Weer Broeden

Gestart door karin v h, augustus 03, 2006, 09:18:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Hallo Ilse,
Ik zou Sara heel graag nog een nestje willen geven. Maar.... helaas om medische redenen van mijzelf moet ik het niet doen.
Dus daarom is de beslissing des te moeilijker.
Het is ook moeilijker om de eitjes te laten te liggen en te zien liggen, weg = weg!!! :(
Tevens vind ik het ook zielig voor Sammy omdat ze zo'n leuke band had met haar moeder in het broedblok wat nu door eitjes (die toch weg moeten) hevig verstoord gaat worden.
Bedankt voor je reaktie.
Groet karin

budgie

Misschien een 'tussenoplossing': haal de eitjes weg. Als Sara dan tóch blijft leggen omdat ze nu eenmaal een compleet legsel wil, laat haar dan broeden. Desnoods op slechts twee eitjes. Als ze eenmaal met broeden is begonnen, zal ze geen eitjes meer leggen om de weggenomen eitjes aan te vullen. Je kunt voor de zekerheid ook de dan eventueel weg te nemen eitjes vervangen door kalkeitjes.

Xx GrAsPaRkIeT xX

hoi karin,

Als ik dit zo hoor, zou ik toch beslissen om de eitjes weg te halen. Tussen Sammy en Sara gaat het volgens mij weer wat beter en dat zou ik proberen zo te houden.

Ik denk dat het ook heel veel energie kost voor Sara om weer eitjes uit te broeden en kuikentjes groot te brengen. En om redenen van jezelf zou ik het ook niet doen.

Het is inderdaad heel zielig die eitjes, maar je moet ze toch een keer stoppen met broeden. Als ze dit nestje ook zou uitbroeden en die kuikentjes zijn groot, dan legt ze misschien wel weer eitjes...

Dus ik zou persoonlijk stoppen, hoe lief en schattig die kleine kuikentjes ook zijn.  :-*

Je hebt nu toch ook nog je andere parkietjes? Probeer daar van te genieten.

Wat denken anderen ervan??

Karin, laat je nog je beslissing weten??

Groetjes Ilse

karin v h

Hallo Ilse,
Ik laat het jullie zeker weten hoe dit gaat aflopen!
Het gekke is Sara heeft jaren niets gedaan en nu ze bijna 5 jaar is moet ze zonodig maar ja, bij de mensen worden ze ook steeds later moeder (dus hoe ouder hoe gekker!) ;)
Ik heb de afgelopen weken 2 schattige parkietjes gekregen eentje bij Sara en eentje bij Meisie (de BOM-moeder :)).
Nu heb ik 6 parkietjes en velen onder ons weten dat het heel wat zorgen en verzorgingen met zich meebrengen als je echt van ze houdt.
Maar..... wordt vervolgd!!!!! :'(

karin v h

Hallo Ilse,
Ik dacht dat ik al had geantwoord richting jouw verhaaltje maar dat is niet goed gegaan.
Ik heb besloten om de eieren te laten leggen en daarna te verwijderen. :(
Het gekke is dat Sara zo gek legt normaal leggen ze om de dag een ei maar Sara doet het om de 2 dagen en ik heb het idee (en de hoop) dat er nu zelfs 3 dagen tussen zitten komen te zitten. :P
Ja, vrouwen op deze leeftijd zijn dus niet te vertrouwen.
Ik wacht het morgen af en anders ga ik het ei eruit halen. :(
Groetjes karin

Xx GrAsPaRkIeT xX

Hoi Karin,

Ja, vreemd van Sara dat ze zo onvoorspelbaar is. Maar er zijn meer parkieten die ook zo onvoorspelbaar kunnen zijn :-X (bijv. mijn Keecko :-* die never nooit ergens anders wil zitten dan op de kast of op zijn kooi, en nu moet hij zo nodig alleen maar in de gordijnen hangen  :P )

Ik weet dat het een moeilijke beslissing is die je moet nemen, maar ik weet zeker dat je de juiste neemt!

Beleef gewoon lekker veel plezier aan je andere lieve parkietjes!  ;D
en de twee jonge parkietjes: Sammy en Jippie.

Groetjes Ilse

karin v h

Ja Ilse, nu maar duimen dat ze geen 'ei' aan het leggen is want dan is het veel makkelijker voor mijn beslissing (al heb ik deze al moeten nemen!). Maar hoe meer eieren hoe moeilijker het is. :P
Groetjes karin

karin v h

Hallo Ilse,
Helaas vanavond om 23.15 uur heeft ze weer een 'ei' gelegd. Dus 2 eieren liggen nu in het broedblok en 1 kapot op de grond. Dus mijn stille hoop is niet doorgegaan :-X
Groetjes karin

budgie

Ze zal pas stoppen met leggen als het legsel compleet is en als ze echt zit te broeden.

Xx GrAsPaRkIeT xX

Hoi Karin,

Och, als dit dan maar het laatste ei is en blijft, anders wordt de beslissing steeds moeilijker ::)
Ik duim voor je  ;D

groetjes Ilse

karin v h

Sara is heerlijk consequent bezig.
Ze legt elke derde dag 1 ei dus... ze is nu al 12 dagen bezig en heeft 4 eieren gelegd (waarvan 1 kapot!). :-X
Als ze zo doorgaat heeft ze de laatste gelegd en is de 1 e uitgekomen.
Ja..... dan hebben we dus een probleem. ;D
Ze ligt heel erg lief met Sammy, haar eerste kindje trouw in het broedblok. Het kleintje kruipt vrolijk over haar heen.
Bij haar eerste leg is maar 1 ei uitgekomen omdat ze ook vaak de hort op ging en nu, nu ik Sammy er nog niet uitdurf te laten moet ze dus in de kooi blijven en ligt ze echt HEEL trouw op haar nest!
Maar.... ik zal nu toch maatregelen moeten nemen!
Groetjes karin

