Hoe weet ik of mijn parkietje voldoende medicijnen binnenkrijgt?

Gestart door budgie, juli 10, 2006, 02:06:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

budgie

Mijn parkietje Sjakie moet twee keer per dag één druppel anti mycoticum toegediend krijgen. Het pakken en vasthouden van het diertje is niet het grootste probleem want Sjakie is goed van vertrouwen en bijt nooit als je hem vasthoudt (hij moppert alleen een beetje). Maar ik heb de grootste moeite om het medicijn in zijn bekje te krijgen. Dat houdt hij stijf dicht. Ik knijp het spuitje wel helemaal leeg maar ik heb het idee dat hij er niets van inslikt. Het grootste gedeelte van het (oranje) medicijn komt naast zijn snaveltje terecht. Toen ik hem zaterdagochtend ophaalde, was hij aan weerszijden van zijn snaveltje ook al helemaal oranje. Dus ik ben niet de enige die 'ernaast knoeit'. Zou zo'n beestje ondanks het geklungel, tóch voldoende medicijn binnenkrijgen? Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Heeft iemand een door een medicijnkuur genezen parkietje terwijl ook dát vogeltje de indruk wekte niets in te slikken?

Joske

Toen wij bij Kiwi een antibioticakuur moesten doen (3 dagen een aantal druppels verspreid over de dag), zag ze ook helemaal oranje. Dat spul was ook zo zoet als iets, dus haar baardveertjes plakten helemaal, echt sneu. Ons probleem was nog meer dat ze direct na de druppels ging niezen of schudden met haar koppie, waardoor alles er weer uit leek te gaan. Maar ze is er in ieder geval wel van opgeknapt, toen althans. Ik vermoed dat de dierenarts weet dat het toedienen vaak een ramp is en daarom teveel meegeeft (maar geen overdosis) om er voor te zorgen dat er genoeg binnenkomt.

Tipje bij het toedienen: wat wij altijd deden was als het vogeltje op de rug in de hand lag, met het tuutje van het spuitje het snaveltje "openduwen", naar achteren toe. Als ze het hoofdje naar achter doen, gaat vrijwel automatisch het snaveltje open.

Tanja

Hoi

Ik moest Bertus vorige week ook aan de medicijnen krijgen, en dat lukte in eerste instantie ook neit zo. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om de medicijnen over mijn gezicht te smeren, zodat Bertus het er vanaf kon likken. (Hij likt namelijk altijd mijn gezicht af, en gaat dan aan mijn wenkbrouwen plukken...)

Misschien is dit een manier om ervoor te zorgen dat de medicijnen erin gaan?

Overigens denk ik wel dat een dierenarts er wel rekening mee houdt dat de helft ernaast gaat... Misschien heeft de DA van te voren al een grotere hoeveelheid voorgeschreven om er zeker van te zijn dat er genoeg inkomt...

Groeten en succes
Tanja