Is Birdy ziek?

Gestart door Frannie, augustus 02, 2006, 09:17:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frannie

Hallo Allemaal,

Gisteravond was Birdy (vrouwtje, 1 jaar oud) aan het vliegen en landde op de kooi van zijn vriendje Rocky (Rocky is sinds vrijdag bij ons en is 10 weken oud, wij hebben ze tijdelijk apart gezet) Birdy zat toen met haar hoofdje over de kooi heen en weer te gaan. Ik dacht eerst dat ze jeuk had of iets dergelijks. Zo'n beweging maakte ze ook.
Een uurtje later zag ik haar dat weer doen. Toen ze op mijn vinger kwam zitten, moest ze niezen en ze nieste water, geen slijm zou maar zeggen.
Ik heb haar in de kooi gedaan en Astricycline door haar voer en water gedaan. Dat is oplosbaar poeder voor snot, diarree en longontstekking voor vogels. Te koop trouwens bij de dierenzaak.
Gisterenavond zat ze ook nog een beetje bol.
Vanmorgen kwam ik beneden, en ze leek weer normaal. Ze was enthousiast en ze fluitte honderd uit.
Is ze nou ziek of niet en wat betekend het vrijwen met haar hoofd over de kooi?

Alvast bedankt!

Chantalleke

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het zelf 'dokteren' met zogenaamde homeopatische middelen. Want dat zijn namelijk de 'medicijnen' die je in een dierenwinkel kunt kopen. Voor zo ver ik weet is het in Nederland niet toegestaan om medicijnen te verkopen in een dierenwinkel en kan alleen door dierenartsen worden voorgeschreven.

Het wrijven met het koppie kan goed komen door de jeuk. Mijn parkietjes doen dat extra vaak als ze in de rui zijn. En door de grote omslag in het weer (van extreme warmte naar nu 18 graden) zijn ze lichtelijk gaan ruien.

Als je parkietje gewoon 1 keertje niest kan het best zijn omdat er een stofje in haar neus zat. In dat geval zou ik me niet meteen gelijk zorgen maken. Wanneer je meisje blijft niezen zou ik toch even een dierenarts bezoeken. Wie weet heeft ze dan een klein verkoudheidje opgelopen (wat niet geheel ondenkbaar is met dit weer)

Verder kun je inderdaad goed in de gaten houden of ze lekker levendig blijft en niet te veel bol zit. Nu het vergeleken met vorige week zo koud is kan het best zo zijn dat als ze lekker gaat dutten ze haar veertjes een beetje opzet voor wat extra warmte. Daar is niets mis mee. Er zit ook een groot verschil tussen 'bol zitten' en met opgezette veertjes zitten.

Verwen haar maar lekker met wat roosvice (alleen de gele dop) want daar zitten extra vitamientjes in!

Succes
Chantal

budgie

Ik zal nooit zonder tussenkomst van een vogelarts 'medicijnen' aan mijn parkiet geven. Ten eerste kan het schadelijk zijn om een middel toe te dienen zonder dat er een diagnose is gesteld door een deskundige en ten tweede bestaan er geen 'wondermiddelen' die je zomaar in een dierenwinkel kunt kopen.

Frannie

Oh... dat wist ik niet. Maar dit soort middelen zie ik trouwens bij iedere dierenzaak staan hier in de buurt. Het is van het merk Beaphar. Ik zal er wel gelijk mee stoppen zodra ik thuis kom vanmiddag.

Nog 1 vraag... Ik wist dat nog niet, dat je roosvice kon geven. Ik zal gelijk een fles kopen vanmiddag.
Hoeveel keer mag ik dat aan mijn vriendje en vriendinnetje geven? 1x per week? 1 x per maand?

Bedankt voor jullie advies!

Sonja

Hoi Frannie,

Je kunt de roosvicee (vruchtenmix, met de gele dop ;)), 2 keer per week geven, een klein beetje in het drinkwater van je parkietje.
Als je parkietje in de rui is, kun je het dagelijks geven.

Groetjes, Sonja.