karin v h

Vandaag was ik helemaal opgelucht Sara had geen eieren meer gelegd want het laatste ei was afgelopen vrijdag gelegd en de 3 dagen waren voorbij. Nu dinsdag ja hoor, kijk ik in het broedblok ei nr. 4 is gelegd.
Je weet ook niet wat het laatste ei is. ;)
Dus dat verhaal als ze 3 dagen niet heeft gelegd komen er geen eieren meer gaat ook niet op.
Ik ga waarschijnlijk gelijk krijgen bij het laatste ei komt het eerste ei uit. :P
Ik had net besloten om die drie eieren maar te laten liggen maar nu denk ik er weer anders over.
Groetjes karin

Scotty - Keecko

hoi karin!

tsja, wat moet ik nu zeggen...  :-\
Ik snap heel goed dat je er nu weer anders over denkt. Nu weet je inderdaad helemaal niet meer wat het laatste ei zal zijn.  ;)
Ik weet het niet zeker, maar het zal best kunnen dat het eerste ei uitkomt als het ei gelegd is.

Oh. wat is dit toch een moeilijke beslissing  :-[
Ik durf nu even geen raad te geven.

Veel succes met de officieele beslissing en ik hoor het hopelijk wel!

Groetjes Ilse (vanuit Denemarken,   :-X)

karin v h

Hoi Ilse in Denemarken,
Als je nou maar wist wat het eerste eieren waren zou je de rest eruit kunnen halen, eigenlijk zou je moeten weten of je eieren met een viltstift kunt merken bijv. rode stip 1 e ei, blauwe stip 2 e ei. ;D
Dan zou ik nou korte metten kunnen maken met de laatste eieren. :P
Die test van uitzoeken of ze bevrucht zijn vind ik zo moeilijk is mij de vorige keer ook niet gelukt.
Misschien kan ik deze 4 eieren kenmerken en de laatste kan ik er dan zo uithalen. ;)
Als je ze dan een blauwe stip geeft met een stip krijgen ze misschien later een blauw kuifje :-X
Als je op vakantie bent geniet er dan nog maar even van.
Groetjes karin

budgie

Heb je geen schouwlamp? Dan is het nl. een fluitje van een cent om te zien of de eitjes bevrucht zijn.
Ken je geen kweker bij jou in de buurt die de eitjes kan komen bekijken? Ook zonder schouwlamp is het goed te zien of een eitje (weliswaar pas na enige tijd broeden) bevrucht is. Jammer dat ik zo ver weg woon, anders kwam ik wel even helpen. Ik heb ook weleens eieren gemerkt. Maar dan wél met een niet giftig
kleurpotlood, dat ook onschadelijk is als een kind het in zijn mond stopt. (Niet het hele potlood, natuurlijk!)

karin v h

Hoi Budgie,
Ik heb bij het vorige nest geprobeerd de eieren op vruchtbaarheid te bekijken maar dat lukte absoluut niet.
Ik zal wel iets fout doen, ja en een kweker ken ik helaas niet.
Als er nu nog een ei komt moet ik er maar 2 alvast weggooien, als we mazzel hebben is het 20% voor ieder ei wat ik goed kan hebben. ;)
Ik blijf ook van mening dat 6 schreeuwende parkieten wel genoeg is, maar 1 zou ik er nog wel willen hebben omdat ik niet echt van heb kunnen genieten vanwege alle ruzies en geamputeerde pootjes, bloed op het behang etc. ;)
Het zal nog wel een staartje krijgen. ;)
Groetjes karin


budgie

Als je de keuze hebt, gooi dan geen eitje weg dat een melkwitte kleur en een matte, parelachtige glans heeft. Kies er dan een die er wat 'transparant' uitziet!

karin v h

Ik zal proberen het goede eitje weg te gooien. ;)
Maar..... ze moeten onderhand is ophouden  de ouders van Sammy ze zitten de hele dag bij elkaar op de rug. Het kleintje zit in de opening van het broedblok te kijken hoe het moet :-X. Dit is toch geen goed voorbeeld voor een kuiken ;)
Het is mij heel wat waard om Poekie te laten castreren.
Ik hoor altijd mooie verhalen dat Pa en Ma het kuiken helpen bij het eten, vliegen etc.
Nou gisteren kreeg Sammy zijn vuurdoop. Pa en Ma zaten toe te kijken hoe hij overal tegenaa nvloog.
Pa en Ma BEDANKT :'( Vrij ze!!!! :-X
Groetjes karin

budgie

Ik zou niet meer kweken met deze parkietjes. Sommige vogels bakken er nu eenmaal minder van dan andere.
Verder zou ik me over de aanschouwelijke 'seksuele voorlichting' maar geen zorgen maken.
En castreren van vogels is zeer moeilijk en riskant.

karin v h

Ik was helemaal niet van plan om verder te kweken maar..... het ei viel al op de grond, ze gingen dus vrolijk verder. Dit gebeurde in de tijd dat ze opgesloten zaten in de kooi :P, zal wel een wraakaktie zijn naar het vrouwtje (mij dus) toe. ;)
Budgie schrijft: 'Sommige vogels bakken er nu eenmaal minder van dan andere'. Nou dit mannetje bakt er wel erg veel van eerst Sara, daarna verder met Meisie en nu weer met Sara, hoezo hij bakt er niets van.
Dat castreren is maar een grapje hoor, ik begrijp ook wel dat dat niet menselijk :-X is.
groetjes karin