Vraag over kruiperziekte.

Gestart door Jolinda, juli 14, 2006, 11:25:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jolinda

Ik las een keer ergens een artikel over kruiperziekte. Daarin stond dat kruiperziekte besmettelijk is door veerstof, veren enz. Stel je voor je hebt een jonge vogel die krijgt een donsveertje opzich of inzich van die vogel met kruiperziekte. Is hij/zij dan besmet met kruiperziekte?

Maur@

De mogelijkheid is er wel dat de vogel dan besmet is met het virus. Het virus is dan "slapend" aanwezig en ook deze vogel kan weer andere vogels besmetten. De besmetting van het virus is zelfs overdraagbaar door snavelen.

CiteerDoor Polyoma aangetaste jonge dieren verspreiden het virus o.a. door uitgevallen veren of veerdeeltjes, huidschilfers, veerstof, de ontlasting en mogelijk ook via de ademhaling. Oudere grasparkieten kunnen ook geïnfecteerd raken, maar deze infectie is na ongeveer een half jaar niet meer aantoonbaar in het bloed.De vogels worden drager van het virus en blijven levenslang besmettelijk voor andere dieren.

Safrena

Hey Jolinda

Kruipersziekte is inderdaad besmettelijk
Dit word overgedragen door de veertjes, door je kleren en ook zelfs door de lucht

Dus als antwoord op je vraag
Ja zo worden ook andere parkietjes besmet

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Vele groetjes

Jolinda

#3
Ik heb nog een vraag:
Binnen in huis hebben we een grasparkiet die kruiperziekte heeft. Die heb ik overgenomen van een kweker, die kon er dus niks mee i.v.m die ziekte. Toen wist ik nog niet dat die ziekte besmettelijk was todat ik dat artikel op deze site las. Toen ben ik al heel voorzichtig geworden. Ik voerde alleen als ik daarna ging douchen, en nieuwe kleren aan deed. En haar voeren deed ik alleen 1x per week, daardoor werd ze best wel verwaarloosd. :( Maar ik wou echt niet de andere vogels ermee besmetten! Door die verwaarlosing voerde mijn vader haar wel eens en nu doet hij dat altijd. Eerst wou hij niet van me aannemen dat het zón besmettelijke ziekte is. Nu begrijpt hij het beter en doet hygieeniser (k ben even kwijt hoe je dat schrijft) gelukkig. Maar het voelt gewoon niet lekker. Als ik in de voliere ga (buiten in de voliere hebben we gezonde vogels. Ik wil  de vogels in de voliere niet besmetten) was ik altijd binnen me handen een paar keer, droog ze niet af omdat me pa z'n handen daar natuurlijk ook afdroogt. En dan in de schuur was ik m'n handen ook een paar keer. Maar het voelt gewoon niet lekker, ik voel me nog "vies". Ookal kom ik haast niet in de buurt van haar (die parkiet).
Wat moet ik nou doen? Ik wil haar niet weggeven, want andere mensen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan (met die ziekte). Maar afmaken is ook weer zo zielig. Ze is ondanks die kruiperziekte gezond, vrolijk en rustig. Ze kan een merel na doen :D. Je zou trouwens niet zeggen dat ze die ziekte heeft. Je ziet het niet.
HELP! Wat moet ik doen? :'( :( :o

Maur@

Ik schrik een beetje van jouw verhaal. Voeren één keer per week! Waar woon jij?

Jolinda

Ja, maar dan kreeg ze wel een vooraad.
Waarom wil je dat weten? Waar ik woon?

Maur@

Omdat ik misschien een oplossing voor je probleem heb. Als je in de buurt van Flevoland woont kan ik misschien wel een ander adres vinden voor je vogel. Het is zo ontzettend zielig wat er nu gebeurd met de vogel. Ik heb een kruipertje gehad die ik met heel, heel veel verdriet vorig jaar september heb moeten begraven. Het is de vogel op de foto in mijn avatar. Dus vandaar mijn vraag waar woon je. Stuur me maar een persoonlijk bericht met de plaats, je hoeft geen exact adres te geven en ik ga mijn best doen.

Parkieten-Freak

#7
Jolinda, ook ik schrik van jouw verhaal.
Als je een volwassen kruiper binnenshuis houdt, is de kans bijna nul dat je volierevogels besmet zullen worden.
Zeer jonge, pas uit het ei gekropen vogels kunnen slachtoffer worden van dit virus. Oudere vogels zelden.
Daarnaast dooft het virus uit bij kruipertjes. Ze zullen het (als ze verder goed gezond zijn) nauwelijk nog doorgeven.
(Het kan in sommige gevallen nog wel, maar dan moet minimaal de weerstand van de vogels flink verzwakt zijn).
Bovendien, als je gewoon eerst de volierevogels voert, en daarna het kruipertje is er sowieso niets aan de hand.........

