een aantal vragen over de kweek wie helpt me

Gestart door pascalparkiet, juli 13, 2006, 22:19:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pascalparkiet

hallo,
omdat de kweek een lastig onderwerp is wilde ik inplaatsvan alles doorlezen, mijn vragen hier op een rij zetten zodat de antowoorden ook daadwerkelijk over mijn parkieten en omstandigheden gaan.

het verhaal:
ik ben van plan om mijn eerste kweek voort te zetten in september, mijn vogels zijn dan ruim 12 maanden oud, ze zijn nu erg op elkaar gesteld en zitten samen in een voliere van 1,65 hoog en 70 bij 70 breed een duitse kooi van ferplast, vandaar de vage maten.

hier dan de vragen:
wat zijn de voorbereiding op gebied van voedsel, moet ik ze speciale voeding geven? zoja, welke of wat?

wat is het beste als broedblok een liggende of een staande? ik denk een liggen omdat er dan meer ruimte is maar iemand een ander antwoord? graag!

wat moet ik in huis halen voor als het misgaat, nutribird enz..?

dit was het voor nu, als ik nog vragen bedenk dan zet ik ze eronder, de gegeven antwoorden zet ik onder mijn vragen zodat anderen er nog wat aan hebben,

alvast heel erg bedankt


pascalparkiet

er is een vraag bij gekomen maar ik kan het topic niet bewerken dus dan maar zo:

na hoeveel dagen kan ik de jongen uit het nest halen om ze te laten wennen, gaat de broedzorg dan niet verloren van de ouders?

Susanne32

#2
Hoi Pascal,

Via deze link kun je veel info vinden, maar misschien had je die al bekeken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Ik heb momenteel zelf een nestje met 5 babyparkietjes van nu ca. 3,5 week oud. Ik heb een staand nestkastje. Moet zeggen dat het inderdaad wel een beetje krap is voor 5 kleintjes, dus zou dan ook een liggend kastje aanraden. Met 5 is het nog net te doen, maar stel je voor dat het er geen 5 maar 8 zijn... dan is het huis letterlijk en figuurlijk te klein  ;)

Wat het voer betreft: ik laat mijn voer meestal mengen bij de dierenwinkel, compleet met eivoer, onkruidzaad, grit e.d. Soms koop ik x-tra vital en meng dat erdoor heen. Soms ook wat vers fruit of stukje komkommer. Meer heb ik er eigenlijk niet aan gedaan. Tja... wat haal je in huis voor als het misgaat... Als het misgaat als ze net zijn geboren, weet ik niet of daar zoveel aan te doen is. De moeder MOET de kleintjes binnen 12 uur voeren, anders redden ze het volgens mij niet...

Het duurde wel een tijdje voordat het popje het nestkastje ging verkennen, ik denk dat daar zomaar een maand ofzo overheen is gegaan, maar dat is misschien ook per popje verschillend. Op een gegeven moment zal ze erin gaan en het gaan 'inrichten' met veertjes en stukjes hout die ze zelf van het kastje knaagt. Je kunt ook een stukje hout ophangen in de kooi, dan kan ze daar wat vanaf halen voor in het nest. Maar... dan moet er natuurlijk ook nog interactie zijn tussen man en vrouw, anders krijg je of geen eitjes of onbevruchte eitjes (heb ik 2 keer bij ander parkietenstelletje gehad).

Als je het leuk vindt, kun je mijn topic '2e nestje babyparkieten' bij 'mededelingen' bekijken, er staan diverse leuke foto's op vanaf het begin tot nu...  :D

Het is echt een WONDER en fantastisch om mee te maken, dat die onherkenbare kleintjes uit zo'n inimini eitje kruipen en opgroeien tot prachtige parkieten...

Succes!  ;D


PS) Ik heb de kleintjes na zo'n 2,5 week - als ze de eerste veren krijgen - voor 't eerst uit het nest gehaald en in m'n hand gehouden, niet te lang, maar zomaar even om ze te laten wennen. Ik probeer dat om de paar dagen even te doen. Als ze nog jonger zijn, zijn ze zo fragiel, ik zou ze persoonlijk nog niet willen oppakken uit angst dat er een pootje of vlerkje ergens achter zou blijven haken, dat zou ik vreselijk vinden...

Susanne32

#3
Ik ben iets heel belangrijks vergeten: TROSGIERST!! Dat eten ze heel veel tijdens het voeren van de kleintjes!

In trosgierst zit niks van voedingswaarden dan vet
Dit is alleen maar een dikmaker
gr Safrena

Safrena

Hey pascalparkiet

Het is inderdaad een goed idee om bovenstaande link even goed door te lezen daar zul je al heel wat antwoorden terug vinden op je vragen ook wat betreft de voorbereiding enz...

