Spreidpootjes?

Gestart door karin v h, juli 25, 2006, 16:44:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Beste parkietenfreaks,
Bij een van mijn parkietjes 2 1/2 week oud staan de pootjes naast het kontje, lang niet zo erg als in jullie foto-reportage staat. Ze staan echt net naast het kontje. :(
Volgens mij had mijn andere parkiet dat niet.
Als je knijpringetjes moet hebben, waar kun je die dan kopen? :-\
Maar de vraag is, is het inderdaad zo erg of moeten ze staan zoals op jullie website?
Groetjes karin

goofy

Bij ons in de dierenwinkel (daar hebben ze ook broedhokjes enzo) hadden ze een klein parkietje met spreidpoten.
Ze hadden met een pleister de pootjes wat naar elkaar getrokken (Vaak verversen) en toen kwam het allemaal goed met het parkietje.

Wij zelf hebben 2 kwartel jonkies gehad, 1 ging dood omdat hij spreidpootjes had (we hadden ook dat met die pleister geprobeerd maar de pootjes stonden te vaer van elkaar af) hij heeft dus niet naar het eten kunnen lopen, we hadden ook eten bij hem neergelegd maar daar at hij niet van.

Misschien zijn er nog mensen die verdere tips hebben voor je ;)

Succes ;)

karin v h

Het is echt twijfelachtig. :-\
Het is natuurlijk ook erg warm in het broedblok. Vanmiddag had hij ook zijn vleugeltjes opzij hangen en zijn pootjes er onderuit.
Ik heb er de laatste uren veel naar gekeken en soms zit hij ook wel in het hoekje van het broedblok (om zich staande te houden ;)(tenminste denk ik!)).
Echt zo uitstaand als op de foto van de website is het duidelijk niet.
Afwachten maar, verder wordt hij/zij erg mooi!
Groetjes karin

karin v h

Wie kan mij vertellen waar ik knijpringetjes kan krijgen. :-\
Gisteren betrapte ik het vrouwtje dat boven op het 'jong' lag. :(
Vanmorgen was het toch wel duidelijk dat de pootjes er naast lagen.
Of dat verhaal over die pleister sprak mij ook wel aan maar wat voor soort pleister moet je daarvoor gebruiken en ik neem aan een 1/2 cm. breed? :-\
Groetjes karin

esmeralda1975

hoi bijna overal kan je knijpringetjes halen ik heb ze bij voor beeld bij de boerenbond gehaal maar je moet wel even op de maat leten de kleinste zijn het beste want ik had de eerste keer veel te grote :o en dat ga niet werken en dan met een klein elastiekje het was voor mij ook de eerste keer maar als je het precies doet zo als hier op de site vermeld staat moet het lukken zo heb ik het ook gedaan voor de com en dan lezen en te gelijke tijd bij je eigen vogeltje doen maar met die van mij is het goed gekomen ik zal wel zegen dat je moet kijken of iemand je even kan helpen want je kan er echt wel een handje bij hebben.

is dit gelukt dan na een week is het helemaal goed en dan word het toch z'n mooi parkietje en je krijg dan ook een sterke band met dat parkietje want wat was ik trots toen hij iendelijk kon lopen.

noe heel veel sterkte en doe je best  ;) dan komt het goed ;D

karin v h

Beste vogelliefhebbers,
Ben bij de dierenwinkel geweest voor knijpringetje. Ik vroeg hem of hij wist waardoor spreidpootjes o.a. kwamen. Hij vertelde mij dat dit kon komen door de hoge vochtigheid in het broedblok. :-\
Nu heb ik omdat bij mij de vochtigheid zo laag was een spons op het broedblok gelegd en dat regelmatig op nieuw nat gemaakt. :(
Dus..... nu neem ik mijzelf nu kwalijk dat ik de spons erop gelegd heb want anders was het waarschijnlijk niet voorgekomen.
De pootjes zijn nu geringd met knijpringetjes en een elastiekje er tussen wat een heel gedoe is omdat voor elkaar te krijgen.
Moet je dit nu niet langer laten zitten dan 1 week? Lijkt mij zo kort. :-\
Groetjes karin, sara, buffy, poekie, meisie, sammy en jippie.


