Wat is er mijn parkieten?

Gestart door Mr Chelleke, juli 24, 2006, 19:21:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr Chelleke

Hallo,

ik heb in de afgelopen week 4 parkieten dood aangetroffen in mijn volliere.
Nu heb ik al op diverse sites gezocht naar de symptomen en niets gevonden of niet iets duidelijks.

De vogels kunnen hun poten niet meer gebruiken alsof ze verlamt zijn, binnen het uur sterven ze.
Het gebeurt al sinds de zomer echt op gang is gekomen, de hoge temperaturen.
In totaal ben ik al 7 parkieten op deze manier verloren en als ik dan bel met de dierenarts zeg deze dat ik vitamine-druppels in het water moet doen en regelmatig water verschonen.
Verder kan of wil hij niet helpen.

Ik ga ervan uit dat IK iets fout doe of te weinig geef of misschien wel te veel voer of druppels vitamines.
Ze krijgen 1 keer in de week gierst en een paar keer per week wat fruit of groenvoer (vers).
Basisvoer aangevuld met ei-voer en grit.

In mijn volliere zitten ook 4 koppels valkparkieten die vertonen verder geen symptomen.

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is met mijn grasjes het is erg zielig om ze te zien lijden, maar het gebeurt en ik wil er wel wat aan doen.

Alvast bedankt.

Mr Chelleke 8)

Meltjuh

Hey Mr Chelleke,

Wat er bij jou gebeurd is wel heel ernstig :o
Met de genoemde symptonen, de verlammings verschijnselen, zit ik te denken aan papagaaien ziekte (Psittacose).
Het ziekteverloop kan chronisch of acuut zijn.
Bij de acute vorm kan het binnen een paar dagen dodelijk voor je vogel zijn.

Eten je vogels minder en zijn ze ook minder actief? Bekijk de ontlasting goed van je parkietjes en ga snel naar de dierenarts voor een onderzoek!

Parkieten-Freak

#2
Welkom op het forum Chelleke!
Het is niet een-twee-drie zo gemakkelijk te zeggen wat er met je vogels aan de hand is, maar ik denk aan vergiftiging.

Aangezien je schrijft dat er ook valkparkieten in dezelfde voliere zitten heb ik wel nog wat vragen.

Wat betreft de voeding: kunnen ze allen bij hetzelfde voer en drinkwater en eten/drinken ze dat ook?
Hoe vaak ververs je het drinkwater, hangt het drinkfonteintje in de zon of staat er een schaaltje water op de grond?
Hoe vaak reinig je de drinkbakjes, en met welk schoonmaakmiddel?
Gebruik je (of heb je):
Insecticiden of chemische middelen in gebruik om muizen te weren?
Is er lood of zink aanwezig in de voliere? (ik denk dan aan randen of gootjes)
Worden er in de tuin onkruidverdelgingsmiddelen gebruikt?
Is de voliere pas geschilderd?
Groeien of staan er giftige planten (klimop) in of vlakbij de voliere?
Is de temperatuur in de voliere niet te hoog, kunnen de vogels uit de zon?
Hoeveel vitaminedruppels doe je in het drinkwater, in welke verhouding en wat voor druppels zijn dit? (Merknaam)

Heb je er al eens aan gedacht op autopsie te laten verrichten bij een dierenarts?


Mr Chelleke

Whow dat zijn wel veel vragen tegelijk maar de meeste kan ik al meteen beantwoorden hoor.

Al mijn vogels kunnen bij hetzelfde voer en water.
Het drinkbakje hangt aan de wand van de binnenkooi waar ze vrij in en uit kunnen vliegen is het echt benauwd hang ik in de buitenkooi ook nog en extra bakje in de schaduw.
Ze maken hier veel gebruik van.
Het water wordt gemiddels 2 a 3 keer per dag ververst, alle voederbakken en drinkbakjes worden iedere dag voor het verversen met gewoon water goed schoongespoeld zonder schoonmaakmiddel.
Af en toe gaan ze in de vaatwasser.

Inmiddels heb ik het muizengif verwijdert en de binnenkooi met een stofzuiger schoongemaakt.
Er was ook lood aanwezig maar dat heb ik een tijdje geleden al verwijdert omdat ze hieraan an het knagen waren. (Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat dit de oorzaak is)
Giftige planten heb ik niet in de onmiddelijke omgeving van mijn kooi daar wordt regelmatig het onkruid weggehaald en is op wat gras na vrij van planten.

