ik heb net een paar dagen een nieuwe parkietje

Gestart door janine, juli 09, 2006, 17:36:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janine

hoi ik heb al weleens ooit een parkiet gehad  die we uit de dierenwinkel hebben  gehaald die vrouw heeft destijds de vleugels beetjuh ingeknipt zodat er wind door de vleugels kon  nou  heb ik een  parkiet  nu  5 en halve week oud een paar dagen  alleen wie kan me  vertellen  hoe je dat precies doet bij een parkiet en  of dat wel goed  is groetjes janine  ::)

margret

Ik heb er nog nooit van gehoord hoor, om vleugeltjes  te knippen dat er windt door kan.
Zou ik niet doen, laat je parkietje lekker zoals hij/zij is.
Heb zelf ook een jonge parkiet maar daar wordt niet aangeknipt.

              Groetjes Margret

Josephine

Hoi Janine,

Je bedoelt kortwieken? Ik heb er nog nooit van gehoort dat ze dat deden dat de wind er beter doorheen kan.

Als je kortwieken bedoelt kan je dat beter niet doen bij je parkietje. En al helemaal niet zelf! Je parkietje kan dan pijn aan zijn vleugels krijgen, en hij zal een lange tijd, misschien wel nooit meer kunnen vliegen!
Hier nog een topic over kortwieken: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=783.0

Groetjes Josephine

''sorry je was me net voor!''

Anita - Marisa

#3
Hallo Janine,

Welkom op dit forum!

Ook wij hebben hier nog nooit van gehoord! Waarschijnlijk wordt inderdaad kortwieken bedoeld. Hierbij knippen ze een stuk van de vleugelpennen af, zodat het parkietje (bijna) niet meer kan vliegen  :(
Sommige mensen denken dat ze op deze manier hun parkietje beter tam kunnen maken, maar dit is helemaal niet zo!
Kortwieken moet alleen gebeuren als het noodzakelijk is, bijvoorbeeld als een parkiet een ziekte heeft of iets dergelijks. Ga dus niet in je gezonde parkietje knippen!

Heel veel plezier met je nieuwe parkietje! Op de site kun je veel informatie vinden over de verzorging, voeding en tam maken. Ook staan er leuke ideeën voor een parkietenboom, hier zijn parkieten dol op  ;)! En er is een fotopagina waar je je nieuwe vriendje kan showen  :D

Succes met alles!

Liefs,
Anita en Marisa.

Sonja

Hoi Janine,

Welkom op het forum. :)

Even een vraagje over de leeftijd van je parkietje.
5 en een halve week is nog wel wat jong, dus vandaar dat ik me afvroeg om je er zeker van bent, dat hij/zij al helemaal zelfstandig kan eten?

Een parkietje kan op een leeftijd van 6 tot 7 weken pas helemaal zelfstandig eten, dus als je hier twijfels over hebt, dan breng je het diertje liefst nog (tijdelijk) terug naar zijn/haar parkietenouders.

Voor wat betreft het kortwieken sluit ik me bij de andere schrijvers aan.
Het is een fabeltje dat je parkietje dan eerder tam wordt.
Tam maken lukt het beste met heel veel liefde en geduld, en niet door het diertje zijn vliegvermogen (tijdelijk) af te nemen.

Veel plezier met je kleine vriendje!

Groetjes, Sonja.