Niet vliegen door de warmte??

Gestart door sylifantje, juli 24, 2006, 18:54:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sylifantje

Hallo
Mijn probleem is het volgende:wij hebben al 1 jaar 2 mannetjes-parkieten,Marfi en Gijsje.
Vliegen is nooit een probleem geweest,maar nu......
Ze komen niet hoog meer en vallen soms gewoon op de grond sinds `n week.
Qua voeding krijgen ze alles zoals jullie beschrijven.
De rui verloopt ook normaal.
Kan het van de warmte komen of is het wat anders ?
Hellup !!!



Anita1983

Hallo Sylifantje,

Hebben beide parkieten hier last van? Dat ze op de grond vallen? Bedoel je ook écht vallen of landen ze op de grond.
Parkieten vliegen met deze warmte wel minder, omdat ook zij last hebben van de warmte. Ook kun je dit zien doordat ze hun vleugeltjes een stukje van hun lichaam af houden.
Maar wanneer je parkietjes op de grond vallen, lijkt me dit niet goed. Hier moet een reden voor zijn: eten je parkieten wel goed? Worden ze opgejaagd of iets waardoor ze vallen?
Wanneer dit allemaal goed is, raad ik je aan om naar een dierenarts te gaan. Ook parkieten hebben last van de warmte, maar dat je parkieten 'zomaar' op de grond vallen is zeker niet goed!

Liefs,
Anita

sylifantje

#2
Hoi Anita
Fijn om al snel een antwoord te krijgen.
Ze landen inderdaad meer dan vallen,het is net of ze niet hoger kunnen dan anders en dan zijn meubels niet zo snel te ontwijken.
Ze worden ook niet opgejaagd en ze eten en drinken goed.
In de kooi zijn ze aktief genoeg en dat de vleugeltjes wat wijder gaan staan als ze het warm hebben wist ik.
We laten ze nu ook niet zo vaak vliegen omdat het wel erg warm is nu.
Dus ???

Ze hebben het allebei trouwens hoor

Berichtjes samengevoegd ;)
gr safrena

Anita1983

Hallo,

Goed om te horen dat ze goed eten en drinken! En verder gezond overkomen.
Het is normaal dat je parkieten nu wat minder "conditie" hebben.
Wanneer laat je je parkieten vliegen? Overdag als het zo erg warm is?
Houd het in ieder geval goed in de gaten en als het aanhoud, zou ik je aanraden om een bezoekje aan de dierenarts te brengen.

Sterkte  ;)

Liefs,
Anita

sylifantje

We laten ze `s morgens vliegen,als het nog niet zo warm is.
Maar we houden het in de gaten,tegen het eind van de week word het wat koeler.
Dan doen we weer een nieuwe poging......kunnen ze weer lekker "fladderen" en gek doen,hoop ik !!!
Groetjes,ook van Marfi en Gijsje ;D

Anita1983

Hallo,

Toch is het vallen van je parkieten niet normaal en heeft ook niet met de warmte te maken.
Ik heb dit besproken met Safrena en het vallen van je parkieten kan wijzen op een aankomende ziekte of vitamine tekort
Het beste kan je met de parkietjes zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan. Hij/zij kan een diagnose stellen.

Houd je ons op de hoogte?

Liefs,
Anita

sylifantje

Okee......Fijn dat je het ook even hebt overlegd.
Ga kijken of ik morgen een afspraak kan maken met de dierenarts......want we maken ons toch wel zorgen nu.
Als het toch niet van de warmte is....... :(
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Groetjes

Anita1983

Hallo sylifantje,

Veel sterkte en succes vandaag! Hopelijk kunnen je parkieten even terecht. Wanneer het om vitaminengebrek gaat, zal de dierenarts je vertellen hoe je dit kunt verhelpen.
Parkieten zijn inderdaad minder energiek met dit weer, maar wanneer je parkieten op de grond vallen is dit niet goed. Vooral niet omdat dit bij beide voorkomt.

Houd je ons op de hoogte?

Liefs,
Anita

sylifantje

Hallo Anita
Zoals beloofd de uitslag van het bezoek aan de dierenarts.
Het is toch een gevolg van de warmte en inderdaad. een vitaminegebrek.
Verder had Marfi een kleine gewrichtsonsteking in z`n vleugel,
waarvoor we een antibiotica-kuurtje van `n week hebben gekregen.
Met Gijsje was niets aan de hand.
We hebben multi-vit.druppels gekocht.
Gelukkig niets engs dus,hoihoi  ;D
Met een week moet het met Marfi beter gaan en aan het eind van de week
gaan we weer een poging wagen wat vliegen betreft.

