Onverteerd zaadje

Gestart door Meltjuh, juli 22, 2006, 19:23:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meltjuh

Hallo allemaal,
Zoals jullie allemaal wel weten heb ik Billie een weekje in huis.
Billie komt bij Sjakie vandaan en Sjakie heeft last van onverteerde zaadjes in zijn poep.
Nu zag ik dat er 1 onverteerd zaadje in Billie zijn poep zit :'( en ik had al zon vermoede dat het besmettelijk zou kunnen zijn.... :-\
Kan 1 onverteerd zaadje kwaad? of zou Billie het misschien uitgespuugd hebben? Ben zo bang... Misschien moet ik hem wel medicijnen toedienen terwijl Billie net tam begint te worden.

Wat moet ik doen :'( :'(

Ingrid

Hoi Meltjuh,

Ik kan niet echt jouw vraag beantwoorden of 1 onverteerd zaadje al kwaad kan. Wel heb ik een stukje over wat het syndroom inhoudt en over de besmettelijkheid gevonden.

Kliermaag dilatatie syndroom
Deze ziekte heeft in de loop der tijden vele synoniemen gekregen, en wordt onder andere Neuropathische kliermaagverwijding genoemd. De ziekte werd voor het eerst in 1970 beschreven, en kenmerkt zich door de aanwezigheid van ontstekingscellen in de zenuwen die de spierlagen van het verteringskanaal innerveren (krop, slokdarm, klier- en spiermaag, darmen). Onderzoek naar de oorzaak van de ziekte is in volle gang, en recent onderzoek heeft aangetoond dat de ziekte door een virusinfectie veroorzaakt wordt.

Het kliermaagdilatatie syndroom is bij meer dan 50 verschillende soorten papegaaiachtigen (oa ara's, kaketoes, grijze roodstaart, conures, amazones, Senegal papegaaien, edelpapegaaien, valkparkieten), maar ook andere vogelsoorten zoals toekans, vinken, en ganzen gerapporteerd.

De besmettelijkheid van de ziekte vertoont grote variatie. Bij een acute uitbraak kunnen meerdere vogels binnen een bestand ziek worden, soms blijft het beperkt tot slechts een enkele vogel. Mogelijk dat sommige vogels wel besmet raken, maar niet ziek worden. Het tijdsinterval tussen blootstelling en ziekte kan uiteenlopen van enkele weken tot meerdere jaren.

De ziekteverschijnselen zijn het gevolg van het niet functioneren van het maagdarmkanaal en leiden tot vermagering met of zonder een normale eetlust, braken, onverteerde zaden in de ontlasting, diarree of een verminderde feces productie, afname van de spieromvang, toename van de buikomvang, depressie, en verstopping van de kliermaag. Soms hebben de vogels zenuw- verschijnselen, en vertonen abnormale bewegingen met de kop, toevallen, of een abnormale voortbeweging. Niet al deze verschijnselen hoeven voor te komen, soms zijn alleen de zenuwafwijkingen aanwezig. Na besmetting zijn de eerste verschijnselen binnen 1 week tot binnen 3 maanden zichtbaar, echter niet alle besmette dieren vertonen ziekteverschijnselen.

De verwijding van de kliermaag is in uitgesproken gevallen op de röntgenfoto zichtbaar, soms met behulp van contrastmiddel. Een verwijde kliermaag kan ook het gevolg zijn van andere oorzaken zoals een vergiftiging met zware metalen onder andere lood of zink, een scherp voorwerp in de spiermaag, het ontbreken van grit, een ontsteking van de klier- of spiermaag(wand) tengevolge van bacteriën, schimmels of parasieten. Ook een verminderde passage door een verstopping in de maag door een vreemd voorwerp of tumor kan lijken op het kliermaagdilatatie syndroom. Baby papegaaien hebben normaliter een verwijde kliermaag, hetgeen niet met de ziekte verward moet worden.

De definitieve diagnose van de virale oorzaak is soms moeilijk te stellen. Andere oorzaken van een kliermaagverwijding dienen uitgesloten te worden. Daarnaast kan een stukje weefsel uit de kropwand genomen worden voor verder onderzoek. Echter, als er geen afwijkingen gevonden worden wil dit niet zeggen dat het geen kliermaagdilatatie is. Een test voor het aantonen van de ziekte via ontlastingonderzoek is in ontwikkeling.

Er is geen behandeling tegen kliermaagdilatatie mogelijk. Zieke dieren kunnen gedurende langere tijd (enkele maanden tot jaren) in leven gehouden worden met uitsluitend zacht voedsel of pellets. Men dient zich wel te realiseren dat de oorzaak van het kliermaagdilatatie syndroom potentieel besmettelijk is. Zieke dieren moeten derhalve in strikte afzondering van andere vogels gehouden worden. Blootstelling aan stress kan de ziekte verergeren. De vogels zijn erg gevoelig voor bacteriële- en schimmelinfecties. Contactdieren van besmette vogels worden voor alle zekerheid eveneens strikt individueel gehuisvest. In de USA is men bezig met onderzoek naar een vaccin.


Meltjuh

Dat klinkt echt niet goed :(...
Ben zo bang ben ten einde raad :'(... Het ging net zo goed :'(

Ingrid

Hm, bedenk me nu net dat ik je misschien wel ongeruster heb gemaakt dan de bedoeling is....
Het hoeft niet zo te zijn natuurlijk dat Billie het ook heeft. Ik kan me voorstellen dat je je ongerust maakt, dat je ten einde raad bent. Misschien kun je maandag een dierenarts bellen, uitleggen wat er aan de hand is en vragen om advies?