Safrena

Hey Karin

Je hoeft jezelf niet schuldig te voelen hoor

Spreidpootjes komen niet door de luchtvochtigheid
Spreidpootjes komt omdat of het popje te zwaar op het kleintje heeft gelegen of door een tekort aan vitamine.

Als ik je vorige berichtjes lees is het bij jou zo omdat het popje te zwaar op het kleintje gelegen heeft

vele groetjes

esmeralda1975

HOI
inderdaad je hoeft je niet schuldig te voelen want dit kan inderdaad door het popje komen.
en een week is echt genoeg ik heb het zelf ook gedaan en was helemaal goed na een week en anders kijk je na een week hoe het er voor staat en vind je dat het iets wat langer moet dan doe je het gewoon iets langer.

nog even een tip niet te strak en op letten dat het niet in zijn pootjes groeit dit is niet de bedoeling .

veel succes groetjes esmeralda

karin v h

Hallo Esmeralde,
Bedankt voor je reactie maar het was al een kriem om die ringetjes om een zeer beweeglijk vogeltje te krijgen maar hoe kan ik zien of ze niet te strak zitten? En.... je kunt toch ook niet zien of dat in het pootje groeit :( tenzij je het er iedere keer af gaat halen? :-\
Groetjes karin

karin v h

Heb vanmorgen de elastiekjes van zijn pootjes afgehaald en hem weer voorzichtig in het broedblok gezet, schrok eerst wel want ze stonden voor het oog weer scheef.
Maar na een 1/2 uur weer gekeken  ;D  het ziet er goed uit, hij loopt gelukkig rond en ik zie van bovenaf zijn pootjes niet staan. Het was natuurlijk ook wennen om weer zonder elastiekje te moeten lopen (dribbelen!). :D
Groetjes karin, sara, poekie, meisie, buffy en JIPPIE

Safrena

Hey Karin

Heel goed gedaan ;)
Blij te horen dat de pootje weer helmaal mooi staan, en het kleintje binnenkort lekker zal kunnen klimmen en klauteren ;D

vele groetjes

karin v h

Hoi Safrena,
Ik vind wel dat hij heel onzeker op zijn pootjes staat en een beetje ongelukkig nog neerzet. ???
Het zal wel het onwennige zijn en het valt natuurlijk ook op omdat Sammy het andere jong met alles zo vlot was. :-\
Maar..... hij/zij zal gewoon wel wat trager zijn maar.... wel heel erg lief! :-*
Groetjes karin, sara, meisie, poekie, sammy en JIPPIE

karin v h

Hallo dierenliefhebbers,
Is het zo dat parkietjes met spreidpootjes wat onzeker lopen?
Jippie heb ik vanmorgen even los gehad in de speelbak van de andere parkieten maar hij liep zo eng, net of hij steeds aan het uitglijden is!
Ik weet ook niet of het zin heeft om een parkietje dat ruim 4 weken oud is nog een keer de pootjes bij elkaar te binden.
Goetjes karin

Parkieten-Freak

Loopt hij echt anders in vergelijking met de andere jonkies?


karin v h

Beste Parkietenfreak
Mijn andere parkietje (2 weken ouder) stond wat vaster op zijn pootjes, bij Jippie heb ik het gevoel dat hij alsmaar aan het uitglijden is.
Ik heb een bak (een heel groot houten dienblad) met trappen en ringen erin en op de bodem ligt een laag schelpenzand toen ik hem daarin zette begon hij echt wijdbeen (wijdpoots) te glijden heb hem na een paar minuten gauw opgepakt en terug gezet in zijn broedblok.
Als hij in zijn broedblok staat, staat hij echt op zijn pootjes maar in de bak betrapte ik hem erop dat hij niet echt goed op zijn pootjes stond (echt wijdbeens)!
Ik weet ook niet of je die twee mag vergelijken want de ontwikkeling is volgens mij ook wat langzamer?
Hopelijk begrijp je het zo!

