Een tweede parkiet

Gestart door Zafara, juli 30, 2006, 22:31:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zafara

Ik heb een parkietje van nu 8 weken, hij is al best wel tam en gaat graag bij mij zitten enzo. Behalve als mijn cavias er zijn want dan is hij liever aan het rommelen in hun kooien.
Ik zit er over te denken om een tweede parkietje aan te schaffen die nu 5 weken is, maar blijft mijn andere parkietje dan nog zo tam als hij nu is? En dan bedoel ik niet het bij mij komen zitten, maar op mijn hand zitten en dat ik hem kan aaien en aanraken zoals nu? Hij is nu soms best een opstandje die van zich af bijt als hij er geen zin in heeft om aandacht te krijgen.
Ik wil een tweede parkietje omdat hij best veel aandacht van mij vraagt, hij is altijd blij om mij te zien en dan wil hij zijn kooi uit (en dat gaat nu met dit warme weer niet omdat 's avonds mijn ramen open moeten om de hitte te verdrijven). Ik heb nu vakantie gehad en ga weer werken en daarna weer naar school, hij krijgt dan nog steeds genoeg aandacht van mij, maar vind het toch sneu als zon diertje zo aanhankelijk is en ik moet dan weer weg. Maar zou het ook weer zonde vinden als ik dan twee parkietjes heb die "niets" meer van mij willen weten.
Kun je een tweede parkietje er zo bij in de kooi zetten of moet je net als bij andere dieren eerst goed laten wennen aan elkaar buiten de kooi? Komt ruzie voor? Want ik weet het geslacht niet, ik denk dat ik nu een mannetje heb want zijn neusdopje wordt al wat blauw, en op de foto van die ander zag ik dat het nog helemaal blankroze was. Kiezen parkieten normaal zelf een vriendje/partner uit of zijn ze blij met iedere parkiet?

Meltjuh

Hey Zafara,

Het zal leuk zijn voor je andere parkietje als er een vriendje bij komt.
5 weken is nog te jong het parkietje kan dan beter nog even bij zijn moeder blijven.
Je parkietje blijft zeker tam als je hem gewoon aandacht blijft geven.

Zet het 2e parkietje eerst maar appart dan kan je parkietje die je nu hebt aan de nieuweling wennen en andersom natuurlijk. En zo heeft het nieuwe parkietje de tijd om aan de nieuwe omgeving te wennen.

Als je het geslacht niet zeker weet is het het best om er een mannetje bij te zetten. 2 popjes bij elkaar kan verkeerd gaan al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
In de meeste gevallen zijn parkieten niet kieskeurig en zullen ze elk ander parkietje accepteren.

Ik wens je veel succes!