De vogels kunnen uit de zon zitten er is een weliswaar klein maar schaduwrijk plekje ook heb ik een gedeelte van de buitenkooi afgedekt zodat er altijd schaduw is, de binnenkooi is in mijn schuur en redelijk koel.

Ik heb een gemiddeld/groot drinkbakje van RVS en doe 3 a 4 druppels Multivit in het water (alleen 's-morgens en 's-avonds bij het "grote" verversen.

Autopsie laten verrichten heb ik wel aan gedacht maar op dit moment is de dierenarts op vakantie en de andere is een zeikerd omdat ik niet met een hond of kat kom.
Maar eerst wil ik voorkomen dat mijn vogels sterven, het gif is weg en het lood is ook al weg.

Hoop dat dit genoeg info is, opmerkingen (Positief) en tips waar ik wat mee kan of iets mee zou moeten doen zijn meer dan welkom.

Greetz Mr Chelleke 8)

Mr Chelleke

@ Meltjuh:

Papegaaienziekte is besmettelijk voor elke vogel dus dan zouden mijn valken het ook moeten hebben en die mankeren niets het is puur mijn grasjes.
De overige grasjes eten en drinken en spelen en vliegen gewoon zoals altijd.

Bedankt voor de reactie.

Greetz Mr Chelleke 8)

Parkieten-Freak

#5
Muizengif is een mogelijkheid. Sommige soorten kunnen het zenuwstelsel aantasten. Loodvergiftiging kan ook, maar treedt niet accuut op.
Grasparkieten zijn erg klein, en ze zijn nog kwetsbaarder dan valkparkieten.

Nog wat tips:
Let op met fruit.
Fruit kan bespoten zijn, en als je het niet heel goed afwast kunnen vogels pesticiden binnenkrijgen. (Bij voorkeur dus schillen!)
Ook in het parkietenvoer kan de oorzaak liggen: schimmels en gisten in oude voeding kunnen chemische stoffen (mycotoxinen) produceren, die zeer giftig zijn. (Deze stoffen zie je niet!)
Zeer belangrijk is het dat je nooit teveel voer ineens koopt, en dit op een koele, droge plaats in een afgesloten vat/bus bewaard.
Waterbakjes moet je (zeker met deze hitte!) zeer goed reinigen, met een flessenborstel. De vaatwasser is ook prima, maar ze de bakjes hier dan minimaal 3 x per week in, zeker met deze hitte. Koop als het kan meerdere drinkglaasjes, zodat je steeds een schone kan pakken.
Een waterig milieu is namelijk een ideale voedingsbodem voor bacterien, en de "aanslag"  die je in niet goed geireinigde drinkglaasjes tegenkomt (hetgene glibberig aanvoelt) is op zich ook weer een goede voedingsbodem voor bacterien, al  helemaal als de temperaturen hoog zijn.

Etensbakjes: als het kan van roestvrij staal, geen andere metalen gebruiken. (Met zuren uit appels of ander fruit, kan het metaal reageren en toxische verbindingen vormen).

Kijk ook naar eventuele speeltjes in de voliere: geef UITSLUITEND vogelspeelgoed!


Kortom: ik zou beginnen om de voliere zeer goed schoon te maken. Loop alles nog eens na. Zorg dat er niets, maar dan ook geen spoortje muizengif meer te bespeuren is! Was alle bakjes, drinkglaasjes zitstokken e.d.zeer grondig af.
Hopelijk vallen er niet nog meer slachtoffertjes!
Succes!


Parkieten-Freak

Even een update, ik ontving een pb van Mr. Chelleke.

Mr Chelleke heeft autopsie laten doen op een vogel.
Deze was gestorven aan muizengif en had ook sporen van lood in zich.

Alles is inmiddels goed gereinigd en ontsmet en hij heeft gelukkig geen dode vogels meer.
De "weesjes" die hij hier aan over heeft gehouden eten nu zelfstandig en gaan het halen!  :D
Bedankt Mr. Chelleke dat je het even liet weten, en veel succes met de kleintjes! ;)


kaboutertjes

Heel sneu dat het met je gestorven parkietjes zo is gelopen, maar wel goed dat je weet waar het nu aan heeft gelegen, zodat je het vanaf nu kan gaan voorkomen.

Goed dat je autopsie hebt laten doen.

Groetjes Sylvia