net nieuwe parkieten gekregen (paar vraagjes)

Gestart door sietslotje, juli 29, 2006, 11:31:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sietslotje

heeey allemaal ben net nieuw.

ik heb gister parkietjes gekregen van me vader die was ergens en die had parkieten en hij wou ze los laten buiten omdat die ze niet meer wou en nou heeft me vader de parkieten mee genomen. (heb vroeger wel een kauw gehad maar nooit een parkiet.)

we hebben een koppeltje een gele en een groene en die hebben jongkies
maar wat is nou het probleem het mannetje is ontsnapt en nou zat het vrouwtje alleen en nou hebben we de jongkies vanacht binnen gehad.(ook om een beetje tam willen maken)
en ik probeer ze te voeren die man zei dat ze rond 6 -7 weken waren
maar een jonkie1 zit steeds apart in het zelfde hok (die gaat nou ook klateren) en die is ook groter 
we hebben 4 jongkies (zal ze even nummeren is makkelijker snappen julllie het misschien een beetje) jongkie 2 /3 hebben best veel donshaartjes nog maar ze eten ook minder dan de rest
en jonkie 4 iets minder en jongkie 1 die volgens mij al iets volwassener is alleen onder de vleugeltjes en eet ook beter
maar ik wil ze ook tam maken kan ik ze dan de jongies bij elkaar houden of apart, en moet de moeder er wel bij, en ik heb een handdoek in de kooi liggen in de hoek en daar liggen ze in. maar we willen de kooi weer buiten zetten zodat de vader misschien terug komt in het kippenhok en de kleintjes in het hok laten waar ze zitten of is dat geen doen.(wel beschut hoor)

doe ik het goed zo en snappen jullie het nog misschien nog tips
zal straks misschien even foto's plaatsen

groetjes marlot

Parkieten-Freak

Zou je de bovenstaande diarree van woorden willen herzien,en je vraagstelling opnieuw EN duidelijk willen forumuleren?
Er is geen touw aan vast te knopen namelijk.


Sara

Ik kan er ook neit echt aan uit,maar ik begrijp hieruit dat iemand je heeft gezegd dat die kleintjes 6-7 weken zijn,en je zegt dat ze nog geen één van allen volledig in de veren zitten ?  ???
Mijn kleintje had al op 3 weken en 3dagen overal veren.De jonkies horen toch gewoon bij hun moeder als ze nog zo weinig veertjes hebben als jij beschrijft.Als je het wat beter zou kunnen formuleren zouden we ook 'n beter antwoord kunnen geven.

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

sietslotje

heey

sorry voor de ontduidelijkheid ik vind het ook moeilijk uitleggen

maar mijn vraag was eigenlijk kunnen ze zonder vadervogel overleven.

we hebben de parkieten vanacht binnen gehad en nou weer buiten met de moeder erbij ik heb ze al zien eten. we hopen dat vadervogel terug komt.

maar kan ik ze ook tam maken als ze alle vier de jongkies bij elkaar in het hok zitten ik haal ze er wel apart uit.

voor mij is het nieuw en ik wil het zo goed mogelijk doen voor ze.
groetjes marlot

Parkieten-Freak

De jongen kunnen zonder vadervogel overleven mits ze zelf kunnen eten, of gevoed worden door de moeder of door een andere vogel (soms helpen ongepaarde mannetjes wel eens).
Als de vogels zelfstandig kunnen eten, is het geen probleem.
Je kunt 4 vogels tam maken, maar het lijkt me een hele klus en voor een beginner zo goed als ondoenlijk, ook al haal je ze er apart uit.


sietslotje

#5
update onderaan
hier de link voor foto's

http://www.mijnalbum.nl/Album=6TZXED6C

ik bedoel de grijze haartjes die je op de foto ziet
want 2 dat nog best wel erg en op de andere foto die je ziet die heeft dat niet is dat normaal.

(ik ben denk ook een beetje over bezorgt hoor)
groetjes marlot

Citaat van: Parkieten-Freak op juli 29, 2006, 13:30:48
De jongen kunnen zonder vadervogel overleven mits ze zelf kunnen eten, of gevoed worden door de moeder of door een andere vogel (soms helpen ongepaarde mannetjes wel eens).
Als de vogels zelfstandig kunnen eten, is het geen probleem.
Je kunt 4 vogels tam maken, maar het lijkt me een hele klus en voor een beginner zo goed als ondoenlijk, ook al haal je ze er apart uit.


ik kan er dus beter 1 of 2 uithalen en die tam maken.
ik heb ze nou zien eten van de grond.
maar de moeder doet niks (teminste wat ik gezien heb zal ook wel een beetje gestrest zijn) ze gaat alleen bij de jongkies liggen

groetjes marlot



Parkieten-Freak

O, dat is nog een heel jong vogeltje zeg!  ???
Wacht even op een reactie van leden die verstand hebben van broeden en kweken, ik heb dat niet.

Wat betreft het tweede gedeeltje van je vraag: 2 vogels is uiteraard al wat minder moeilijk, maar ook weer niet gemakkelijk. ;)




Sara

Hallo,
Ziiten ze op de grond van de kooi?Of wat bedoel je met ze eten van de grond?
Ik schat dat je parkietjes rond de 3weken oud zijn,en deze kunnen toch nog niet zelf eten.Ik zou ze gewoon in het broedblok zetten bij de moedervogel.Normaal gezien zal de moedervogel haar kleintjes dan zelf voeren.

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

#8
Hey sietslotje

Op je vraag of de kleintjes kunnen overleven zonder vader figuur

Ja dat kan als de moeder de taak op zich blijft nemen en ze blijft verder voeren, en meestal doet ze dit ook ;)
Zorg er dan wel voor dat je popje voldoende eivoer en andere vitaminen en ook haar eten dicht bij haar heeft.

Laat het popje en de kleintjes ook op een vaste plaats staan. Het is echt niet goed voor ze om ze steeds maar weer van binnen naar buiten en omgekeerd te zetten. En laat de kleintjes gewoon bij hun moeder in het broedblok zitten.

hou het gewoon goed in het oog en mocht het popje echt niet meer verder willen eten geven kun je overgaan op handopfok

vele groetjes

sietslotje

#9
Citaat van: Safrena op juli 29, 2006, 14:15:44

hou het gewoon goed in het oog en mocht het popje echt niet meer verder willen eten geven kun je overgaan op handopfok

vele groetjes

als ze beginnen te schreeuwen doet moeders niks.
maar wat moet ik ze dan geven wat voor voer voor handopfok
(sorry heb de vogels gekregen omdat iemand ze niet meer wou en andere zou hij ze loslaten buiten dus heb me niet echt in kunnen verdiepen)
groetjes marlot

Safrena

hey sietslotje

Als de moeder echt niks meer doet kun je nutribird handopfok voor grasparkietjes (A21) geven

Hoe je dit het beste kan doen lees je op onderstaande links

http://www.neophema.nl/nl/dept_5.html

http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm

Vele groetjes