moeder valt jonkie aan na uitvliegen

Gestart door JolandaW, juli 30, 2006, 11:35:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JolandaW

Ik heb 7 jonge grasjes waarvan er nu 3 zijn uit gevlogen sinds eergisteren.
Nou zit de moeder steeds achter het jong aan wat als 2e is geboren en als eerste is uit gevlogen
Het jong krijgt totaal geen rust en waar het ook zit moeder jaagt hem daar weg tot bijtens toe
Het is net of ze hem niet meer moet.
tussendoor geeft ze heel af en toe nog wel voer aan de 4 die nog in het nestkastje zitten maar zodra ze weer in de voliere vliegt heeft het jong geen rust meer.
Gebeurd dit vaker en zo ja wat moet ik er aan doen
Hij is net 4 weken oud en eet nog niet zelfstandig.

groetjes Jolanda

JolandaW

Ik heb nog geen reactie gehad hier merk ik maar ik heb het voorlopig zo op gelost dat ik het jong wat wordt aangevallen appart gezet heb bij 2 jongen uit het vorige nest.
Ik hoop alleen dat het lukt met het eten want hij is nog erg jong.
Uit mijn hand ad hij vanmorgen wel een paar zaadjes dus het is mogelijk dat hij zelf gaat eten (wat ik natuurlijk hoop)
Verder heb ik geprobeerd er wat opvoedpap in te krijgen maar dat gaat niet echt makkelijk bij een vogel die al wel kan vliegen.
Hoop dat het allemaal goed gaat.

groetjes Jolanda

Safrena

#2
Hey Jolanda

Het is inderdaad het beste dat je het kleintje alleen houd als de moeder haar/hem zo aanvalt
Je kan er eventueel een ander popje bij doen die het kleintje verder grootbrengt of paps bij het kleintje die het kleintje verder zal verzorgen ;)
Vier weken is nog veel te jong en het kleintje zal dan ook nog niet zelfstandig eten
Als paps er niet kan voor zorgen zul je het kleintje verder moeten voeren met handopfok
Een paar nuttige links zal ik hier bij zetten ;)

http://www.neophema.nl/nl/dept_5.html

http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm

hou het wel in het oog want er is een kans dat het popje dit ook bij haar andere kleintjes zal doen.
Dan kun je best het popje weghalen en de taak aan pa lief overlaten.

vele groetjes

JolandaW

Bedankt voor de linken over handopfok
Tot nu toe gaat het redelijk al wil het voeren met de hand niet echt lukken omdat de vogel dat niet echt wil en als hij even de kans krijgt te ontsnappen vliegt hij met pap en al rond de kamer met als gevolg dat dus de hele kamer onder de papklonters zit.

Hij zit met zijn oudere broertjes in de kooi nu en die vinden het wel lekker om zijn veren uit te pluizen als er pap aan zit.
Ik zag gisteren wel dat hij even gevoerd werd door zijn broertje maar niet genoeg ben ik bang voor.
Vanmorgen weer geprobeerd pap te geven en ook geprobeerd wat zaad te laten eten van mijn hand.
Hij ad dan 3 zaadjes en stopte er mee.
En ik heb er net een streng trosgierst in gehangen voor de stok langs en na verloop van tijd ad hij daar wel wat van. Waarschijnlijk omdat hij de andere 2 na doet dus ik hoop dat hij op deze manier toch overleefd.

De moeder verzorgt de andere jongen nog wel in de voliere.
er zijn er 2 uit het nest en er zitten er nog 4 in het nest.

Ik laat het van de week nog wel horen hoe het verder gaat met ze

groetjes Jolanda

kaboutertjes

Wij hebben Dippie zaadjes geweekt in water gegeven. Dit ontvelde makkelijker.

Groetjes Sylvia, Nanoe en Dippie

Sonja

Hoi Jolanda,

Je kunt ook de zaadjes een beetje "kneuzen" met de achterkant van een lepel.
Dan kan hij ze ook wat makkelijker pellen. ;)
Ik zou de zaadjes wel aan blijven bieden op je hand, in het begin kunnen ze de zaden nog niet zo snel pellen, maar gaandeweg lukt dat steeds beter.

Hopelijk kijkt hij de kunst van het eten af bij zijn broertjes, en komt het allemaal in orde.

Veel succes verder!

Groetjes, Sonja.

JolandaW

Hallo allemaal,
aller eerst bedankt voor de tips

Hij eet nu van de trosgierst en verder krijgt hij af en toe wat zaad uit de bek van een van zijn broertjes(of zusje ::))
verder heb ik vanavond weer geprobeerd hem te voeden maar het wil niet echt lukken en ik denk dat er niet meer dan 1 ml in gekomen is maar beter wat dan niets denk ik maar.
Later had ik ze alle drie uit de kooi in de badkamer en zaten ze op mijn vinger en gaf de een het jong ook wat zaad.
Ik hoop dat het genoeg is wat hij krijgt en ik blijf mijn best doen en tips zijn altijd welkom.
Ik ga alles uit proberen want ik wil wel dat hij het red.
Hij is al besteld door iemand maar het zit er dik in dat ik zo aan hem gehecht raak dat deze dus toch hier blijft en zij de volgende krijgt die uitvliegt.
Ze lijken allemaal op elkaar dus dat maakt niet uit verder denk ik.
Morgen vertel ik wel weer hoe het verder verloopt allemaal
groetjes Jolanda

JolandaW

Hallo allemaal

Inmiddels heb ik er nu 2 appart zitten want jong nummer 2 werd ook door de moeder aan gevallen.
Ik heb ze nu samen in een kooitje en ze eten allebij van het zaad en van de trosgierst dus tot nu toe gaat het goed.
Ik ben bang dat moeders alle jongen gaat aanvallen als ze een aantal dagen uit het nest zijn dus ik zit straks met een kamer vol jonge parkietjes denk ik :-X
Maar goed ze worden wel tam zo (zijn ze al op dit moment) omdat ik ze toch een paar keer per dag laat vliegen en ze gewoon op mijn vinger weer in de kooi kan brengen.
Dat is natuurlijk wel leuk voor de toekomstige eigenaar
Maar ik ben blij dat ze zelfstandig eten ook al zijn ze nog erg jong

groetjes Jolanda