Baby, mijn 1e parkiet

Gestart door Ashevini, juli 27, 2006, 15:50:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ashevini

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week mijn eerste parkietje: Baby.
Sinds de eerste dag zit hij al heel graag bij me en zoals je op de foto ziet, vind hij op mijn vingers zitten ook prima. Na de 2e dag is hij mijn huiskamer gaan verkennen en nu vliegt hij volop.
Ik lees dat veel parkietenhouders moeite hebben met het tam krijgen van hun parkietje.
De mijne is nog jong (volgens de dierenwinkel nu 11 weken) maar gelijk al tam.
Sinds gisteren durft hij verder mijn huis te verkennen, zoals de slaapkamer en de hal.
In de keuken mag hij niet komen van mij, omdat ik daar altijd een raam open heb staan. En als ik onder de douche sta, komt ie stiekum de badkamer ingewandeld   :)
Over dat vliegen van hem: Stijgen, vliegen, sturen en remmen gaan goed.. maar landen? Ten eerste heeft hij volgens mij een beetje hoogtevrees. Soms land hij bovenop het kozijn of op een deur en roept net zolang tot ik hem naar beneden haal. Gisteren heeft hij een landingsactie uitgehaald bovenop 1 van mijn modelautootjes. Met als gevolg dat hij een centimeter of 10 stond te skate-boarden!
(Dit vindt ie blijkbaar nog leuk ook, want nu doet hij het gewoon express)
Het is een echte clown en hij begint nu ook steeds meer te brabbelen en te fluiten. Ik heb em ook een paar speeltjes gegeven, die hij na even aankijken, fantastisch schijnt te vinden.
Overdags werk ik, maar vandaag moest ik even naar de dokter. Ik ben toen gelijk even naar huis gegaan om iets op te halen en wilde ook gelijk weer terug naar kantoor. Baby vond toen (denk ik) dat ik wel heel erg veel kapsones had (ik had em niet gegroet toen ik binnen kwam) en bleef roepen en kwetteren tot ik even bij hem ging zitten om "hallo" te zeggen. Ik had haast en moest gelijk weer weg, maar toen scheen hij dat wel prima te vinden.
Het is een heel verhaal geworden, maar wat ik probeer weer te geven is: Is het niet raar dat Baby zo snel gewend is geraakt aan mij en mijn huis? Ik weet eerlijk gezegd niet, hoe betrouwbaar de dierenwinkel waar Baby vandaan komt is en ik twijfel ook aan zijn leeftijd.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes, Ashe en Baby.

Cutie_lover

Voor de leeftijd : ik zou een foto plaatsen. Als ik het zo zie op je avatar, lijkt het mij een popje ( vrouwtje ) ongeveer 4/5 maanden oud. Dat zij(?) als zo snel aan je hand gewend is, is niet raar. Sommigen parkieten worden gewoon sneller tam. Moppie bijv. . Bijna twee dagen heeft het gekost.

budgie

Een popje? Weet je dat zeker? Ik denk dat het een mannetje is. kijk maar naar die blauwe neusdop.  ::)

Sara

Het is erg moeilijk te zien vind ik,kan je geen grotere foto plaatsen,maar zover ik zie je op je avatar zou ik ook zeggen 'n volwassen mannetje,maar ik vind het nogal moeilijk te zeggen van zo'n kleine foto.. :-\

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Meltjuh

Nou het lijkt er op dat het parkietje nog een zwart puntje aan zijn snaveltje heeft. Dat betekend dus dat het nog erg jong is.
Een jong popje heeft ook meestal blauw op haar neusdop als het jong is. Dus op deze kleine foto denk ik ook een pop. Maar misschien denk ik bij een andere foto wel anders :D

Sara

Jaah,nu ik tegoei kijk lijkt de neusdop weer lichtblauw te zijn,maar ik dacht eerst dat de neusdop donkerblauw was,en dan is het uiteraard wel 'n volwassen mannetje :D
maar als het lichtblauw is,en het is nog 'n jong parkietje is het inderdaad 'n popje,al blijft het erg moeilijk te zien :)

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Ashevini

#6
Hallo allemaal!

Heel erg bedankt voor de reactie's. Zijn neus dop is wel erg blauw en er zit inderdaad een donkere vlek op de punt van zijn snaveltje:


pascalparkiet


Sara

Mooi parkietje hoor :-*
Nu ik ie dat ie nog zo jong is,denk ik ook 'n popje,maar ik weet het helemaal niet zeker,want de neusdop is al wel erg donker.
Even offtopic: is het typisch aan jonge parkietjes dat ze 'n donkere vlek op hun snaveltje hebben?
Mijn kleintje heeft dat nooit gehad,waarom hebben sommige jonge parkietjes dat wel?

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

Hey Sara

Ja hoor bij jonge parkietjes is het normaal dat hun snavelpuntje zwart is
Bij parkietjes ouder dan 8 weken is dit vrijwel helemaal verdwenen

vele groetjes

Sara

En als ze dat nooit gehad hebben is er dan iets mis of kan dat geen kwaad? :o
Mijn kleinthe heb ik al van sinds ie uit het ei is,en hij heeft nog nooit zo'n vlekje gehad...

Groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Meltjuh

Nee hoor dat maakt niet uit. Mijn lichtste 2 jonkies hadden ook  geen zwart snaveltje terwijl de donkerste van de 3 dat wel hadden. Volges mij ligt het gewoon aan hoeveel pigment ze hebben want bij lutino's en albino's ontbreekt het zwarte snaveltje ook vaak

Anita1983

#12
Hallo Ashevini,

Welkom op dit forum!
Wat leuk dat je een vriendje in huis hebt genomen en wat is het een schatje  :-*
En goed om te horen dat hij al zo snel aan jullie gewend is. Sommige parkieten hebben langer de tijd nodig en dit parkietje is gewoon vol van nieuwsgierigheid, prachtig! Let inderdaad goed op open ramen en deuren, want parkieten kunnen erg snel zijn.
Aan je verhaal te lezen is je parkietje op onderzoek uit. Hij is alles aan het ontdekken. Omdat hij de omgeving nog niet goed kent, zal hij misschien wat voorzichtiger zijn (of juist niet haha).
Dat je parkietje roept kan ook betekenen dat hij erg enthousiast is. Veel parkieten doen dit als ze lekker door de kamer rondvliegen.

Het is inderdaad een jong parkietje. Dit kun je zien aan de strepen die over zijn kopie lopen, deze lopen nog helemaal door. Dit betekent dat hij zijn eerste rui nog niet heeft gehad. De eerste rui krijgen parkieten als ze ongeveer 3 maanden zijn.  ;)

Op de site (www.parkietenfreak.nl) kun je informatie vinden over de voeding, verzorging e.d. van je parkietje. Veel plezier met je nieuwe vriendje!

Liefs,
Anita