Parkieten-Freak

#4
Ik zou eens even een paar dagen afwachten, en de ontlasting de komende tijd even goed in de gaten houden. ;)
En bij twijfel: naar de dierenarts en even wat ontlastingmonsters meenemen.
Wel zou ik Billy voor alle zekerheid nog even in quarantaine houden!


kaboutertjes

Kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent.
Ik zou het zelf nog even afwachten en als je nog een onverteerd zaadje vind zeker even naar de DA gaan.
Hopelijk is dit niet nodig en zie je geen onverteerde zaadjes meer.

Sylvia, Nanoe en Dippie

Chicowen

Hej!
Ik snap dat je geschrokken bent, dat ben ik inmiddels ook!  :'(
Zoals de meesten hier al zeggen zou ik het ook even afwachten en mocht er nog een onverteerd zaadje in de ontlasting vinden, dan direct naar de dierenarts.
En houd Billie nog even uit de buurt van Macho en Tika, maar dat had je zelf denk ik ook al in gedachten.
Sterkte!
Groetjes en een snavelkusje van Chico en een extra grote van Pucky voor mama Melanie  ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Meltjuh

Hey allemaal,

Ik heb tot nu toe geen poepje meer gevonden met een zaadje erin.
Wel zie ik als Billie van mijn hand eet dat hij elke keer één of twee zaadjes uitspuugd. Zal hij dan even verkeerd zitten ofzo?
Het is niet zo dat hij die zaadjes oprispt maar gewoon onder het eten met zijn hoofdje schud en ééntje uitspuugd.
Zal hij gewoon te snel eten?

budgie

Toen ik Sjakie voor onderzoek en behandeling in Utrecht bracht, heb ik gezegd dat ik nog een parkietje (Billie) thuis had. Ik heb de dierenarts gevraagd of Billie uit voorzorg mee behandeld moest worden. Hetzelfde heb ik gevraagd toen ik Sjakie weer ging ophalen. De dierenarts zei dat dit niet hoefde.
Zoals ik al eerder ergens heb geschreven, kunnen de symptomen bij Sjakie veroorzaakt worden door een schimmel ('megabacterie'). Omdat een antibioticum hiertegen niets kan uitrichten, krijgt Sjakie een lange kuur (minimaal gedurende één maand) met een antimycoticum. De dierenarts zei me dat hij vermoedde dat het hier eerder gaat om een schimmel dan om een virus. Ik hoop dat hij gelijk heeft ......
Sjakie heeft alle onderzoeken ondergaan die zinvol en mogelijk waren. Er wáren, technisch gezien, nog wel meer onderzoeken mogelijk, maar die zouden zeer riskant geweest zijn voor Sjakie. Volgens de dierenarts is de veroorzaker van PDD alleen aan te tonen door sectie op de overleden vogel.
Ik vind het ook heel erg voor Melanie. Je zou haast zeggen dat het hier gaat om een 'pech nestje'.
De diertjes die eruit komen, hebben het niet getroffen met hun levenslot (gaat het nog wél goed met Pucky?). Och gossie toch ....... Wat een narigheid allemaal ....
En Melanie en ik hebben juist het beste met de parkietjes voor gehad .....

budgie

Citaat van: Meltjuh op juli 24, 2006, 18:41:41
Hey allemaal,

Ik heb tot nu toe geen poepje meer gevonden met een zaadje erin.
Wel zie ik als Billie van mijn hand eet dat hij elke keer één of twee zaadjes uitspuugd. Zal hij dan even verkeerd zitten ofzo?
Het is niet zo dat hij die zaadjes oprispt maar gewoon onder het eten met zijn hoofdje schud en ééntje uitspuugd.
Zal hij gewoon te snel eten?

Dit komt me bekend voor. Voor zover ik het kan beoordelen, doet Sjakie ook zoiets. Heeft ie trouwens al (af en toe) gedaan zolang als ik hem ken. Het lijkt mij dat Sjakie sommige zaadjes gewoon uit zijn snaveltje slingert omdat hij ze vies vindt of omdat hij jeuk heeft aan zijn 'neus'.
Als hij dit doet, maakt hij geen misselijke of anderszins zieke indruk en gaat gewoon verder met eten. Ik weet natuurlijk niet of Billie precies hetzelfde doet als Sjakie.

Chicowen

Citaat van: budgie op juli 25, 2006, 01:10:56
Je zou haast zeggen dat het hier gaat om een 'pech nestje'.
De diertjes die eruit komen, hebben het niet getroffen met hun levenslot (gaat het nog wél goed met Pucky?).

Met Pucky is nog alles goed hoor! Die is lekker levendig en vind het o zo gezellig hier. Zelfs met dit warme weer vliegen zowel Chico als Pucky vaak de kamer rond (waar ze de energie vandaan halen ....... dat mag joost weten :P)
Het is inderdaad niet het nestje met al het geluk van de wereld, maar toch ook geen "pechnestje" vind ik hoor!

@ Meltjuh:
De dingen die met de kleintjes van Macho en Tika gebeurd zijn, zijn NIET jouw schuld, dus ook al zou het misschien een "pechnestje" kunnen zijn, dan komt het nog altijd niet door jou!

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

budgie

Nee hoor Meltjuh en Chicowen, het is niemands schuld ......
Maar dat heb ik toch ook niet gezegd? Het woord 'pech' houdt iets oncontroleerbaars in, daarom heet het nu juist 'pech'. Je kunt er niets tegen doen ...... Gelukkig dat het goed gaat met Pucky!