Parkiet aanschaffen? Ook als je veel reist?

Gestart door Jurry, juli 31, 2006, 11:18:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jurry

Ik wil erg graag 1 of 2 parkietjes aanschaffen. Wel zit ik met een probleem.
Ik ga zeer binnenkort op kamers wonen, wil dan graag 2 parkietjes nemen, maar in het weekend wil ik wel naar huis. (Breda-Apeldoorn) Dit beslaat nogal wat reistijd, daarom is mijn vraag ook; Is het verantwoord om 2 parkietjes te nemen en ze dan in het weekend mee naar huis te nemen? Of neemt dit teveel stress met zich mee
en kunnen de beestjes daar niet tegen?
Wel koop ik uiteraard dan twee kooien en zo'n reiskoffertje (die zijn er toch voor parkieten?)

Graag hoop ik wat van jullie te horen  :)

Groetjes Jeroen

Chicowen

Het lijkt mij niet verstandig om parkieten aan te schaffen als je in het weekend heen en weer reist.
Op deze manier kunnen de parkieten nooit echt wennen aan hun huis (want dat zijn er dan 2) en het heen en weer gereis brengt veel stress met zich mee.
Ook je parkieten thuis laten in het weekend is geen optie, want parkietjes zijn gezelschapsdieren en hebben dan ook aandacht nodig en natuurlijk elke dag vers voer/drinken.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Chantalleke

Het kan ook wel goed gaan!

Vrienden van ons nemen ook wel eens hun parkietje mee naar ons als ze dat weekend naar hun ouders gaan. (en da's ook een hele reis die ze dan afleggen) Ik denk dat je het ten eerste moet treffen (ons eigen Sjefke doet niets liever dan mee in de auto gaan, en hij mag maar 1 of 2 keer per jaar uit logeren  :P) en ten tweede is het ook wel zo dat als je dan al reist je inderdaad wel moet zorgen voor een goed en veilig vervoer (je hebt inderdaad speciale reiskoffertjes/tasjes voor parkietjes)

Reizen kan echt wel stress met zich meebrengen. Voor een jong parkietje lijkt het me niet fijn. Hij moet al wennen aan zijn huis en dan ga je hem in het weekend ook nog eens uit zijn vertrouwde omgeving weghalen. Zelf denk ik dat een iets ouder parkietje er wat beter tegen zal kunnen. Misschien is een parkietje wat een beter thuis zoekt voor jou een optie? Wel kun je je afvragen of je door de week ook genoeg tijd kunt besteden aan je vogelvriendjes. Het is wel zielig als je ze door de weeks ook niet de aandacht kunt geven die ze verdienen. Want ze zijn behalve heel aandoenklijk om te zien ook intelligent en enorm sociaal. Ieder dag een speelkwartiertje is te weinig, het is eerder een speeluurtje (en dat is echt het minimale!)

Mijn ervaring is wel dat onze parkietjes, ondanks dat zij maar maximaal 2 keer per jaar uit logeren gaan, de weg in het huis van mijn ouders op hun duimpje kennen. Ze onthouden heel goed waar ze allemaal kunnen zitten en waar de ramen zijn waar ze uit de buurt moeten blijven.

Veel succes met de beslissing!
Chantal

esther

Hoi,

Misschien dat de meningen hierover verdeeld zijn want er zijn redelijk veel kamerbewoners die ook huisdieren hebben en in de weekenden naar huis gaan

Ik zou het niet doen.
Breda-apeldoorn is al gauw 1,5 uur reizen met de auto maar ik ga er vanuit dat je met de trein gaat!
In de winter kan het goed koud zijn en op een perron tocht het vaak en in de zomer kan het net zoals afgelopen weken enorm heet zijn,
het is niet verstandig om een parkietje dan mee te nemen in de trein om vervolgens zo'n 1,5 uur onder weg te zijn.En dit dan ook nog eens 2x (heen en terug)

Het houden van een parkietje is ook net als bij andere huisdieren, je kan niet zomaar spontaan een paar dagen weg, je moet dan iemand hebben die voor de zorgt. Dat kan soms best wel eens moeilijk zijn.

Groetjes Esther

Sonja

Hoi Jeroen,

Ik sluit me aan bij Esther, en zou er ook voor kiezen om het niet te doen.

Het geeft toch allemaal een hoop stress en je parkietje loopt risico ziek te worden ivm de temperatuurverschillen, tocht e.d.
Eigenlijk zou het het beste zijn als je, voordat je tot aanschaf overgaat, je ervoor zorgt dat je een hele goede oppas voor je diertje hebt.

Maar als je veel weg bent, zou ik er persoonlijk nu (nog) niet voor kiezen om parkietjes te nemen. Als je graag tamme parkietjes wilt, zul je daar de nodige tijd aan moeten kunnen besteden, en ze veel en vaak aandacht kunnen geven.

