tam genoeg voor los vliegen

Gestart door missie_go, juli 16, 2006, 15:53:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

missie_go

heej, zoals jullie misschien weten ben ik dus druk bezig met mijn parkietje tam te maken

hij komt al heel gemakkelijk op mijn hand zitten als ik de bel of wat trosgierst in mijn hand heb en dan gaat hij ook echt tekeer op mijn hand met zijn bel, hij wil wel niet op mijn vinger komen zitten als ik er niks op hebwant dan gaat hij zo heen en weer lopen op zijn stok waarhij dan op zit, hij heeft het een keer gedaan maar toen was dat gewoon mijn vlakke hand en niet een vinger, ook als ik mijn vinger door de spijltjes doe komt hij wel naar me toe om aan mijn vinger te knagen,of als ik trosgierst heb daaraan te knagen

ik wil hem graag binnen kort laten vliegen,, maar is hijdaar wel tam genoeg voor?
of wordt het dan toch heel moeilijk om hem te vangen?

groetjes van margo

freakje

nou zover had ik ze ook mijn parkieten,...
één kreeg ik er snel terug op m'n vinger( de rustigste )
de andere wilde niet!!
en die heb ik moeten vangen( de wildste )hij beet behoorlijk in m'n vingers
ik wacht nu nog even tot ze echt goed naar m,n vinger komen.
Ik vondt het ook dood eng toen ze rond vlogen,..bang dat ze iets
zouden breken.
succes!!
Gr. heleen :-[

Sonja

Hoi Margo,

Als je parkietje echt zonder aarzelen op je hand komt zitten, dus ook zonder trosgierst (het maakt niet zoveel uit, of dat nu je vinger is, of je vlakke hand), is de tijd rijp om hem eens op je hand de kooi uit te halen.

Als dit nog niet helemaal het geval is, zou ik nog eventjes dooroefenen.

Anders kun je het eens proberen om hem zijn eerste rondvlucht door de kamer te laten maken.
Hier staat beschreven waar je van tevoren rekening mee moet houden:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Nog een tip: Neem ruimschoots de tijd, de eerste keer dat je parkietje mag vliegen. In het begin kan het nog weleens een tijdje duren, voordat hij weer terug de kooi in wil. ;)
Jaag hem echter nooit op, dat komt het tam worden niet ten goede.

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

missie_go

heej, ok ik denk dat ik nog een paar weekjes ofzo wacht.. en we gaan sowieso bijna op vakantie dus dat is zielig als hij dan net de vrijheid heeft kunnen ontdekken en dat hij dan weer voor een lange tijd in de kooi moet,

en nog iets, hij komt dus op je hand zitten om eten te zoeken, en dat is er dan niet.. blijft hij dan wel komen of heeft die dan  zowiets van.. er is toch geen eten dus kom ik maar niet..
???

maar hoe krijg je hem dan zover dat hij op je hand gaat zitten zonder de bedoeling eten te zoeken.. of  doen ze dit altijd ???

groetjes

prissie

Hoi Margo!
Bello is bij mij echt in no-time tam geworden en vandaag heeft ie zijn eerste vlucht gemaakt, hij komt wel gewoon op mijn hand of vinger zitten als ik deze voor m hou en ik kon m dus ook gewoon weer in zijn kooi terugzetten vanmorgen, geen probleem.
Maar ik denk dat als Kiwi met een stukje trosgierst op jouw hand komt zitten en op die manier echt zonder aarzelen opstapt je hem best zijn eerst vlucht kunt laten maken.
Je kunt het altijd proberen om hem op te laten stappen en doet hij dit niet, hou je gewoon de trosgierst erbij, als dit echt werkt en je weet zeker dat je m zo weer in zijn kooi terug kunt krijgen, waarom niet?
Gewoon proberen en als het niet lukt, dan wacht je nog even en doe later een 2e poging als ie wel echt zonder trosgierst op je hand komt...
Wat ik nog als extra tip wil geven, dat heb ik namelijk met Bello ook gedaan.
Zijn eerste vlucht heb ik m laten maken vanmorgen om een uurtje of 11, hij krijgt namelijk altijd smorgens meteen als ik opsta een schone kooi en zijn eten en dat heb ik dit keer dus uitgesteld, ik heb m dus geen vers eten gegeven en m dat pas na de vlucht gegeven.
Als ie namelijk eerst eten heeft ie dat niet meer als rede om terug te gaan en als je m echt niet te pakken krijgt kun je m een lekkere bak vers eten geven en is de kans groter dat ie teruggaat, omdat ie honger heeft.
En natuurlijk is ie dan ook makkelijker te lokken met trosgierst  :-X
En verder natuurlijk de tips en regels die in de voorgaande link al gegeven zijn, zorg dat alles dicht is, zorg dat je een briefje op je kamerdeur hangt waarop staat dat de vogel uit zijn kooi is en er dus niemand binnen mag komen, eerst even kloppen, gordijnen dicht, enz...
Heel veel succes en laat je het weten als het gelukt is? ben benieuwd  ;D

