Ruien

Gestart door Joshua, juni 05, 2005, 22:06:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joshua

Hallo Freaks ,
Vraagje wanneer ruit een parkiet voor het eerst ?
Is het mogelijk om een 2 de  parkiet seperaat op te voeden  en als hij handtam is bij mijn parkiet te zetten ?
Dan heeft hij voor de toekomst tenminste een maatje want mij ziet hij als maatje en knuffeld er lustig op los

Groetjes Joshua

Safrena

Hey Joshua

Een parkietje ruit voor de eerste keer rond de 3 à 4 maanden.

Een parkietje met de hand opvoeden is niet zo een goed idee. Het is niet gemakkelijk en je hebt er veel tijd voor nodig.
Het beste laat je het parkietje bij de ouders tot hij/zij zelf kan eten. Als je het met de hand wil groot brengen komt je parkietje belangrijke voedingsstoffen tekort die ze van de ouders meekrijgen.

Met de hand groot brengen is alleen maar goed al het echt nodig is zoals bv het popje haar jongen niet meer eten wil geven of gestorven is en als je geen andere broedend koppeltje hebt

Ik raad het dus niet aan om met de hand op te voeden tenzij het echt niet anders kan

vele groetjes

Caradow

Volgens mij was dat de vraag niet Safrena :)

Volgens mij bedoelt hij of je je 2e parkiet gescheiden van de ander kan houden en pas asl hij TAM is bij het andere parkietje zetten.

Als dit inderdaad jou vraag is Joshua, Ja dat kan

sorry verkeerd begrepen :oops:
gr safrena

Joshua

Hey Caradow,
pietje is nu echt aan het ruien en overal liggen veertjes ,hij is heel blij als ie rond kan vliegen
en wordt met de dag makker.
Groetjes Joshua

Parakiki

Hoe merk je dan dat je parkiet(jes)aan het ruien is?

Safrena

Hey Parakiki

 :unsure: Door de vele veertjes die je in huis terug vind  :P

Vele groetjes

Parakiki

bedankt want mijn broer zij dat ze in de rui waren  en dat wist ik niet zeker ............

Anita & Marisa

En hun nieuwe stekeltjeskapsel op hun koppies  :P

Annemarie

Hallo!

Hoe lang is een parkietje in de rui?
Ik heb soms het idee dat hij het moeilijk vindt om erdoor heen te komen.. Hij wordt een beetje sjacherijnig en het duurt naar mijn mening best lang voor hij er helemaal doorheen is....

Annemarie

Ingrid

Over het algemeen is een parkietje wat binnen wordt gehouden vier keer per jaar drie à vier weken in de rui. Je zou als je het idee hebt dat hij er wat moeilijk doorheen komt, wat roosvicee in zijn drinkwater kunnen doen. Niet te zoet maken en de roosvicee nemen met gele dop.

Groetjes, Ingrid

Mariëlle S

Duurt de eerste rui niet langer? En wordt dan eigenlijk het hele verenkleed meteen vernieuwd of is dat net als de volgende ruien in etappes?

Ik heb nl. het idee dat mijn parkietje wel bijna 2 maanden aan het ruien is geweest en hij heeft nog niet alles gewisseld (is nu half jonkie half volwassen :P )

Nu is trouwens mijn tweede parkietje begonnen met de 1e rui dus mijn hele huis ligt vol met veertjes <_<  Kan er wel een kussentje van maken :P

Safrena

Hey Mariëlle

Iedere rui duurt normaal ongeveer even lang(een viertal weken).

Echter doordat de weersomstandigheden niet geheel normaal zijn voor de tijd van het jaar ( de ene moment lekker warm en het andere moment zou je je verwarming moeten aanzetten) is ook het metabolisme van onze parkietjes in de war en gaan ze meer of langer ruien dan anders.

Het enige wat we daar zelf kunnen aan doen is zorgen dat ze voldoende vitamintjes krijgen om door die rui te komen

vele groetjes

Carla

Ja Safrena, ik heb dit ook gemerkt aan Tommy en Janne toen ze van de huiskamer naar de buitenvoliere verhuisden. Hun rui was zo goed al voorbij en ze zaten er opnieuw in. In Tommy's geval was dit eigenlijk beter : Hij kreeg er ineens een nieuwe staart door. Nu kan je bijna niet meer zien dat hij ooit een staartloos parkietje was.  :D  :D  :P

coca cola

Is het normaal dat een parkietje dan ook verkleurt van veren die van mij is ook heel erg in de rui hij was wat blauw toen ik hem heb gekocht maar hij word nu heel erg geel is dit normaal en gaat hij bij de volgende rui dan weer verkleuren?
Ik heb dit vroeger nog nooit mee gemaakt met mijn andere parkiet!