Groetjes en ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat 8)

Safrena

Hey sylifantje

Het vallen van je parkietjes zal niet onmiddelijk van de warmte komen hoor ;)
Het is natuurlijk zo dat de warmte niet altijd goed doet maar de grootste oorzaak komt toch door het vitamine gebrek wat hen verzwakt in combinatie met de warmte nog erger maakt ;)

Gelukkig was je er snel bij en zullen je beide parkietjes snel weer helemaal hersteld zijn

Veel beterschap voor je parkietjes

Vele groetjes

sylifantje

Je hebt gelijk,het was gewoon een samenloop van de omstandigheden.
Ben blij dat ik,in samenwerking met jullie,de oorzaak heb kunnen vinden !!!!!
Ik ben jullie daar dankbaar voor ;D

Ook namens Marfi en Gijsje natuurlijk !!!!!
Liefs van ons :-*

Ik laat nog wel weten hoe het gaat.

Anita1983

Hallo sylifantje,

Goed om te horen dat je gelijk naar de dierenarts bent gegaan. Je bent er nu op tijd bij en nu kan het goed behandeld worden. Heel goed  ;D

Geef ze maar een dikke knuffel en geniet van deze lieve schatjes  :-*

Liefs,
Anita

Baasje van Smurfie

Hoi, ik heb even een vraagje over dat vitaminegebrek.

Parkietenvoeding is toch zo uitgebalanceerd dat daar alles in zit wat het vogeltje nodig heeft?
Of moet je bijvoeren?

Groeten,
Ook van smurfie

Parkieten-Freak

Dat hangt er vanaf welk voer je geeft.
Pellets: ja
XtraVital: ja, mits je goed doseert.*
Gewoon parkietenzaad: alleen indien gemengd met Brinta (rul papje van maken) en daarbij aanvullingen gegeven worden zoals eivoer en een stukje fruit af en toe.

* Geef niet meer zaad aan een vogel dan dat hij per dag opeet. De vogel gaat anders "snacken" en eet alleen de lekkerste zaden op. Hierdoor kunnen vitaminetekorten ontstaan.
Geef trosgierst hooguit 1 x per week en dan een halve sliert. ;)


janneke

Hoi,
In aansluiting op dit berichtje heb ik toch nog een vraag: Kan het door de warmte komen dat parkieten geen zin hebben om te vliegen? Sinds het zo warm is zijn ze er 1 keer uitgegaan om vervolgens de hele dag op de gordijnroede te zitten. Voor de rest lijken ze liever in de kooi te blijven.

(Wat achtergrondinfo: ze eten goed (extravital als basisvoer, extra's zijn trosgierst en appel), ze drinken veel, zijn ontzettend levendig maar komen gewoon de kooi niet uit. Ik laat mijn parkieten 's avonds uit de kooi. De parkieten staan in de huiskamer waar het op het heetst van de dag 26 graden is...En ze zijn vreselijk in de rui!)

Groeten Janneke



Parkieten-Freak

Ja, Janneke, dat kan.
Mijn parkiet Croky en zijn bij ons logerende zusje Twiggy zijn met name s-avonds ook wat rustiger dan normaal.
Als ze zich inspannen zitten ze al snel met de vleugels wijd vanwege de warmte. Daarnaast is ook Croky is in de rui.
Laat ze maar lekker hun gang gaan. Zodra het wat afkoelt, worden ze wel weer actiever!


sylifantje

Hallo allemaal
Wil even vertellen dat het met Gijsje al beter gaat !!!!
Verder heb ik in mijn "space" een weblog hierover geschreven en jullie banner erin
geplaatst als dank naar jullie toe !!!!!!  ;D

Veel liefs van mij  :-*

Anita1983

Hallo sylifantje,

Goed om te horen dat het beter gaat met je parkietje!
Wat leuk dat je onze site benoemd in je banner.  ;)
Wij kunnen je alleen advies geven en jij hebt zelf hier zelf goed naar gehandeld, prima gedaan   ;D

Veel plezier met je parkietje!

Liefs,
Anita

janneke

Nou, ik zal vanmiddag/vanavond kijken of mijn parkieten willen vliegen. Het is vandaag eindelijk een stuk koeler, ga dus eerst zorgen dat het binnen ook wat frisser wordt! Als ze het maar niet verleerd zijn!
Sylifantje: fijn dat het met Gijsje weer beter gaat! Ik hoop dat Marfi ook weer de oude wordt!
Groeten!

sylifantje

Hallo allemaal,

Ik wil even laten weten dat het met Marfi en Gijsje weer helemaal TOPPIE gaat !!!!
Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden,dus bij deze ;D
Het heeft wel een poosje geduurd,maar nu is alles weer OK.
Moet wel weer beginnen met tam maken,omdat Marfi toch wel geschrokken is van die spuit 2x op een dag in zijn snaveltje.
En Gijsje werd daar ook wat angstig van.....
Maar dat gaat goed komen.....we gaan het vertrouwde trosgierst weer gebruiken als lokmiddel :P

Groetjes van Sylvia
en Marfi en Gijsje :-*

Parkieten-Freak

Fijn dat alles in orde is gekomen!
En ja...trosgierst doet wonderen! :)