen uitkomen!!! Grapje? ;D
Ik kan dan toch even een paar nep parkieteneitjes kopen en die ervoor in de plaats leggen. Blijft Ma langer in het broedblok en het kleintje heeft een steuntje ;)
Groetjes karin

Safrena

Hey Karin

Dat is ook een oplossing, een eitje is al voldoende hoor ;)

vele groetjes

karin v h

Nou, het probleem is dus opgelost maar ik leg er wel een paar eitjes in ligt vast lekkerder.
Dus.... probleem 1 is opgelost. Nu nog probleem 2 het andere vrouwtje dat eitjes legt. Die moet ik dan ook maar voor nepeitjes gaan vervangen want echt...... dit was de laatste!!! :'(
Groetjes karin en bedankt voor alle tips, laat jullie weten of er iets uitkomt!

karin v h

Er komt echt geen einde aan, vanavond heeft Sara ei nr. 8 gelegd. :P
Nu weet ik dat het gevaarlijk is voor haar omdat ze afgelopen zondag 5 jaar is geworden. Hoe kan ik nu het nu verder voorkomen, is het weglaten van het broedblok het enige.

Ik vind het echt verschrikkelijk om te zien dat een Jippie het kleintje van Meisie van 1 maand oud zit te 'rijen' op de rug van haar moeder. Heb er vandaag al zeker 6 x weggejaagd en ik ben ook niet de hele tijd thuis ik werk ook nog. Maar het is echt zo smakeloos.... ik weet echt niet wat ik daar tegen kan doen :'(
Groetjes karin

karin v h

Ik heb vandaag een zakje nep-eitjes gekocht. ;)
Ben in 4 dierenwinkels geweest en dit was het enige wat ik kon krijgen, ze dachten dat het van grasparkieten was. Ze hadden eitjes voor kanarie's, valkparkieten en degene die ik heb gehaald!
Klopt het dat nep-eieren een stuk groter zijn dan de echte eieren, kan dat geen kwaad?
Moet ik ze er maar gewoon in leggen en afwachten of de moeder nog het broedblok ingaat en als ze er niet meer ingaat de eieren eruit halen! :-\
Groetjes karin