Geen enkel dier -ziek of gezond- mag veroordeeld worden tot het slijten van zijn of haar dagen dagen in eenzaamheid.
1 x per week voeren kan echt niet, dat moet je elke dag doen. Daarnaast heeft je vogeltje aandacht nodig en moet volop kunnen spelen. Als je hem dat niet kunt bieden, neem dan alsjeblieft contact op met Maur@.



Maur@

CiteerDaarnaast dooft het virus uit bij kruipertjes.

Ik heb hier in huis het bewijs gehad. Twee grasjes die heel intensief in aanraking zijn geweest met onze geweldige kruiper Hompeltje, in dezelfde voliere en kooi gezeten, hebben twee heel gezonde jongen gekregen.

Dus alsjeblieft Jolinda, zeg me in welke omgeving je woont, ik wil je wel proberen te helpen. Al zal ik haar zelf in huis moeten nemen.

Jolinda

Citaat van: Maur@ op juli 15, 2006, 00:24:44
Ik heb hier in huis het bewijs gehad. Twee grasjes die heel intensief in aanraking zijn geweest met onze geweldige kruiper Hompeltje, in dezelfde voliere en kooi gezeten, hebben twee heel gezonde jongen gekregen.


Ja, maar het kan mis gaan. Zo is het ook bij mij gegaan. Ik heb al heel veel kruipers gehad, van diezelfde kweker. En daarbij heb ik ook gezonde parkieten gehad en die hebben ook een gezond jong gehad (die gezonde parkieten) ookal waren ze in direct contact met de kruiper. Dus dat was riskant.
In totaal heb ik 4 kruipers gehad. De 1ste is 4 geworden. Dat was heel zielig hoe hij door z'n laatste weken ging. Zijn pootjes verlamden op het laatst als het ware, echt heel zielig. Toen heeft ie een poosje in een doos gewoont. Omdat hij geen stok meer kon vast houden. Daarna is hij door een kramp overleden. (Zag je hoe hij erbij lag). :( Een paar jaar na dat Tommy (zo heette hij) was overleden had ik een brief geschreven naar die kweker dat als hij er meer had, van zulke voges, dat ik ze wel wou. Dat vond hij goed, hij kon er immers niks mee. (Hij kweekt Engelse parkieten en doet mee aan wedstrijden. Nou toen kreeg ik er drie. Amy had het net zo erg al tommy: geen staart geen vleugelpennen. Zij overleed al na een aantal weken. :( Hoe dat kwam weet ik niet. Een poos daarna overleed James Blue. Hij had echt extreem kruiperziekte. Hetzelfde als Amy en Tommy, maar op een gegeven moment werd z'n gezicht helemaal kaal, net een baviaan, echt heel zielig. :( Toen bleef Spike over. Het bleek een vrouwtje te zij dus heet ze nu Spike-innetje. ;) Zij heeft het totaal niet extreem. die kruiperziekte. Toen ze klein was mistte ze een paar veerpennetjes maar nou helemaal niks. Dus je zou het niet zeggen dat ze het heeft. Dus haar heb ik nog.

Citaat van: Maur@ op juli 15, 2006, 00:24:44
Dus alsjeblieft Jolinda, zeg me in welke omgeving je woont, ik wil je wel proberen te helpen. Al zal ik haar zelf in huis moeten nemen.

Lieve Maur@,

Ik vind het echt ontzettend lief van je! :) Maar het hoeft niet. Ik heb nu gerustellende woorden gehoord, bedankt daarvoor! :) Mijn vader zorgt goed voor d'r en komt niet in aanraking met de volierevogels.

Ik heb trouwens nog een paar filmpjes van de parkieten die ik heb gehad:
Dit waren Pepper, Lin en Buddy. De voorste 2 waren een koppel en de achterste was hun jong, Buddy. Deze vogels waren allemaal in aanraking geweest met Tommy maar ze hadden er gelukkig niks aan overgehouden.
(Let niet op de stem op het filmpje, erg oud).


Op dit filmpje zie je de kruipers. De grijze= Amy, de groene= Spike-innetje en de blauwe= James Blue.
Die plaats ik straks, moet ik even uploaden

Maur@

Wat ben ik blij te horen dat ze mag blijven bij jullie. Ik was haar anders zo op komen halen. Helaas heb ik de wetenschap en kennis hoe je met kruipers om moet gaan. Ik vind het overigens geweldig dat je de kruipers van die kweker neemt. Ze hebben nu eenmaal een beetje aparte verzorging nodig. Maar ze zijn meestal zo ontzettend lief.

Jolinda

Let trouwens niet op de toen saaie inrichting van de kooi.