Je popje moet dan 1 jaar zijn en let ook op het weer en temperaturen want pas in september laten broeden is heel nipt. Dan eindigt normaal de broedperiode
Persoonlijk zou ik aanradden om dan toch te wachten tot volgende broedperiode die opnieuw begint in April.

als voorbereiding is het belangrijk om je popje iedere dag eivoer te geven en veel kalk. Kalk vind je in grit en mineraalstenen.
Daarbij kun je ook verse groentjes en fruit (geen avocado) geven en af en toe roosvicee vruchtenmix (gele dop) in het water.
Ook de licht periode en luchtvochtigheid enz.. zijn belangrijk.

wil je zeker zijn dan kun je inderdaad beste speciaal handopfok voer in huis halen van nutribird A21 (is voor grasparkietjes)

De kleintje mag je rustig aan je hand laten wennen als ze hun veertjes beginnen krijgen.
Normaal zullen de ouders de kleintjes gewoon blijven verder opvoeden

vele groetjes

pascalparkiet

wat een snelle reaktie allemaal wat een topforum is het ook! maar het seizoen geldt toch alleen voor buiten? want ze staan altijd op kamer temperatuur? alvast heel erg bedankt voor alle reakties!!!!!!!!!!!! en susanne ik ga je topic bekijken hoor!

Safrena

Hey pascalparkiet

Ohja
Als je pakietjes binnen staan kan het inderdaad omdat het in huis ook lekker warm is ;)
Dit kun je ook op die link lezen ;)

Maar net zoals voor parkietjes buiten al binnen is de voorbereiding even belangrijk ook wat betref het licht , het eten, enz..
en max 2 keer per jaar laten broeden

vele groetjes

Susanne32

Hoi,

Nog even over de tijd van het jaar: ik had eind vorig jaar (december) een nestje bij beide stelletjes, maar die zijn beide mislukt. Dus waarschijnlijk had dat toch met het licht te maken. Achteraf denk ik dat de timing gewoon heel slecht was. Toen heb ik deze site ontdekt en heb ik ook veel info over broeden gevonden die ik nog niet wist... Het is ook niet zomaar 'kom, laten we es een nestkastje ophangen', er komt gewoon veel meer bij kijken...

Over de trosgierst: dat zal inderdaad eenzijdige voeding zijn, maar in mijn geval vragen ze er bijna om. Het is hier echt een combinatie van: ze eten hun voer, maar combineren dat met trosgierst en tot nog toe groeien ze als kool, zelfs beter dan bij het vorige nestje, dit worden echt MEGA-parkieten, haha...  :P

Safrena

Hey Susanne32

Broeden is inderdaad niet alleen van ik hang een blok op en laat ze nu maar doen. Zoals je kan lezen bij de link komt er inderdaad veel meer bij kijken ;)
Echter kan het best in huis in december voor te broeden zolang je maar de lichtsterkte enz... in orde houd

Wat betreft de trosgierst  ::)
ik dacht dat je het over mams en paps had die zo vaak de trosgierst eten  :P
Het is inderdaad wel goed gemakkelijker voor de kleintjes om met trosgierst zelfstandig te leren eten ;)
Deze zaadjes pellen veel gemakkelijker en zo leren ze het ook sneller (gemakkelijker)  om dan ook het gewone voer te pellen

vele groetjes

pascalparkiet

hoi,

ik heb een site gevonden waar een kweekverslag te volgen is, het is leuk en handig om te zien en je leert er misschien nog wat van kijk maar hier:
http://www.doedel.net/DreamHC/Pagina26.html

Susanne32

hoi pascal,

erg leuke site! dat heb je misschien in een voliere, dat er zo makkelijk afstand gedaan wordt van parkietjes... ik zou daar zelf wat meer moeite mee hebben... ik weet dat ik me beter niet aan de kleintjes kan hechten, dus ook geen namen geven enzo, zodat het straks niet zo enorm zwaar is om er afstand van te doen, want dat moment gaat binnen afzienbare tijd zeker komen, zodra ze zelfstandig kunnen eten...  :-\

---

hoi safrena,

de kleintjes eten nog niet zelf hoor, ze zijn nog maar 3,5 week oud, maar krijgen die combi van trosgierst en voer, eivoer, grit door de ouders gevoerd. ik moet eerlijk zeggen dat er bij mij altijd wel een trosgierst in de kooien hangt, maar het is niet dat ze hun gewone voer niet eten. dat kan dan neem ik aan geen kwaad, toch?

pascalparkiet

susanne,
ik denk dat ik net zoveel moeite zal hebben met het wegdoen net als toen ik een nesje jongen kittens gedumpt in de bosjes vond... maarjah ik denk altijd maar dat ik er 1 mag houden, ik ben ook niet van plan om meer dan 2 keer te gaan laten broeden, tenminste nog niet want ik beschik wel over een tuin maar ik heb geen vergunning voor de bouw die rot buren ook! maar ik ga verhuizen en dan wel dus.