Nieuw vriendje, hoe zie ik of deze eet?

Gestart door prissie, juli 30, 2006, 17:41:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

prissie

Hallo!
Deze week komt er een vriendje bij voor Bello, een jong parkietje van 7 weken.
Alleen met Bello was het erg gemakkelijk, hij zit alleen in de kooi, dus als ie heeft gegeten dan zie ik dat natuurlijk meteen als er wat uit zijn bakje is en zo wist ook meteen dat hij x-tra vital heerlijk vond en van de week was hij niet lekker en wist ik meteen dat er iets niet in orde was, omdat hij niet had gegeten. (Het was achteraf niks ernstigs, er zat een poepje vast aan zijn kont en kon daardoor niet poepen, was hier niet lekker van, hij heeft dit er zelf weer afgehaald en ging toen meteen weer poepen en eten).
Maar nu komt er een 2e parkiet bij en Bello had een grote kooi, maar gister heb ik een nog grotere gekocht waar dubbele bakjes inzitten (4 stuks in totaal).
De vraag is, als de nieuweling erbij komt, hoe kan ik dan zien of deze heeft gegeten?
Bello eet nu anderhalf schepje xtra-vital, zeg even dat de ander dat ook eet en ik dus in 2 bakjes anderhalf schepje doe, hoe weet ik dan of de kleine heeft gegeten en niet Bello bijvoorbeeld alles heeft opgegeten?
Ik denk zelf dat je dit niet echt kunt zien tenzij je er met je neus heel de dag bovenop zit.
Nu zorg ik wel dat de kleine komt als ik de dag erna vrij ben zodat ik die dag de gehele dag kan kijken of alles goed gaat, maar als ik moet werken kan ik ze smorgens natuurlijk niet in de gaten houden...
Hoe doen jullie dat met meerdere parkietjes en voornamelijk als er eentje bij komt zeg maar?

Groetjes Priscilla.

Sara

Hallo,

Wat leuk dat er 'n nieuw vriendje bijkomt voor Bello ;D
In het begin is het het beste dat je ze allebij nog in apparte kooi laat,en die kooien naast elkaar zet,zodat de parkietjes beter aan elkaar kunnen wennen.Zo kan je ook zien,of er in de nieuweling z'n eetbakje lege schilletjes van zaadjes liggen.
Veel succes met de parkietjes! :)

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

prissie

Hmm daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht...
Ik heb een nieuwe kooi gekocht voor samen en die van Bello was al aardig ruim, dus ik heb er 2 en ze kunnen dus gewoon apart.
Ik wilde ze eigenlijk gewoon meteen bij elkaar zetten, maar voor het eten lijkt me 2 kooien nu toch wel handig ja, want ik zou anders toch ook echt niet weten hoe ik het zou moeten zien, of heeft iemand anders nog goeie tips?  ;D

Groetjes Priscilla.

Ingrid

Ik heb ook dubbele bakjes en in elk bakje doe ik anderhalf tot twee schepjes voer. Je kunt niet nagaan welk parkietje hoeveel heeft gegeten, maar het komt wel goed ;). Ik heb nog geen uitgehongerd parkietje hier gehad, dus beiden zorgen er wel voor dat ze krijgen wat ze nodig hebben.

prissie

Bello is echt een allemansvriendje en het parkietje dat er bij komt komt net bij zijn broertjes en zusjes vandaan uit de kooi, vandaar dat ik ze bij elkaar wilde zetten meteen, leek me wel zo gezellig.
Kan dit dan gewoon als ze toch waarschijnlijk wel gaan eten of toch verstandiger om eerst maar naast elkaar in verschillende kooien te zetten?

Groetjes Priscilla.

Ingrid

Je zou het kunnen proberen op een dag dat je thuis bent en het goed in de gaten kunt houden. Echter adviseren wij om ze eerst apart te zetten om aan elkaar te wennen. Het nieuwe parkietje kan dan tevens tot rust komen van de reis en alle nieuwe indrukken.

Andrea

Ik heb ook nog niet zo lang een nieuw parkietje er bij. Kon ook niet wachten tot ze bij elkaar te zetten.... Maar heb de nieuweling toch eerst apart gehouden. Zo kun je goed observeren hoe het gaat met de nieuwe.
Vooral als je twijfelt over het wel of niet eten, zou ik dit zeker doen. Ook kunnen ze op deze manier rustig aan elkaar wennen.

prissie

#7
Ok, dan hoef ik al niet meer te twijfelen, de doorslag was het antwoord dat ie bij kan komen van zijn reis enz...
Dat is natuurlijk ook helemaal waar, Bello zal waarschijnlijk wel erg nieuwsgierig zijn en krijgt de kleine zo nooit zijn welverdiende rust en helemaal gelijk, dan kan ik m goed in de gaten houden of ie wel eet!  ;D
Bedankt voor de antwoorden, mag wel een slotje op, tenzij iemand nog antwoord heeft, maar ik weet nu genoeg  ;)

Groetjes Priscilla.

Bij deze een slotje ;)
*KLIK*