Al dat heen en weer gereis komt zowel de gezondheid als het tam maken van het diertje niet ten goede.
Een dier houdt van rust en regelmaat. ;)

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

#5
Het reizen met het openbaar vervoer is voor vogel in principe niet echt fijn lijkt me. Wel zijn er meer forumleden die af en toe hun vogeltje meenemen op reis.
Wellicht kun je eens contact opnemen met forumlid Sjuh. Zij neemt af en toe Simba wel eens mee in de trein als ze naar haar ouders gaat en doet dat heel handig.
Ze heeft daar een speciaal reistasje voor, en er staat me iets van bij dat ze daar ook een soort "isoleertasje" bij heeft, voor de koude dagen.

Mochten er trouwens leden zijn, die regelmatig met hun vogel reizen (en dan bedoel ik dus echt regelmatig, en niet 2 x per jaar naar een vakantie oppas) schrijf dan je ervaringen gerust hier neer!
Niet om te "promoten" dat we nu ineens allemaal met onze parkieten op stap gaan, maar om te zorgen dat onze vogels als ze reizen, zo verantwoordelijk en comfortabel mogelijk reizen! ;)



Andrea

Mijn parkieten gaan ook geregeld mee als ik een weekendje weg ga.  Hoewel dit dan wel met de auto is, dus dat is natuurlijk nog iets beschermder (weersomstandigheden) dan als met het openbaar vervoer.
Wel vinden de vogeltjes dit zelf leuk heb ik het idee.  Ze kletsen me de oren van het hoofd tijdens de reis. Ik doe altijd een kleed om de kooi. Dit om tegen tocht, en koude te beschermen, en om in de zomer tegen de zon te beschermen. De kooi past precies in de auto, ik zet ze vast in de gordel. Haal wel het schommeltje eruit, want deze kan gevaarlijk slingeren tijdens het rijden, en daar zouden ze zich aan kunnen bezeren. Dit gaat op deze manier prima, en naar mijn idee is dit verantwoord op deze manier.
Ik heb geen ervaring met de vogels te reizen via het openbaar vervoer, maar ongetwijfeld komen daar nog reactie's over.

Jurry

Bedankt allemaal voor jullie goede advies en ervaringen. Ik wil heel graag 2 parkietjes, maar het moet absoluut niet ten koste van de beestjes gaan.

Gr. Jeroen


budgie

Toen ik Sjakie pas had, is hij vaak van het ene huis naar het andere 'verhuisd'. Ik heb gedurende een half jaar om de drie weken in één van beide huizen gewoond. We werden toen wel elke keer gehaald en gebracht met een auto. In de auto had Sjakie een deken over zijn kooi. Ik had er uiteraard alle gevaarlijk slingerende voorwerpen eerst uit verwijderd. Sjakie vindt autorijden helemaal niet eng. Ik geloof zelfs dat hij het leuk vindt want de keren dat hij in de auto zat, was hij vrolijk onder zijn deken aan het zingen.

smartie

Als je structureel zoveel gaat reizen zou ik het afraden. Ik vind niet dat je dat vogels die behoorlijk stressgevoelig zijn kunt aandoen om zo frequent en consequent te reizen met ze.

Als je toch voor vogels wilt kiezen probeer dan een andere oplossing te zoeken: denk dan bijvoorbeeld aan de dagen dat je terug naar je ouders bent in het weekend oppas regelen bij je huisgenootjes ofzo... Als deze dan wel verantwoordelijk genoeg lijken te zijn om je parkietjes te voorzien van drinken en eten en voldoende aandacht en gelegenheid hun vleugels te strekken...

Zo heeft Maartje het volgens mij ook gedaan, neem anders eens contact op met haar...

groetjes, van de parkietenbende...


pbos

Hoi,

ik heb ook een parkietje en reis ook bijna elk weekend op en neer tussen Almelo en Emmen en neem bijna altijd mijn parkietje mee. Reis dan wel met de auto dus dit is anders dan met openbaar vervoer. Zet de kooi gewoon naast me op de voorstoel en zet deze vast in de gordel, heb altijd een handdoek om de kooi om hem te beschermen tegen de kou of zon enz. Tijdens de reis kwettert hij de oren van mijn kop en heb ik het idee dat ie niet gestresst raakt door het reizen. In beide huizen weet ie zijn weg te vinden en zodra ik bij mijn ouders ben wil hij gelijk alweer uit de kooi om lekker te vliegen en spelen. Ik zie dus op zich niet zoveel problemen om met parkietjes te reizen. Zorg wel dat je inderdaad een goed reismandje hebt die ook geisoleerd is. Succes ermee...