Parkieten-Freak

Toch lijkt het me goed om het vogeltje te gewoon lekker laten oefenen. Wellicht is een wat minder gladde ondergrond voor hem beter: een stukje niet gladde vloerbedekking, of laten lopen op een dubbelgevouwen oud laken kan al wonderen doen.
hij zal misschien nooit zo mooi recht lopen als een ander vogeltje, maar de natuur heelt veel en hij is nog jong....! ;)


karin v h

Goed dat ga ik proberen.
Bedankt voor de tip en hij hoeft voor mij ook niet mee te lopen aan een modeshow maar hij moet zich wel kunnen redden. ;)
Groetjes karin

Parkieten-Freak

Ik denk dat het laatste zeker goedkomt Karin! Het vogeltje zal zeker over enkele weken een stuk handiger zijn met alles!


budgie

Ik denk dat hij bij het lopen veel steun zal hebben aan een stroef (rubberen) anti slipmatje van fijne structuur, zoals gebruikt onder glazen en ander serviesgoed. Sjakie is weleens met z'n nageltjes vast komen te zitten aan een handdoekje en aan bepaalde kledingstoffen. Zo'n anti slipmatje heeft geen lusjes e.d. waaraan je parkiet kan blijven haken.

karin v h

Het vervelende is dat die antislipmatjes zo klein zijn, die hebben ongeveer de grote van 24 cm doorsnede en als hij een sprint maakt is hij met 10 passen van het matje af! ;D
Ik doe het wel op een laken, dat heeft geen lussen of i.d.
Groetjes karin

karin v h

Vanmorgen heeft Jippie over een laken op de grond gedarteld. Ging erg goed, maar.... het is vast een mannetje want hij kroop steeds onder mijn rok :-*. Zijn moeder kwam er ook iedere keer bij zitten (nou die wilde nooit op de grond zitten). Ik hou er trouwens ook niet van dat vogels op de grond lopen dus laat zij maar lekker hoog en droog zitten ;D
Heb hem na 5 minuutjes terug in het broedblok gezet.
Groetjes karin

karin v h

Hallo Parkietenfreaks,
Jippie doet het aardig goed op zijn pootjes ;D.
Ik heb hem in het begin op een laken in de kamer laten lopen maar hij zocht denk ik de veiligheid bij mij, kroop overal bij mij, onder mij!
Nu heb ik voor een andere parkiet (de eiereter) een kleine kooi staan en ik zet hem daar nu iedere keer een tijdje in van 5 minuten tot nu ruim 1/2 uur. ;D In het begin zat hij enorm te wiebelen en durfde hij niet om te draaien maar nu gaat dat iedere keer iets beter ;) en als hij in het broedblok zat ging hij meteen liggen.
Hij zit nog steeds in het broedblok, erg vaak steekt zijn koppie door het gaatje heen maar eruit komen durft hij niet. In de kleine parkietenkooi heeft hij het erg naar zijn zit, wil zich laten aaien, eet uit mijn hand, kwekt gezellig etc.
Maar zijn broedblok uitkomen durft hij niet - ENG  :P
Ik weet niet hoe ik hem daaruit moet krijgen? :-\
Groetjes karin

Safrena

Hey Karen

Wat goed dat Jippie steeds beter op zijn/haar pootjes gaat lopen

hoe oud is Jippie nu?

Normaal komt hij/zij er wel uit als ie er klaar voor is zou dit toch nog even afwachten ;)

vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena,
Jippie is nu 30 dagen oud. ;)
Het vervelende is dat je ze met elkaar gaat vergelijken want Sammy was binnen 4 weken al uit het broedblok maar ik blijf van mening dat Jippie door die spreidpootjes toch een kleine achterstand heeft.
Hij vindt het echt heerlijk om in de kooi te zitten alleen met klimmen weet hij nog niet goed hoe hij zijn pootjes neer moet zetten :P Ik denk een beetje eng!
Groetjes karin

karin v h

Jippie heeft zich heel erg goed ontwikkeld. :P
Hij is zijn spreidpootjes helemaal vergeten en ik weet het alleen nog omdat de ringetjes nog om zijn pootjes zitten (wacht even op goede hulp om ze er af te halen). De ringetjes zitten ook los om zijn pootjes dus daar heeft hij geen last van.
Hij kan nu echt alles weer. ;D
Groetjes karin

Scotty - Keecko

Hoi Karin,

wat fijn voor je en natuurlijk voor Sammie!!
nu kan hij weer fijn spelen als een gewoon parkietje!
Goed dat je zo hebt gehandeld!
;D

Groetjes Ilse