Groetjes Priscilla.



missie_go

ok, maar is dat dan niet zielig met de vakantie?? (we gaan vrijdag)

prissie

Dat lees ik nu pas, sorry  ;)
Ik was net te laat...
Als je vrijdag al gaat zou ik gewoon nog even wachten en kun je na je vakantie lekker met m aan de slag  ;D

Groetjes Priscilla.

Bart

Ik heb hetzelfde probleem...mijn parkietje is nog erg jong...ik had hem toen hij 6 weekjes
was. Hij is op 12 januari geboren.
Al heel gauw kreeg ik hem op mijn vinger en toen dit goed ging heb ik hem uit de kooi gehaald
terwijl hij op mijn vinger zat...hij heeft toen 1 of 2 rondjes in de kamer gevlogen en vloog direkt
weer de kooi in. Zo nu en dan haalde ik hem eruit terwijl hij op mijn vinger zat maar na 1 minuut
vloog hij direkt weer de kooi in.

Sinds 2 weken krijg ik hem met geen mogelijkheid meer uit de kooi. Lokken met voer helpt ook niet.
Hij komt wel op mijn vinger zitten maar zodra hij maar een beetje in de buurt van de opening van de
kooi komt spring hij van mijn vinger af gelijk zijn stokje op. Heb het gisteravond wel 10x geprobeerd
maar krijg hem er met geen mogelijkheid uit meer.

Nu wil ik hem zeker niet beetpakken !
Weet iemand hoe ik hem er wel uit krijg. Of is hij soms te jong om zijn kooi uit te gaan ?

prissie

Hoi Bart!

Je parkietje is niet te jong hoor, ik denk dat ie het allemaal nog erg eng vind en spannend.
Misschien kun je het eens proberen door een landingsplek (kun je gewoon kopen, is een soort plateautje) voor de deur te hangen en hier wat trosgierst op te leggen?
Misschien dat ie dan uiteindelijk vanzelf eruit komt, vooral erg veel geduld hebben, hij zal het nog onwennig vinden en spannend  ;)

Groetjes Priscilla.

Bart

Hoi Priscilla,

dankjewel voor je antwoord !
ik zal morgen is in de dierenzaak kijken...denk dat het ook
wel onwennigheid kan zijn.
Maarja vind het vreemd dat hij in het begin wel eruit kwam en
nu ineens niet meer...

Maar bedankt in ieder geval !

Groetjes,
Bart

missie_go

heej,
ik denk dat hij eerst eens probeerde uit nieuwsgierigheid, en dat het hem toch niet zo bevalde,  of zoals prissie zij dat hij het eng vindt en hij moet er natuurlijk nog aan wennen

groetjes,
margo

p.s, ik hoop dat je er iets aan hebt ;)

Bart

Nou ik heb de oplossing, denk ik  :)
Midden in zijn kooi hangt een spiegeltje met een belletje eraan.
Ik heb gisteravond dit eraf gehaald en in de ingang van zijn kooi
gehangen. Heb hem toen op mijn vinger genomen nadat ik eerst
wat met het belletje geluid ben gaan maken...En ja hoor ik nam hem
op mijn vinger en heb hem rustig naar de uitgang gehaald...even met hem
gespeeld en hierna me hand met Chico erop uit de kooi getrokken. En het
werkte ! Hierna dit een paar keer herhaald en toen het speeltje weer terug
gehangen in het midden van de kooi. Hierna heb ik hem weer op mijn vinger
genomen en hij kwam er zonder moeite uit. Later had hij geen zin meer !
Maar vanochtend weer het zelfde gedaan en het gaat steeds
beter  ;D

prissie

Heeey gaaf!  ;D
Zo zie je maar weer dat het wel goed komt, je verzint ineens iets en het werkt nog ook!
Leuk hoor!