Groetjes Peter

budgie

Er zijn dus nog meer parkietjes die er absoluut geen bezwaar tegen hebben om een autorit te maken en die het nog leuk lijken te vinden ook. Maar dit betekent nog niet dat alle parkieten er hetzelfde over denken.
Sommige zullen het stressvol blijven vinden, zelfs al zijn ze het van jongsaf aan gewend. Iets dergelijks zie je ook bij honden. De één vindt het prachtig en de ander wordt er doodnerveus van en/of zelfs wagenziek.

jasmin

het lijkt me niet slim om parkiet(en) te nemen als je zovaak reist.en als vogel lijkt het me niet fijn om uit je kooi in de reis (kist tas doos) te moeten en na een paar dagen weer het zelfde.dan zullen ze vast gestrest worden of bang.maar als je het doet zorg voor een goed reiskooitje.                                                      groetjes

budgie

Het is maar net wat ze gewend zijn en/of wat ze zelf aankunnen. Als je een parkiet hebt gewend aan reizen terwijl hij (nog) gezond is, dan heb je daar m.i. ook profijt van als je hem een keer moet meenemen naar de dierenarts. Dan is hij aan één eventueel onaangenaam gebeuren tenminste al gewend.
Nu heb ik waarschijnlijk gemakkelijk praten met een eigen parkietje dat reizen geen enkel probleem vindt ......

Zafara

Ik zie best wel vaak studenten in de trein met een parkietje. Maar ik weet niet of ze elke week mee gaan. Ik heb er vele ook horen kwetteren tijdens hun reis, dus sommigen zullen het wel leuk vinden.
Mijn vorige parkietje tijdens de verhuizing zat de hele weg in zijn schommeltje naar buiten te kijken en leek het prachtig te vinden, die kwebbelde er ook op los. Gewoon een keer proberen en als het niet gaat dan niet meer doen.

Robintje

Hellow,

ik heb 't al in een ander topic gezegd maar onze Robin is ook een echte reisvogel. Dat een reis te lang is, is natuurlijk een beetje onzin, een beetje langer of minder lang maakt niet zo heel veel uit, hoe langer hoe beter ie aan 't reizen kan wennen kun je ook zeggen.
Ik heb in het andere topic geloof ik niet vermeld hoe lang onze reizen waren, maar laten we zeggen dat we met het openbaar vervoer van Wageningen (vlakbij Arnhem) helemaal naar Vlissingen (Walcheren) of zelfs Terneuzen (Zeeuwsch Vlaanderen) gingen! Dat betekent dus:
Een half uur in de bus, vervolgens ongeveer drie-en-een-half (!!) uur in de trein. En als we naar Terneuzen gingen ook nog eens een half uur met de bus vanaf Goes naar Terneuzen.

Robin vondt 't geweldig. We namen 'm gewoon met kooi en al mee, wel met een goede handdoek (tevens de doek die we 's nachts om z'n kooi doen) eromheen.
In de bus, waar 't wat meer hobbelt en iets oncomfortabeler is lieten we de doek er zoveel mogelijk omheen en maakten we een klein kiertje waar ie dan in de tralies ging hangen en vrolijk tegen ons begon te tjielpen.
In de trein zetten we 'm altijd op zo'n vensterbankje en ging de doek er altijd voor de helft vanaf, zodat ie goed rond kon kijken. Daar heeft ie menig vrolijke noot gefloten. Geinterreseerd naar buiten kijken, lekker spelen in de kooi en als er iemand bij ons kwamen zitten de nieuwe persoon vrolijk toe-tjielpend.
Het enige waar ie 't niet mee eens is, is 's avonds te reizen. Parkietjes krijgen namelijk, net als mensen, een dagritme. Robin gaat dus om een uurtje of 10 echt wel lekker zitten dommelen. Als je dan nog moet reizen zul je regelmatig een geirriteerde vogel horen kwetteren.

Tegenwoordig hebben we een auto en dat maakt 't makkelijker om te reizen. Maar ik neem aan dat je als student op kamers nog geen auto tot je beschikking hebt.

Wat ik trouwens nog wel even wil benadrukken is dat we Robin in de eerste maand / twee maanden zeker NIET vervoerd hebben. We hebben 'm eerst volledig tam gekregen, laten wennen aan onze woning en vooral aan ons (!!) zodat ie zich bij ons prettig voelde. Als ie dan eventjes onrustig werd, dan kon je 'm gerust stellen door gewoon tegen 'm te praten.
En verder gingen we ook zeker niet iedere week naar Zeeland hoor. Een keer in de drie weken of 1 keer in de maand.