Chantalleke

Hoi Coca Cola,

Het kan zijn dat je parkietje ietsje anders van kleur wordt. De veertjes van jonge parkietjes zijn vaak minder fel van kleur en worden wat feller na hun eerste rui. Toen Sjefke kleiner was had hij meer gele veertjes dan nu, maar die waren wel minder fel (denk aan de kleur van eigeel) Nu is hij fluoriserend geel met een prachtig groen borstje én buikje (zijn buikje was vroeger geel) en een fel groene rug (deze was eerst helemaal niet fel groen)

Maar ik heb nog nooit gezien dat de kleurslag helemaal switchte. Dus een hemelsblauw parkietje dat ineens helemaal groen werd  :P

Groetjes,
Chantal

coca cola

Nou ik weet dat je eigenlijk geen foto er bij mag doen maar ik hoop dat het deze keer wel mag dan kun je zien dat het blauwige geel aan het worden is is vind dit heel vreemd.

[verwijderd door de beheerder]

Charlie M

:lol: Inderdaad leuk om te zien! En nog leuker is dat mijn parkietje nu ook in de rui is en precies dezelfde verkleuring ondergaat. (Wie weet is het wel familie, hahaha)
Hij was eerst een beetje zeegroen/blauwig. En hij wordt nu veel feller groen met wat meer gele accenten... :blink:  Ik ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt! Hij heeft nog 1 1/2 week te gaan geloof ik want hij begint hier en daar al wat grotere veerpennen te verliezen...
Maar ik vind wel dat hij al vroeg is begonnen want hij is pas 3 maanden?

Mja we zien wel als ze "uitgeruit" zijn wat voor kleur ze krijgen!
Succes met veertjes rapen! :P

Sonja

Hoi Charlie M,

Dat je parkietje nu in de rui is, klopt wel ongeveer.
Ze ruien voor het eerst met 3 a 4 maanden, dan verandert ook de kleur van de neusdop, zodat je met zekerheid kunt zeggen of je een mannetje of popje hebt, de streeptekening op de kop verdwijnt grotendeels, en je parkietje krijgt witte irissen om zijn oogjes. Ook de staart wordt nog een beetje langer.
De kleuren worden wat mooier en feller. Leuk vind ik dat altijd, om te zien hoe ze veranderen. :)

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

CiteerNou ik weet dat je eigenlijk geen foto er bij mag doen maar ik hoop dat het deze keer wel mag dan kun je zien dat het blauwige geel aan het worden is is vind dit heel vreemd.
[snapback]9293[/snapback]

Ik vind het wel heel apart Coca Cola, en nog mooi ook!
En...een foto'tje om je vraag te verduidelijken mag je altijd plaatsen op het forum! ;)


jessay

Hahahaha ik heb altijd veerjes in mijn huis.
Maar de teller staat nu ook op 9 parkieten een valk pariet en twee dwergpapagaaitjes en volgens mij weigeren ze gewoon tegelijkertijd te ruien :)

jessay

ik heb zelf ook nog een albino vogel met grijze vlekjes die nog zijn eerste rui moet krijgen het zal mij benieuwen.

gr jessi

Thijs

CiteerEn hun nieuwe stekeltjeskapsel op hun koppies  :P
[snapback]7358[/snapback]
Toen ik naar de kweker ging zag ik er 1 met kleine stekeltjes op zijn hoofd en die heb ik gekozen, betekent dat hij nu al aan het ruien is??
Hij is bijna 8 weken oud nu

Carla

Kleine witte stekeltjes zijn inderdaad nieuwe veren die doorkomen. Maar als ik met niet vergis kan een parkietje van acht weken nog niet in de rui komen.
Iemand anders zal hier zeker met zekerheid kunnen op antwoorden.
;)

Safrena

Hey Thijs

Een parkietje gaat voor het eerst in de rui als hij/zij 3 à 4 maand is. ;)

Vele groetjes