Groetjes Priscilla.

missie_go

hej, wat leuk dat het is gelukt,, maar ik zelf heb er nu een probleempje bij,

hij is tam als wat ik doe mij hand erin en hij weet niet hoe snel hij moet komen, een nadeel, om mij te bijten,
in het begin doet hij het nog niet echt maar naar een tijdje gaat hij als hij op je hand zit je hele hand afbijten! en het doet pijn!
en als ik mijn hand dan wat naar beneden doe dan hangt hij gewoon ondersteboven om er bij te komen, en laatst 'blokkeerde' hij de ingang zodat hij heel snel bij mijn hand kon komen om mij dus te bijten,,
hij heeft dus geen probleem om zo op mijn hand te gaan zitten, hij bijtnatuurlijk niet altijd maar toch :-[

ik ben nu bezig met hard 'nee'zeggen, maar ik geloof niet echt dat het effect heeft, en er wordt hier gezegt negeren, maar dat gaat echt niet,, doet te veel pijn :(

kan ik hem nu wel binnen kort eruithalen,, of toch maar wachten totdat hij eindelijk gestopt is met bijten :(

Bart

Dit heeft hij in het begin bij mij ook eventjes gedaan. Hij zat op mijn
vinger en ging met zijn snavel mijn hand verkennen. Eerst zachtjes bijten
toen steeds harder. Ik heb toen een paar keer kei hard geschreeuwd "Chico niet doen !!"
en gelijk hard met mijn vinger heen en weer zodat hij van mijn vinger afvloog.
Daarna heb ik hem gelijk weer op mijn vinger genomen en normaal/lief gepraat. Na 3x dit herhaald
te hebben bijt hij mij niet meer...soms probeert hij het wel maar zeg ik normaal "Chico, wel zachtjes"
he en dan houdt hij zich eraan  :)

Parkieten-Freak



missie_go

#16

*knip*
msn taal
Gr. PF

Bart

Ik zou hem er gewoon uitlaten als hij dat wilt   :)
Laat hem merken dat je boos bent als hij gaat bijten, beloon hem
als hij lief is  :)

Tanja

Hoi,

Bertus vloog bij mij rond ongeveer anderhalve week nadat ik hem in huis had. Hij was gewoon geobsedeerd om te ontsnappen, en had echt een hekel aan de kooi.

ik heb hem lekker laten gaan, en als het wat donkerder is in de kamer, en alleen de kooi is nog verlicht, vindt ie vanzelf weer terug. Dan hoef je hem dus ook niet te pakken, en kan hij ook niet bijten.

In het begin als Bertus beet, zag hij het als een spelletje. Ik werd dan kwaad, en riep dan hard 'pas op' In no time riep hij zelf Pas Op en gaf dan een knauw. Hij is daar mee opgehouden toen ik het gebijt negeerde...

Succes ermee!
Tanja

prissie

Hahahaha die Bertus!
Wat een geweldig portret is dat toch!
Maar goed, weer ontopic, ik denk dat je m er gewoon uit kan halen hoor Margo en misschien kun je m op deze manier zelfs nog eerder het bijten afleren.
Als hij namelijk veel lol heeft in het vliegen en hij komt op je hand en begint te bijten, dan zou ik m meteen in zijn kooi zetten, dan weet ie snel genoeg dat als ie bijt dat ie dan zijn kooi weer ingaat en is die lol er gauw vanaf.
Tussendoor wel zo nu en dan m even op je hand laten en m flink belonen als ie niet bijt, gewoon heel even, belonen en weer laten vliegen en zodra ie bijt, niks zeggen en hup zijn kooi in, dat vind ie uiteraard helemaal niet leuk als ie net lekker aan het vliegen is...
Maar laat m er maar lekker uit hoor, daar is ie wel aan toe denk ik,hij is oud genoeg en tam genoeg aan je verhaal te horen  ;D

Groetjes Priscilla.