Mijn advies is dus:
Laat, als je nieuwe vogeltjes neemt, hen eerst goed wennen aan hun nieuwe 'thuis' en vooral aan jou!! Vervolgens kan je na een tijd misschien gewoon een keertje de proef op de som nemen en ze een keertje meenemen naar je ouders. Als 't niet bevalt, dan weet je genoeg en zul je ze vooral thuis moeten laten en iemand anders (een huisgenootje of zo) moeten vragen of zij in 't weekend iedere dag eventjes tegen 'm willen komen kletsen.

PS. In het begin dat je op kamers bent wil je nog graag zo veel mogelijk weekenden naar huis. Maar neem van mij aan, dat wordt op termijn wel wat minder. ;)

Sanne

#16
Hoi allemaal,

Ik neem mijn parkietje zo'n 1-3 keer per maand mee van Eindhoven naar Wierden (reistijd enkele reis: +-3 uur). Omdat ik student ben ga ik altijd met de trein. Simba lijkt dit helemaal niet erg te vinden.
Ik heb voor haar zo'n knaagdierenbakje waarin ik zelf een houten zitstok hebt gemaakt. Ook hangt er een spiegeltje in (die natuurlijk niet teveel heen en weer kan rammelen). En een van de favoriete speeltjes van Simba hangt ook in 't bakje. En natuurlijk een stukje trosgierst en op de bodem van 't bakje een zacht kleedje zodat ze niet op 't plastic hoeft te zitten. Voor de kou en de warmte heb ik een precies passend koeltasje om 't bakje (kwam toevallig zo uit :) ). De bovenkant van 't tasje kan ik open doen en dat is in de treinen dus ook altijd open en dan zet ik 't bakje zo neer dat Simba mij kan zien en dat stelt ze ook wel op prijs. Ook zorg ik d'r altijd voor dat ze in de trein niet in de zon zodat 't niet zo warm is. En op de stations is 't dicht zodat d'r geen wind enzo in kan komen.
Ook beschermt 't koeltasje 't bakje tegen breuk enzo ('k heb 'm nog nooit laten vallen en hoop dat dit niet gebeurt, maar mocht 't toch gebeuren dan is 't bakje niet direct stuk en zou Simba dus niet kunnen ontsnappen). Ook vertrouw ik niet zo op de plastic hengseltjes die aan 't bakje zitten dus zo'n tasje d'rom vind ik wel veiliger.
Ik heb geen water in 't bakje voor onderweg, maar Simba drinkt graag uit mijn spafles (waar uiteraard gewoon kraanwater in zit) dus onderweg kijk ik wel eens of ze door de gaatjes heen wat wil drinken en soms doet ze dat maar soms heeft ze geen dorst.
Ik heb nog nooit gemerkt dat 't reizen voor Simba stress oplevert, maar dat komt misschien omdat Simba behoorlijk tam is en 't liefst de hele dag alles doet wat ik ook doe  :D

Groetjes Sanne en Simba


[verwijderd door de beheerder]

Sanne

Nog even een extra foto aangezien die niet meer bij 't vorige bericht mocht wanwege de bestandsgrootte

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Wat ontzettend leuk en comfortabel ziet dat reisbakje eruit! :)
Echt slim gevonden hoor! ;D






budgie

Net een reiswiegje voor een baby. Keurig verzorgd en bijzonder parkietvriendelijk!

Jurry

Tsjonge Sjuh, wat goed gedaan. ;D Ik ga toch overwegen om er wel 1 aan te schaffen.
Ik ben zo verzot op de beestjes! Stel dat het niet zou gaan (teveel stress bijv.) heb ik een lieve tante die staat te popelen om hem over te nemen. Dus ik heb een stok achter de deur. :)

Ook ben ik erachter dat ik leuke huisgenoten ga krijgen, dus kan ik ook overwegen het beestje voor het weekend in mijn kamer te laten.

Bedankt voor jullie goede adviezen!  :)

Groetjes Jurry

Parkieten-Freak

Ik ben erg blij met je vraag Jurry!
Sjuh heeft voor een mooi artikel op de Parkieten-Freak website gezorgd! ;D
http://www.parkietenfreak.nl/a-reizen.php


Jurry

Wow inderdaad een erg informatief stuk ;D. Nou, ik ben blij dak een vrij onbesproken probleem op tafel heb gegooid. :)

Nou heb ik nog een vraagje, hoe krijg je in de winter in hemelsnaam een kruik in zon klein reiskoffertje? Volgens mij zijn er toch geen kleine kruikjes op de markt..?

Grtz

budgie

Er bestaan kleine koel- c.q. verwarmingselementjes die je zowel in de vriezer als in heet water kunt leggen.
Maak van zo'n elementje een lekker behaaglijk klein kruikje. Past vast wel in de reiswieg.
Ik heb zelfs twee 'kruikjes' voor in mijn jaszakken!