konijnen en parkieten samen ?

Gestart door Adri, juli 17, 2006, 16:23:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adri

Hallo ik heb een vraag

kunnen engelse grasparkieten samen met 2 konijnen in een ren ?

mijn zoontje is namelijk helemaal weg van grasparkieten

de ren is 2 meter lang en 2,2 meter hoog en een meter diep.
het gaas heeft een maasweite van 3,5 cm

zou dit goed gaan en zo ja hoeveel moet ik er dan nemen ?

Groet Adri

Sonja

Hoi Adri,

Welkom op het forum. :)

Grasparkieten en konijnen kunnen absoluut niet samen in een ren.
Dat is echt vragen om problemen.
Het is gevaarlijk voor beiden: de konijnen kunnen zelfs per ongeluk de pootjes afbijten van de parkietjes! En andersom kunnen parkietjes ook bv. de ogen van het konijn beschadigen.
Lees deze link maar eens door:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=4327.0

Nooit doen dus!

Groetjes, Sonja.

flirish

inderdaad, ze kunnen niet samen... Onze Yari ( parkiet ) zat op een dag gezellig met Niezel ( dwergkonijn ) kervel te smullen uit een bakje dat ik voor hun had neer gezet. Yari is een stuk van z'n staart verloren. Niezel zat die gezellig met de kervel naar binnen te werken...  :o Uiteraard onbewust, maar yari was wel zin staart kwijt... Snel gebeurd zo'n ongeval...

Adri

ik had er al geen goed gevoel bij,
bij de dierenwinkel zij men echter dat dit geen probleem was.

als ik het hok op 90 cm hoogte splits door er een bodem bij te maken is dit dan wel te doen of raden jullie mij dit ook af.

die 3,5 cm maasweite is dit geen probleem ?

groet A3

flirish

3.5 cm is te groot. Elke zichzelf respecterende grasparkiet zal proberen te ontsnappen  8)... Als je toch per sé een grasparkiet wil houden zou ik er een daartoe bestemde  kooi voor kopen. En gelijk twee vogels kopen... anders is't zo eenzaam..... Maar informeer je nog eens goed of je wel degelijk een grasparkiet wil.... Tmag geen ondoordachte aankoop zijn....

Moppers

Wat is maasweite?

En dan de rest:
Waarom wil je het konijn en de vogels in hetzelfde hok doen? Konijnenhokken zijn voor konijnen, vogelskooien voor vogels. Beide zijn speciaal gemaakt voor het dier wat erin gaat. Als je de parkieten en het konijn graag bij elkaar wilt hebben staan omdat dat handig is wat betreft ruimte bijvoorbeeld, kan je dat ook anders bereiken. Als de ren er geschikt voor is (stevig genoeg, platte bovenkant van hout, bovenkant geen opening van de kooi), dan kan je er een parkietenkooi op zetten. Zorg er wel voor dat je dan geen ventilatie van de konijnenkooi blokkeert en dat er geen poepjes, veertjes of overboord gegooid voer vanuit de parkietenkooi bij het konijn terecht kunnen komen.
Als je het wilt doen zodat ze van elkaars gezelschap kunnen genieten (ook als het op een veilige manier is waarbij ze elkaar niet kunnen aanraken enzo), bespaar je de moeite. Mijn huidige konijn is absoluut niet geboeid door mijn parkieten, hij merkt ze niet eens op. En dat is geheel wederzijds. Zo is het ook altijd gegaan bij andere parkieten en konijnen die ik gehad heb. Ze negeren elkaar volledig en worden niet warm of koud van elkaars aanwezigheid.

budgie

Ik weet niet of deze reactie in dit topic mag, maar ik probeer het gewoon. Ik heb net het verhaal over die arme Breezer gelezen. Z'n baasje schreef dat Breezer na de amputatie van z'n pootje 'boos begon te klimmen'. Ik zie het al helemaal voor me: dat beestje met z'n verbonden stompje, klimmend in z'n spijltjes. Natuurlijk mocht hij boos zijn: eerst was z'n pootje zo goed als afgebeten, toen werd hij naar de dierenarts gebracht waar hij een amputatie onderging en tot slot wilde hij met z'n ene pootje en z'n stompje op z'n stokje klimmen! Wat zijn het toch dappere diertjes! Ik bén niet zo dapper. Ze blijven de moed erin houden. Dat vind ik één van de ontroerende aspecten van parkietjes. Ze kunnen even boos zijn, maar daarna zijn ze weer blij en vrolijk!
Heeft Breezer destijds ook een pijnstiller gekregen? Ik heb geen idee hoe dat met parkietjes in z'n werk gaat.
Hoe gaat het nu met hem?

Zafara

Mijn parkiet wurmt zich in no time tussen de tralies van mijn cavia kooien heen (ongeveer 2,5 cm), hij gaat dan lopen schooieren in die kooien. Elmo had hem al bijna vleugel lam gemaakt omdat hij zo schrok van dat gevaarte in zijn kooi. Vervolgens gaat die parkiet in de bekjes van de cavias zitten rommelen om eten los te krijgen. Op zich gaat het wel redelijk goed nu maar ik hou alles wel in de gaten en op een gegeven moment haal ik toch de kooi weg omdat mijn parkiet er niet is weg te krijgen. Ik denk ook niet dat het al te best voor zijn botjes is om dit soort dingen uit te halen maar hij vindt het geweldig om steeds maar tussen die tralies door te gaan. Voor mijn konijn interesseert hij zich totaal niet en andersom ook niet. Ik zou er niet over peinzen om ze permanent samen te huisvesten, behalve misschien als ik een enorme voilliere zou hebben, maar dan spreek ik wel over een voilliere van minstens 10 bij 10 meter.

Ik heb maar een pluk hooi in zijn eigen kooi gelegd, dat vind hij ook al super om in te scharrelen, ik gooi er ook een beetje van zijn voer tussen.


Meltjuh

Hey Zafara,

Je kan je parkietje beter niet bij de Cavia in de kooi laten. Het kan erg gevaarlijk zijn en ongeluk zit in een klein hoekje. We hebben al vaker besproken op het forum dat 1 keer niet opletten fatal kan zijn.

En wat betreft het hooi: Hooi stoft heel erg en is niet zo goed voor de luchtwegen van parkietjes dus kijk daar mee uit :o